Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-28@10:43:04 GMT

طرز تهیه کله جوش | کله جوش اصفهانی و کله جوش ترکی

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۰۴۴۶

طرز تهیه کله جوش | کله جوش اصفهانی و کله جوش ترکی

طرز تهیه کله جوش | طرز پخت انواع کله جوش از کله جوش اصفهانی تا کالا جوش ترکی و کله جوش کرمانی را در این مطلب به شما عزیزان آموزش می دهیم. واقعا خوشمزه است .شما هم امتحان کنید.

غذاهای اصیل ایرانی همواره از بهترین غذاهای دنیاست. یکی از غذاهای محلی ایران که زادگاهش در اصفهان بوده کله جوش است، ولی در نواحی مختلف ایران با روش های مختلفی طبخ می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید این غذا امروزه کمتر مورد استفاده قرار گیرد اما از آنجایی که  سرشار از کلسیم، فسفر و پروتئین است در سفره ایرانی ها از گذشته جایگاه ویژه ای داشته است.

علاقه مندان به هنر آشپزی می توانند طرز تهیه انواع کله جوش را در ادامه این مطلب بخوانند.

طرز تهیه کله جوش اصفهانی:

برای دهه شصتی ها وقتی حرف از کله جوش می شود ، حتما یاد قصه های مجید میفتند و یک نوستالژی برای آنها است ،که  در آن فیلم بی بی همش برای مجید کله جوش درست می کرد که اون هم اصلا دوست نداشت. البته احتمالا از خواص کله جوش بیخبر بود. برای تهیه کله جوش اصفهانی باید ابتدا مواد اولیه را تهیه کنید.

مواد لازم  کله جوش اصفهانی عبارتند از:

پیاز 1 عدد پودر گردو 2 قاشق غذا خوری کشک ساییده شده 300 تا 400 گرم نعنا خشک 1 قاشق غذا خوری ادویه های نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

مواد اولیه کله جوش در عین اینکه ساده و ارزان است ، اما  بسیار مقوی است. برای تهیه آن کافیست ابتدا یک عدد پیاز بزرگ که کاملا خرد و خلال شده باشد به همراه 2 قاشق غذا خوری پودر گردو یا گردو ساییده شده را آماده کنید. همچنین 300 تا 400 گرم کشک ساییده شده که با آب رقیق کنید تا برای این غذا قابل استفاده شود. یکی از مهمترین مواد لازم این غذا نعنا خشک است که بار طعم دهندگی به این غذا را به دوش می کشد یک قاشق غذا خوری از آن کافیست که طعم بسیار لذت بخشی را به شما هدیه کند. در آخر نمک و فلفل سیاه و زرچوبه هم به میزان دلخواه یعنی هر چقدر که دلتون میخواد بهش اضافه کنید.

مرحله اول:

برای تهیه کله جوش اصفهان ابتدا پیاز را خرد کرده و درون ماهیتابه ای که از قبل در آن روغن ریخته اید و داغ شده است بریزید اندازه پیاز های خرد شده به میزان دلخواه شما است. بعد از آنکه پیازها طلائی شدند زردچوبه و نمک با فلفل سیاه به آن اضافه کنید کمی تفت دهید.سپس گردو را که از قبل ساییده اید اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.

مرحله دوم:

سپس نعنا خشک را بصورت پودر شده در ظرفی جداگانه داخل روغن داغ بریزید و بلافاصله از اجاق بردارید تا نعنا در داخل روغن زیاد سرخ نشود چون مزه نعنا خشک در صورتی که زیاد سرخ شود تلخ می شود.2 پیمانه آب به غذا اضافه کنید همینکه مواد داخل آب شروع به جوش خوردن کرد نعنا خشک را اضافه کنید .

کشک ساییده شده

مرحله سوم:

کشک های ساییده شده را با یک لیوان آب مخلوط کنید تا رقیق شود بعد از آن کشک رقیق شده را به غذا اضاه کنید صبر کنید تا غذا جوش بیاید و چند قل بخورد .

حالا زیر غذا خاموش کنید کله جوش اصفهانی شما  حاضر است..

کله جوش اصفهانی آماده

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص گردو

طرز تهیه کله جوش ترکی:

کله جوش ترکی با کله جوش اصفهانی متفاوت است برای همین ما در این مطلب هر دو نوع کله جوش را به شما آموزش می دهیم. برای کله جوش ترکی لازم است مواد زیر را تهیه کنید.

مواد لازم  کله جوش ترکی عبارتند از:

پیاز 1 عدد گوشت چرخ کرده نیم کیلو گردو آسیاب شده نصف لیوان لپه یک لیوان کشک یک لیوان نعنا سه قاشق نمک وفلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

برای مواد اولیه این غذای خیلی خوشمزه باید یک عدد پیاز را رنده کرده داخلی ظرفی آماده نگه دارید بعد از آن نوبت گوشت چرخ کرده می رسد که نیم کیلو از آن کافیست. مقداری گردو را آسیاب کنید تا به میزان نصف لیوان گردو آسیاب شده باشید چون در این غذا به یک لیوان لپه خیس خورده نیاز دارید توصیه می کنیم از شب قبل لپه ها را در آب خیس کنید، یک لیوان کشک محلی را در آب رقیق کنید، حالا نوبت نعنا خشک می رسد که بیشتر برای طعم دلنشینی که دارد لازم است سه قاشق از آن را در این غذا استفاده کنید. یک پیاز بزرگ را ریز ریز کرده سرخ کنید به اندازه ای که چهار قاشق غذا خوری پیاز داغ داشته باشید، نمک وفلفل سیاه و زردچوبه هم بنا به تمایل خودتون هر چقدر که دوست دارید اضافه کنید.

مرحله اول:

ابتدا باید کوفته ریزه درست کنید برای تهیه آن پیاز رنده شده رابه همراه نمک و زردچوبه به گوش چرخ کرده اضافه کنید  و به صورت گوله های گرد دربیاورید. کوفته ریزه ها را داخل قابلمه ریخته و با روغن سرخ کنید. بعد از آنکه سرخ شد نعنا خشک را به آن اضافه کنید تا کمی تفت بخورید مراقب باشید که زیاد نعنا سرخ نشود، سپس لپه ها را که از قبل خیس کرده اید با یک لیوان آب به غذا اضافه کنید بگذارید نیم ساعت با حرارت ملایم بپزد.

مرحله دوم:

در ماهیتابه پیاز های سرخ شده را با گردو تفت دهید و به غذا اضافه کنید در آخر یک پیمانه کشک رقیق شده را به آرامی داخل غذا بریزید و اجازه دهید چند جوش بزند.زیر قابلمه را خاموش کنید غذا آماده سرو است.

کله جوش خوش مزه ترکی

نکته اگر از روغن حیوانی یا کره برای سرخ کردن غذا استفاده کنید کله جوش خوش طعم تر خواهد شد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه کشک بادمجان طرز تهیه کله جوش کرمانی:

مواد لازم  کله جوش کرمانی عبارتند از:

  کشک نیم کیلو گردو 5 الی 6 عدد گوجه فرنگی دو عدد آب دو لیوان نعنا خشک یک قاشق غذا خوری پیاز یک عدد بزرگ    نمک و زردچوبه به مقدار لازم   فلفل سیاه در صورت دلخواه


طرز تهیه :
کله جوش کرمانی یک غذای سنتی اهالی کرمان است این غذا یک غذای تاریخی با گذشته طولانی می باشد که به راحتی تهیه می گردد و با توجه به خاصیت فراوان کشک و گردو بهتر است حداقل یک بار در هفته سرو گردد این غذا برای وعده شام خوب می باشد .در این دستور متفاوت از کله جوش گوجه فرنگی اضافه شده است.


مرحله اول:

برای تهیه این غذا قابلمه مناسبی را بردارید و کشک را در آن بریزید اجازه دهید تا حدود بیست دقیقه کشک روی حرارت باشد تا به نقطه جوش برسد.

مرحله دوم:
در مرحله بعد گوجه فرنگی را بشوئید و خرد نمائید و به کمک غذاساز آن را له نمائید و پوره گوجه را در کناری قرار دهید.

مرحله سوم:
حالا به سراغ گردوها می رویم و با کمک دست یا گوشت کوب آنها را خرد نمائید مراقب باشید گردو ها له نگردد فقط به تکه های کوچک تقسیم شود

مرحله چهارم:
در مرحله بعد در ظرف کشک جوشیده دو لیوان آب بریزید تا سفت نباشد و در کناری قرار دهید.

مرحله پنجم:
قابلمه مناسبی را بردارید و داخل آن روغن بریزید وقتی روغن به خوبی داغ گردید پوره گوجه فرنگی را در روغن بریزید و تفت دهید حرارت را ملایم نموده و صبر کنید آب گوجه کم گردد
هنگامی که مشاهده نمودید آب گوجه کم گردیده گردوی خرد شده را بریزید و تفت دهید بعد زردچوبه و نمک و نعنا خشک را بریزد و به خوبی مخلوط نمائید ( به جای نعنای خشک می توان از شنبلیله و ترخون و مرزه خشک شده مصرف نمود که عطر و طعم خاصی به کله جوش می دهد )

مرحله ششم:
در این مرحله کشک که کنار گذاشته بودید را آرام آرام به قابلمه گوجه و گردو اضافه نمائید توجه داشته باشید که حرارت گاز باید ملایم باشد تا کشک نجوشد چون اگر به نقطه جوش برسد به حالت بریده بریده در خواهد آمد
وقتی به آرامی جوشید و غذا آماده گردید آن را در ظرف سرو قرار دهید و تزئین نمائید این غذا به همراه نان سنگگ با ترشی سرو می گردد.

امیدواریم توضیحات در مورد طرز تهیه کله جوش برای شما مفید بوده باشد.

پیشنهاد می شود بخوانید :طرز تهیه راتا کشک بادمجان

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اصفهان سئوی سایت کله جوش طرز تهیه کله جوش قاشق غذا خوری نعنا خشک فلفل سیاه گوجه فرنگی اضافه کنید برای تهیه مواد لازم بعد از آن یک لیوان تفت دهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۰۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دیوان جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی در «کیمیای کلمات»

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر بهرام پروین گنابادی (پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی) کارشناس مجری برنامه در این قسمت از کیمیای کلمات، به نقد و بررسی و‌معرفی کتاب دیوان کامل استاد جمال الدین محمدبن عبدالرزاق اصفهانی با تصحیح وحید دستگردی می‌پردازد.
محمد بن‌عبدالرزاق اصفهانی ملقب به جمال ‎الدین در اوایل قرن ششم هجری در اصفهان زاده شد.

دیوان عبدالرزاق اصفهانی، شاعر قرن ششم ایران که به تصحیح وحید دستگردی فراهم آمده با مقدمه مصحح در باب زندگی و احوال شاعر، برخی مختصات شعری او و معرفی نسخه‌های دیوان آغاز می‌شود؛ سپس اشعار عبدالرزاق اصفهانی که متضمن قصاید، ترکیب‌بندها، ترجیع‌بندها، مقطعات، غزلیات و رباعیات است به طبع می‌رسد.
برنامه کیمیای کلمات به تهیه کنندگی «فریده گودرزی» و‌گویندگی فاطمه حقیقت ناصری با محوریت بررسی متون کهن ادب فارسی و پژوهش‌ها کتاب‌های نکاشته شده در این زمینه جمعه‌ها ساعت ۱۳:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیگیری مشکلات شهروندان اصفهانی در برنامه صفحه شما
  • قایقرانی اصفهانی‌ها دور سی و سه پل با آهنگ معین
  • معرفی دیوان جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی در «کیمیای کلمات»
  • شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد/ بیانات سازنده رهبر معظم چراغ راه است
  • شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد
  • کتابی که تئوری کودتای رضا شاه بود
  • اجتماع بزرگ روزه اولی‌های اصفهانی
  • تجمع بانوان اصفهانی برای دفاع از مقاومت مردم فلسطین
  • حکایت عارف و نماز شاگرد به روایت محمد اصفهانی (فیلم)
  • خاطرات ناب یک «آپاراتچی» با لهجه ترکی