Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@20:51:18 GMT

اخبار زیست محیطی کوتاه از مهاباد

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۱۳۱۸

اخبار زیست محیطی کوتاه از مهاباد

فاروق سخنور روز پنج‌شنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روز گذشته ماموران یگان حفاظت این اداره یک صیاد متخلف را در حین صید در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان دستگیر کردند.

وی با اشاره به اینکه هرگونه شکار و صید در تالاب‌ها ممنوع است، اضافه کرد: از این شکارچی متخلف یک رشته تور ماهی‌گیری کشف و ضبط شد و به علت اقدام به شکار در یک منطقه تالابی و حفاظت شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی این شهرستان معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست مهاباد با اشاره به اینکه شکارچیان به دلیل وضعیت خوب تالاب درصدد هستند تا به‌صورت شبانه به صید ماهی و شکار پرندگان و گونه‌های با ارزش این تالاب بین‌المللی اقدام کنند، اضافه کرد: با هرگونه دستکاری در محیط طبیعی و صید و شکار در این منطقه به صورت جدی برخورد می‌شود.

سخنور بیان کرد: حجم آب این تالاب هم‌اکنون به چهار میلیون متر مکعب رسیده و ارتفاع آب بین صفر تا حداکثر ۷۵ سانتی‌متر در شرایط فعلی در نوسان است.

رهاسازی یک بال سارگپه در ارتفاعات مهاباد

وی همچنین از رهاسازی یک بال سارگپه در این شهرستان خبر داد و گفت: این سارگپه که توسط دوستداران و حامیان حیات وحش به این اداره تحویل داده شده بود پس از نگهداری و تیمار و  اطمینان از بازیابی قدرت پرواز در ارتفاعات و زیستگاه‌های مناسب این شهرستان رها و به دامان طبیعت برگردانده شد.

سخنور گفت: پرندگان شکاری از اجزای مهم زیست‌بوم‌ها هستند و نقش مهمی در زنجیره غذایی و تعادل اکوسیستم طبیعی حیات وحش ایفا می‌کنند.

وی افزود: براساس مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست پرنده شکاری سارگپه از گونه‌های حمایت شده است و هرگونه شکار یا نگهداری از آنها  غیرقانونی بوده و مشمول پرداخت ضررو زیان خواهد بود.

سارگپه پرنده ای شکاری است، کوچکتر از عقاب با جثه ای متوسط و تو پر، سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت، بالهای پهن و دم کوتاه و رنگ پر و بال متنوعی دارد و از زنبورها و گاهی از موش، پرندگان کوچک و تخم پرندگان تغذیه می کند.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

در مهاباد علاوه‌ بر تالاب بین‌المللی کانی‌برازان و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی "حسن‌خان" و تالاب‌های فصلی "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی اخبار کنکور تالاب بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی متخلف سابقه دار شکار با همکاری سپاه و نیروی انتظامی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: پس از دریافت گزارش شکار یک راس کل وحشی توسط متخلف حرفه‌ای و سابقه دار در شهرستان بویراحمد، یگان حفاظت محیط زیست پس از بررسی موضوع و اطمینان از صحت و سقم گزارش واصله، و هماهنگی با اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی شهرستان بویراحمد اقدامات قانونی را  انجام دادند. سلام جاودان خرد افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان با هماهنگی مراجع قضایی، پس از بازرسی از منزل متخلف، مقداری گوشت کل شکار شده کشف و ضبط کرد. وی ادامه داد: مطابق با ماده ۱۰ قانون شکار و صید هرگونه  خرید، فروش، عرضه، حمل و نگهداری اجزاء حیات وحش زنده و ذبح شده جرم بوده، و مطابق با قانون، متخلف به مراجع قضایی معرفی شد. جاودان خرد تاکید کرد: محیط بانان با تلاش شبانه روزی خود حاشیه امنی برای متخلفان باقی نخواهند گذاشت و سامانه رایگان مردمی ۱۵۴۰ آماده دریافت گزارش‌های مردمی در حوزه محیط زیست است.

دیگر خبرها

  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • دستگیری ۸۷ متخلف زیست محیطی در استان قزوین
  • شناسایی متخلف سابقه دار شکار با همکاری سپاه و نیروی انتظامی
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در ۵ شهر مازندران
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف‌زیست محیطی در آذربایجان‌غربی
  • مجازات جایگزین حبس برای ۱۴ متخلف زیست محیطی گیلان