Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@09:49:12 GMT

پیشروی نیروهای صنعاء در شمال شهر

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۰۸۵۶

پیشروی نیروهای صنعاء در شمال شهر

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یک گام دیگر به سمت شهر مأرب نزدیک شدند و با آزادی چند منطقه در شمال، منتظر دستورات فرماندهان برای ورود به شهر هستند.

به گزارش مشرق، درگیری‌ها در اطراف شهر «مأرب» در مرکز یمن به عنوان اصلی‌ترین مرکز وابسته عناصر اخوانی «الاصلاح» (مهم‌ترین پیاده‌نظام دولت منصور هادی)  به لحظات سرنوشت‌سازی رسیده و به گفته منابع یمنی، چیزی تا ورود ارتش و کمیته‌های مردمی به این شهر نمانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: اعتراضات و اعتصاب شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در مرز با یمن

به نوشته وبگاه خبری «الصحافة الیمنیة» نیروهای دولت صنعاء منتظر صدور دستور برای عبور از آخرین استحکامات دفاعی عناصر منتسب به دولت هادی در مأرب هستند و شهر در آستانه سقوط قرار دارد. این تحول در شرایطی است که دولت سعودی پول زیادی برای همراه کردن قبائل منطقه هزینه کرده و با این وجود برخی قبائل از جمله قبیله «مراد» طرف دولت صنعاء را گرفته‌اند.

علی‌رغم فاصله زیاد جبهه شمال و شرق با جنوب و غرب شهر مأرب، نیروهای ارتش و کمیته‌های مرکزی اطراف شهر مأرب پیشروی کرده و و در روزهای گذشته توانسته‌اند در بخش شمالی چند منطقه به خصوص منطقه «نخلا» و بلندی‌های «دش الخشب» را آزاد کنند. این بلندی‌ها بر مأرب و پایگاه ائتلاف سعودی در منطقه «صحن الجن» اشراف دارد.

در همین حال عناصر حزب «الاصلاح» در اطراف شهر ۱۴ اردوگاه «آوارگان» دایر کرده‌اند تا از آن به عنوان سپر انسانی در برابر نیروهای ارتش و انصارالله استفاده کنند. منابع نظامی به روزنامه الاخبار لبنان گفته‌اند که دولت صنعاء یک گردان نیروهای ویژه جنگ شهری به اطراف مأرب اعزام کرده است تا در آزادسازی محله‌های شهر کمک کند و نیروهای دولت صنعاء آماده اعلام برنامه فرماندهان برای از میان برداشتن آخرین استحکامات دفاعی هستند.

علی‌رغم حضور وسیع عناصر دولت هادی و شبه‌نظامیان حزب الاصلاح در منطقه «العلم» و «النظود» در جبهه شمالی، اما نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی توانسته‌اند مناطق «البضائع» و «الشهلا» در شرق منطقه «صافر» را به کنترل خود در آورند. عناصر دولت هادی نیز سمت مجبور شده‌اند  تا ضمن عقب‌نشینی در نزدیکی شهر استحکامات خود را دایر کنند.

در مقابل نیز منابع حاضر در شهر مأرب از اختلاف میان قبائل همسو با ائتلاف سعودی با شبه‌نظامیان دولت منصور هادی خبر می‌دهند. به گفته این منابع این اختلافات موجب شده است تا دهها تن از نیروهای قبائل منطقه درگیری را ترک کنند. صبح دیروز نیز میان قبیله «آل رنیم» و «آل عوشان» درگیری مسلحانه پیش آمد.

به گفته این منابع، نیروهای دولت صنعاء نیز توانسته‌اند با تعدادی از قبائل منطقه «الرحبه» و «الجوبه» و «جبل مراد» در جبهه جنوب غرب مأرب به توافق برسند تا این قبائل نیروهای خود را از منطقه درگیری خارج کنند.

وبسایت آمریکایی «اینساید عربیا» مدتی پیش در خصوص درگیری‌های مأرب نوشت که این شهر دارای اهمیت استراتژیک و اقتصادی در جنگ یمن است و کنترل نیروهای صنعاء بر شهر مأرب، پایان دولت منصور هادی در یمن و آغاز یک فصل جدید در تاریخ این کشور محسوب می‌شود و یک درگیری مرگ و زندگی برای هر دو طرف به شمار می‌رود.

استان مأرب که سرشار از منابع نفتی و گازی است، مهم‌ترین مرکز حضور حزب اخوانی «الاصلاح» که بخش اصلی پیاده‌نظامی دولت منصور هادی را تشکیل می‌دهد نیز محسوب می‌شود. با تسلط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی بر این شهر، دولت مستعفی صرفا مناطقی در استان تعز و بخشی از استان المَهَره و حضرموت را در کنترل خواهد داشت و باقی استان‌ها نیز در کنترل نسبی شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) قرار دارد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین شورای انتقالی جنوب جنگ یمن منصور هادی شهر مارب یمن امارات دولت سعودی مرکز یمن نیروهای ارتش و کمیته ارتش و کمیته های مردمی دولت منصور هادی شبه نظامیان دولت صنعاء شهر مأرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۰۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه قطر سیاست‌های رژیم اشغالگر را محکوم کرد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر سیاست‌های رژیم صهیونیستی در محاصره کردن نوار غزه و گرسنگی دادن فلسطینیان در این منطقه را محکوم کرد.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر رومانی در دوحه گفت: تحولات منطقه خاورمیانه را با یکدیگر بررسی کردیم. منطقه خاورمیانه شاهد شرایط سخت و پیچیده‌ای است و ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تنش‌ها را کاهش دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 
وی افزود: ما کشتار غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم و مجازات دسته جمعی که اسرائیل به راه انداخته است کار نادرستی است. ما همچنین سیاست‌های اسرائیل در محاصره کردن نوار غزه و گرسنگی دادن فلسطینیان در نوار غزه را محکوم می‌کنیم.  

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


محمد بن عبدالرحمن آل ثانی تصریح کرد: از آغاز جنگ درباره گسترش درگیری‌ها هشدار دادیم و از جامعه بین الملل می‌خواهیم مسئولیت‌های خود را به عهده بگیرد.
وزیر خارجه قطر گفت: برخی از کشور‌ها درباره درگیری‌ها به ویژه جنگ در غزه، سیاست‌های دوگانه اتخاذ می‌کنند.
وی افزود: ما از تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرز‌های سال ۱۹۶۷ که پایتخت آن قدس شریف باشد حمایت می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • ​هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره وقوع «درگیری منطقه‌ای تمام‌عیار»
  • ساخت ۱۱هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران
  • پیشروی مشهد در حوزه هوشمندسازی
  • ۲۱ پهپاد ارتش اوکراین در «بلگورود» روسیه منهدم شدند
  • روسیه : اوکراین بیش از ۸۰۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • وزیر خارجه قطر سیاست‌های رژیم اشغالگر را محکوم کرد
  • عملیات« وعده صادق» بازدارندگی بسیار قوی در منطقه بود
  • تثبیت موازنه قدرت نظامی منطقه با انجام عملیات صبح صادق
  • فرمانده شمال شرق ارتش: عملیات «وعده صادق» یک بازدارندگی قوی بود
  • ساخت و تعمیر ۲۶۰ واحد مسکونی محرومان در لرستان