Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@11:00:24 GMT

سنگر به سنگر مادرانگی؛ شوقی که خاموش نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۳۹۷۴

سنگر به سنگر مادرانگی؛ شوقی که خاموش نمی‌شود

به گزارش روز جمعه ایرنا، مراسم چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس و به دنبال آن نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله دفاع مقدس در حالی پایان یافت که ایثارگری و رشادت‌های زنان در پشت جبهه یا در خط مقدم به عنوان کادر درمانی یا حمایتگر بخشی از آن بود که جلوه‌گری می‌کرد.

زنانی که طبق سیره دینی، مذهبی و آیینی ایران، به وظیفه الهی و انسانی خویش در طول دفاع مقدس عمل کردند و اگر نبود صبوری، عزم، همت، ایثارگری و کمک‌رسانی آنها چنین مقاومت پیروزمندانه‌ای در آن دوران شکل نمی‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا آنجا که بر اساس آمار منتشر شده از بنیاد شهید و ایثارگران، طی هشت سال دفاع مقدس، ۲۲ هزار و ۸۰۸ امدادگر زن و بیش از ۲۰۰۰ پزشک زن به جبهه ها اعزام شدند.

طبق این آمار، در طول دفاع مقدس، ۶ هزار و ۶۷۶ نفر شهید زن در بمباران شهرها به شهادت رسیدند که از این تعداد ۵۰۰ نفر زنان حماسه آفرین و رزمنده بودند که هر کدام در محورهای مختلف فعالیت داشتند.

همچنین کل زنان جانباز که به درجه جانبازی رسیدند، ۵۷۳۵ نفر است که ۳۰۷۵ نفر بالای ۲۵ درصد جانبازی دارند و ۲۱ زن قطع نخاعی در میان جانبازان وجود دارد که حاصل بمباران ها هستند. ضمن اینکه در اسناد بین‌المللی نام ۲۱ زن آزاده آمده است.

آماری که شهدخت پورابراهیم محقق در حوزه زنان دفاع مقدس هم به آن اشاره می کند و یادآور می شود: بیشترین آمار شهدای زن مربوط به خوزستان با ۱۴۷۶ شهید زن است.

وی  با بیان اینکه حضور خواهرانی که در جنگ شرکت می‌کردند متاسفانه به دلیل اینکه داوطلبانه بود و نه سازمان یافته، ثبت نمی شد، خاطرنشان می کند: نقش بانوان در دوران مبارزه پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از جنگ به ویژه دوره بسیار سخت دفاع مقدس و در عرصه های مختلف، موثر، ممتاز و بی جایگزین است.

وی ادامه می دهد: زنان علاوه بر مشارکت در میدان جنگ، در میدان بازسازی هم حضور پیدا کردند و نشان دادند که چه فرزندانی را تربیت کرده‌اند.

در تکمیل سخنان این محقق باید یادآور شد نکته قابل تامل در کنار خبرهای دردناک از آمارهای جنگ و زندگی سخت آن روزها، رسیدن همین زنان جانباز و ایثارگر به موفقیت های علمی در رشته های مختلف و سیاسی و اقتصادی قابل تامل است.

نرگس کریمی مشاور امور ایثارگران معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از جمله این زنان است که همسر و خواهر شهید است و به همین دلیل از همان ابتدا حس و حال و دغدغه خانواده شهدا را به دوش کشیده تا آنجا که در سمت مشاور امور ایثارگران در خدمت خانواده های شهدا، ایثارگر و جانباز گام برمی دارد.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد:‌ هنوز هم نفهمیده‌ایم شهدا برای ما چه کرده‌اند و با عملکرد آنان صاحب چه چیزهایی شده‌ایم؛ به خصوص نسلی که آن دوره، بمباران، صدای آژیر، آوار شدن ساختمان‌ها، شهید شدن مردم و غیره را ندیده‌اند هنوز نیز حقیقت جنگ را نمی‌دانند؛ جنگی که هنوز هم در خانه‌های جانبازان اعصاب و روان، قطع نخاعی، شیمیایی و خانواده شهدا و جاویدالاثرها ادامه دارد.

کریمی، حضور زنان در جبهه‌ها را مایه قوت و دلگرمی رزمندگان می داند زیرا حمایت زنان تقویت‌کننده روحیه سلحشوری در مردان بود همانند آنچه بعد از دفاع مقدس، در جنگ‌های علمی قدم های مهمی برداشتند و مایه افتخار کشور شدند.

دست به قلم شدن زنان دفاع مقدس و روایتگر آن دوران نکته حائز اهمیت دیگری است که حکایت از مجاهدت زنان در جنگ گرم و جنگ نرم دارد. موضوعی که حکمت بروجردی پژوهشگر حوزه زنان درباره آثار نگاشته شده در حوزه دفاع مقدس به قلم زنان می گوید: از میان ۱۶ هزار و ۴۳۰ کتاب دفاع مقدس، ۳۰۵ جلد کتاب به قلم زنان به رشته تالیف درآمده است.

وی با تاکید بر اینکه از میان این آثار، ۲۰۱ اثر خاطره نگاری، ۳۳ پژوهش، ۳۹ کتاب شعر  و ۹۱ داستان و سه فیلم نامه است، یادآور می شود: بیشترین آثار مربوط به سپاه پاسداران است.

بروجردی با اشاره به این مطلب که از میان ۲۶۳ پایان نامه، ۱۳ پایان نامه در حوزه دفاع مقدس به زنان اختصاص دارد، گفت: از ۹۱ نشریه، پنج نشریه مربوط به زنان است.

این پژوهشگر با یادآوری اینکه از ۴۴ تاریخ شفاهی، دو تاریخ شفاهی مربوط به زنان دفاع مقدس است، تاکید کرد: از هفت هزار و ۲۸۹ منبع دیداری ـ شنیداری، ۲۰۰ منبع مربوط به زنان است. همچنین از هفت هزار و ۶۰ سند، ۵۸ سند مربوط به زنان است.

با وجود همه این دلاوری ها و از خودگذشتگی های زنانه، دغدغه های زنان و مادران دفاع مقدس همچنان در پس پرده کم توجهی مانده است، زنانی که شهید شده اند اما هنوز نامی از آنان در کوی و برزن به چشم نمی خورد و مادرانی که فرزندان خود را ابراهیم وار به قربانگاه  فرستاده اند اما بنا به گفته معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری هنوز مسوولی در خانه آنان را نزده تا جویای حالشان باشد.

برچسب‌ها شهید معصومه ابتکار هفته دفاع مقدس بانوان پروندهٔ خبری چهلمین سال دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهید معصومه ابتکار هفته دفاع مقدس بانوان شهید معصومه ابتکار هفته دفاع مقدس بانوان اخبار کنکور مربوط به زنان دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۳۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل| ارتش مقتدر ۸ سال دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کرد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هیمنه و قدرت ارتش در ۸ سال دفاع مقدس سبب شد تا این جنگ به رغم تمام عداوت‌ها به نفع ایران تمام شود.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3070474 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • نشست علمی « انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس »
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • نقش پادگان دژ در دفاع از خرمشهر و حماسه مقاومت
  • اردبیل| ارتش مقتدر ۸ سال دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کرد
  • شهدای شاخص ارتش در مازندران
  • بیجار سرزمین شهدا و مجاهدت های خاموش است
  • تدوین دانشنامه دفاع مقدس در دانشگاه آزاد استان فارس
  • شهید آوینی با زبان هنر به نسل‌ آتی جامعه معرفی شود
  • حمایت از تولید آثار فاخر انقلاب اسلامی در مرکزی
  • پیکر رزمنده دوران دفاع مقدس فردا تشییع و خاکسپاری می‌شود