Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@02:12:14 GMT

طفره رفتن از استخدام معلولان

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۵۹۱۱

طفره رفتن از استخدام معلولان

طبق ماده ۱۵ لایحه حمایت از حقوق معلولان، دولت مکلف است حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی رسمی، پیمانی و کارگری دستگاه‌های دولتی و عمومی را که از بودجه کشور استفاده می‌کنند، به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد. اگرچه ممکن است برخی از توانیاب‌ها از انجام بعضی امور در سازمان‌ها، نهادها و اداره‌ها ناتوان باشند، اما در بین آنها افرادی وجود دارد که می‌توانند فعالیت‌های مفید و کارآمدی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل، استخدام آنان در اداره‌ها برای انجام اموری که نه تنها از عهده آنها بر می‌آید بلکه ممکن است بهتر از دیگران انجام دهند، امری مهم است. با این وجود، این قانون در بسیاری از دستگاه‌ها به‌صورت نرم دور زده می‌شود و اقدامی برای استخدام و به کارگیری معلولان انجام نمی‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا هرازگاهی مسئولان بهزیستی از عدم همکاری سازمان‌های مختلف گلایه و حتی شکایت‌هایی از این ارگان‌ها طرح کنند. با این حال این سازمان امکان تعیین تکلیف یا برخورد با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را ندارد.  
مشکلی که در این بین وجود دارد و دور زدن نرم قانون به آن اطلاق می‌کنیم، این است که دستگاه‌ها برای استخدام معلولان شرایطی در نظر می‌گیرند تا در عمل نتوانند استخدام شوند. در حقیقت قانون سفت و سختی درباره استخدام معلولان وجود ندارد و گریزگاه‌های قانونی زیادی وجود دارد تا برخی از سازمان‌ها، شرایطی وضع کنند که امکان استخدام معلولان از آنها سلب شود. به‌عنوان مثال، براساس شنیده‌ها بعضی از سازمان‌ها حتی برای چاقی یا لاغری توانیاب‌ها شرایطی در نظر می‌گیرند که در عمل، نقض حقوق شهروندی و بی‌توجهی به قانون حمایت از حقوق معلولان و حتی نقض قوانین انسانی، اخلاقی و اسلامی است.  
در چنین شرایطی لازم است سازمان اداری و استخدامی وارد عمل شده و جلو این اجحاف را بگیرد. همچنین مسئولان اقدامی برای تشکیل هیئت ناظر انجام دهند تا فعالیت اداره‌ها و سازمان‌ها در این خصوص ارزیابی و با آنها برخورد قانونی شود. سازمان‌های مردم‌نهاد هم می‌توانند در احقاق حقوق معلولان مؤثر باشند تا شاید حقوق توانیاب‌هایی که با این مشکل روبه‌رو هستند و در این شماره با یکی از آنها در منطقه ۱۶ آشنا شده‌ایم، تضییع نشود.  
 

کد خبر 553097 برچسب‌ها توانبخشی اشتغال همشهری محله استخدام معلول و معلولیت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: توانبخشی اشتغال همشهری محله استخدام معلول و معلولیت استخدام معلولان سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۵۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، رئیس اداره بهزیستی مهاباد گفت: جشنواره بازی‌های بومی محلی طرح سی بی آرمبتنی برجامعه ویژه معلولین روستاییان برگزارشد. 
کریم محمدی افزود: افرادی که در این مرحله شهرستانی امتیاز کسب کنند به مرحله استانی وکشوری راه پیدا می‌کنند.
او اضافه کرد: سازمان بهزیستی برای ارتقای سطح توانمندی معلولین واعتماد به نفس بالای آنها این جشنواره رو برگزارکرده و تصمیم براین است که این جشنواره به صورت سالیانه برگزارشود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حق پرستاری بهزیستی فروردین ۱۴۰۳ واریز شد | جزئیات واریز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی مستمری حق پرستاری
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می‌رود
  • جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
  • حکایت ویلچرهایی که اهدا می‌شوند و مسئولانی که پاسخگو نیستند | پای ما لنگ است و منزل بس دراز
  • دیدار فرمانده قرار گاه منطقه‌ای جنوبشرق ارتش با جمعی از معلولان کرمان
  • طفره کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تفحص حقوق‌های نجومی
  • نتایج اولیه آزمون استخدام آموزگار تا سه روز آینده اعلام می‌شود/ ۳ هزار نیرو گزینش پذیرفته‌شدگان را گزینش می کنند
  • تمدید مهلت ثبت نام آزمون استخدام فرزندان شهدا و جانبازان
  • پلاک‌قرمز‌ها برای معتادان ناامن شدند