Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@20:01:05 GMT

رشد پایه پولی در شش ماهه اول سال ۵.۴ درصد شد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۳۴۲۴

رشد پایه پولی در شش ماهه اول سال ۵.۴ درصد شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی اعلام کرد: گزارش‌های اولیه اداره آمار اقتصادی حاکی از رشد ۵.۴ درصدی پایه پولی و رشد ۱۵.۵ درصدی نقدینگی در پایان شش‌ماهه اول امسال نسبت به پایان سال ۹۸ است.

وی تاکید کرد: محدود شدن رشد پایه پولی نشانگر ایستادگی بانک مرکزی برای کنترل رشد پول پرقدرت در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: با توجه به تعدیل اصلاح انجام شده در نرخ سپرده قانونی که به خاطر مساعدت به بانک‌ها در پرداخت وام‌های کرونا انجام شده بود و همچنین اقدامات احتیاطی که به زودی دنبال خواهد شد، در ادامه سال انشاالله شاهد تعدیل نرخ رشد نقدینگی خواهیم شد.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی برنامه این بانک برای کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها را از دیگر اقدامات بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی دانست و تصریح کرد: مدیریت نرخ سود به عنوان ابزار اصلی کنترل تورم دنبال خواهد شد.

کد خبر 5038019

منبع: مهر

کلیدواژه: بانک مرکزی ایران عبدالناصر همتی پایه پولی رشد نقدینگی ترازنامه بانکها قیمت دلار بازار سهام تولید نفت قیمت نفت ویروس کرونا شاخص کل بورس بانک مرکزی ایران وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت جهاد کشاورزی قیمت طلا قیمت سکه بهار آزادی قیمت یورو صادرات نفت بازار سرمایه بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۳۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری پرسپولیس به بانک ها؛ پایان بی پولی یا دردسر جدید؟!

واگذاری باشگاه پرسپولیس زوایای زیادی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش فارس، موضوع واگذاری باشگاه پرسپولیس به بانک‌ها برای انتقال مالکیت، این روزها بیشتر از هر زمان دیگری برای این باشگاه دردسرساز شده چرا که اگر این واگذاری انجام نشود، باشگاه پرسپولیس مجوز حرفه‌ای نخواهد گرفت و از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته خواهد شد.

 بحث واگذاری 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس از مدت‌ها پیش مطرح شده و گویا با چراغ سبز دولت مقرر شده که باشگاه پرسپولیس به 4 بانک شهر، تجارت، صادرات و ملت واگذار گردد. از این 4 بانک برای شرکت در مناقصه خرید 85 درصد سهام باشگاه پرسپولیس ضمانت نامه دریافت شده است. قرار است سهم بانک شهر در این مناقصه 40 درصد باشد و 3 بانک دیگر 15 درصد سهم خواهند داشت.

این در حالی است که همان طور که پیش از این نوشتیم بنگاه‌داری بانک‌ها در تضاد با قوانین بانکی است که البته قرار بود بانک‌ها برای ورود به این عرصه از بانک مرکزی مجوز بگیرند.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره گفته بود:« حضور بانک‌ها در این مناقصه، مغایر منویات مقام معظم رهبری و در تضاد با مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است. تاکید شده که وظیفه اصلی بانک تأمین مالی تولید در اقتصاد کشور است و درگیر شدن منابع آن در شرکت‌های غیرمرتبط با موضوع فعالیت بانکداری به ضرر این وظیفه و در نهایت اقتصاد کشور است.

این اقدام باعث خواهد شد که منابع در اختیار بانک برای اعطای تسهیلات به فعالیت‌های مولد کاهش یابد و لذا با شعار سال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز تناسبی ندارد. مبتنی بر همین منطق در مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴، بانک‌ها مکلف به واگذاری سهام خود در بنگاه‌هایی که فعالیت غیربانکی دارند، شده‌اند و در صورت استنکاف با جریمه‌های مالیاتی مواجه خواهند شد. بر این اساس به‌طریق اولی بانک‌های کشور نمی‌توانند اقدام به خرید بنگاه‌هایی که فعالیت غیر بانکی دارند، از جمله شرکت‌های فرهنگی یا ورزشی کنند که این موضوع در ماده ۲ دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق‌ بهادار مصوب شورای پول و اعتبار نیز تصریح شده ‌است.»

حالا در حالی قرار است تا سوم اردیبهشت تکلیف واگذاری باشگاه پرسپولیس مشخص شود که زیان ده بودن برخی از باشگاه‌ها از حالا این نگرانی را برای هواداران این تیم به وجود آورده و آنها نگران این هستند تا در آینده این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای پرسپولیس شود.

از طرف دیگر وزارت ورزش و جوانان برای جلوگیری از حذف پرسپولیس از آسیا و دریافت مجوز حرفه‌ای در تلاش است تا این اتفاق و واگذاری صورت بگیرد تا مشکلی در این راه به وجود نیاید؛ این موضوع اما مشخص نیست که با زیرسازی و برنامه‌ریزی در حال انجام است یا اقدامی است برای رفع تکلیف تا موقتا جلوی یک اتفاق ناگوار ورزشی گرفته شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ورود نهادهای نظارتی به قرارداد شگفت‌انگیز پرسپولیس؟/ آغاز بازداشت‌ها و احضارها برای مقابله با فساد هواداران پرسپولیس مقابل ساختمان باشگاه تجمع کردند/حضور خلیلی بین معترضان

دیگر خبرها

  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • لیست جدید ابربدهکاران حقوقی و حقیقی بانکی اعلام شد
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها؛ پایان بی پولی یا دردسر جدید؟!
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند