Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سید علی شاهچراغی روز شنبه به همراه شهردار منطقه ۲۰تهران  - شهرری به مناسبت هفته گردشگری در بازدیداز موزه مشاهیر و مفاخر معاصر ری با اشاره به آثار گردآوری شده در این موزه، افزود: نظر به اهمیت آثار گردآوری شده در این مجموعه نباید آنها در اینجا محبوس شود و باید در مناسبت های مختلف این موارد را در فضای باز برای بازدید عموم  بویژه دانش آموزان سطوح مختلف به نمایش بگذارید تا جوانان با عظمت تاریخ و قدمت ری آشنایی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با قدردانی از اسماعیل شاه محمدی فعال رسانه ای و بنیانگذار این موزه اظهار داشت: متاسفانه مردم ری با تاریخ  و فرهنگ شهرشان بیگانه هستند و اگر از نخبگان و بزرگان شهرری از آنها سوال کنید با بیشتر مشاهیر شهر خودشان آشنایی ندارند، مثلا خاندان رازی که خدمات بزرگی انجام داده اند اهل شهرری بوده اند.  

این مسئول بر تاریخ چندهزارساله این شهرستان تاکید و خاطرنشان کرد: هویت تهران به ری بستگی دارد و ری از این جهت باید در کنار تهران باشد، در سفرنامه ها نیز آمده است که در کنار ری، قریه ای به نام تهران با حرف طا «طهران» وجود داشته است.  

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها فعالیت های فرهنگی متنوع و گسترده ای را انجام می دهند، اظهار داشت: شهرداری ها انگیزه بیشتری برای اجرای این گونه کارها دارند و باید از این موزه فاخر حمایت کنند.

امام جمعه شهرستان ری ادامه داد: نهادها و سازمان های مختلف کمک کنند تا این کار به شکل گسترده تر در یک فضای بزرگتری به نمایش گذاشته شود و در معرض بازدید عموم قرار بگیرد تا اقشارمختلف بتوانند به آسانی و به راحتی از این مجموعه بازدید کنند چون آشنایی با این مجموعه، آشنایی با تاریخ و فرهنگ ری است.

شاهچراغی اظهار داشت: شهرری یک شهر استثنایی است و با داشتن این همه مفاخر در حوزه ها و اندیشه های مختلف، لازم بود که یک جایی برای متمرکز کردن آن ایجاد شود که خوشبختانه در این حد انجام شده و باید باز هم کمک شود که به شکل گسترده تری صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: آقای شاه محمدی خیلی زحمت کشیده، این مجموعه نفیس را به تنهایی گردآوری کرده که در نوع خود کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است؛ ایشان بیشتر راه را رفته است؛ لذا باید بررسی کنید و ببینید چه راه هایی وجود دارد که مردم بتوانند این مجموعه را ببینند تا بدانند این شهر چه سابقه درخشانی دارد.

امام جمعه شهرری در پایان، ضمن قدردانی از این اقدام خوبی فرهنگی، گفت: عاقبت به خیری در این کار فرهنگی است و من به سهم خودم از بنیانگذار این موزه تشکر می کنم.

ایجاد موزه مشاهیر و مفاخر معاصر ری به نوعی هویت بخشی است

شهردار منطقه ۲۰ تهران - شهرری نیز در این بازدید گفت: ایجاد چنین فضایی یکی از اتفاقات مبارک  و به نوعی هویت بخشی است.

دکتر فرهاد افشار افزود: تجمیع آثار ارزشمند گذشته و معاصر ری در یک مجموعه، در حقیقت باز تعریف و برجسته کردن شخصیت هایی است که در یک سرزمین مایه فخر و مباهات هستند که این اتفاق خوب در اینجا افتاده است و در نهایت امیدواریم با شناساندن مفاخر و شخصیت هایی که در ری ریشه دارند و موجب افتخار آفرینی برای ری و کشور عزیزمان ایران هستند، بتوانیم الگوهایی را برای جوانان نسل امروز بازتعریف کنیم.

وی اظهار داشت: امیدوارم با اینگونه حرکت ها مقابل تهاجم فرهنگی که نظام سلطه در کل دنیا به دنبال ایجاد کردن آن است، بایستیم و در نهایت شاهد شکل گیری نسلی باشیم که در همین مسیر حرکت می کنند.

افشار همچنین از متولی این موزه خواست که حتما با توجه به اهمیتی که جایگاه سرداران دفاع مقدس بویژه عزیزانی که در ری رشد و نمو کردند و برای ری و ایران اسلامی افتخار آفرینی داشتند جایشان در این موزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد که جزئی از مردم خوب سرزمین ری هستند  و این الگوها هم در این فضا بتوانند هدف اصلی را محقق کنند.

۴۵۰ نفر از مشاهیر  مفاخری ری  در ۶ حوزه شناسایی شده اند

موسس موزه مشاهیر و مفاخرمعاصر ری از گردآوری آثار، تصاویر قدیمی و تاریخی و کتب تک نسخه ارزشمندی در حوزه ری خبر داد و گفت: بیش از ۴۵۰ نفر از مشاهیر و مفاخر معاصر ری در شش حوزه علمی؛ فرهنگی؛ سیاسی؛ اجتماعی؛ ورزشی و کارآفرین شناسایی شده که تا کنون یکصد تصاویر همراه با زیرنویس مربوط به آنها چاپ شده و در موزه نصب و نگهداری می شود که در صورت اختصاص فضای مناسب وکافی همه تصاویر چاپ و در غرفه های مختلف  به نمایش در می آید.
اسماعیل شاه محمدی با اشاره به اینکه این موزه به طور رسمی از سه سال پیش راه اندازی شده است؛ تصریح کرد:  مجموعه آثاری را که ملاحظه می شود؛ تهیه و جمع آوری این آثار منحصر به فرد در حوزه ری را از حدود بیست سال پیش آغاز کرده و امروز قابلیت نمایش دارد. این مکان برای این حجم اموال و آثار که روی هم انباشته شده موقت است و به دنبال ایجاد یک مرکز مناسب برای نگهداری و نمایشگاه دائمی این آثار به عنوان موزه بزرگ ری شناسی هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت برخی آثار و نسخ قدیمی که بعضی از آنها تک نسخه بوده و در جایی وجود ندارد، به همین منظور فعلا تصمیمی برای نمایش عمومی نگرفته ایم تا نسبت به امنیت محل نگهداری آثار مطمئن شویم. چنانچه اگر فرمانداری وشهرداری مساعدت کنند و زمین برای احداث موزه مفاخر و مشاهیر ری بدهند، بانی برای ساخت موزه فراوان وجود دارد.
وی در تشریح موضوعات و بخش های این موزه اظهار داشت: حجم آثار به قدری زیاد، جذاب و جالب است که اگر یک بازدید کننده وارد این موزه شود ساعت ها وقت لازم دارد تا بتواند تمام غرفه ها را بازدید کند.

 شاه محمدی ادامه داد: آیت الله ری شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)  بیش از ۲۶۴ عنوان کتاب تالیف کرده اند و چندین حکم مسئولیت از مقام معظم رهبری و امام رحمه الله علیه دارد که می توانیم که یک غرفه به معرفی آثار و زندگی نامه ایشان اختصاص دهیم.

این فال فرهنگی و رسانه خاطرنشان کرد:  در حال حاضر ۴۵۰ تابلو عکس به همراه جملاتی از بزرگان که در مورد ری بیان کرده اند تهیه کرده ایم و بخش دیگری از موزه به افتخارات ورزشکاران و قهرمانان ورزشی شهرستان ری اختصاص دارد از جمله مدال هایی که حمید سوریان در مسابقات جهانی و المپیک کسب کرده است که اگر اینها در یک موزه وسیع در معرض دید عموم قرار بگیرد، هر بازدید کننده از عظمت این بلاد تاریخی و مذهبی متحیر و متعجب خواهد شد.
وی تاکید کرد: موضوع فرهنگ به جناح، حزب یا شخص و مسئول خاصی اختصاص ندارد بلکه یک موضوع ملی است بنابراین با وجودی که یک فعال سیاسی هستم، اما کار سیاسی را در این موزه بر خودم حرام کرده ام و سر سوزنی موضوعات سیاسی را در این کار وارد نمی کنم چون فضا، فضای فرهنگی است و در صورت دخالت سیاست در این موضوع، خدشه به این کار ارزشمند وارد می شودو البته فعالیت سیاسی ام را در آینده نزدیک به طور کلی تعطیل خواهم کرد.

بنیانگذار موزه مشاهیر و مفاخرمعاصر ری در بخش دیگری از سخنان خود به جمع آوری و  آرشیو بیش از۱۶هزار عکس از راهپیمایی ها، همایش ها، تشییع پیکر شهدا، مسئولان، نماز جمعه، افتتاحیه ها، شورای اداری، محیط زیست پرداخت و گفت: همچنین ۲ هزار  ویژه نامه محلی و نشریه های داخلی ادارات که حتی خودشان هم الان این ها را ندارند؛ در مرکز اسناد موزه نگهداری می شود که از جمله آنها دو شماره ماهنامه مربوط به دادگستری شهرستان ری است که در یک مقطعی چاپ شد.
وی گفت: ۱۶۰ جلد کتاب در مورد شخصیت های ری، جغرافیای ری، تاریخ ری، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)،   ۳۲ جلد سفرنامه اروپایی ها  به ری و  ۷۰۰ بند تاریخ روز شمار ری از ۱۳۰۰/۱/۱ تا امروز را تهیه کرده ایم که اینها نیاز به یک گروه پژوهشگر دارد تا آن را به کتاب تبدیل کنند.

شهرستان ری بایک میلیون نفر جمعیت در جنوب تهران قرار گرفته است.

برچسب‌ها شهرستان ری نمایشگاه عکس موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان ری نمایشگاه عکس موزه شهرستان ری نمایشگاه عکس موزه اخبار کنکور شهرستان ری شاه محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۲۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۱۸ آوریل روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی است و وجود این آثار در گیلان، بعنوان بازویی توانمند در رونق گردشگری استان، رسانه‌ای از هنر، هویت و سرگذشت پر پیچ و تاب این سرزمین کهن برای همه ملت‌های جهان است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ولی جهانی با بیان اینکه ۳۰ فروردین بمناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی بازدید از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان رایگان است، گفت: بیش از ۵۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده است که یک هزار و ۲۳۵ مورد از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی استان بعنوان یکی از توانمندی‌های گردشگری این سرزمین، هر بار بیشتر مورد اقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: نوروز تا فطر امسال نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از گیرایی‌های تاریخی استان بازدید کردند و شهرک تاریخی ماسوله، موزه میراث روستایی گیلان، بنای تاریخی قلعه رودخان و موزه چای لاهیجان انتخاب نخست گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی استان بوده است.

او ادامه داد: اگر چه سال گذشته اعتبارات مرمتی استان افزایش یافت، اما این استان بدلیل شرایط ویژه اقلیمی نیازمند اعتبارات بیشتر است.

جهانی اظهار کرد: واضح است که این اداره‌کل به تنهایی قادر نخواهد بود از عهده ساماندهی و مراقبت از همه آثار تاریخی استان برآید؛ لذا در این راستا و برای حفاظت از میراث نیاکانمان نیاز به همراهی و همکاری همه مسئولان و مردم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از مالکان بنا‌های تاریخی استان خواست برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند و گفت: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بنا‌های تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این اداره کل از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • دیدار مدیرکل بنیاد مسکن استان با امام جمعه قزوین
  • ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال ۷۵ هزار اثر
  • دیدار امام جمعه مهریز با فرمانده پادگان ارتش در مهریز 
  • شخصیت‌پردازی در فیلم‌های قهرمان‌محور تعیین‌کننده است/ ماندگاری «بوعلی‌سینا» با تصویر امین تارخ
  • قدردانی امام جمعه اشنویه از عملیات وعده صادق
  • حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت
  • علما مرزبانان سنگرهای عقیدتی هستند
  • حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه ۲ عضو جامعه روحانیت مبارز