Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پشت سر گذاشتن نیمه دوم شهریور هر چند از طرفی شاهد انتشار اخبار شیوع موج سوم کرونا در پایتخت و ادامه حضور این ویروس با فراز و نشیب‌های مختلف در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها بودیم و هستیم، اما در روی دیگر سکه با تلاش مدیران و مسئولان فرهنگی از یک سو و از سوی دیگر هنرمندان و مخاطبان در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از دو ماه نخست تابستان ۱۳۹۹ شاهد رونق گرفتن فعالیت و فصل اجراهای تئاتری در تهران و دیگر نقاط کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین قرارگرفتن در هفته بزرگداشت ۴۰ سالگی دفاع مقدس، هنرمندان تئاتر را مانند فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور در دیگر رشته‎ها بیش از پیش به تکاپو و جنب‌وجوش برای ادای رسالت و تکلیف خود در حوزه فعالیت هنر نمایش وا داشته اشت.

در کنار این امر حوزه هنرهای نمایشی نیز خالی از اتفاق نبود و از مهمترین آنها می توان به اعلام نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر خسارت ۶۰ تا ۸۰ درصدی هنرمندان به سبب شیوع ویروس کرونا، اجرای نمایش‌های تعزیه به مناسبت اربعین حسینی در برج آزدی، انتشار ویژه‌نامه «نقش صحنه» به مناسبت ۴۰ سالگی دفاع مقدس، اجرای نمایش «مِرفی» در تالار سایه مجموعه تئاترشهر، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر «وقفه»، سالروز تولد زنده‌نام اکبر رادی و انتشار پیام هیات مدیره بنیاد رادی، تماشای نوستالژی‌های طهران قدیم در نمایش «یاماها»، درگذشت سرپرست گروه تئاتر «هنر ملی»، افتتاح سالن نمایش تئاتر آبان با نمایش کودک، انتشار «تریلوژی‌های جنگ» به قلم ایوب آقاخانی و رویدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی اول تا ششم مهرماه ۱۳۹۹ مرور کنید.

میزبانی برج آزادی از مجالس تعزیه در اربعین حسینی

مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی از ۱۴ تا ۱۷ مهر همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان میزبان برگزاری چند مجلس تعزیه می‌شود.

 گروه تعزیه سیدالشهدا (ع) به سرپرستی مجید خسروان از روز دوشنبه ۱۴ مهر به مدت چهار شب در فضای باز برج آزادی به ترتیب زیر برنامه های خود را اجرا می کنند.

مجلس حضرت شاهچراغ(ع) و برادران، مجلس حضرت علی اکبر(ع)، مجلس حضرت قاسم(ع) و مجلس حضرت امام حسین(ع)، چهار تعزیه اجرا شده در این ویژه برنامه خواهد بود.

در این تعزیه‌ها مجیدخسروان، مهدی کلانتری، سید حسن گلختمی، محمد محسین معینیان، امیر عباس باقری، علی رضا تحش، میثم شکری، رضا احمد بیگی، رضارجبی، مهدی اعرابی، علی سعیدی، سید امیر صالحی، سیروس محمدی، مهدی احمدی، محسن دانشی و امیر محبی حضور دارند. ضمن اینکه در مدت اجرای هر مجلس تعزیه، دستورالعمل‌ و پروتکل‌های بهداشتی نیز به صورت جدی رعایت خواهد شد.

زمان اجرای این تعزیه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا از ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۷۵ دقیقه است و حضور در این برنامه برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است.

میزان خسارت کرونا به اصحاب هنر ۶۰ تا ۸۰ درصد اعلام شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه «شورای هنر» از خسارت ۶۰ تا ۸۰ درصدی کرونا به اصحاب هنر سخن گفت.

سیدعباس صالحی در حاشیه جلسه شورای هنر که در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با اشاره به بررسی میزان خسارت کرونا به اصحاب  هنر در شورای هنر گفت: در این شورا به موضوعات مختلف از جمله تاثیر کرونا بر هنر توجه شد که  فعالیت تعدادی از  هنرمندان در این شرایط تحت تاثیر قرار گرفت. البته فرصت های کرونایی نیز در این ایام در عرصه های مختلف وجود داشت و برخی هنرمندان در این شرایط برای انتقال هنرشان بهره گرفتند.

وی با اشاره به اینکه خسارات ایام کرونا در برخی موارد به اصحاب هنر بین ۶۰ تا ۸۰ درصد بوده است، گفت: البته دولت اقداماتی را در این زمینه داشته است ولی طبیعتا نیازمند توجه مضاعف هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای جبران خسارات کرونا به عرصه هنر نیز توضیح داد: رقم ۱۲ میلیارد تومانی نیز برای ۷۵ هزار عضو صندوق هنر در نظر داریم، سامانه کارا هم به کسانی که خسارت دیدند، ‌تسهیلات می دهد که در این زمینه ثبت نام تا پایان مهر ادامه دارد. علاوه بر اینها تسهیلات ۴ درصد اشتغال را نیز داشتیم که تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان آن محقق شد.

انتشار ویژه‌نامه «نقش صحنه» به مناسبت ۴۰ سالگی دفاع مقدس

چهارمین شماره از ماهنامه تخصصی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تحت عنوان «نقش صحنه»، به چهلمین سالگرد تئاتر دفاع مقدس اختصاص پیدا کرد.

دریچه‌ای جدید بر هشت سال دفاع مقدس؛ حمید نیلی، نباید دست روی دست بگذاریم؛ گفت‌وگوی مرجان سمندری با توحید معصومی، تئاتر دفاع مقدس، تئاتری که نباید مناسبتی باشد به روایت یک نمایش‌نامه‌نویس و رمان‌نویس؛ چرا اینجاییم! سعید تشکری، امروز و فردای تئاتر دفاع مقدس-مقاومت؛ مهرداد رایانی مخصوص و تئاتر مقاومت و چهار مسئله بسیار مهم؛ مهدی نصیری بخش‌هایی از این شماره نشریه «نقش صحنه» را تشکیل می دهند.

«مِرفی» در تالار سایه به صحنه می‌رود

نمایش «مِرفی» به نویسندگی سپیده ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی از روز جمعه هجدهم مهر در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر میزبان مخاطبان خواهد بود.

در نمایش «مرفی»، حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی، شادی ضیایی، رضا مرشد، امین موحدی پور به عنوان بازیگر حضور دارند.

گروه اجرایی در خلاصه داستان نمایش که از رمان «مرفی» نوشته ساموئل بکت اقتباس شده، آورده است: در عین حال که نمیشه انتظار داشت اوضاع بهتر بشه، دست کم لزومی نداره واهمه داشته باشیم که چیزی بدتر بشه. اوضاع همیشه همون طور که هست باقی میمونه. به این ترتیب، خارج از وجود خودِ مِرفی، دست کم پنج نفر به مرفی نیاز دارند.

نمایش «مرفی» ساعت ۱۹ با مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان به صحنه می رود و علاقه مندان برای تهیه بلیت این این اثر نمایشی می توانند به سامانه تیوال مراجعه کنند.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر «وقفه»

دبیرخانه نخستین جشنواره مجازی تئاتر «وقفه» به دلیل درخواست علاقه مندان بر آن شد تا مهلت زمانی متناسب با تولیدات تئاتری برای علاقه‌مندانی که هنوز امکان ثبت‌نام نداشته‌اند و یا زمان کمی برای تولید یک اثر داشته‌اند، در نظر بگیرد.

بر همین اساس مهلت پایان فراخوان اولیه جشنواره که روز ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۹ بود به مدت ۲۰ روز تمدید شده و آخرین زمان ارسال آثار به دبیرخانه از طریق سایت رسمی جشنواره به نشانی https://vaghfeh.soore.ac.ir، روز ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۹ خواهد بود.

سالروز تولد زنده‌نام اکبر رادی و پیام هیات مدیره بنیاد رادی

هیات مدیره بنیاد اکبر رادی به مناسبت فرارسیدن هشتادو یکمین زادروز اکبر رادی که دهم مهرماه است متن پیامی را منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است: اکنون هشتاد و یک سال از زادروز استاد اکبر رادی گذشته است؛ نمایشنامه نویسی که با قلمش افق های دور را جست و جو می کرد و در هر لمحه، بر آن بود که در آثارش انسانیت، عدالت و آرامش را به ما هدیه دهد و در هر اثرش درام معاصر ایرانی- ملی را برای ما تصویر و تعریف کند.‌بنیاد اکبر رادی همچون سال های پیشین دهم مهر ماه زادروز استاد نمایشنامه نویسی ایران را گرامی می دارد و ‌این روز فرخنده را به به خانواده تئاتر و دوستداران ادبیات نمایشی ایران تبریک می گوید.

تماشای نوستالژی‌های طهران قدیم در نمایش «یاماها»

نمایش «یاماها» به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج از روز ۱۴ مهر ماه در تالارقشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه خواهد رفت.

کهبد تاراج درباره ویژگی های این اثر نمایشی گفت: نمایش «یاماها» دربرگیرنده ویژگی های متفاوتی است که ترجیح می دهم تا روز اجرا درباره آن توضیحی ندهم. اما آنچه می توانم اشاره کنم این است که اثر در قالب مونولوگ طراحی و نوشته شده که طی سه دوره زمانی بخشی از زندگی سه شخصیت را به صورت جداگانه روایت می کند. شخصیت هایی که در عین حال با یکدیگر آشنایی دارند.

نمایش «یاماها» از چهاردهم مهر تا ۹ آبان با بازی پاوان افسر، لبخند بدیعی و مازیار سیدی ساعت ۱۹ با مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۵ هزار تومان در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

سرپرست گروه تئاتر «هنر ملی» چشم از جهان فروبست

عباس جوانمرد از چهره‌های مطرح کارگردانی تئاتر ایران هشتم مهر ماه بر اثر ایست قلبی چشم از جهان فروبست.

روح‌الله جعفری نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر با تأیید خبر درگذشت عباس جوانمرد، گفت: استاد عباس جوانمرد کارگردان و نمایشنامه نویس مطرح تئاتر ایران و سرپرست گروه «هنر ملی» بر اثر ایست قلبی در کشور کانادا دار فانی را وداع گفت.

وی درباره مراسم خاکسپاری این هنرمند مطرح تئاتر ایران اظهار کرد: طبق گفتگویی که با خانواده ایشان داشتم قرار است پیکر استاد جوانمرد در کشور کانادا به خاک سپرده شود.

عباس جوانمرد متولد سال ۱۳۰۷ و پس از سال‌ها تأثیرگذاری در زمینه تدریس، کارگردانی و نمایشنامه نویسی تئاتر در سن ۹۲ سالگی چشم از جهان فرو بست.

وی در کارنامه کاری خود در مقام کارگردان آثار متعددی از جمله «غروب در دیاری غریب»، «قصه ماه پنهان»، «تامارزوها»، «قصه طلسم حریر و ماهیگیر» و «شهر طلایی» را روی صحنه برده است.

افتتاح سالن نمایش تئاتر آبان با نمایش کودک

سالن تئاتر آبان که به تازگی به چرخه تئاتر کشور افزوده شده است، از تاریخ ۱۱ مهرماه با نمایش کدو قل قله زن به کارگردانی سینا نورائی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی افتتاح خواهد شد.

نورائی که پیش ازاین نمایش های متعددی در زمینه تئاتر کودک و نوجوان به روی صحنه برده است ، این بار نمایش شاد و موزیکال کودکانه کدو قل قله زن را در تماشاخانه تازه تاسیس تئاتر آبان به صحنه خواهد برد.

آنا نمکچیان، مینا ابراهیمی تنها، حانیه رستگاری، سینا نورائی و اشکان رحیمی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نمایش شاد و موزیکال کدو قل قله زن ۱۱ مهرماه اجرای آغازین خود را بر صحنه خواهد داشت وادامه اجراهای خود را پس از ایام شهادت ، مجددا درتئاتر آبان از سر خواهد گرفت.

تئاتر آبان واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی) ، خیابان سپند پلاک ۷۲ است.

انتشار «تریلوژی‌های جنگ»

مجموعه کتاب «تریلوژی‌های جنگ» به قلم ایوب آقاخانی که اختصاص به نمایشنامه‌هایی درباره دفاع مقدس و فرماندهان شهید این دوران دارد، رونمایی شد.

این کتاب شامل سه نمایشنامه درباره محمد جهان‌آرا، مصطفی چمران و احمد کشوری با عنوان‌های «هفت عصر هفتم پاییز»، «تکه‌های سنگین سرب» و «کابوس شب نیمه پاییز» است که هر سه از فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس هستند. همچنین سه نمایشنامه دیگر با عناوین «فصل خون»، «آسمان و زمین» و «اروندخون» نیز در این مجموعه به چشم می‌خورد که درباره وقایع نگاری هشت سال دفاع مقدس هستند.

ایوب آقاخانی نیز در پایان این نشست در سخنانی عنوان کرد: در طول سال‌های فعالیتم ۲ دغدغه جنگ و مهاجرت هیچگاه من را رها نکرده است. در سه نمایشنامه‌ای که به صورت واقع‌نگاری نوشتم شعر را به عنوان یک عنصر نمادین در مقوله جنگ وارد کردم. در پرتره نگاری‌ها نیز بسیار کوشیدم درباره چهره‌های متمایزی از جنگ که نقش تاریخی داشتند، حرف بزنم اما مهمترین مساله برای من این بود که در آثاری که به نگارش در می‌آورم پای این قهرمانان روی زمین باشد چون ما آنها را همیشه فرشته‌های بالدار و دست نیافتنی ترسیم می‌کنیم که پر بیراه هم نیست اما کوشیدم به‌وجوهی از آنها بپردازم که مردم کمتر از آن مطلع هستند و این افراد را یکی از خود مردم به تصویر بکشم.

برچسب‌ها تئاتر شهر مشاور وزیر فرهنگ تئاتر کودک و نوجوان نمایش پروندهٔ خبری چهلمین سال دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر شهر مشاور وزیر فرهنگ تئاتر کودک و نوجوان نمایش تئاتر شهر مشاور وزیر فرهنگ تئاتر کودک و نوجوان نمایش اخبار کنکور نمایشنامه نویس عباس جوانمرد مجموعه تئاتر وزیر فرهنگ تئاتر آبان تئاتر شهر نامه نویس مجلس حضرت دفاع مقدس اکبر رادی نقش صحنه ۶۰ تا ۸۰ مهر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رجوع» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی، نمایش «رجوع» که سعید حشمتی تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد به داستان زوج‌هایی می‌پردازد که دچار چالش شده‌اند.

نیما ‌هاشمی‌سرشت، الهام ‌احمدی، میثاق جمشیدی، پریسا ‌علی‌نیا، کیمیا ‌خلج، هومن ‌بنایی، روناک ‌برخوردار، فاطمه ‌توانا، محمد روشنفکر و افشین ‌سنگ‌چاپ در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: شما تا حالا به این فکر کردین با آدمی که دوستش دارید چند روز می‌تونید زندگی کنید؟

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: بهرام نودهی، بازیگردان: کیمیا ‌خلج، طراحان صحنه: کیارش ‌ظریفی، مبین ‌الماسی، آهنگ‌ساز: علی ‌خاتمی، طراح پوستر و گرافیک: سجاد نجفی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: سیدمرتضی ‌معصومی، دستیار دوم کارگردان: مدیا ‌نورخمامی، دستیاران صحنه: امیرعلی ‌شاه ‌اسماعیلی ،عرشیا ‌کرمی، آرتین ‌جمشیدی مرتضی ‌فهیمی، نرگس پلنگی موشن گرافی: سعید ‌حشمتی، عکاس: پرتو ‌جغتایی، مشاور رسانه‌ای: عباسعلی اسکتی، روابط عمومی: مریم ‌رودبارانی.

کد خبر 6081083 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟
  • «رجوع» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود
  • تجلیل از هنرمندان حوزه دفاع مقدس
  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • واکنش رامبد جوان به «دشمن خدا»
  • رامبد جوان: با تماشای «دُشمنِ خدا» از ته دلم خندیدم
  • آغاز همایش تئاتر تک در چهارمحال و بختیاری