Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدصادق کاوه در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر خشک و دریایی کشور تاکنون حدود‌ 3500 میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: موضوع واگذاری بنادر به بخش خصوصی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری در ابتدای دهه 80 آغاز شد و عمده واگذاری‌ها در نیمه دوم دهه 80 صورت گرفته است که برخی از بنادر در جنوب و شمال به بخش خصوصی واگذار شد؛ بنادر گناوه و آفتاب در جنوب و بنادر فریدون‌کنار و آستارا در شمال به بخش خصوصی واگذار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

* نحوه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر

کاوه اظهار داشت: بخشی از این بنادر با زیرساختی که دولت فراهم کرده بود به بخش خصوصی واگذار شد و اساسا سرمایه‌گذاری اصلی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بیشتر حول محور خرید تجهیزات و احداث مخازن سوخت، سیلو، پایانه و انبار انجام شده است؛ البته در بخشی از این واگذاری‌ها نظیر بندر آستارا، هم زیرساخت و هم روساخت از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی صورت گرفته است.

* ‌جلوگیری از پراکنده‌کاری سرمایه‌گذاران بندری/ورود به عرصه حمل و نقل ترکیبی

رئیس انجمن بنادر خصوصی ایران که در حاشیه مراسم روز جهانی دریانورد با خبرنگار فارس سخن می‌گفت، بیان کرد: این انجمن‌ دو سال پیش، در نیمه دوم سال 97 در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت و اولین انتخابات آن برگزار شد.

وی‌ ادامه داد: اعضای هیات مؤسس این انجمن، شامل بنادر فریدون‌کنار، آفتاب، گناوه، آستارا، بندر خشک پیشگامان یزد، بندر خشک فریمان، مجتمع انبارهای پایبار دوغارون و پایانه بندر خشک سرخس، هستند.

کاوه گفت: انجمن صنفی سرمایه‌گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی ایران اولین انجمنی است که در حوزه بین رشته‌ای و یا حمل و نقل ترکیبی تاسیس شده است، ‌اعضای هیات موسس فقط به حوزه خودشان اکتفا نکرده‌اند و به حوزه‌های دیگر حمل و نقل نیز که می‌تواند نقش تکمیلی در فرایند زنجیره تامین کالا محسوب شود، توجه داشته‌اند؛ انجمن از طریق گردآوری داده‌ها، اطلاعات و نیز تجارب و آموزه‌های مختلف اعضای خود، کمک می‌کند که دیگر سرمایه‌گذاران بنادر خصوصی برای توسعه تجارت دریایی، بنادر و خطوط حمل و نقل سرمایه گذاری های مطمئن و پایداری داشته باشند.

* رفع نواقص حمل‌‌‌‌‌ونقل کشور فقط با همگرایی‌ همه مدل‌های حمل‌‌ونقل امکان‌پذیر است

وی تصریح کرد: این نوع تشکل‌ها موجب می‌شود که فرایند عملیات شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بندری به صورت جزیره‌ای صورت نگیرد و احیانا مشکلات یا موانعی که در خطوط دیگر جابه‌جایی کالا و زنجیره تامین وجود دارد نیز به رفع آن بپردازند.

کاوه ادامه داد: این تشکل در فرایند حمل و نقل و زنجیره تامین تعارض منافع ندارند و می‌توانند نقش مکملی برای همدیگر محسوب  شوند، از سوی دیگر در سطوح کلان، این تشکل در آینده به این فهم و باور اهمیت خواهد داد که اساسا فرایند لجستیک، حمل و نقل و جابه‌جایی کالا در ایران نواقصی دارد که جز با همفکری و همگرایی چهار مدل حمل و نقل نمی‌توانند به رفع این موانع نائل آمد.

رئیس انجمن بنادر خصوصی ایران اظهار داشت: فعالیت و همگرایی اعضا و همچنین گسترش آن در آینده می‌تواند تهدیداتی که در بیرون از مرزها و مسیرهای جدیدی که با ایجاد کریدورها و دالان‌های منطقه‌ای که در کشورهای همسایه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: انجمن بنادر خصوصی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی در خطوط حمل و نقل دریایی و خشکی، می‌کوشد همان نقش و عملکردی را ایفا کند که اتحادیه بین المللی بنادر و لنگرگاه‌ها (IAPH) در جهان ایفا کرده است، IAPH یکی از سازمان های مهم و تاثیرگذار در عرصه بین المللی است و در حال حاضر ۲۳۰ بندر از ۹۰ کشور دنیا عضو این اتحادیه هستند که ۶۰ درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

کاوه اظهار کرد: در ‌دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر، ‌تعامل خوبی بین دو طرف برقرار شد و پشتیبانی‌های فکری و کارشناسی شایسته‌ای به عمل آمد.

وی بیان کرد: ‌کشور ایران با وجود سابقه طولانی در حمل و نقل دریایی و خشکی، اما تاکنون در حوزه بنادر، تشکلی تخصصی نداشته است و این خلا موجب شده بود که در برخی از امور، منافع سرمایه‌گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی تامین نشود‌ که امیدواریم انجمن در آینده بتواند حافظ و مدافع منافع سرمایه‌گذاران بنادر باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بخش خصوصی سرمایه گذاری زنجیره تامین سرمایه گذاری 3500 میلیاردی بخش خصوصی در بنادر بنادر خصوصی ایران سرمایه گذاران سرمایه گذاری بخش خصوصی بخش خصوصی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۵۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکان ۳۵۰۰ مسافر نوروزی در زائرسراها و کمپ‌های موقت یزد

حجت الاسلام رضا صادقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اسکان زائران و مسافران در اماکن اقامتی بقاع متبرکه استان یزد اظهار کرد: از ابتدای تعطیلات نوروز تا پایان ششم فروردین، هزار و ۳۵۰ نفر در زائرسراهای استان اسکان یافته اند.

وی عنوان کرد: در این مدت، ۲ هزار و ۱۳۰ زائر و مسافر نیز در کمپ های اسکان موقت بقاع متبرکه اسکان یافته اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد یادآور شد: بیشترین میزان اسکان در زائرسراهای استان یزد مربوط به شهرستانهای اردکان و ابرکوه بوده است.

وی در مورد اجرای طرح آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه استان یزد عنوان کرد: از ۲۸ اسفند تا پنجم فروردین، ۸۱ هزار و ۴۰۰ زائر در این طرح شرکت کردند.

صادقی در مورد اجرای طرح جزءخوانی قرآن کریم در امامزادگان و بقاع متبرکه استان یزد افزود: تاکنون هزار و ۷۰۰ نفر در این طرح شرکت کرده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد همچنین از برپایی سفره های افطاری در امامزادگان یزد خبر داد و اظهار کرد: سفره های افطاری ساده در ۲۷ امامزاده استان گسترده شد و تا ششم فروردین، ۵ هزار و ۴۳۵ نفر سر این سفره ها اطعام شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برپایی خیمه های معرفت در ۲۱ امامزاده و بقعه متبرک استان یزد خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات این خیمه ها بهره مند شده اند.

کد خبر 6063184

دیگر خبرها

  • جابه‌جایی بیش از ۲۱ میلیون تن کالا از مازندران به سایر نقاط کشور
  • ریل گذاری مسیرسرمایه‌گذاری بخش خصوصی درآذربایجان غربی
  • مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ریل گذاری می‌شود
  • بازدید ۳۵۰۰ گردشگر از دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • نشست همگرایی دستگاه‌های خدمات رسان در روستای آبدهگاه باشت
  • رشد اقتصاد در گرو اعتماد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی است
  • ◄ منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  • اسکان ۳۵۰۰ مسافر نوروزی در زائرسراها و کمپ‌های موقت یزد
  • ۱۰ روند فناورانه برتر لُجستیکی/ فناوری‌هایی که زنجیره تامین را کارآمد می‌کنند
  • راه‌ اندازی اتوبوس‌ های بدون آلایندگی در سراسر بریتانیا