Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از خمینی‌شهر، برخی اوقات گذشتگان میراثی برای نسل آینده خود به جای می‌گذارند که غالباً این میراث‌ها منتقل‌کننده خیر و خوبی بوده و در جهت رشد و پیشرفت جامعه استفاده می‌شود اما در مواردی این میراث برای کشور و جامعه هزینه‌ساز شده و بار سنگینی بر اقتصاد و فرهنگ اضافه می‌کند.

حاشیه‌نشینی معضل امروز، میراث گذشتگان

یکی از این میراث‌ها، موضوع حاشیه‌نشینی است که با سیاست‌های غلط در دوران قبل از انقلاب به‌ صورت گسترده بروز و ظهور پیدا کرد و با نام زاغه‌نشینی و حلبی‌آبادها شناخته می‌شد، بعد از انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) با تأکید به اینکه این زاغه‌نشینی باید از بین برود و در جهت رفع مشکلات مردم باید قدم برداشت همیشه این موضوع را به دولت‌مردان و مسوؤلان نظام توصیه می‌کردند و در بیاناتی مستضعفان و زاغه‌نشینان را صاحبان انقلاب دانسته و لزوم توجه به این قشر را گوش زد می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما موضوع حاشیه‌نشینی فقط در قالب میراث نماند هر چند که به نظر می‌آید دیگر زاغه‌نشینی وجود ندارد اما وقوع جنگ تحمیلی، جذابیت‌های شهرهای بزرگ، نبودن حاشیه امن برای کسب‌ و کارهای روستایی و... از علت‌هایی است که به ماندگاری حاشیه‌نشینی در کشور منجر شده است.

موضوعی که شهرستان خمینی‌شهر نیز با توجه به نزدیکی با شهر اصفهان از سال‌های گذشته درگیر آن بوده است.

حاشیه‌نشینی‌هایی که به متن تبدیل می‌شوند

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خمینی‌شهر در خصوص وضعیت حاشیه‌نشینی در این شهرستان اظهار داشت: طی سال‌های گذشته عللی باعث مهاجرت بسیاری از مردم روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها شده است از جمله این علت‌ها می‌توان به سیاست‌های غلط دولت در سال‌های گذشته و جذابیت‌های شهرهای بزرگ اشاره کرد.

نماینده مردم شهرستان خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مهاجرت‌هایی که انجام می‌شود قاعدتاً برای شهر مقصد مشکلاتی را ایجاد می‌کند، برخی برای پرداختن به موضوع مهاجرت از روستا به شهر عنوان حاشیه می‌گذارند اما هنگامی‌ که مهاجرت انجام می‌پذیرد این حاشیه‌نشینی‌ها کم‌کم به متن‌نشینی تبدیل می‌شود.

توسعه امکانات راهکار پیشگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم شهروندان را به شهروند درجه ۲ و ۱ تقسیم کنیم، یا باید طرحی انجام دهیم که هر فردی در منطقه مادری خود بماند و اقدام به مهاجرت نکند و امکانات رشد، تحصیل و رونق کسب‌ و کار او را فراهم کنیم و یا اگر قادر به انجام این کار نیستیم و مجبور به مهاجرت شد باید امکانات شهرهای مهاجرپذیر را افزایش دهیم.

نقدعلی ادامه داد: اما نه در محل اسکان اولیه و نه در شهر مقصد مهاجران، امکانات لازم فراهم نشده که خروجی این موضوع مشکل حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ را به وجود می‌آورد که با خود معضلات و مشکلاتی را همراه دارد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با اشاره به وجود حاشیه‌نشینی این شهرستان، تصریح کرد: در موضوع مناطق حاشیه‌شهر طی سال‌های گذشته کوتاهی‌هایی در نظارت بر ساخت و سازها صورت گرفته و اسکان‌هایی انجام پذیرفته است البته شاید نتوان نام حاشیه‌نشینی را دیگر بر این مناطق گذاشت، چراکه قسمت‌های حاشیه شهر از سکنه و متن شهرستان محسوب می‌شوند.

نماینده مردم خمینی‌شهر یادآور شد: باید برای رشد و ارتقای محله‌هایی که در آن‌ها کمبود امکانات مشاهده می‌شود تلاشی بیش‌ از پیش انجام دهیم، در شهرستان مرتباً جلساتی برگزار می‌شود و نسبت به ارتقای محلاتی که کمبود امکانات در آن‌ها مشاهده می‌شود تصمیم‌گیری لازم اتخاذ می‌شود که البته باید در مرحله اجرا نیز به‌ خوبی عمل شود.

 

همه اهالی خمینی‌شهر را بومی منطقه می‌دانیم

وی افزود: بنده نیز به دنبال توزیع عادلانه تمامی امکانات در همه محلات و قسمت‌های شهرستان هستم و در تلاش هستیم که نگاهی مساوی به محله‌های شهرستان داشته باشیم و همه اهالی را بومی منطقه خود بدانیم که این بحث از لحاظ روحی و فکری نیز اثری مثبت خواهد داشت.

نقدعلی خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم دیدگاه خود نسبت سکنه اصلاح کنیم و همه قسمت‌های شهر را به یک‌چشم ببینیم قطعاً از همراهی و همبستگی و ظرفیت‌های افراد غیربومی ساکن در شهرستان بهره خواهیم برد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خدمت‌رسانی ارگان‌های خدماتی مانند شهرداری، دادگستری، نیروی انتظامی، اداره ورزش و جوانان و... بسیار در رفع محرومیت‌ها اثرگذار است و به این نکته نیز باید توجه داشت که شهرستان از نظر جغرافیایی وسعت زیادی ندارد که می‌تواند به خدمت‌رسانی عادلانه و بهتر به محلات شهر کمک کند.

وی در پایان گفت: طی جلسه‌ای که با مدیر اداره راه و شهرسازی استان برگزار شد تصمیم‌های خوبی برای خانه‌سازی در قالب طرح مسکن ملی گرفته‌ شده است و از این طریق برای رفع مشکل محدودیت جغرافیایی شهرستان اقدامات خوبی صورت پذیرفته است.

 

یکی از محله‌های مهاجرنشین در شهرستان خمینی‌شهر، محله جوی‌آباد است که بین شهرهای اصفهان و خمینی‌شهر قرارگرفته و می‌توان گفت این دو شهر را به هم متصل می‌کند. جوی‌آباد بلافاصله پس از محدوده منطقه ۹ شهرداری از منتهی‌الیه غربی شهر اصفهان آغاز می‌شود، جوی‌آباد، به دو قسمت جوی‌آباد قدیم و جوی‌آباد جدید تقسیم می‌شود.

جوی‌آباد قدیم در سمت چپ خیابان شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی قرارگرفته و مردم این قسمت اهالی بومی این محل هستند جوی‌آباد جدید نیز در سمت راست خیابان واقع‌شده، اهالی آن مرکب از مهاجرین چهارمحال و بختیاری و لرستان‌ هستند که به‌ طور عمده در خیابان شمس تبریزی متمرکز شده‌اند.

مردمانی خون گرم که نسب از بی بی مریم‌ها و علی مردان خان‌ها دارند و بیش از ۶۰ شهید در هشت سال دفاع مقدس و در سال‌های اخیر نیز فرزندان دلیر خود را برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) به جنگ مزدوران استکبار در عراق و سوریه فرستاده که در این عرصه نیز مجاهدانی مانند شهید عبدالمهدی کاظمی‌ها را به جامعه ایمانی ایران اسلامی تقدیم کرده‌اند.

هر چند در این محله و محله‌های کمتر برخوردار حاشیه شهر اقدامات خوبی توسط ارگان‌های مختلف انجام گرفته اما به نظر کافی نبوده و تلاش‌های بیشتری را می‌طلبد.

خانه‌هایی چند ده متری که امکان زندگی در آنها وجود ندارد

علیرضا بصیری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تشریح وضعیت حاشیه‌نشینی در شهرستان خمینی‌شهر اظهار داشت: در سال‌های گذشته ساخت‌ و ساز‌های غیرمجاز در حاشیه شهر، شهرستان را تحت‌الشعاع قرار داده است، ساختمان‌هایی غیراستاندارد و بدون پروانه که بعضاً خانه‌هایی چند ده متری ایجاد کرده که شاید در برخی امکان زندگی نیز وجود نداشته باشد.

فرماندار شهرستان خمینی‌شهر افزود: از جمله معضلات محله‌های حاشیه‌نشین شهرستان می‌توان به حضور برخی معتادان متجاهر و تعداد کمی کارتن‌خواب و فعالیت افرادی برای خرید و فروش مواد مخدر اشاره کرد.

وی گفت: نیروی انتظامی شهرستان در حال انجام فعالیت‌های خوبی برای مقابله با سوداگران مرگ یعنی قاچاقچیان و پخش‌کنندگان مواد مخدر است. همچنین این نیرو برخورد با معتادان متجاهر را در دستور کار دارد که طرح‌هایی نیز در این رابطه در حال اجرا است.

تلاش برای ارائه خدمات متوازن به مناطق حاشیه‌ای

بصیری ادامه داد: در زمینه رفع مشکلات لازم است که خدمات متوازنی از طریق شهرداری و شورای اسلامی شهر به مناطق حاشیه‌نشین ارائه شود، در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌گرفته و طرح‌هایی را شهرداری خمینی‌شهر به اجرا گذاشته است. هدف از اجرای این طرح‌ها دریافت خدماتی مانند دیگر قسمت‌های شهر در این محل‌ها به‌ ویژه محله جوی‌آباد است.

فرماندار خمینی‌شهر افزود: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و شهرداری با گشت زنی‌هایی که انجام می‌دهند از ساخت‌ و ساز‌های غیرمجاز جدید جلوگیری به عمل می‌آید.

وی با اشاره به نقش مهم شهرداری‌ها در رفع مشکلات خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها در کنار کار عمرانی در حوزه فرهنگی هم در کنار سایر سازمان‌های فرهنگی وظیفه خدمت‌رسانی در این موضوع رادارند. از جمله کمک‌هایی که شهرداری می‌تواند به حوزه فرهنگی انجام دهد ساخت و تجهیز فرهنگ‌سراها، کتابخانه‌ها، انجام تبلیغات محیطی شهر و... است.

بصیری با بیان اینکه برای حل ریشه‌ای معضلات محله‌های حاشیه‌نشین به مطالعات ویژه لازم است تصریح کرد: در حال حاضر مطالعات دقیقی برای رفع مشکلات محله جوی‌آباد با حضور و مشورت خود اهالی عزیز این محله آغاز شده است، اهالی این محله افراد بسیار خوب، باانگیزه و صاحب‌نظر از جمله بختیاری‌های عزیز هستند که در این امر به ما کمک می‌دهند.

فرماندار خمینی‌شهر خاطرنشان کرد: شاید نتوان زمان دقیقی برای به نتیجه رسیدن برنامه‌ها اعلام کرد اما برنامه‌های کوتاه‌مدت ما در قالب جلوگیری از ساخت‌ و ساز‌های غیرمجاز است، برنامه میان‌مدت در قالب آسفالت معابر و آزادسازی‌ها و برنامه‌های بلندمدت نیز با همکاری اهالی خوب محله جوی‌آباد و جهاد دانشگاهی خمینی‌شهر در حال مطالعه است و در آینده به مرحله اجرا می‌رسد.

 

 

شیب ملایم مهاجرپذیری در شهرستان خمینی‌شهر

وی ادامه داد: در موضوع مهاجرت نیز شهرستان در وضعیت عادی قرار دارد و شیب مهاجرت یک شیب معمولی است چراکه ما هم مهاجر فرست هستیم و هم مهاجرپذیر که آمار آن‌ها نزدیک به یکدیگر است.

بصیری با اشاره به تراکم زیاد جمعیت در شهرستان خمینی‌شهر گفت: برای اینکه از لحاظ ساختمان‌سازی دچار مشکل نشویم دولت تدابیری اتخاذ کرده است که یکی از آن‌ها استفاده از بافت‌های فرسوده برای ساخت خانه‌های جدید است که در این حوزه نیز حمایت خوبی انجام می‌گیرد.

فرماندار خمینی‌شهر در پایان گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد گسترش فضاهای ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و خدماتی شهرستان خمینی‌شهر به‌ ویژه در محله‌هایی که در آن‌ها کمبودی در این زمینه‌ها به چشم می‌آید باشیم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۰/ر۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: شهرستان خمینی شهر حاشیه نشینی مصاحبه نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی فرماندار خمینی شهر جوی آباد گزارش شهرستان خمینی شهر حاشیه نشینی سال های گذشته محله جوی آباد نماینده مردم خمینی شهر شهرهای بزرگ رفع مشکلات حاشیه شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۳۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری یکی از عاملان قطع ۷۰ اصله درخت جنگلی در بهشهر

ابوالقاسم کیانی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهشهر از برخورد قاطع، جدی و قانونی دستگاه قضایی با متعدیان به حریم جنگل و قاچاقچیان چوب در این شهرستان خبر داد و گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهدیم که متعدیان به منابع طبیعی و قاچاقچیان چوب، ضمن از بین بردن منابع خدادادی با ارزش استان، حافظان منابع طبیعی را نیز مورد تعرض قرار می‌دهند که در این راستا دستگاه قضایی ضمن تشدید برخورد قانونی با متعدیان به منابع طبیعی، دست سودجویان حوزه منابع طبیعی را از تعرض به منابع طبیعی استان قطع خواهد کرد.

او افزود: طی چند روز گذشته شاهد بودیم که قاچاقچیان چوب در شهرستان بهشهر، نسبت به قطع ۷۰ اصله درخت در حاشیه جاده جنگلی پاسند رز- سرخ او شهرستان بهشهر اقدام نموده تا حافظان منابع طبیعی را از برخورد قانونی خود در صیانت از جنگل منصرف کنند که قطعاً در مسیر صیانت از حریم جنگل ها، دستگاه قضایی، حامی منابع طبیعی خواهد بود.

کیانی گفت: در خصوص موضوع قطع ۷۰ اصله درخت فوق الذکر، با صدور دستور قضایی، رصد دقیق اطلاعاتی و اقدامات پلیسی، ضمن تشکیل پرونده، مجرمین تحت تعقیب قرار گرفتند که در این راستا تاکنون یک نفر دستگیر شده و سایر متهمین تحت تعقیب قضایی قرار دارند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهشهر افزود: اقدامات پلیسی و امنیتی برای دستگیری و برخورد قانونی با تمامی عاملان تعرض و تخریب منابع طبیعی شرق استان و قطع درختان جنگلی در شهرستان بهشهر تا پاکسازی کامل منطقه با جدیت ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  •  ۲۰ اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی
  • تقدیر وزیر اقتصاد از لرستان به دلیل پیشتازی در حذف مجوز‌های کاغذی
  • تبدیل بیش از ۴۰۱ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا
  • تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا از مرز ۴۰۰ هزار مجوز عبور کرد
  • دستگیری یکی از عاملان قطع ۷۰ اصله درخت جنگلی در بهشهر
  • ۲۰ اردیبهشت، آخرین مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی
  • برخورد قاطع با قاچاقچیان چوب در بهشهر
  • تبدیل بیش از ۳۹۲ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا
  • حاشیه امنیت انضباطی برای خودی ها