Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  بقاع متبرکه‌ امامزادگانی که مثل نگینی درخشان در دل آبادی‌های دیروز و محله‌های امروز شمال شهر می‌درخشند و در مناسبت‌های مختلف اهالی قدیمی شمیران را گرد هم جمع می‌کنند. امامزادگانی که به دلیل تهدید خلفای اموی و عباسی به آبادی‌های شمیران پناه آوردند و گاهی چراغ اول یک آبادی را روشن کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این صفحه به معرفی بقاع متبرکه امامزادگان شمیران به عنوان مهمترین جاذبه‌های فرهنگی-مذهبی شمال شهر پرداخته‌ایم.  

 امامزاده عزیز(ع) /محله اوین


درهای چوبی و پنجره‌های رنگارنگ آستان مقدس امامزاده عزیز(ع) و درختان سرو و کاج محوطه امامزاده، قرن‌هاست که مأمن اهالی محله اوین و آرامش‌بخش روزهای دلتنگی اهالی این محله است. بارگاه امامزاده عزیز(ع) در زمین‌های بالادست اوین قرار دارد و برای زیارت آستان مقدس این امامزاده باید راهی دانشگاه شهید بهشتی شوید. نسب امامزاده عزیز(ع) که عموی امامزاده مطیب(ع) دیگر امامزاده محله اوین است به امام رضا(ع) می‌رسد. نخستین سکونتگاه‌های آبادی اوین هم در اطراف آستان مقدس این امامزاده شکل گرفت.

 امامزاده مطیب(ع) /محله اوین


گنبد امامزاده مطیب(ع) در شمال محل اوین مثل نگینی در دل پسکوچه‌های این محله می‌درخشد. درختان کهنسال حیاط امامزاده و سنگ قبرهای قدیمی آن نشان از قدمت این آستان مقدس در دل محله اوین دارد. نسب امامزاده مطیب بن زید بن محسن(ع) که در جوانی به شهادت رسید به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد و هنوز هم محل اجتماع و گردهمایی اهالی محله در فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی است. امامزاده مطیب(ع) برادرزاده امامزاده عزیز(ع) است.

 امامزاده سید محمد والی(ع) /محله درکه


اهالی قدیمی درکه معتقدند امامزاده سید محمدوالی(ع) نخستین فردی است که در آبادی درکه ساکن شد و چراغ اول را برای شکل‌گیری یکی از باصفاترین محله‌های شمیران روشن کرد. نسب طایفه‌های قدیمی درکه به امامزاده سید محمدوالی(ع) می‌رسد که از نوادگان امام سجاد(ع) و پنجمین نسل از این امام بزرگوار است. آستان مقدس امامزاده سید محمد والی(ع) در خیابان شهید میراسماعیلی، محرم هر سال محل اجتماع اهالی و عزاداران محله قدیمی درکه است.  

 امامزاده قاسم(ع) /محله امامزاده قاسم(ع)


اگرچه درگذشته محله امروزی امامزاده قاسم(ع) به دزج علیا معروف بود اما اهالی شمیران این محله را با آستان مقدس امامزاده‌ قاسم(ع) می‌شناسند. با وجود توسعه ساخت و سازها در این محله هنوز هم صحن و سرای امامزاده قاسم(ع) مثل نگینی سبز در دل محله قدیمی می‌درخشد. امامزاده قاسم(ع) که از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است در قرن سوم هجری به خاک سپرده شد و بارگاه نورانی‌اش هنوز هم محل اجتماع اهالی محله و زائرانی از نقاط مختلف شهر است.

 امامزاده صالح(ع) /محله فرحزاد


آستان مقدس امامزاده صالح(ع) در شمال شرق روستای فرحزاد سال‌هاست محل گردهمایی اهالی این آبادی قدیمی و ریشه‌دار شمیران است. صحن و سرای امامزاده که در آغوش درختان سرسبز اطرافش آرام گرفته، نه تنها در ایام عزاداری محرم و سفر و لحظه تحویل سال پذیرای زائران است، بلکه در تمام روزهای سال از زائران پرشمارش میزبانی می‌کند. بقعه مبارک امامزاده صالح فرحزاد(ع) که از نوادگان امام سجاد(ع) است در سال‌های اخیر بازسازی شده است.

 امامزاده علی اکبر(ع) /محله چیذر


گنبد سبز و معماری سنتی بارگاه امامزاده علی‌اکبر چیذر(ع) در نزدیکی میدان امامزاده علی اکبر(ع) مهمترین شاخص محله چیذر است. محوطه سرسبز و شبستان این امامزاده علاوه بر عزاداری‌های محرم، در دیگر مناسبت‌های مذهبی مانند ولادت، اعیاد مختلف و… نیز از زائران پرشمار میزبانی می‌کند. برخی زمان ورود امامزاده علی اکبر(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) به شمیران را ۹۰۰ سال پیش و برخی آن را مقارن با ورود حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ری می‌دانند.  

 امامزاده صالح(ع) /محله تجریش


نام محله و میدان تجریش با نام فرزند بلافصل امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) گره خورده است. امامزاده صالح(ع) از جمله سادات عالی رتبه‌ است که بعد از ولی عهدی امام رضا(ع) به ایران سفر کرد اما پس از رسیدن به شمیران، در حوالی آبادی تجریش به شهادت رسید. تجریشی‌ها به احترام این امامزاده بزرگوار، بارگاهی برای ایشان ساختند که هنوز هم پس از چند قرن، زیارتگاه عاشقان اهل بیت(ع) و منشأ خیر و برکت فراوان است.

 امامزاده ابوطالب(ع) /محله فرحزاد


به جز آستان مقدس امامزاده صالح(ع)، فرحزاد از بارگاه نورانی یک امامزاده دیگر نیز میزبانی می‌کند. بقعه مبارک امامزاده ابوطالب بن فضل بن زید بن علی بن الحسین(ع) نگین دیگری در شمالی‌ترین بخش محله فرحزاد است. بخشی از بنای این بقعه مبارک مربوط به دوره فتحعلی شاه و قسمت دیگری از بنا به دوره ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارد. مسیر مزار شریف این امامزاده از میان قبور قدیمی محله گذشته و در دامنه کوه قرار گرفته است.

کد خبر 553604 برچسب‌ها همشهری محله دعا پایتخت امامزاده

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله دعا پایتخت امامزاده آستان مقدس امامزاده امامزاده علی اکبر امامزاده عزیز ع امامزاده قاسم ع امامزاده صالح ع نوادگان امام امامزاده سید محله اوین هنوز هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۳۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، حجت‌الاسلام صادقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در جلسه‌ای با شهرداری و هیئت امنای امامزاده عبدالله بافق گفت: در این جلسه اجرای طرح جامع امامزاده عبدالله بافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.    او افزود: باتوجه به اینکه شبستان امامزاده عبدالله چندین سال است که ساخته شده و مورد استفاده قرار نگرفته است و ورودی آن مشکل داشت به توافقاتی در این جلسه رسیدیم که تا پنج ماه آینده ورودی شبستان ساخته و شبستان بهره برداری شود.   صادقی بیان کرد: طرح جامع امامزاده با طرح جامع شهری انطباق داده شود و درصورت تایید مشاوران و کارشناسان، ادامه اجرای طرح را خواهیم داشت.   او گفت: آستان مقدس مستغلات و رقباتی دارد که منبع درآمدی است که می‌تواند برای امامزاده هزینه شود.    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد تصریح کرد: در بحث مولدسازی قرار شد، امینی برای آستان مشخص شود تا این امین بتواند هرچه سریع‌تر اجرای طرح توسعه امامزاده عبدالله بافق را پیش ببرد.      او گفت: توجه خاصی به این بقعه وجود دارد و برنامه‌ها و مراسمات مذهبی و فرهنگی مختلفی در این آستان برگزار می‌شود.    صادقی افزود: این امامزاده ظرفیت این را دارد که در سطح کشور، شاخص باشد و باید در این زمینه تلاش کرد تا برنامه‌های این آستان در شبکه‌های ملی منعکس شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور
  • بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس
  • بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی
  • اسکان ۳۵ هزار گردشگر در زائر سرا‌های بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد
  • بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم(ع)نیشابور
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • نیشابور میزبان کنگره ملی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) می شود
  • بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • بقاع متبرک انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند