Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار کردکوی در غرب گلستان از مهار کامل آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده جهان نمای این شهرستان خبر داد و گفت : برای اطمینان خاطر از بروز دوباره حریق مامورین محیط زیست در منطقه حضور دارند.

ابراهیم قدمنان روز پنجشنبه اظهارداشت: این آتش سوزی شامگاه چهارشنبه در منطقه مغذی جهان نما به وقوع پیوست و حدود ۲ هکتار از مناطق مرتعی و نیمه مشچر منطقه طعمه حریق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی در این آتش سوزی تعدادی درختچه ممرز و زرشک و همچنین بخشی از اراضی مرتعی منطقه حفاظت شده جهان نما آسیب دید.

وی گفت : بر اساس بررسی های صورت گرفته این حریق به سبب سهل انگاری گروهی از حفاران غیر مجاز آثار باستانی روی داد که پیگیری ها برای شناسایی آنها ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، جهان نما از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده زیرپوشش مدیریتی حفاظت محیط زیست کشور است و در ردیف مناطق چهارگانه این سازمان به شمار می رود.

منطقه حفاظت شده جهان نما با وسعتی بیش از ‎ ۳۰هزار هکتار در حوزه گرگان و کردکوی واقع است که حدود ۲۰هزار هکتار آن در حوزه استحفاظی شهرستان کردکوی درغرب گلستان قرار دارد.

از نظر وضعیت جغرافیایی بیشتر منطقه جهان نما کوهستانی بوده و ارتفاع آن از ‎ ۶۰۰متر در مرز شمالی اطراف شصت کلا تا سه هزار و ‎ ۸۶متر در کوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت متغیر است.

با وجود کوهستانی بودن این منطقه چشمه‌های زیادی در آن جاری بوده که از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است.

جهان‌نما در طبقه بندی جغرافیای گیاهی ایران جزو بخش فرعی جنگل های هیرکانی شمال کشور است.

مهمترین گونه‌های گیاهی جهان‌نما سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو، راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو و گونه‌های علفی و بوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه است.

این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و درمعرض خطر بوده که برخی گونه‌های مهم آن خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است.

پرندگان بومی و مهاجر این منطقه نیز از دیگر زیبایی های آن هستند که از جمله انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا است.

شهرستان کردکوی با افزون بر ۷۵هزار نفر جمعیت در غرب گلستان و در فاصله ۲۷ کیلومتری گرگان واقع است./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: منطقه حفاظت شده جهان نما آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع اولین فقره آتش سوزی جنگلی در مازندران

عبداله شمس رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس در گفت و گو با خبرنگار مهر با تأیید وقوع یک فقره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی منطقه نوکرس مرزن آباد اظهار کرد: این حریق بعدازظهر امروز رخ داد و نیروهای منابع طبیعی و مردمی برای اطفای آن اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه ترافیک جاده کندوان سبب زمان بر شدن اعزام نیروها به منطقه شده است، افزود: این آتش سوزی از نوع سطحی بوده است.

وی وزش باد را سبب سرایت حریق اعلام کرد و گفت: عملیات اطفا در دست اقدام است.

دیگر خبرها

  • سفری به چشمه‌های شفابخش آبگرم محلات
  • سمیرم شهر چشمه‌های جوشان و آبشارهای زیبا
  • بیش از سه میلیون متر مکعب سیلاب بارش‌های بهاری در شاهرود مهار شد
  • آتش در بازارچه صیقلان رشت مهار شد
  • مهار آتش سوزی یک هکتار از جنگل های تالش
  • آتش سوزی جنگل‌های مرزن آباد چالوس مهار شد
  • وقوع اولین فقره آتش سوزی جنگلی در مازندران
  • ممنوعیت افروختن آتش در جنگل‌ها و مناطق تالابی گیلان
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت
  • تکمیل زیرساخت های مجموعه آبدرمانی آبگرم شوط