Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به نوپا بودن کشت پسته در آذربایجان شرقی گفت: تنها ۲ دهم درصد باغات پسته کشور، معادل حدود یک هزار و ۳۶ هکتار، در آذربایجان شرقی است.

او افزود: ارقام تولیدی پسته موجود در استان احمد آقایی، اکبری، کله قوچی، شاه پسند، ریزقزوین، زرند کرمان و سایر ارقام بومی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: از مجموع باغ‌های پسته آذربایجان شرقی ۴۲۸ هکتار بارور و ۸۰۸ هکتار غیربارور بوده و بیشترین سطح زیرکشت پسته استان در شهرستان اسکو است.

فتحی گفت: شهرستان‌های مرند، آذرشهر و شبستر نیز در رتبه‌های بعد اراضی زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی قرار دارند.

او گفت: پسته به علت نیاز آبی پایین و متوسط آب مصرفی آن که ۴۵۰۰ مترمکعب در هکتار است، بهترین گزینه برای اصلاح الگوی کشت در آذربایجان شرقی به عنوان حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان جهادکشاورزی باغات پسته آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۶۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم داشتن نگاه جدی به نفوذ دانش به بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتحی روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی استان، با بیان این‌که این اقتدار جمهوری اسلامی با استفاده از دانش به دست آمده است و همه ما به آن افتخار می‌کنیم‌، افزود: حوزه نظامی، یکی از بخش‌های مهم، راهبردی و بسیار تخصصی محسوب می‌شود که توانسته‌ایم با دانش خود به موفقیت‌های مهمی در این عرصه دست یابیم اما باید از آن درس بگیریم و از ظرفیت دانش در بخش کشاورزی نیز بهره بگیریم و گامی در راستای خودکفایی و افزایش تولید برداریم.

وی با تاکید بر لزوم داشتن نگاه جدی به نفوذ دانش به بخش کشاورزی و استفاده از آن در توسعه شاخص‌های اقتصادی، گفت: اگر در یک حوزه مهم (نظامی) موفق شده‌ایم پس در حوزه‌های دیگر (مثل کشاورزی) به راحتی می‌توانیم موفق شویم ولی باید اراده و همت داشته باشیم.

فتحی افزود: باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان حوزه کشاورزی نهایت استفاده را ببریم.

وی با اشاره به نامگذاری هفت مناسبت جدید در تقویم کشورمان به نام هفت محصول، ادامه داد: هفت محصول در تقویم کشورمان گنجانده شده که نشان از اهتمام برای ارزش دهی به بخش کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه روز ۳۱ فروردین ماه تحت عنوان روز ملی گندم و نان نامگذاری شده است، گفت: حداقل تأثیر این نامگذاری، تلنگری برای ما و پیگیری نیازهای گندمکاران و اقدامات لازم برای ارتقای این بخش است.

فتحی گفت: اکنون که در فصل داشت گندم قرار داریم باید این فرصت را مغتنم شماریم و با توجه به بارندگی مناسبی که هفته‌های گذشته در استان داشتیم و در روزهای آینده نیز پیش بینی شده است، در جهت تغذیه مناسب، افزایش تولید و مبارزه به موقع با عوامل خسارت زا اقدام کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که کارشناسان بخش کشاورزی باید شبانه روزی در خدمت کشاورزان باشند، گفت: اگر ما و کشاورزان پیشرو، بتوانیم دانسته‌های خود را به دیگر کشاورزان انتقال دهیم، دیگر لازم به توسعه زمین‌ها نیست بلکه با افزایش بهره وری، عملکرد در واحد سطح، مبارزه به موقع با عوامل خسارت زا و تغذیه مناسب می‌توانیم به رشد مطلوب تولید دست یابیم.

وی افزود: تمامی اهداف افزایش تولید و بهره وری، شعار نه بلکه عمل و تلاش مضاعف می‌طلبد.

حجت الاسلام مجید نجفی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: آیات، روایات و آموزه‌های دینی ما به برخی موارد مثل گندم و نان اهمیت بسیاری قائل شده‌اند که حتی در سیره و سنت اهل بیت (ع) نیز جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به سه نوع نگاه آموزه‌ای، راهبردی و فرهنگسازی آیات، گفت: در نگاه آموزه‌ای به گندم و نان، نخستین موضوعی که مطرح می‌شود، توحید محوری و معاد محوری است.

نجفی با بیان اینکه گذشتگان همواره از مرحله کاشتن بذر تا درو کردن گندم با ذکر نام و یاد خدا عمل می‌کردند، افزود: در نگرش راهبردی نیز تحقق امنیت غذایی، کشاورزی پایدار و تولید محصولات استراتژیک کشور مطرح بوده و در قرآن کریم تاکید شده است " کاری نکنید تا کفار بر شما مسلط شوند".

وی اظهار کرد: امروز اگر کفار در گندم و نان بر ما مسلط شوند، استقلال خود را از دست خواهیم داد، موضوعی که در دهه ۱۲۹۰ آن را تجربه کردیم.

کد خبر 6081915

دیگر خبرها

  • لزوم داشتن نگاه جدی به نفوذ دانش به بخش کشاورزی
  • آماده شدن ۱۴ سیلو برای خرید گندم در آذربایجان‌غربی
  • ۱۴ سیلو برای خریدگندم در آذربایجان‌غربی آماده شده است
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در آذربایجان شرقی تدوین شود
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در استان تدوین شود
  • فیلم جدید حسن فتحی و شهاب حسینی از فردا می‌آید
  • اعلام برنامه‌های روز ملی گندم و نان در استان آذربایجان شرقی
  • اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی