Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ژاله راستی عمادآبادی کارشناس گروه بهداشت دانشکده بهداشت شیراز درباره بیماری هاری، اظهار کرد: ویروس از بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

او ادامه داد: دوره نهفتگی بیماری در انسان اغلب بین ۲ تا ۸ هفته است، اما کمتر از ۵ روز و تا یک سال هم می‌تواند باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژاله راستی عمادآبادی اضافه کرد: در صورت ابتلای انسان به بیماری هاری بعد از طی دوره کمون (نهفتگی) علائم اولیه به صورت خستگی، بی اشتهایی، بی‌قراری، انداختن آب دهان، گاهی سوزش و خارش در محل گزیدگی بروز می‌کند. در مرحله تحریک پذیری علائم بی قراری، خروج کف از دهان، احساس خستگی، ترس از نور و ریزش اشک از چشم بروز پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک‌های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العمل‌ها و رفتار‌های تهاجمی یک تا ۵ دقیقه بیشتر طول نکشیده و در فواصل پیدایش آن‌ها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می‌افتد.

بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس وارد مرحله اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی فوت می‌کند.

کارشناس گروه بهداشت دانشکده بهداشت شیراز افزود: در سگ و گربه ۳ تا ۱۰ روز قبل از بروز علائم بالینی ویروس در بزاق حیوان وجود دارد و می‌تواند بیماری را انتقال دهد.

او بیان کرد: پس از طی دوره نهفتگی نخستین علامت بیماری تغییر در رفتار و عادات حیوان است؛ به گونه‌ای که حیوان بیش از اندازه به صاحب خود انس می‌گیرد و به گوشه‌ای پناه می‌برد و یا در بیشتر مواقع مضطرب و کم کم به صورت وحشی و درنده درآمده و به هر کس و هر حیوانی که سر راه او باشد حمله می‌کند.

ژاله راستی عمادآبادی بیان کرد: همچنین حیوان غذای خود را به خوبی نمی خورد، به تدریج اندام هایش فلج می شود و پریشان و مضطرب می‌شود؛ دهانش باز و کف از آن خارج می‌شود، از آب و نور می‌ترسد و به علت نبود امکان بلع بر اثر گرسنگی، تشنگی و سرانجام بر اثر فلج دستگاه تنفسی می‌میرد.

او ادامه داد: در صورتی که شخصی مورد حیوان گزیدگی قرار گرفت، باید آرامش خود را حفظ کرده، ولی گازگرفتگی را نادیده نگیرد.

کارشناس گروه بهداشت دانشکده بهداشت شیراز اظهار کرد: زخم را به طور کامل با آب و صابون شسته و به سرعت به مرکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت مراجعه کند. امروزه با پیشرفت علم و ساخت واکسن بیماری‌های مختلف، هاری قابل پیشگیری است.

او اضافه کرد: در صورت امکان حیوان را به دام انداخته و یا اگر این امکان وجود ندارد رنگ، اندازه و ظاهر و ویژگی‌های او را به خاطر سپرده تا شناسایی شود.

ژاله راستی عمادآبادی گفت: اگر مجبور به کشتن حیوان شدید بدون آسیب رساندن به سر، این کار انجام شود چرا که برای تشخیص و آزمایشات به سر حیوان نیاز است.

کارشناس گروه بهداشت دانشکده بهداشت شیراز افزود: مهم‌ترین راه انتقال هاری به انسان، گاز گرفتن حیوان هار است، بنابراین با لمس، نوازش، لیس زدن پوست سالم انسان بوسیله حیوان، بوسیدن حیوان و موارد مشابه، امکان انتقال هاری وجود نخواهد داشت. حتی اگر حیوانی شما را گاز گرفت، تنها در صورتی احتمال ابتلا به هاری وجود دارد که حیوان حامل ویروس هاری باشد و ویروس به سیستم عصبی و بزاق حیوان وارد شده باشد.

او ادامه داد: بنابراین هر گاز گرفتگی به معنی انتقال بیماری هاری نیست، با این حال اقدامات درمانی و پیشگیرانه پس از گاز گرفته شدن ضروری است.

ژاله راستی عمادآبادی تصریح کرد: برای درمان باید برای نخستین بار یک دوز ایمونوگلوبولین هاری انسانی به فرد تزریق شود، سپس باید طبق دستورالعمل واکسن هاری را دریافت کند.

او بیان کرد: تمام افرادی که بوسیله حیوان مورد گزش قرار می‌گیرند باید آن را مشکوک به هاری تلقی کنند و اقدامات لازم را انجام دهند تا زمانی که خلاف آن ثابت و موضوع از نظر هاری منتفی شود، همچنین این افراد باید برای احتیاط، واکسن هاری را دریافت کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری هاری حیوان گزیدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۰۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به گزارش کانال تلگرامی شهاب، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار و مسری در این باریکه به علت فقدان آب سالم و بهداشتی و نبود آب مناسب برای شرب هشدار داد

دیگر خبرها

  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • شوکه‌کننده: ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • ۴۰ شهرستان استان خراسان رضوی دچار تنش آبی است
  • ۶۳ درصد حیوان گزیدگی در استان سمنان مربوط به سگ است