Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرشته سادات شجاعی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره علل اختلافات همکاران در محیط کار، اظهار کرد: شما تازه به دفتر کار خود که به طور مشترک با یکی از همکارانتان از آن استفاده می‌کنید، رسیده‌اید و به نظر می‌رسد امروز هم مانند روز‌های قبل روزی پر‌تنش در انتظارتان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روانشناس بیان کرد: اختلاف در محیط کار از طرفی می‌تواند باعث رشد افراد و بهتر شدن ارتباط بین آن‌ها شود و از این لحاظ می‌تواند مفید باشد. با این حال، این اتفاق زمانی میفتد که شما علت و ریشه‌ اختلاف‌تان را به خوبی بشناسید. وقتی ریشه‌ مشکل را شناسایی کردید، می‌توانید قدم‌های مثبتی برای حل آن بردارید.

وی با اشاره به اینکه همه‌ ما باید در محیط کار به یک سری منابع دسترسی داشته باشیم، افزود: این منابع می‌توانند وسائل مورد نیاز ما در دفتر کار، کمک‌هایی از طرف همکاران‌مان یا حتی اتاق جلسه باشند. وقتی بیشتر از یک فرد یا گروه به منبع خاصی نیاز داشته باشد، اختلاف پیش می‌آید.‌ می‌توانید با فراهم آوردن منابع مورد نیازِ افراد و گروه‌های مختلف از بروز این نوع درگیری‌ها خودداری کنید. به آن‌ها بیاموزید چطور زمان و منابع‌شان را اولویت‌بندی کنند، همچنین چطور برای اجتناب از این نوع اختلافات با هم مذاکره کنند.

شجاعی گفت: اگر افراد به خاطر منبع خاصی با هم اختلاف دارند، از هر دو طرف درخواست کنید که بنشینند و درباره‌ی نیازهایشان با هم صحبت کنند. بحث آزاد حول محور مشکل، می‌تواند به افراد کمک کند تا از دیدگاه طرف دیگر آگاه شوند و نسبت به هم و نیاز‌های یکدیگر احساس همدلی داشته باشند.

این روانشناس با بیان اینکه افراد مختلف بسته به نیاز‌ها و شخصیت فردیشان روش‌های کاری متفاوتی دارند، ادامه داد: مثلا، بعضی از افراد دوست دارند کارشان را در دقیقه‌ی نود انجام بدهند، در حالی که دیگران نیاز به ساختار مشخص و ضرب‌الاجل زمانی دقیق دارند. با این حال، وقتی سبک‌های مختلف کاری با هم تقابل پیدا می‌کنند، ناسازگاری به وجود می‌آید. زمانی که گروه خود را تشکیل می‌دهید به سبک‌های کاری افراد و وظایف افراد در گروه دقت کنید.

وی افزود: همه‌ ما دنیا را از دریچه‌ نگاه خود می‌بینیم و دیدگاه‌های متفاوت نسبت به رویداد‌های مختلف، می‌توانند باعث بروز اختلاف شوند، خصوصا وقتی یکی از افراد چیز‌هایی می‌داند که فرد دیگر نمی‌داند و او خودش از این موضوع مطلع نیست. برای حذف این گونه مشکلات بهترین پیشنهاد ما این است که با اعضای تیم‌تان خیلی رُک و صادقانه صحبت کنید، حتی وقتی مجبورید که خبر‌های بد را به آن‌ها منتقل کنید. هرچقدر که شما اطلاعات بیشتری در اختیار تیم‌تان قرار بدهید، احتمال اینکه آن‌ها رویداد‌ها را با دیدگاه خودشان تعبیر و تفسیر کنند کمتر می‌شود.

شجاعی با اشاره به اینکه گاهی اوقات در محیط کاری ما با اهداف متضاد رو‌به‌رو می‌شویم، اضافه کرد: مثلا، ممکن است یکی از مدیران‌مان به ما بگوید که مهم‌ترین هدفِ ما در برابر مشتریان، سرعت در ارائه‌ی خدمات است، در حالی که نظر یکی دیگر از مدیران این باشد که خدماتِ با کیفیت در اولویت قرار دارند. گاهی وقت‌ها، نزدیک کردن دو هدف به هم کار دشواری می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: ما معمولا برای اینکه وظایف‌مان را به خوبی انجام دهیم، مجبوریم به همکاران‌مان تکیه کنیم. اما چه اتفاقی میفتد اگر شما از یکی از همکار‌ان‌تان بخواهید که تا ظهر گزارشی را به دست شما برساند، در حالی که او در حال آماده کردن گزارشی برای فرد دیگری در همان فرجه‌ی زمانی است؟ فشار‌های ناسازگار، شبیه اهدافِ ناسازگار هستند؛ تنها فرق‌شان این است که فشار‌های ناسازگار معمولا به کار‌های فوری و سریع مربوط می‌شوند، در حالی که اهداف ناسازگار معمولا به پروژ‌ه‌هایی با مدت زمان طولانی‌تر مرتبط هستند. اگر متوجه شدید که اعضای تیم‌تان به دلیل تقابل اهداف کوتاه‌مدت با هم به مشکل برخورده‌اند، برنامه‌ی زمانی وظایف را تغییر دهید تا کارمندان تحت فشار قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه گاهی وقت‌ها مجبور هستیم کار‌هایی را انجام دهیم که خارج از وظایف و مسئولیت‌های معمول‌مان هستند، ادامه داد: اگر این باعث شود که وارد «قلمروی» فرد دیگری بشویم، ممکن است منجر به بروز اختلاف بر سر قدرت بشود. برعکسِ این موضوع هم درست است: گاهی وقت‌ها ممکن است فکر کنیم که وظیفه‌ی خاصی باید توسط فرد دیگری انجام شود. اگر اعضای تیم بر سر وظایف‌شان با هم اختلاف دارند، دلیل اینکه چرا آن وظایف و پروژه‌ها را بر عهده‌ی آن‌ها گذاشته‌اید، برایشان توضیح دهید. شاید همین توضیح دادن باعث کمتر شدن تنش بشود.

شجاعی افزود: فرض کنید که رئیس تان وظیفه‌ای را به شما محول کرده که با استاندارد‌های اخلاقی‌تان سازگاری ندارد. آیا کاری که رئیس‌تان خواسته است را انجام می‌دهید یا آن را رد می‌کنید؟ اگر آن را رد کنید، آیا ممکن است اعتماد رئیس‌تان و حتی شغل‌تان را از دست بدهید؟ اگر عقاید ما با وظایف کاریمان در تضاد باشند، این نوع اختلافات بروز می‌کنند. برای اینکه از این نوع اختلافات در تیم‌تان جلوگیری کنید، با استفاده از اصول رهبری اخلاقی، سعی کنید از اعضای تیم‌تان وظایفی را که با عقاید‌شان در تضاد هستند درخواست نکنید.

این روانشناس با اشاره به اینکه وقتی در محیط کار، سیاست یا قانونی تغییر می‌کند و شما این موضوع را به اطلاع اعضای تیم‌تان نمی‌رسانید، اختلافات و مشکلاتی پیش خواهند آمد، خاطرنشان کرد: وقتی قوانین یا سیاست‌های کاری تغییر می‌کنند، حتما آن‌ها را به اطلاع اعضای تیم برسانید تا فعالیت‌های خود را با قوانین جدید هماهنگ کنند. به یاد داشته باشید که حتما دلیل تغییر کردن قوانین را نیز توضیح دهید، چون وقتی افراد می‌دانند چرا چنین قوانینی وجود دارند، بهتر آن‌ها را می‌پذیرند. وقتی افراد با قوانین جدید آشنا شدند، در جهت تقویت آن قوانین تلاش کنید و بر اجرای آن‌ها نظارت داشته باشید.

بیشتر بخوانید

آثار مخرب حسادت در محیط کار را بشناسید
تمام خوبی‌ها و بدی‌های همکار بودن زن و شوهر‌ها
چگونه استرس خود را در محیط کار مدیریت کنیم؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط کار اختلاف با همکاران محیط کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۳۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حالی امروز وارد چین شد که مسائل حل نشده همچنان روابط بین واشنگتن و پکن را تهدید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حالی امروز وارد چین شد که روابط بین دو کشور اندکی بهبود یافته اما همچنان مسائل حل نشده فی مابین، ثبات در روابط بین این دو قدرت جهانی را تهدید می کند.

براساس این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به چین ابتدا وارد شانگهای شد تا با مقامات و مسئولان تجاری این کشور دیدار کرده و سپس برای دیدار با وانگ یی همتای چینی خود در روز جمعه و دیدار احتمالی با شی جین پینگ رئیس جمهور چین، راهی پکن خواهد شد.

سفر امروز بلینکن به چین، در کنار گفتگوهای گروه های کاری در مورد موضوعاتی از جمله تجارت جهانی و ارتباطات نظامی، آخرین تماس در سطح عالی بین دو کشور است. اما واشنگتن و پکن پیشرفت اندکی در زمینه محدود کردن منابع مواد شیمیایی چین در تولید فنتانیل، موضوع استقلال تایوان داشته اند و تنش های بین دو کشور بر سر حمایت چین از روسیه در جنگ علیه اوکراین همچنان به قوت خود باقیست.

براساس این گزارش، در حالی که پیشرفت چشمگیر در جریان این بازدید غیرمحتمل است اما هر دو کشور خواستار خطوط باز ارتباطی برای پرهیز از سناریوهای ناخوشایند هستند.

در این گزارش آمده است بلینکن در این سفر، چین را برای توقف تامین تسلیحاتی روسیه در جنگ با اوکراین، تحت فشار قرار می دهد.

در همین حال چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر اظهار کرد واشنگتن برای برداشتن گام هایی علیه شرکت های چینی که به اعتقاد آنها امنیت آمریکا و اروپا را تهدید می کنند، آماده است.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم های بانک های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفتگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.  

براساس این گزارش، سفر بلینکن به پکن در حالی صورت می گیرد که کنگره و سنای آمریکا در هفته جاری لایحه کمک 8 میلیارد دلاری به تایوان را تصویب کرد. جو بایدن نیز اعلام کرده که امروز این لایحه را امضا خواهد کرد ا روند اجرایی شدن آن آغاز شود. هدف از اختصاص این بودجه به تایوان، کمک به این کشور در مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

از سویی دیگر این سفر در حالی انجام می شود که لایحه ممنوعیت یا واگذاری شبکه اجتماعی تیک تاک نیز به تصویب قانون گذاران و سناتورهای آمریکایی رسید. بر این اساس، سنای آمریکا به اتفاق آرا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف، به ممنوعیت فعالیت شبکه اجتماعی تیک تاک در خاک آمریکا در صورتی که مالک چینی آن از واگذاری این شبکه طی 9 ماه تا یک سال آینده خودداری کند، رای داد.

استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک باعث نگرانی زیادی در بین قانونگذاران آمریکایی شده و بیم آن می رود که شرکت چینی بایت دنس که مالک تیک تاک است، به اطلاعات میلیون ها کاربر آمریکایی دسترسی داشته باشد.

درگیری بین شرکت تیک‌تاک و دولت آمریکا به یک زمینه بین‌المللی گسترده تبدیل شده است. این درگیری، به دلیل موارد مختلف از جمله حفظ حریم خصوصی، امنیت ملی و رقابت اقتصادی به وجود آمده است.

علاوه بر این، انجام این سفر در حالی است کمتر از یک ماه پیش لای چینگ ته رئیس جمهور جدید و قانونی تایوان کار خود را آغاز کرد. او نیز مانند رئیس جمهور قبلی مخالف اتحاد با چین و ادعای این کشور بر حاکمیت بر تایوان است. این موضوع نیز یکی از موضوعات بحث برانگیز و چالشی در روابط فی مابین پکن و واشنگتن است. واشنگتن ضمن آنکه بر اصل چین واحد تاکید دارد اما همچنان حامی کلیدی تایپه باقی مانده و همواره از این کشور در برابر چین حمایت می کند.

همچنین انتظار می رود بلینکن در این سفر در مورد موضوعات حقوق بشری از جمله رفتار دولت پکن با مسلمانان این کشور در منطقه شین جیانگ گفتگو کند.

در همین حال چند روز پیش تنها ساعاتی پس از گفتگوی وزاری دفاع آمریکا و چین،  یک فروند هواپیمای گشت دریایی آمریکا بر فراز تنگه تایوان به پرواز درآمد.

دولت چین نیز در واکنش به پرواز این هواپیما بر فراز تنگه تایوان، بلافاصله چند فروند جت جنگی خود را برای تعقیب و رهگیری و اعلام هشدار علیه این هواپیما، بر فراز تنگه به پرواز در آورد.

تایوان از سال 1949 توسط دولت محلی اداره می‌شود، از آن زمان تایوان پرچم و برخی دیگر نشانه‌های جمهوری خلق چین را که در سرزمین اصلی چین وجود داشت، تا پیش از به قدرت رسیدن حزب کمونیست در چین حفظ کرده بود. پکن همواره این جزیره را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین مادری چین می‌داند و این موضع مورد حمایت بسیاری از کشورها از جمله روسیه است.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از سه سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

در همین حال پکن بارها از واشنگتن به عنوان بزرگترین تامین کننده تسلیحاتی تایوان خواسته تا به منظور کاهش تنش های فیمابین، از فروش و ارسال سلاح به این جزیره خودداری کند.

مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیهپرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • وحدت رویه و هم‌فکری، عامل اصلی پیشبرد اهداف گزینش است
  • خانواده نخستین خاستگاه پرورش عزت نفس در افراد است
  • اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت دوران میانسالی
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اسلام چطور این دختر مسیحی را متحول کرد؟ | ویدئو
  • این افراد از کفترپرانی نان می خورند | کسب و کاری به نام کفترپرانی
  • وقتی پزشکان بلاگر می‌شوند
  • ۶ قدم تا آرامش؛ ترفندهای طلایی برای پایان دادن به اختلافات و درگیری های زناشویی