Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-18@20:38:25 GMT

چراانگشتان بعدازحمام چروکیده میشوند؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۳۶۳۰

چراانگشتان بعدازحمام چروکیده میشوند؟

"انگشتان چروکیده " ممکن است مسخره به نظر برسد، اما پشت این قضیه یک دلیل علمی جدی وجود دارد. ناطقان: اگر وقت زیادی را در استخر گذرانیده اید ویا به منظور رفع خستگی بعد از یک روز کاری سخت، ساعتها در وان حمام غوطه ور بوده اید، احتمالآ با پدیده " انگشتان چروکیده" آشنا هستید. باور کنید یا نه، دانشمندان برای چندین  دهه در حال مطالعه بر روی این پدیده بوده اند، و تلاش می کردند تا دریابند چرا دستان (و گاهی پاهای شما) وقتی خیس می شوند،  چروکیده  می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 

یکی از ایده های معروف این است که پوست شما به راحتی از آب اشباع می شود. براساس نظریه کتابخانه کنگره (Library of Congress) ، اپیدرم ، یا لایه خارجی پوست، از سلولهای مرده کراتین تشکیل شده که وقتی برای مدت طولانی در آب قرار می گیرند، به جذب رطوبت  می پردازند. این جذب رطوبت باعث می شود که سلول ها متورم شوند، اما چون آنها هنوز به بافت زیرین متصل هستند، و بافت زیرین  نمی تواند گسترده شود، بافت بیرونی باید چروک شود تا به جبران سطح بزرگتر بپردازد.

 

این موضوع مثل این است که روکش یک تخت بزرگسال را برای یک تخت خرد سال استفاده کنیم !  پارجه  اضافی جایی ندارد و مجبور است به صورت نامرتب و پر چین و چروک  قرار گیرد.


اما چرا فقط انگشتان دست و پا تحت تاثیر رطوبت قرار می گیرند- چرا کل سطح بدن چروک نمی شود؟

دانشمندان می گویند زیرا دستان و پاهای ما ضخیم ترین لایه اپیدرم را دارا می باشند و به همین علت آنها دارای سلولهای کراتین بیشتری  که آب جذب می کنند ، هستند( ناخن های شما نیز دارای کراتین می باشند، به همین علت بعد از شستن ظرف ها نرمتر می شوند).



آیا پشت این چروکیده  شدن هدفی وجود دارد؟
مشکل این تئوری این است که  برای زمانی که اعصاب انگشتان دست و پا بخاطر جراحی و یا صدمات ناشی از مرض قند آسیب می بینند و پوست آنها چروک نمی شود ، توضیحی ندارد.. بر اساس فرضیه دیگری می توان این را توضیح داد، که بیان می کند عمل چروکیدگی پوست براساس اشباع پوستی نیست ؛  بلکه براساس واکنش سیستم عصبی مرکزی می باشد.--- "مشکل مکانیک کلاسیک" ، بر اساس توضیحات دکتر ژی چن ، مهندس بیومکانیک  دانشگاه کلومبیا ، در" اخبار طبیعت".


فرضیه مکانیک بر اساس نظریه انقباض عروق و یا باریک شدن رگهای خونی می باشد. در واقع، زمانی که انگشتان دست یا پا در آب سرد یا گرم فرو برده می شوند، انتهای سلولهای عصبی سیگنالی ارسال می کنند که موجب شود رگهای خونی و در نتیجه بافت زیرین سطح پوست،  منقبض می شوند. این امر به نوبه خود، خارجی ترین لایه پوست را مجبور به چروک شدن می کند.



اما تحقیقات جدید نشان می دهند ممکن است دلایل بیشتری برای چروکیدگی پوست وجود داشته باشد. دانشمند نوروبیولوژیست تکاملی، دکتر مارک چنگیزی، و تیمش در آزمایشگاه 2AI در آیداهو، در حال کار کردن برای اثبات این فرضیه که  چروکیدگی انگشتان دست و پا تنها محصول تغییرات ناگهانی پوستی نیست، بلکه آنها  یک پدیده ژنتیکی مشابه آج های لاستیک یا کفش ها یند که راه رفتن در شرایط بارندگی را میسر می سازند.

چنگیزی معتقد است که این به اصطلاح آج ها بر روی دست و پاها در طول سالیان ، در DNA به وجود آمده اند  تا عمل  گرفتن اشیا  را بهبود ببخشند.


دکتر چنگیزی در مقاله ای که برای Forbes نوشته است می گوید: چروکیدگی انگشتان در رطوبت ، ممکن است بخش مهمی از تکامل اولیه  پستانداران یاشد. زمانی که رفته رفته ناخن جای پنجه را در  پستانداران گرفت، در اینجا ، آج ضرورت وجودش را به جای پنجه نشان می دهد.
دکتر چنگیزی و تیمش برای تایید  این تئوری ، شباهت 28 عکس از چروکیدگی انگشتان را مورد بررسی قرار دادند. همه  این عکس ها، دارای چروک هایی بودند که کانالهای عمودی را ، احتمالا برای خروج آب از نوک انگشتان ایجاد می کردند.او اینگونه توضیح داد که:"برای اینکه یک دست بتواند یک سطح خیس را بدون لیز خوردن بگیرد ، احتیاج دارد که تمامی آب میان پوست و سطحی را که می خواهد بگیرد را حذف کند، و بهترین راه این است که آب را به سمت کانال ها  هدایت کند".


برای اثبات فرضیه چنگیزی تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، او در حال حاضر به سختی در حال کار و مطالعه،در این زمینه است. بر اساس خبر نشریه اخبار طبیعت، موضوع بعدی مورد مطالعه او عبارت است از :آیا در حقیقت چروکیدگی به گرفتن بهتر اجسام کمک می کند وآیا پستاندارانی که در مناطق مرطوب ، زندگی می کنند، احتمال چروکیدگی انگشتانشان، بیشتر از پستاندارانی است که در خشکی زندگی می کنند. او می گوید اگر این نظریه صحت  داشته باشد، ما ممکن است بتوانیم از آن ، در بهبود تکنولوژی لاستیک ها و کفش های آج دار استفاده کنیم.
او می نویسد "بجای یک امر غیر لازم تلقی شدن ، اینک وجود انگشتان چروکیده ، نشانه دیگری از پیروزی تکامل است".

منبع:www.3-m.ir

برچسب ها: چروک ، دست ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: چروک دست ناطقان انگشتان دست دست و پا بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۳۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز

بیماری های پوستی طیف وسیعی از مشکلات را شامل می شوند که می توانند از خفیف تا شدید باشند و در هر سنی رخ دهند. علت بروز برخی از بیماری های پوستی محیط است در حالی ‌که برخی دیگر ممکن است ژنتیکی باشند که میتوانند اثرات موقت یا دائمی داشته باشند و در برخی موارد باعث بروز مشکلات شدید و تهدیدآمیز میشوند

بیماری های پوستی می توانند بر ظاهر و عملکرد پوست شما تاثیر بگذارند.

انواع بیماری های پوستی

از رایج ترین بیماری های پوستی می توان به موراد زیر اشاره کرد:

آکنه

زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو با روغن و سلول های مرده پوست و باکتری های موجود در زیر پوست مسدود شوند علت این امر اغلب به دلیل تغییرات هورمونی است. یک بیماری پوستی شایع است که بیشتر نوجوانان و جوانان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهند اما به طور کلی در بین نوجوانان بیشتر دیده می شود. این بیماری پوستی باعث بروز جوش های سرسفید، سرسیاه و قرمز، چرکی، ندولار و کیستیک در نقاط مختلف بدن می شود.

اگزما

این بیماری در افراد باعث خشکی، قرمزی و خارش می شود. این بیماری اغلب در افرادی دیده می شود که سابقه آلرژی یا آسم دارند و همچنین به طور کلی در کودکان، در اوایل کودکی بیشتر دیده می شود. به طور کلی اگزما نوعی حساسیت پوستی محسوب می شود. این بیماری شامل انواع مختلفی از جمله درماتیت آتوپیک و درماتیت تماسی می شود.

پسوریازیس

بیماری مزمن پوستی است که باعث ایجاد ضایعات قرمز و پوسته پوسته شدن پوست و خارش می شود. این بیماری ناشی از یک مشکل در سیستم ایمنی بدن است که در زانوها و آرنج و سر و... دیده می شود. به طور کلی بیان شده که علت این بیماری یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است که باعث رویش شدیدتر و بیشتر از حالت عادی پوست بدن میشود. در این مورد ژنتیک و عوامل محیطی نیز تاثیر دارند. این بیماری در افراد با پوست روشن‌تر معمولا قرمز یا صورتی با پوسته های سفید هستند، اما در افراد با پوست تیره می‌توانند به رنگ بنفش، خاکستری یا قهوه‌ای تیره دیده شوند. اگر به دنبال این هستیدکه بهترین پزشک متخصص پوست برای درمان پسوریازیس در شیراز هستید حتما صفحه درج شده در پی جو را مشاهده کنید.

درماتیت تماسی

یک واکنش التهابی پوستی است (حساسیت پوستی) که در اثر تماس با ماده ای ایجاد می شود. محرک یا آلرژن. این می تواند ناشی از مواردی مانند پیچک سمی، صابون یا جواهرات باشد. برای کنترل علائم درماتیت تماسی از آنتی‌هیستامین‌ها، استروئیدهای خوراکی یا موضعی استفاده می‌شود.

عفونت های پوستی

این بیماری می تواند از طریق باکتری ها، قارچ ها یا ویروس ها ایجاد شود این عفونت می تواند در لایه های عمیق تر پوست ایجاد شود و به سرعت در سراسر بدن پخش شود. برخی از عفونت های رایج پوستی عبارتند از: عفونت های قارچی و زگیل.

سرطان پوست

از شایع ترین سرطان ها می توان به سرطان پوست اشاره کرد. این نوع سرطان در سلول های پوست ایجاد می شود در واقع در اثر رشد غیر طبیعی سلول های پوست که غالبا از طریق نور خورشید خواهد بود، ایجاد می شود اما به این معنا نیست که ژنتیک بر آن تاثیر ندارد بلکه ممکن است به دلیل ژنتیک از نقاط دیگری از بدن شما این نوع سرطان شروع شود. به طور کلی در فرآیند گسترش سرطان پوست به این صورت خواهد بود که در ابتدا سرطان سلول های پایه، به دنبال آن سرطان سلول سنگفرشی و ملانوما قرار دارند. سه نوع عمده سرطان پوست وجود دارد که عبارتند از: کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم.

روش درمانی بهترین دکتر متخصص پوست در شیراز

روش های مختلفی برای درمان بیماری های پوستی توسط بهترین دکتر پوست شیراز وجود دارد که به نوع بیماری و شدت آن بستگی دارد، برخی از رایج ترین روش های درمانی عبارتند از:

داروهای موضعی: این داروها به طور مستقیم روی پوست اعمال می شوند و می توانند شامل کرم ها، پمادها، لوسیون ها، ژل ها و محلول ها باشند. داروهای موضعی رایج برای بیماری های پوستی شامل کرم های ضد استروئید، آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها و ضد التهاب ها هستند.

داروهای خوراکی: این داروها به صورت خوراکی مصرف می شوند و می توانند برای درمان بیماری های پوستی شدیدتر یا مقاوم به درمان موضعی استفاده شوند. داروهای خوراکی رایج برای بیماری های پوستی شامل آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها، استروئیدها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند.

فتوتراپی: این نوع درمان از نور برای درمان بیماری های پوستی استفاده می کند. انواع مختلفی از فتوتراپی وجود دارد، از جمله لیزر درمانی، نور درمانی و فوتودینامیک تراپی.

جراحی: این روش درمانی برای درمان بیماری های پوستی شدید یا مقاوم به درمان های دیگر استفاده می شود. انواع مختلفی از جراحی برای بیماری های پوستی وجود دارد، از جمله برداشتن ضایعات پوستی، جراحی ترمیمی و پیوند پوست.

چگونگی پیدا کردن بهترین دکتر فوق تخصص پوست شیراز

افراد میتوانند با کمی تحقیق و صبر، بهترین دکتر پوست شیراز را پیدا کنند تا در درمان این بیماری های پوستی به آن ها کمک کنند.

پیدا کردن بهترین دکتر پوست شیراز

از روش های پیدا کردن دکتر پوست شیراز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امروزه وبسایت های بسیاری وجو دارند که از طریق آن ها می توان به لیست کاملی بهترین متخصص پوست شیراز دست پیدا کرد و با مطالعه توضیحات مربوط به پزشک و نظرات بیان شده توسط افرادی که به ایشان مراجعه کرده اند می توان بهترین دکتر فوق تخصص پوست شیراز را انتخاب کرد و به ایشان مراجعه کرد.

روش هایی برای جلوگیری از بروز بیماری های پوستی از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. از صابون ها و شوینده های ملایم استفاده کنید. به طور منظم از مرطوب کننده استفاده کنید. از خاراندن شدید پوست خود خودداری کنید. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.به طور منظم ورزش کنید.

برای اطمینان از سلامت پوست خود می توانید به طور منظم به پزشک پوست خود مراجعه کنید تا در صورت لزوم بتوانید بهترین اقدام در خصوص بیماری های مختلف پوستی را داشته باشید.

به طور کلی برای جلوگیری از بیماری های پوستی خاص می توان به موراد زیر اشاره کرد:

برای جلوگیر از آکنه: بهتر است که صورت خود را با یک سوینده ی ملایم، دو بار در روز بشویید همچنین محصولات مورد استفاده پوستی شما لازم است بدون چربی باشد. همچنین از دست زدن به صورت خود خودداری کنید.

برای جلوگیری از اگزما: از محرک هایی که باعث شعله ور شدن اگزما میشود مثل مواد شوینده قوی، عطرها و دود، خودداری کنید. همچنین استفاده از مرطوب کننده ضروری است.

برای جلوگیری از پسوریازیس: از استرس، عفونت و ضربه به پوست، خودداری کنید.

برای جلوگیری از درماتیت تماسی: از تماس با موادی که به آنها آلرژی یا حساسیت دارید خودداری کنید.

جمع بندی در مورد بهترین دکتر متخصص پوست شیراز

بهترین دکتر پوست شیراز، باید تخصص کافی در تشخیص انواع بیماری های پوستی و درمان آن ها داشته باشد. همچنین لازم است که از تکنولوژی های به روز دنیا برای درمان بیماری های پوستی استفاده کند. همچنین از ویژگی های متخصص خوب پوست می توان به رویکرد اخلاقی، ارتباط خوب با بیماران و توانایی ارائه آموزش بهداشت پوستی اشاره کرد.

کد خبر 745505

دیگر خبرها

  • گوشت چروکیده ؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید! (+عکس)
  • ۶ ریزمغذی موثر در جلوگیری از ریزش مو
  • این ۵ عادت سلامت پوست را به خطر می‌اندازند
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • قیمت حبوبات در میادین تره بار
  • همه چیز در مورد کرم زینک اکساید
  • خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو
  • رازهای داشتن پوست سری سالم: راهنمای کامل تمیز کردن پوست سر (فیلم)
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو
  • پی بردن به مشکل کبد از روی مدفوع