Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:58:37 GMT

بیش از ۴۰۰ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۱۶۱۱

بیش از ۴۰۰ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شد

محمدعلی امیرفخریان روز پنجشنبه در نخستین  کارگاه آموزشی اهمیت و ضرورت ورود به بازارهای اوراسیا در شرایط تحریم در استان خراسان رضوی با حضور جمعی از مدیران بخش بازرگانی واحدهای تولیدی نیشابور، فیروزه و زبرخان افزود: بیشترین حجم صادرات خراسان رضوی به ترتیب به کشورهای افغانستان، عراق، هنگ‌کنگ، ازبکستان، اسپانیا، امارات، ترکمنستان، پاکستان، قزاقستان و قرقیزستان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: سهم بخش تجارت خارجی استان خراسان رضوی در کشور چهار و نیم درصد است که در شرایط تحریم‌ها به پنج و نیم درصد افزایش یافته است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی پنج ماهه نخست امسال میزان صادرات این استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد کاهش یافته و یک و چهار دهم درصد از صادرات کل کشور به ارمنستان را صادرات خراسان رضوی تشکیل می‌دهد.
امیر فخریان افزود: بیشترین اقلام صادراتی از استان خراسان رضوی به ترتیب زعفران، مواد مورد نیاز در صنعت صابون سازی، مرغ، پسته، البسه، رب گوجه فرنگی، انواع کف‌پوش‌ها و فرشهای ماشینی، صنابع لبنی و میوه و تره‌بار بوده است.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات ما در تجارت خارجی کم بودن میزان موافقت‌نامه‌های تجاری است که موجب شده ترکیه در این حوزه به عنوان یک رقیب جدی ورود پیدا کند و در عمل موافقت‌نامه تجاری که بتواند سهم موثری در تجارت خارجی ما داشته باشد نداشته‌ایم و امیدواریم در حوزه تجارت خارجی با منطقه اوراسیا این مشکل برطرف شود.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به خاطر اینکه حجم بسیاری از صادرات به منطقه اوراسیا از طریق گمرکات غربی کشور مانند انزلی، آستارا و امیرآباد انجام می‌شود اطلاع دقیقی از میزان صادرات این استان در دست نیست.
امیر فخریان افزود: در سالهای اخیر شاهد ورود ترکیه به عنوان رقیب در بازارهای منطقه‌ای هستیم و باید برای موفقیت براساس مزیت‌هایی که داریم فرهنگ و زبان بازارهای هدف در منطقه اورسیا را مورد توجه قرار دهیم.
وی اضافه کرد: بیشتر بازارهای هدف ما در بخش صادرات سنتی بوده و هنوز نتوانسته‌ایم به بازارهای روسیه و قطر پس از مشکلاتی که با ترکیه داشتند ورود پیدا کنیم.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌ها گسترش ارتباطات تجاری با کشورهای حوزه اوراسیاست و ایران هم اقتصادی‌ترین‌ مسیر برای ارتباط تجاری حوزه اوراسیا با کشورهای جهان است که همه اینها موجب کم اثر کردن تحریم‌های آمریکا می شود و خراسان رضوی به دلیل اتصال به شبکه ریلی و برخورداری از مناطق آزاد تجاری و گمرک سرخس نقش ویژه‌ای در این بخش دارد.
امیر فخریان افزود: تا کنون ۴۰ کشور برای پیوستن به پیمان منطقه‌ای اوراسیا اعلام آمادگی کرده‌اند که پیوستن آنها موجب سهولت در مبادلات تجاری بین این کشورها خواهد شد و ایران با ۴۶ کشور از طریق موافقت‌نامه‌های تجاری همکاری می‌کند و اوراسیا از طریق ایران به آب‌های گرم جنوب ارتباط پیدا می‌کند که موجب افزایش درآمدهای ترانزیت ما هم خواهد شد. 
وی اضافه کرد: نیشابور شهری مورد توجه فارسی‌زبانان ازبکستان و تاجیکستان است و نمایشگاه بین المللی نیشابور ظرفیت تهاتر با نمایشگاه‌های کشورهای همسایه را دارد که موجب معرفی و شکوفایی اقتصاد منطقه است با این حال از لحاظ گردشگری توفیقاتی در این زمینه نداشته‌ایم. 
او ادامه داد: با توجه به نقش و ظرفیت ویژه نیشابور و قرار گرفتن این شهر در نزدیکی مسیر جاده ابریشم باید علل عدم موفقیت این شهر در این حوزه به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و عارضه‌یابی شود.
مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

برچسب‌ها ازبکستان روسیه ترکمنستان توسعه صادرات نیشابور قزاقستان قرقیزستان منطقه اوراسیا ایالات متحده آمریکا ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ازبکستان روسیه ترکمنستان توسعه صادرات نیشابور قزاقستان قرقیزستان منطقه اوراسیا ایالات متحده آمریکا ترکیه ازبکستان روسیه ترکمنستان توسعه صادرات نیشابور قزاقستان قرقیزستان منطقه اوراسیا ایالات متحده آمریکا ترکیه اخبار کنکور تجارت خارجی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نائب رئیس کمیسیون صنایع بهداشتی و آرایشی اتاق ایران و تهران در مصاحبه با خبرنگار گروه تجارت خارجی گفت: سی و یکمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، سلولوزی و ماشین آلات وابسته ۱۴۰۳ از ۲۹ فروردین ماه تا اول اردیبهشت ماه برگزار میشود.۲۰ هیئت تجاری از صربستان، ارمنستان و چین از این نمایشگاه دیدن می‌کنند.

علیرضا کیانی در ادامه افزود: ۲۶۸ شرکت داخلی ۶۹ شرکت خارجی از کشور‌های چین، فرانسه، ترکیه، اسپانیا، هند، آلمان، ایتالیا، روسیه، مالزی، آرژانتین، بلژیک، کره جنوبی و هلند در این نمایشگاه شرکت میکنند.

وی بیان کرد: در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، سلولوزی ۱۲ کارگاه آموزشی و جلسات دوجانبه بین تجار داخلی و خارجی تشکیل خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع بهداشتی و آرایشی اتاق ایران و تهران اظهار کرد: سال گذشته حدود ۱۳۰ میلیون دلار محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده از کشور صادر شده که حدود ۲۵ میلیون دلار آن سهم صادرات محصولات آرایشی، بهداشتی و ۹۵ میلیون دلار آن سهم صادرات محصولات شوینده بوده است.

دیگر خبرها

  • ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی صادر شد
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده
  • حضور بیش از ۲ هزار شرکت تجاری در ششمین نمایشگاه اکسپوی ایران
  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است
  • صادرات بیش از ۷ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه
  • کاستن از حجم قاچاق با شفافیت مسیر تجارت خارجی