Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا- سوپرکامپیوتر جدیدی که با استفاده از قطعات کمپانی‌های NEC و انویدیا ساخته شده است می‌تواند با شبیه‌سازی سیاره زمین بلایای طبیعی را پیش‌بینی کند. سوپرکامپیوتر جدیدی که با استفاده از قطعات کمپانی‌های NEC و انویدیا ساخته شده است می‌تواند با شبیه‌سازی سیاره زمین بلایای طبیعی را پیش‌بینی کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  techradar، کمپانی انویدیا در وب‌سایت خود خبر داده است که آژانش علومی دریایی- زمینی و فناوری ژاپن از NEC درخواست کرده است که چهارمین نسخه از شبیه‌ساز زمین خود را تا ماه مارس سال آینده برای این کمپانی مهیا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
این سوپرکامپیوتر جدید که به پردازنده‌های SX-Aurora TSUBASA کمپانی NEC و پردازنده‌های گرافیکی Nvidia A100 Tensor Core مجهز شده است می‌تواند با حداکثر سرعت 19.5 پتافلاپ کار کند. درحالی‌که این ماشین جدید نمی‌تواند به میزان عملکرد 415.5 پتافلاپی قدرتمند‌ترین کامپیوتر جهان برسد اما به صورتی بهینه شده است که بتواند تنها به شبیه‌سازی زمین بپردازد.
 
به‌بیان‌دیگر این سیستم که شبیه‌ساز زمین 4 نام دارد، برای اجرای شبیه‌سازی‌های در مقیاس بالا به‌منظور پیش‌بینی وقوع بلایای طبیعی مورداستفاده قرار می‌گیرد و بدین ترتیب سازمان‌های مربوطه وقت بیشتری برای آمادگی در برابر هرگونه حوادث قریب‌الوقوع خواهند داشت.
 
شبیه‌ساز زمین 1، 2 و 3 توسطه آژانس یاد شده با همین هدف مورداستفاده قرار گرفته‌اند اما پیشرفت‌های مدل‌سازی آب‌وهوا موجب شده است که تولید داده‌ها در این رابطه به حدی بالا برود که سیستم‌های قدیمی از پس تجزیه‌وتحلیل آن‌ها برنیایند و سیستم‌های جدیدی برای ای منظور نیاز باشد.
 
این ابرکامپیوتر نسل چهارم نسبت به پیشینیان خود وجه تمایز ویژه‌ای دارد و آن‌هم توانایی انجام محاسبات با سرعت و مقیاس بالاتر در عین مصرف انرژی کم‌تر است. گیلاد شاینر از انویدیا در این رابطه توضیح داده است که:« این سیستم جدید از طراحی چند معماری استفاده کرده است و همین امر موجب شده است برای انجام پروژه‌های تحقیقات و توسعه درزمینهٔ علوم زمینی مناسب باشد.»
 
به‌بیان‌دیگر این سیستم به‌عنوان پلتفرمی اجرایی برای تحلیل‌های آماری کارآمد و ساخت اطلاعات عمل کرده و به هماهنگی داده‌های مرتبط با آب‌وهوای جهان می‌پردازد. زمینه فعالیت این سیستم شامل منابع دریایی ، زمین‌لرزه‌ها و فعالیت‌های آتش‌فشانی خواهد بود.»
 
انویدیا مدعی شده است که این سوپرکامپیوتر می‌تواند روی توانایی انسان برای حفظ حیات بشر و زیرساخت‌های اساسی در برابر بلایای طبیعی تأثیر شگرفی بگذارد.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: سوپر کامپیوتر بلایای طبیعی بلایای طبیعی شبیه سازی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۰۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قصرشیرین در حاشیه این مراسم با گرامیداشت روز هوای پاک گفت: منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و باید در راستای حراست و حفاظت از منابع طبیعی این سرمایه خدادادی تلاش کرد.
مراد باباخانی افزود: اهمیت و توجه به طبیعت و منابع خدادادی محیط زیست یک وظیفه است و باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی افزود: اگرچه اقلیم قصرشیرین گرم و خشک است، اما دارای خاک مرغوب و حاصلخیز و و منابع آبی خوبی است که می‌توان از آن برای کاشت هرچه بیشتر درختان بهره گرفت.

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی آریتمی قلب را از ۳۰ دقیقه قبل پیش‌بینی می‌کند
  • یک اتفاق خوب که در بین خبرهای بد گم شد | قطار ملی بالاخره مسافرگیری کرد | این قطار در کدام خط مترو کار می کند؟
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • کاوشگر بین ستاره ای پس از ۵ ماه با زمین تماس گرفت
  • کشف سیارکی که بچه ماه است!
  • (ویدئو) شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای در «هیروشیما»
  • توانایی پیش‌بینی بلایای طبیعی توسط Bellwether، هوش مصنوعی آلفابت،
  • برنامه جدید هوش مصنوعی شرکت آلفابت، Bellwether، توانایی پیش‌بینی بلایای طبیعی را دارد
  • آمادگی شرکت تعاونی برفره برای ساخت واگن های باری با استاندارد اروپا
  • شبیه‌سازی جنگ ایران و آمریکا