Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش در گفت وگو با روزنامه اتریش علیا با اشاره به تعهدات اجرا نشده اروپا در برجام، گفت: همچنان منتظر اقدام عملی اروپا در بهره مندی اقتصادی از توافق هسته‌ای هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس باقرپور اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش در مصاحبه‌ای با روزنامه اتریش علیا در خصوص آینده برجام، وضعیت کرونا در ایران، تحریم‌های یکجانبه آمریکا، انتظار ایران از اروپا گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تحریم‌ها جنایت علیه بشریتند

وی در خصوص وضعیت کرونا در ایران بیان کرد: شیوع کرونا تمام جهان را فراگرفته است. در ایران نیز مانند دیگر کشورها، این بیماری فراز و نشیب زیادی داشته و چالش‌هایی را پدید آورده که اکثرا بسیار خوب مدیریت شده‌اند. برای من یک نکته مهم است: در شیوع این بیماری که درد و رنج‌های بسیاری را در سراسر جهان به همراه آورده، نیاز به یک پاسخ جمعی و همکاری بین‌المللی از سوی جامعه جهانی احساس می‌شود.

باقرپور اردکانی یادآور شد: رویکردهای یکجانبه گرایانه کمکی به رفع این چالش نمی‌کند. 

این دیپلمات ارشد ایرانی با ذکر این نکته که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی برای ما مشکلات مضاعفی را پدید آورد، خاطرنشان کرد: جامعه جهانی باید علیه اینگونه برخوردها و اقدامات با جدیت برخورد کند. به مدد سیستم بهداشتی و درمانی عالی در کشور و تلاش خستگی ناپذیر مردم، توانستیم این چالش‌های مضاعف را نیز مدیریت کنیم. حتی فراتر از آن ما توانستیم ظرفیت‌های خود را تقویت کرده و برخی اقلام درمانی را به کشورهای اروپایی و آسیایی ارسال کنیم.

وی افزود: در عین حال هیچگاه فراموش نخواهیم کرد که تحریم‌ها که در واقع تروریسم پزشکی و اقتصادی هستند، با ما چه کرد. این اقدامات جنایتی علیه بشریتند. همچنین سکوت و عدم اقدام برخی که تلویحا تایید کننده آن رویکرد ظالمانه است نیز در خاطر مردم ما خواهد بود.

باقرپور اردکانی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و اینکه کدام یک از دو کاندید این انتخابات یعنی دونالد ترامپ یا جو بایدن برای ایران بهتر است؟ پرسید: شما چه فکری می‌کنید؟ (با خنده) ما در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کنیم، اما تحولات بین‌المللی را از نزدیک رصد می‌کنیم. اما آموخته‌ایم که نگاهمان به سمت خارج نبوده و به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی خود تکیه کنیم.

 

با کمال میل برای دستیابی به راه‌حل بین آذربایجان و ارمنستان کمک می‌کنیم

وی درباره درگیری بین دو کشور همسایه ایران  یعنی ارمنستان و آذربایجان و در پاسخ به این پرسش که آیا تهران نمی‌تواند در این زمینه میانجیگری کند؟ گفت: ما این تحولات را به دقت پیگیری کرده و خواهان کاهش تنش‌ها هستیم. ما به عنوان دوست خوب ارمنستان و آذربایجان طبیعتا و با کمال میل برای دست یافتن به راه‌حل این مشکلات کمک خواهیم کرد.

 

میز مذاکرات چندجانبه همچنان وجود دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین در خصوص آینده توافق هسته‌ای هم اظهار داشت: راهکار زیربنایی ما برای تمامی مشکلات بین‌المللی فارغ از پیچیدگی‌های آن این است: راه‌حل مبتنی بر گفت‌و‌گو. ما خواستار استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای مقاصد پزشکی و علمی هستیم. این موضوع را باید هر کشوری برای خود تصمیم گیری کند.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: اتریش ۴۱ سال پیش تصمیم گرفت که از انرژی اتمی چشم پوشی کند. ما مسیر دیگری را انتخاب کردیم. ما همواره تاکید کرده‌ایم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، اما با توجه به برنامه‌های ملی نیازمند برنامه صرفا صلح آمیز هسته‌ای هستیم، اما برخی کشورها بر مبنای اطلاعات غلط و هدفمند یک بحران بی موردی را ایجاد کردند. این موضوع با توافق هسته‌ای حل و فصل شد. پس از آن اما آمریکا به صورت یکجانبه میز مذاکرات چندجانبه را ترک کرد.

باقرپور اردکانی یادآور شد: میز مذاکرات چندجانبه همچنان وجود دارد و آمریکا چه در چارچوب دولت فعلی چه دولت آینده می‌تواند به این میز مذاکرات چندجانبه بازگردد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما در این زمینه پشتیبانی کافی از اروپا را احساس می‌کنید؟ گفت: اروپا تعهدات اجرا نشده‌ای دارد که بهتر است آنها را اجرا کند. ما از دولت‌های اروپایی به خاطر مواضع خوب آنها و همچنین تلاش‌های سیاسی بسیار ارزنده‌ای که اخیرا در شورای امنیت در مقابل اقدام بدون پایه حقوقی آمریکا داشته‌اند، قدردانی می‌کنیم. در عین، همچنان منتظر اقدام عملی اروپا در بهره مندی اقتصادی از توافق هسته‌ای هستیم.

انتهای پیام

 

منبع: دانا

کلیدواژه: باقرپور اردکانی توافق هسته ای تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیلی‌ها بدانند هر عملی انجام دهند با واکنش بزرگ ایران مواجه می‌شوند

شیوا قاسمی پور عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ارتباط با حمله سپاه پاسداران به مراکز نظامی و پایگاه‌های هوایی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: آن‌ها باید بدانند هر کنشی، با واکنشی رو به رو خواهد شد و هر اقدام نسنجیده‌ای قطعا با واکنش طرف مقابل هم رو به رو می‌شود.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها پیش از این چندین بار چنین اقداماتی علیه ما انجام داده بودند و فکر نمی‌کردند با واکنشی رو به رو شوند، اما این بار نیرو‌های سپاه پاسداران با عملیاتی که انجام دادند نشان دادند که اسرائیلی‌ها حرفی برای گفتن ندارند و باید سر جای خود بنشینند.

قاسمی پور گفت: آن‌ها باید بدانند که نمی‌توان به حریمی وارد شد و جوابی دریافت نکرد. این اقدام هوشمندانه نیرو‌های مسلح ما، هم برای اسرائیلی‌ها و هم برای آمریکا و متحدینش پیامی داشت که ظلم پایدار نمی‌ماند.

وی افزود:‌ این‌ها ۳۵ هزار انسان را به شهادت رساندند و خدا به کشور ما کمک کرد که پاسخی دقیق به این حرکتشان بدهیم و به امید خدا به زودی مردم غزه هم نجات پیدا کنند و بدانید که مسلمانان اگر با یکدیگر اتحاد داشته باشند قطعا کشوری به خودش اجازه وحشی‌گری علیه‌شان را نمی‌دهد.

وی در ادامه تاکید: مسلمانان باید کنار هم باشند و وحدت داشته باشند. هدف همه مسلمانان یکی است. همه این‌ها می‌تواند کمک کند تا دیگران از کشور‌های اسلام سوءاستفاده نکنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • اسرائیلی‌ها بدانند هر عملی انجام دهند با واکنش بزرگ ایران مواجه می‌شوند
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟