Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:14:32 GMT

روایت روسیه از حضور جنگجویان خارجی در قره باغ

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۱۷۷۱

روایت روسیه از حضور جنگجویان خارجی در قره باغ

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در واکنش به پرسش خبرنگاری در مورد امکان انتقال جنگجویان از سوریه به قره باغ برای نبرد به نفع یکی از طرف های مناقشه گفت: ما این اطلاعات معتبر را در اختیار داریم و بنابراین شما در این مورد حق دارید.

زاخارووا افزود: این اطلاعات در رسانه های خبری و نیز اخبار در شبکه های اجتماعی منتشر شده است و برای بیانیه ای که در وزارت خارجه روسیه در این مورد منتشر کردیم اطلاعات کافی در اختیار داریم که بر اساس واقعیت های موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برخی رسانه های روسیه در روزهای اخیر مدعی شدند که جمهوری آذربایجان شماری از جنگجویان در سوریه را با کمک ترکیه به این کشور منتقل کرده و این افراد در زد و خوردهای مسلحانه در قره باغ شرکت می کنند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای در این باره افزود: بر اساس اطلاعات موجود، در منطقه مناقشه قره باغ ستیزه جویانی ازجمله از از سوریه و لیبی برای شرکت در اقدامات نظامی منتقل می شوند.

 این بیانیه یادآورشد که از این مساله بشدت نگران هستیم و معتقدیم که نه فقط منجر به تشدید تنش ها در منطقه مناقشه می شود بلکه تهدیدهای بلندمدت برای امنیت کشورهای منطقه ایجاد می کند.

 بیانیه وزارت خارجه روسیه افزود: از کشورهای مربوطه می خواهیم تدابیر موثر برای جلوگیری از استفاده از جنگجویان خارجی در منطقه قره باغ بکار گیرند و این افراد را از منطقه خارج کنند.

رییس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که کشورش شواهدی در اختیار دارد که انتقال جنگجویان از سوریه به قره باغ توسط ترکیه را ثابت می کند.

به گزارش ریانووستی، امانوئل مکرون که در اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می گفت، با بیان اینکه وضعیت قره باغ پیچیده است، افزود: می خواهم بگویم که اطلاعاتی دراختیار داریم که با اطمینان اثبات می کند که گروهی از جنگجویان سوری را برای شرکت در مناقشه مسلحانه در قره باغ ترک کرده اند.

 دولت باکو این اظهارات مبنی بر حضور جنگجویان خارجی در جنگ قره باغ را تکذیب کرده است.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.
پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنوننتیجه‌ای نداشته است.

برچسب‌ها وزارت امور خارجه روسیه سوریه امانوئل مکرون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت امور خارجه روسیه سوریه امانوئل مکرون وزارت امور خارجه روسیه سوریه امانوئل مکرون اخبار کنکور جمهوری آذربایجان خارجه روسیه قره باغ دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۱۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از حضور رسانه‌ها و موفقیتی که در برابر رژیم غاصب رقم خورد

یازدهمین رویداد عصرهای رسانه با عنوان جنگ غزه رسانه‌ها و روایت‌ها با حضور کارشناسان عرصه رسانه و بین‌الملل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شامگاه پنجشنبه _سی‌ام فروردین_ رویداد یازدهم عصرهای رسانه با عنوان جنگ غزه رسانه‌ها و روایت‌ها برگزار شد؛ در این نشست ع بدالقادر فائز مسئول دفتر الجزیره در ایران اظهار کرد: در الجزیره موضوع غزه جزو موضوع فلسطین محسوب می‌شود، یعنی یک نگاه کلی در سیاست الجزیره از سالی که به وجود آمده تا الان بر این موضوع وجود دارد.

وی ادامه داد: موضوع فلسطین در الجزیره نگاهی اجمالی دارد، در بعد جهانی قدیمی‌ترین چالش بین‌المللی است که هنوز حل نشده، در جهان عرب موضوع اول است که اختلاف نظر و راه حل آن وجود دارد، در بعد اسلامی نیز اولین و قدیمی‌ترین چالش است و در خاورمیانه چالش ما نیز فلسطین است.

مسئول دفتر الجزیره در ایران تصریح کرد: در جریانات اخیر مهم‌ترین موضوع برای الجزیره در پوشش رسانه‌ای که می‌توانیم از اصطلاح جنگ رسانه‌ای برای آن استفاده کنیم پیش رفته است، یعنی این جنگی بین چند روایت بر سر یک موضوع است که اسرائیل در آن یک روایت داغ است.

حضور الجزیره و موفقیتی که در برابر رژیم غاصب رقم زد

وی افزود: الجزیره روایت خود و خبرنگاران خود را دارد و این به‌نظرم موفقیت اول برای الجزیره بر سر موضوع غزه محسوب می‌شود؛ همچنین لازم به ذکر است که روایت خود اسرائیل در الجزیره قابل بحث است از این رو اولین وظیفه برای رسانه همین است چراکه اسرائیل در روایتی که در الجزیره است به‌عنوان یک متهم حاضر حضور دارد و خیلی نمی‌تواند برای ما راجع به حقوق بشر و… صحبت کند چراکه اسرائیل با عنوان یک متهم قرار دارد.

فائز گفت: اسرائیل نتوانسته این تهمت را از خود دور کند و نتوانسته دلیلی قانع کننده بیان کند؛ همچنین ابعاد مختلفی جنگ در الجزیره مهم است یعنی بعد رسانه‌ای و اینکه حماس چیست، مقاومت چیست و… حائز اهمیت است، چراکه این جنگ بین دو کشور نیست بلکه بین دو جنبش است که به عنوان مقاومت از خود صحبت می‌کنند.

وی اظهار کرد: بعد دیگر آن بعد جهانی است که در منطقه و جهان روایت‌هایش را الجزیره بیان می‌کند و شما از رسانه‌های دیگران نمی‌بینید؛ در همین راستا این اتفاق دارای تأثیری مهم و قابل ملاحظه است.

مسئول دفتر الجزیره در ایران ادامه داد: اینکه در رسانه افراد برای مردم غزه بخاطر نبود برق، غذا و.. گریه می‌کنند، بعد انسانی است که باید آن بررسی شود و ببینیم که کدام کشورها به کمک آن‌ها آمده‌اند؛ چراکه این برای مردم مهم است که بعد انسانی در غزه چه هست و از طرف کجا است؟ از این رو اگر الجزیره شبکه موفقی در این مقطع زمانی است بخاطر این است که خودش بیان کننده روایت است و خبرنگاران و نیروهای خبری آن توانسته‌اند برای افکار عمومی روایت‌ها را بیان کند.

وی با بیان اینکه همه این اتفاقات و روایت‌ها هزینه دارد، تصریح می‌کند: هزینه‌ای که این اتفاقات برای الجزیره دارد این است که تعدادی از خبرنگاران الجزیره شهید شدند، برخی از آن‌ها خانواده‌هایشان به شهادت رسیدند.

فائز افزود: موجی را اسرائیل زده است که می‌خواهد شبکه الجزیره را ببندد و یا از اسرائیل خارج شود؛ در همین راستا باید گفت که این قانون خطرناک است اما هنوز اجرا نشده است.

وی با توجه به اینکه الجزیره در غزه و فلسطین مشکلاتی دارد که کم نیست، چراکه در محیط دشمنی فعالیت می‌کنیم، گفت: رسانه فقط با عنوان انتقال دهنده خبر نیست بلکه در چارچوب‌های بزرگ شما یک شاهد هستید و روایت واقعی را منتقل کرده و مردم را مطلع می‌کنید.

ماجرای فلسطین از هفتم اکتبر آغاز نشد

پس از آن منصور براتی کارشناس مسائل اسرائیل درباره روایت‌های مختلف جنگ غزه در مقایسه با روایت اسرائیل اظهار کرد: رسانه‌های اسرائیل و مجموعه اطلاع رسانی ارتش آن‌ها سعی می‌کنند نقطه عزیمت روایت درباره جنگ اخیر را به هفت اکتبر بگذارند؛ بر این مبنا که پیش از آن صلح وجود داشت، مشکلی نبود، برق غزه وصل بود و حماس جنگ را آغاز کرد درحالی که این داستان هفت اکتبر آغاز نشد چراکه این مسئله قدمتی ده‌ها ساله دارد و حتی پیش از تأسیس اسرائیل بوده است، در همین راستا اسرائیل می‌خواهد از هفت اکتبر داستان را بیان کند.

وی ادامه داد: تا پیش از شروع ۲۰۲۳ اسرائیل بخش‌هایی را تصاحب کرده بود و شروع به ساخت شهرک کرد و بخشی کوچکی از فلسطین را به مردم خود آن کشور داد اما بعد از مدتی اسرائیل در کرانه باختری شروع به شهرک‌سازی می‌کند و می‌گوید همان بخش را هم می‌خواهد به سایر بخش‌های خود بیفزاید، یعنی توافقی که مدت‌ها پیش انجام شده را زیر سوال می‌برد از این رو باید جلوی این روند گرفته شود و این داستان باید از قبل خوانده شود که چه سیاست‌هایی را داشته‌اند.

کارشناس مسائل اسرائیل با بیان اینکه اگر مبنا بر صلح است باید اسرائیل در منطقه خود شهرک بسازد نه در کرانه باختری، تصریح کرد: در کرانه باختری و غزه مردم دسترسی به بیمارستان نداشتند و گاهاً این روند ۵۰ روزه طی می‌شد تا کسی به بیمارستان برسد و این رویکرد نیز بیشتر برای بیمارانی بود که وضعیت خیلی خوبی نداشتند.

وی با اشاره به مثالی از جنگ اکران و روسیه افزود: در زمان‌هایی که جنگ صورت می‌گیرد تأثیر رسانه‌ها بیشتر می‌شود، از طرفی در هر جنگی صحنه‌هایی که غیر نظامی‌ها نیز مورد آزار و اذیت قرار گیرند و کشته شوند وجود دارد؛ در همین راستا از زمانی که جنگ بین مقاومت فلسطین و اسرائیل صورت گرفته می‌بینیم در شبکه‌های مختلف نگاه قالب به سمت غزه رفته و این نشان از تأثیر زیاد رسانه است.

براتی گفت: شبکه الجزیره نقش مهمی دارد و می‌توان گفت فاصله فاحشی بین پوشش شبکه الجزایر با سایر رسانه‌ها قرار دارد، چراکه به خوبی دارد ۹۰ درصد کار رسانه‌ای را انجام می‌دهد؛ همچنین تأثیر شهروند خبرنگارها گاهاً به طوری زیاد است که بیش از پنجاه میلیون نفر مخاطب شبکه‌های اجتماعی آن‌ها شدند و این افراد تبدیل به مرجعی شده‌اند که روایت‌ها را به خوبی اطلاع می‌دهند.

وی با مقایسه بین رسانه در ایران و چنین رسانه‌هایی اظهار کرد: خبرنگاران ایرانی محدودیت حضور در غزه را دارند و این قابل درک است اما در طول این مدت چندین خبرنگار به اطراف مرز فلسطین همچون لبنان فرستاده‌ایم اما وقتی مقایسه می‌کنیم می‌بینیم خبرنگار ایرانی چیزی را روایت می‌کند که الجزیره آن را می‌گوید اما خبرنگار الجزایر روایتی نو را می‌سازند. در همین راستا نیز ما می‌بینیم که در مورد غزه روایت سازی‌های انجام شده از جمله الجزیره و خبرنگاران آن‌ها در این مدت روایت سازی تازه، ایجابی و با جزئیات بوده است یعنی روایت الجزایر ایجابی است از این رو اگر روایت‌گر اینگونه صورت گیرد مخاطبان افزایش خواهند یافت و مردم نیز نسبت به موضوع آگاه‌تر خواهند شد.

کارشناس مسائل اسرائیل ادامه داد: بسیاری از رسانه‌ها در جهان خود را بی‌طرفی اعلام می‌کنند اما چنین چیزی وجود ندارد و خیلی چیزها برای آن‌ها مفروض حساب می‌شود اما چنین رویکردی را ما در برنامه‌های ایرانی نمی‌بینیم و ادبیاتی متفاوت وجود دارد به طوری که روایت رسانه ایرانی گاهاً بزرگ‌نمایی است که به ضرر ما تمام شده است و می‌توان گفت که بعضی وقت‌ها اعلام بی‌طرفی در ظاهر نیز خوب است.

رژیم غاصب صهیونیستی به اهداف خود نرسیده است

وی تصریح کرد: در چند وقت گذشته موضوع حمله به بیمارستان در غزه و تجاوز بیان شد که پس از بررسی‌ها خبرنگاری که از بستگان حاضر در بیمارستان بود گفت به بیمارستان حمله شده اما تجاوزی صورت نگرفت و خبرنگار الجزیره این تجاوز را تکذیب کرد و اسرائیل نیز آن را برای بی‌گناهی خود دست گرفت؛ در همین راستا است که می‌گویم باطرفانه بودن گاهی کمک به روند کار نمی‌شود.

براتی با اشاره به روایت اسرائیلی‌ها و اهداف آن‌ها افزود: اسرائیل یکسری اهدافی از جمله حماس را از بین می‌بریم، از دولت غزه خارج می‌کنیم، رهبران آن را از بین می‌بریم و اسرائیلی‌های اسیر را آزاد می‌کنیم را اعلام کرد و روی آن تاکید داشت اما شاهد هستیم که هنوز به این اهداف نرسیده است و انجام نشده، اما یکسری اتفاقات دیگری افتاده که ما به آن توجه نمی‌کنیم اتفاقاتی همچون ویرانی وسیع غزه، کشته شدن اهالی آن و…به طوری که ۱.۴ درصد آن کشته شده‌اند که در جهان چنین آماری از کشته شدگان نداریم؛ همچنین ۳.۳ درصد زخمی هستند و این موضوع مهمی است و نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها آگاهانه هدف‌شان از بین بردن مردم است. در همین راستا باید به این موضوعات نگفته نیز توجه داشته باشیم که چه اتفاقی در جریان است.

وی با بیان اینکه مواردی را که دولت اشغالگر نمی‌گوید را باید بیان کنیم، گفت: اقدامات شهروند خبرنگارها باعث شد که اسرائیل به ظاهر بگویند که ما مردم عادی را نمی‌کشیم و ظاهر برنامه را تغییر دهند در صورتی که این طور نیست؛ اما به طور کلی این نشان از فشار رسانه، روایت و نگاه آن دارد.

کارشناس مسائل اسرائیل اظهار کرد: در این جنگ اسرائیل دو هزار کشته داده است که این باعث شد اسرائیل کشتار وسیعی را انجام دهند و روایتی را در دل فلسطینی‌ها به وجود بیاورد که خود فلسطینی‌ها بگویند و به این برسند که این اتفاقات نمی‌ارزید.

عمق جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی را نمی‌توان با هیچ رسانه‌ای نشان داد

در ادامه مهدی صالح فعال رسانه‌ای اهل غزه اظهار کرد: اگر بخواهیم راجع به اتفاقات و پوشش‌های رسانه‌ای در غزه صحبت کنیم باید به عمق جنایت‌های رژیم صهیونیست در غزه بپردازیم، که عمق جنایت را نمی‌توانیم با هیچ وسیله رسانه‌ای پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه شهادت رزمندگان، خرابی ابزارهای فیلمبرداری و خیلی از دلایل موجود باعث شد که اخبار کامل مقاومت به دست ما نرسد، افزود: در این جنگ ما محله‌هایی را دیدیم که کاملاً از بین رفتند و در رسانه‌ها خبری از آن منتشر نشده یا در حد عکس و به طور کلی بوده است؛ در همین راستا نمی‌شود ۶ ماه کامل جنگ را در رسانه‌های مختلف پوشش داد و تا کنون ۱۰ درصد از مقاومت‌های حاضر در غزه روایت شده است.

این فعال رسانه‌ای اهل غزه تصریح کرد: در خود غزه به دلایل کمبود زیرساخت با وجود حرفه‌ای بودن افراد رسانه‌ای شبکه‌ها نتوانستند پخش زنده داشته باشند و این کمبود مسئله مهمی است.

وی افزود: رسانه در غزه به دلیل اینکه از دهه‌های پیش با درگیری‌های مختلف و… روبه‌رو بوده است، اکنون تبدیل به مسئله‌ای حرفه‌ای شد و شاهد حضور فلسطینی‌ها و غزه درشبکه‌های اجتماعی هستیم.

صالح با اشاره به اینکه تعداد افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی در حد توان زیاد است، گفت: پیش از این، افرادی که صفت خبرنگار داشتند با کمک مردم پیش می‌رفتند تا اخبار مناطق دور دست به آن‌ها برسد و این موجب شد که کمبود ما کمی برطرف شود.

وی با بیان اینکه فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی نقش اساسی در غزه داشت، اظهار کرد: اگر پوشش اخبار غزه به‌صورت رسمی صورت می‌گرفت اینچنین جهان آگاه نمی‌شد از این رو اینکه مردم عادی گوشی خود را برداشته و اخبار را پوشش دادند باور رژیم صهیونیستی را برای جهان و مردم سخت کرد و این باعث شد زمان بین خبر و پوشش آن کمتر و باور پذیری آن افزایش یابد؛ در همین راستا این فرآیند موجب تظاهرات در جاهای مختلفی چون دادگاه لاهه، خیابان‌های جهان و… شد.

این فعال رسانه‌ای اهل غزه ادامه داد: مردم غزه زمانی که وضعیت، کمبود پوشش اخبار، خبرنگاران رسمی و مواردی از این دست را دیدند، اول بخاطر اینکه با این اتفاق صد درصد جنایت‌های رژیم صهیونیستی آشکار نمی‌شد و گاهاً واکنش‌های مردم بر اقدامات فلسطینی‌ها علیه خود آن‌ها برمی‌گشت، گوشی خود را برداشتند، خبرنگار شدند و شروع به روایت اخبار کردند.

وی تصریح کرد: پیش از آتش‌بس افراد تصاویر برخی شهر را که کاملاً از بین رفته بودند را گرفتند اما در همان لحظه بخاطر حملات زیاد، قطعی اینترنت و حتی تلفن عادی نتوانستند آن‌ها را منتشر کنند از این رو با پایان آتش‌بس این موارد منتشر شد.

کد خبر 745876

دیگر خبرها

  • روایت رئیس پیشین موساد از پیچیدگی حمله به ایران
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه
  • عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم
  • روایت ابوظبی از رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
  • روایتی از حضور رسانه‌ها و موفقیتی که در برابر رژیم غاصب رقم خورد
  • سفیر ایران در سوریه: اگر رژیم صهیونیستی خطا کنند، زلزله متوقف نخواهد شد
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • پیشنهاد پوتین برای میانجیگری میان ایران - اسرائیل / 3 شرط تهران / روزنامه کویتی: روسیه قطعات حساس جنگنده سوخو35 را به ایران نداده
  • روسیه نگرانی از مواضع چین در قبال اوکراین ندارد
  • ببینید | روایت رفیق دوست از درخواست موشکی ایران از سوریه و لیبی؛ نقش آیت‌الله هاشمی چه بود؟