Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، عباس باقرپور اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش در مصاحبه‌ای با روزنامه اتریش علیا در خصوص آینده برجام، وضعیت کرونا در ایران، تحریم‌های یکجانبه آمریکا، انتظار ایران از اروپا گفت‌وگو کرد.

*تحریم‌ها جنایت علیه بشریتند
وی در خصوص وضعیت کرونا در ایران بیان کرد: شیوع کرونا تمام جهان را فراگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز مانند دیگر کشورها، این بیماری فراز و نشیب زیادی داشته و چالش‌هایی را پدید آورده که اکثرا بسیار خوب مدیریت شده‌اند. برای من یک نکته مهم است: در شیوع این بیماری که درد و رنج‌های بسیاری را در سراسر جهان به همراه آورده، نیاز به یک پاسخ جمعی و همکاری بین المللی از سوی جامعه جهانی احساس می‌شود.
باقرپور اردکانی یادآور شد: رویکردهای یکجانبه گرایانه کمکی به رفع این چالش نمی‌کند. 
این دیپلمات ارشد ایرانی با ذکر این نکته که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی برای ما مشکلات مضاعفی را پدید آورد، خاطرنشان کرد: جامعه جهانی باید علیه اینگونه برخوردها و اقدامات با جدیت برخورد کند. به مدد سیستم بهداشتی و درمانی عالی در کشور و تلاش خستگی ناپذیر مردم، توانستیم این چالش‌های مضاعف را نیز مدیریت کنیم. حتی فراتر از آن ما توانستیم ظرفیت‌های خود را تقویت کرده و برخی اقلام درمانی را به کشورهای اروپایی و آسیایی ارسال کنیم.
وی افزود: در عین حال هیچگاه فراموش نخواهیم کرد که تحریم‌ها که در واقع تروریسم پزشکی و اقتصادی هستند، با ما چه کرد. این اقدامات جنایتی علیه بشریتند. همچنین سکوت و عدم اقدام برخی که تلویحا تایید کننده آن رویکرد ظالمانه است نیز در خاطر مردم ما خواهد بود.

* در مسائل داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم، ولی تحولات بین المللی را از نزدیک رصد می‌کنیم
باقرپور اردکانی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و اینکه کدام یک از دو کاندید این انتخابات یعنی دونالد ترامپ یا جو بایدن برای ایران بهتر است؟ پرسید: شما چه فکری می‌کنید؟ (با خنده) ما در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کنیم، اما تحولات بین المللی را از نزدیک رصد می‌کنیم. اما آموخته‌ایم که نگاهمان به سمت خارج نبوده و به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی خود تکیه کنیم.

* با کمال میل برای دستیابی به راه‌حل بین آذربایجان و ارمنستان کمک می‌کنیم
وی درباره درگیری بین دو کشور همسایه ایران  یعنی ارمنستان و آذربایجان و در پاسخ به این پرسش که آیا تهران نمی‌تواند در این زمینه میانجیگری کند؟ گفت: ما این تحولات را به دقت پیگیری کرده و خواهان کاهش تنش‌ها هستیم. ما به عنوان دوست خوب ارمنستان و آذربایجان طبیعتا و با کمال میل برای دست یافتن به راه‌حل این مشکلات کمک خواهیم کرد.

*میز مذاکرات چندجانبه همچنان وجود دارد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین در خصوص آینده توافق هسته‌ای هم اظهار داشت: راهکار زیربنایی ما برای تمامی مشکلات بین المللی فارغ از پیچیدگی‌های آن این است: راه‌حل مبتنی بر گفت‌و‌گو. ما خواستار استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای مقاصد پزشکی و علمی هستیم. این موضوع را باید هر کشوری برای خود تصمیم گیری کند.
وی ادامه داد: اتریش ۴۱ سال پیش تصمیم گرفت که از انرژی اتمی چشم پوشی کند. ما مسیر دیگری را انتخاب کردیم. ما همواره تاکید کرده‌ایم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، اما با توجه به برنامه‌های ملی نیازمند برنامه صرفا صلح آمیز هسته‌ای هستیم، اما برخی کشورها بر مبنای اطلاعات غلط و هدفمند یک بحران بی موردی را ایجاد کردند. این موضوع با توافق هسته‌ای حل و فصل شد. پس از آن اما آمریکا به صورت یکجانبه میز مذاکرات چندجانبه را ترک کرد.
باقرپور اردکانی یادآور شد: میز مذاکرات چندجانبه همچنان وجود دارد و آمریکا چه در چارچوب دولت فعلی چه دولت آینده می‌تواند به این میز مذاکرات چندجانبه بازگردد.

* منتظر اقدام عملی اروپا در بهره مندی اقتصادی از توافق هسته‌ای هستیم
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما در این زمینه پشتیبانی کافی از اروپا را احساس می‌کنید؟ گفت: اروپا تعهدات اجرا نشده‌ای دارد که بهتر است آنها را اجرا کند. ما از دولت‌های اروپایی به خاطر مواضع خوب آنها و همچنین تلاش‌های سیاسی بسیار ارزنده‌ای که اخیرا در شورای امنیت در مقابل اقدام بدون پایه حقوقی آمریکا داشته‌اند، قدردانی می‌کنیم. در عین، همچنان منتظر اقدام عملی اروپا در بهره مندی اقتصادی از توافق هسته‌ای هستیم.

 

فارس

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: برجام سفیر ایران اروپا باقرپور اردکانی توافق هسته ای بین المللی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه برای ارتقای شاخص‌های آبرسانی روستایی در استان هزینه شده که موجب افزایش پنج درصدی بهره‌مندی روستاها از آب شرب سالم و پایدار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی آبفا، محمد فرهاد اظهار کرد: در ابتدای کار دولت، شاخص بهره‌مندی آب شرب روستایی در استان ۷۶ درصد بود که با اقدامات انجام شده طی این مدت، این شاخص به ۸۱ درصد ارتقا یافته است.

وی افزود: در دولت سیزدهم تاکنون ۵۴ روستای جدید تحت پوشش خدمات شرکت در حوزه آب شرب قرار گرفته و تنش آبی در ۱۰۰ روستا نیز برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با بیان اینکه عملیات اجرایی آبرسانی به ۳۶۸ روستای استان نیز در حال انجام است، گفت: از این تعداد ۹۹ روستا از محل اعتبارات ملی، ۸۸ روستا از محل اعتبارات استانی، ۱۲ روستا از محل اعتبارات خیرین آبرسان و ۱۶۹ روستا از محل طرح جهاد آبرسانی تأمین اعتبار شده است.

فرهاد خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه برای ارتقای شاخص‌های آبرسانی روستایی در استان هزینه شده که موجب افزایش پنج درصدی بهره‌مندی روستاها از آب شرب سالم و پایدار شده است.

کد خبر 745555

دیگر خبرها

  • ادعای یک نشریه انگلیسی : بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  • بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!
  • مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد
  • بهره مندی اهالی روستای هفتوان سلماس از آب سالم و بهداشتی
  • دنیا، راه ورود به بهشت و بهره‌مندی از لذات آن است
  • روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند
  • هزینه‌کرد ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس