Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@04:51:44 GMT

کواکبیان: زلف خود را به شورای عالی گره نمی‌زنیم

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۱۵۹۴

کواکبیان: زلف خود را به شورای عالی گره نمی‌زنیم

خبرگزاری تسنیم: مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در نشستی تحت عنوان "ایران؛ سیاست" که در دفتر مرکزی حزب ندای ایرانیان برگزار شد، با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: حزب مردم سالاری 20 اشکال حقوقی به این طرح وارد کرده است و به لحاظ سیاسی خلاصه همه اشکالات این است که این طرح در جهت تضعیف جمهوریت نظام است و از رییس جمهوری به عنوان دومین مقام کشور، موجودی ضعیف و مفلوک خارج می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح، موارد و اشکالات زیادی پیرامون تعریف رجل سیاسی و شرایط نامزدهای پست ریاست جمهوری وجود دارد که بارها در مورد آن صحبت کرده ام.

وی این طرح را مانع مشارکت مردم قلمداد کرد و افزود: این آقایان با این کار به پای قانون اساسی قفل می‌زنند. از طرفی هم انگار در این مملکت حزب وجود ندارد در حالی که در دنیا همه نظام‌ها از ریاستی، نیمه ریاستی، پارلمانی و تلفیقی، احزاب همه کاره هستند.

کواکبیان در مورد آخرین شرایط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و احتمال ایجاد پارلمان اصلاحات گفت: عملاً 8 ماه است که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تشکیل نشده است؛ چون فلسفه وجودی اش هم این بود که فقط در زمان انتخابات نقش ایفا کند. اما در شب انتخابات اسفند 98 گفتند که ما لیست نمی‌دهیم در حالی که فلسفه وجودی این شورا انتخاباتی بود. البته حزب مردم سالاری از اول با شورای عالی مخالف و معتقد بود ما شورای هماهنگی داریم و رئیس آن دوره‌ای است و نیازی به شورای دیگری نداریم.

وی افزود: رییس شورای عالی، ثابت و دموکراتیک هم نبود؛ ضمن آنکه ساز وکار شورای عالی، موقتی بود و قرار بود برای مجلس دهم باشد و بعد از آن تمام شود اما بعد، ادامه پیدا کرد و گفتند در حال آسیب‌شناسی هستیم؛ امری که اتفاق نیفتاد. لذا شأن این شورا عملاً از بین رفته است و در زمان حاضر هم کسی به دنبال احیای شورای عالی نیست. اما در مورد پارلمان اصلاحات واقعیت این است که در بهمن 1396 حزب مردم سالاری پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات را به شورای هماهنگی داد و تصویب شد اما چون عده ای از دوستان شورای هماهنگی به ادامه کار شورای سیاستگذاری تمایل داشتند، ول کن معامله نبودند و باعث شدند طرح پارلمان اصلاحات به نتیجه نرسد. با این وجود من هنوز امیدوارم که به نتیجه برسد.

زلف خود را به شورای عالی گره نمی‌زنیم

دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه برخی می‌گویند سیدمحمد خاتمی رییس اصلاحات باشد و عده‌ای آیت‌الله موسوی خویینی‌ها را مطرح می‌کنند، اضافه کرد: بحث آیت الله موسوی خوئینی ها، آقای خاتمی نیست؛ ما با فردمحوری مسأله داریم؛ معتقدم که عقل جمعی باید محور قرار گیرد. البته مشورت با بزرگان لازم است اما زلف خود را به شورای عالی سیاستگذاری گره نمی‌زنیم و حزب مردم سالاری مخالف آن است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم برای شرکت در انتخابات 1400 قدمی برداریم، باید هر تصمیم و هر نهاد جدیدی از دل شورای هماهنگی اصلاح طلبان که همه احزاب آنجا حضور دارند، خارج شود. من اینجا به عنوان مسؤول کمیته استان‌های شورای هماهنگی اعضای اصلاح طلب صحبت می کنم. در استانها از من می‌پرسند، شورای سیاستگذاری چه شد و آیا شورای هماهنگی نمی خواهد کاری انجام دهد و چه می کنید.

کواکبیان با اشاره به دو لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند 98، گفت: بعد از تصمیم شورای عالی سیاستگذاری مبنی بر عدم ارائه لیست، چند حزب اصلاح‌طلب تصمیم به ارائه لیست گرفتند و یک حزب هم لیست اختصاصی خودش را داد. این مسائل هم ریشه در غیر دموکراتیک بودن تصمیمات در اصلاح طلبان دارد؛ اما برخی از احزاب خود را برادر بزرگتر محسوب می‌کنند. 8 حزب آمدند لیست دادند شما هم با آنها متحد می‌شدید.

وی در انتقاد تلویحی به حزب کارگزاران سازندگی گفت: به نظر من، این حرکت دوستان حزب جالب نبود؛ برای خودشان عنوان و برند یاران هاشمی را برگزیدند. من سه بار در مجلس دهم در مورد آقای هاشمی صحبت کردم که کسی جرأت نمی کرد در مورد او صحبت کند؛ حتی آقای لاریجانی. آیا من جزو یاران هاشمی نبودم؟ چرا اسم من جزو یاران هاشمی لیست آنها نبود؟ نمی‌خواهم گلایه کنم اما منِ کواکبیان یار هاشمی محسوب نشدم. البته در انتخابات اسفند 98 اگه بقیه اصلاح‌طلبان هم می‌آمدند، هیچ اتفاقی نمی افتاد؛ چون مردم رأی نمی دادند و حضور مردم اتفاق نمی‌افتاد. شب انتخابات، همکاران روزنامه مردم سالاری گفتند دوستت داریم اما رأی نمی‌دهیم!

کواکبیان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اینکه از کیفیت حضور مردم در انتخابات مجلس خبر داشتید چرا لیست دادید؟ پاسخ داد: واقعاً فکر می‌کردیم در بدترین حالت، مردم تهران 40 درصد مشارکت خواهند داشت؛ در مناطق 22 گانه تهران و شهرهای مختلف ایران رفت و آمد داشتیم و همه می گفتند اگر بیایید رأی می دهیم. جالب اینکه شب انتخابات بچه‌های روزنامه مردم سالاری گفتند که ما را دوست داریم اما با عرض پوزش به شما و هیچ شخص دیگری رأی نمی دهیم. اگر 40 درصد مشارکت بود، حداقل تا 10 نفر از اصلاح‌طلبان رأی می آوردند؛ ما خیلی دیر فهمیدیم که با عدم استقبال و مشارکت مردم روبرو خواهیم شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا شورای هماهنگی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری در سال1400 برنامه‌ای دارد، گفت: به دلیل کرونا جلسات شورای هماهنگی به صورت مجازی برگزار می‌شود و از میان کمیته‌های این شورا، تنها کمیته استانها با مسئولیت من و کمیته سیاسی به ریاست آقای حسین کمالی فعال هستند. مقرر شد کمیته سیاسی، راهبردها و مانیفست شورای هماهنگی و کمیته استانها آن راهبردها را اجرایی کند.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: سه راهبرد بیشتر وجود ندارد؛ یکی آنکه عطای انتخابات را به لقایش ببخشیم و بگوییم که کاندیدا نداریم و لیست نمی‌دهیم؛ دوم آنکه از دل اصلاح‌طلبان فقط یک کاندیدای کاملاً اصلاح طلب خارج شود و سوم آنکه به سراغ کاندیدای اجاره‌ای و قرضی برویم و آنگونه که شنیده می‌شود دوستانی در حمایت از افرادی مانند علی لاریجانی ابایی ندارند؛ ولی ما به عنوان حزب مردم‌سالاری هرگونه تصمیم‌گیری در رابطه انتخابات را به کنگره حزب سپرده ایم که در اواخر بهمن ماه 99 برگزار می‌شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: دبیرکل حزب مردم سالاری کواکبیان پارلمان اصلاحات حزب مردم سالاری شورای هماهنگی اصلاح طلبان شورای عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتیجه تلاش همه مسؤولان باید گره گشایی از کار مردم باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی بعد از ظهر یکشنبه در دیدار منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات یازدهم اسفند ماه در پای صندوق‌های رأی، اظهار داشت: مردم بار دیگر با حضور و مشارکت خود در انتخابات یازدهم اسفند ماه حماسه باشکوهی را رقم زدند که از حضور همه ملت ایران و به خصوص مردم شهرستان گناوه تقدیر می‌کنم.

امام جمعه گناوه ضمن تبریک به منتخب مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی، برای وی در مسیر پیش رو آرزوی موفقیت کرد.

وی با اشاره به شأن قانونگذاری و نظارتی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی باید با قانون گذاری مناسب، ریل گذاری خوبی را برای حرکت دولت به سوی پیشرفت و رفع موانع موجود انجام دهد.

وی یادآور شد: مردم ولی نعمت‌های انقلاب هستند و تلاش همه مسئولان باید در جهت گره گشایی از کار آنها باشد.

کد خبر 6078070

دیگر خبرها

  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • مدیریت شهری از ظرفیت‌ها در تحقق شعار سال بهره بگیرد
  • مدیریت شهری همدان از ظرفیت‌ها در تحقق شعار سال بهره بگیرد
  • محسن رضایی : نقشه راه اقتصادی در حال نهایی‌ شدن است
  • محسن رضایی: نقشه راه اقتصادی در حال نهایی‌شدن است
  • نتیجه تلاش همه مسؤولان باید گره گشایی از کار مردم باشد
  • فعال سیاسی اصولگرا: بهترین زمان برای تغییر و اصلاح دولت سیزدهم است
  • توجه ویژه مسئولان یزدی به امر سلامت مردم
  • اجتماع مردم ایلام در حمایت از مجازات رژیم صهیونیستی
  • زریبافان: بهترین زمان برای تغییر و اصلاح دولت سیزدهم است /رئیسی نباید زیر بار فشار جریانات سیاسی و فامیلی برود