Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@11:51:38 GMT

مواجه شدن عربستان با بیشترین میزان کسری بودجه

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۱۰۰۰

مواجه شدن عربستان با بیشترین میزان کسری بودجه

به گزارش افکارنیوز،

درآمدها نفتی عربستان از ماه مارس تا کنون کاهشی بوده و وضعیت کسری بودجه این کشور در سه ماهه دوم سال بدترین حالت  نسبت به دهه‌های گذشته بود و به رقم ۲۹ میلیارد دلار رسید. 

چرا که شرایط کاهش ادامه دار قیمت نفت و افت تقاضا وضعیت بدی را برای اقتصاد این کشور رقم زد.

از آنجایی که نرخ بیکاری در سه ماهه دوم امسال در عربستان به رکورد بی‌سابقه‌ای رسید رشد اقتصادی در این کشور نیز ۷ درصد کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاثیر کاهش قیمت نفت و همچینین شیوع بیماری کووید ۱۹ موجب این چالش بزرگ در بزرگترین صادر کننده نفت جهان شده است.

رئیس بخش آمار عربستان اعلام کرد رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم امسال نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش یافت.

رشد بخش نفتی این کشور ۵.۳ درصد افت کرد و بخش غیرنفتی هم با کاهش ۸.۲ دهم درصدی مواجه شد که عمده دلایل آن محدودیت‌های قرنطیه‌ای به خاطر شیوع بیماری کووید ۱۹ بود.

مقامات مسئولان آمار این کشور می‌گویند در سه ماهه دوم امسال ارزش صادرات کالا و خدمات با کاهش ۵۵.۸ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شد که عمده دلیل آن مربوط به کاهش ۶۱.۸ درصدی ارزش صادرات نفتی این کشور می‌شد.

علاوه بر این در عربستان نرخ بیکاری به ۱۵.۴ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ افزایش یافته است که این رقم رکورد بی‌سابقه بوده و ۳.۱ دهم درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد دارد.

مسئولان آمار عربستان اظهار می‌کنند در این میان ۶۳.۱ دهم درصد بیکاران مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ ساله است.

کاهش قیمت نفت که بیشتر متاثر از سیاست‌های نادرست عربستان در عرضه بیشتر این ماده سیاه در شرایط کاهش قیمت بود این کشور را مجبور کرده برخی اقدامات غیرمتعارف نظیر سه برابر کردن مالیات بر ارزش افزوده، کاهش پرداختی‌ها به خانوارهای کم بضاعت و توقف پرداخت‌های معیشتی به خانوارها دست بزند.

چشم انداز اقتصادی عربستان امسال همچنان مبهم و در هاله‌ای از ابهام است و تاثیر همه گیری ویروس کرونا در اقتصاد و نیز کاهش قیمت نفت باعث شده که این کشور تولید نفت خود را در قالب «طرح کاهش تولید نفت» که با همکاری کشورهای عضو اوپک انجام می‌شود،‌کاهش دهد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کسری بودجه قیمت نفت نرخ بیکاری بیکاری عربستان کسری بودجه کووید ۱۹ سه ماهه دوم کاهش قیمت قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

به گزارش خبرگزای صدا و سیما؛ مرکز قم،  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه در مباحث اقتصادی سه نوع تورم محاسبه می‌شود افزود: یک تورم میانگین ۱۲ ماهه محاسبه می‌شود، یک تورم نقطه به نقطه که در هر ماه نسبت به مدت زمان مشابه آن ماه در سال گذشته است و یک نوع تورم هم تورم ماهانه یعنی از این ماه نسبت به ماه قبل تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اعلام آخرین نتیجه نرخ تورم در پایان اسفند ماه سال گذشته گفت: استان قم در نرخ تورم ۱۲ ماهه در جایگاه نوزدهم قرار گرفت و در تورم نقطه به نقطه جایگاه بیست و یکم و این عدد در ثبت تورم ماهانه یعنی فقط فقط همان اسفند ماه در جایگاه یکم قرار گرفتیم که در مقایسه با استان دوم کشور که سمنان بود تنها یک دهم درصد اختلاف داشتیم.

شاکر آرانی با اشاره به اینکه آن چیزی که برای محاسبات اقتصادی مهم محسوب می‌شود میزان نرخ توهم ۱۲ ماهه یا نقطه به نقطه است گفت: در مجموعه فعالیت‌های سال گذشته ستاد تنظیم بازار به ویژه در هفت ماهه پایان سال حدود ۱۰ درصد در تورم نقطه‌ای کاهش داشتیم؛ این در صورتی است که میانگین کشوری حدود ۷ درصد کاهش را نشان می‌داد و سرعت کاهش تورم در استان قم در مقایسه با میانگین کشوری در تورم نقطه به نقطه بیشتر بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این جایگاه و رشد را نتیجه جلسات و پیگیری‌های ستاد تنظیم بازار استان دانست.

دیگر خبرها

  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت
  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور
  • خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه
  • اپل کنار رفت، سامسونگ بزرگ‌ترین گوشی ساز جهان شد
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • افزایش ۸۳ درصدی میزان بارش در نیشابور
  • اپل جایگاه برتر تولید گوشی‌های هوشمند را از دست می‌دهد
  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید