Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:56:35 GMT

چابهار چهار راه تجارت و اقتصاد

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۸۶۰۲

چابهار چهار راه تجارت و اقتصاد

چابهار به دلیل قرار گرفتن در ساحل دریای عمان و کوتاه ترین فاصله به مسیر تردد کشتی‌های خارج از تنگه هرمز با فاصله کوتاه زمینی به مرزهای افغانستان و پاکستان با سرمایه گذاری عظیم بخش دولتی و خصوصی در زیرساخت‌ها و تجهیزات بندری فرصتی بی بدیل برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بویژه پتروشیمی، فولاد، پالایشگاه و سایر واحدهای تولیدی بازارپسند ایجاد کرده که هر یک می تواند نقش بسیار مهمی در تولید، صادرات و اشتغالزایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بندرچابهار با دارا بودن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های لازم می‌تواند به یک بندر تجاری مهم بویژه در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل کالا در ایران تبدیل شود.

همجواری ۲ کشور پاکستان و افغانستان با استان سیستان و بلوچستان و از همه مهمتر وجود منطقه آزاد تجاری_ صنعتی چابهار فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است.

بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ۲ بندر بزرگ شهید کلانتری و شهید بهشتی پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به ۸.۵ میلیون تن در سال، مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم کرده و می‌تواند به عنوان قطب تجارت و توسعه عمران و آبادانی را به شرق و جنوب شرق کشور هدیه کند.

چابهار در چند سال اخیر با همت دولت تدبیر و امید به گنجی بزرگ برای ایران و کشورهای منطقه تبدیل شده و می تواند برخی کشورهای همسایه و محصور در خشکی را از طریق دریا به دنیا متصل کند.

فراهم شدن زیرساخت‌ها و میلیاردها ریال سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مَکُّران، بندر چابهار را به یکی از مراکز مهم اقتصادی تبدیل کرده بطوریکه هم اینک آماده سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی شده و آینده درخشانی را برای سیستان و بلوچستان و استانهای شرقی و جنوب شرقی کشور نوید می‌دهد.

چابهار به عنوان دروازه ورود شرق به غرب هر چند برای تحقق این نقش ارتباطی رقبای بزرگی همچون مناطق آزاد «صحار» و «دقم» عمان و «گوادر» پاکستان را در کنار خود می‌بیند، اما مزیت‌های نسبی و طبیعی آن سبب شده تا رقبا نیز به اهمیت ژئوپلتیک و اقتصادی این منطقه اذعان و اعتراف کنند.

این منطقه از مزیت‌های اقتصادی بی‌نظیری در مقایسه با سایر مناطق همجوار برخوردار است که از جمله دسترسی آن به بازار ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفری افغانستان، کشورهای آسیای میانه و مشترک‌المنافع، همچنین روسیه و شمال آفریقا و ارتباط آنها با اروپای شرقی می‌توان اشاره کرد.

با این حال، نداشتن زیرساخت‌های اساسی از جمله جاده ترانزیتی، ریل و فرودگاه از جمله ضعف های اساسی این منطقه محسوب می‌شود که سبب شده تا در دو دهه گذشته فراز و فرودهای زیادی را شاهد باشد. مشکلاتی که البته این روزها رو به کاهش است و با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی راه‌آهن، بهره‌برداری از بندر و آغاز عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی چابهار، چرخ توسعه این خطه که روزگاری به سختی قادر به حرکت بود امروز روان تر می چرخد.

منطقه آزاد چابهار به دلایلی از جمله نزدیکی به آب‌های آزاد دارای اهمیت بسیار است، اما تاکنون سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی این منطقه به دلیل تفاوت مقررات امکان دسترسی به بندر شهید بهشتی را نداشتند و بیشتر بندرعباس را برای امور تجاری خود انتخاب می‌کردند.

لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار که از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود در بهمن ۹۸ مورد تصویب قرار گرفت و محدوده این منطقه از ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار افزایش یافت.

حال علاوه بر اتصال این منطقه به بندر شهید بهشتی، نقطه صفر مرزی با پاکستان نیز وارد آن شده که از این طریق فرصت دسترسی به کریدور اقتصادی پاکستان- چین و بندر گوادر پاکستان به وجود آمده است. 

بندر چابهار از مهمترین بنادر ایران است و این بندر به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق اقیانوس هند از موقعیت استراتژیک در کریدورهای بین‌المللی برخوردار بوده و یکی از با صرفه‌ترین مسیرها برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاست.

 بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه ۸.۵ میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور شده است، به‌طوری که هم‌اینک رفت‌وآمد و پهلوگیری کشتی‌های حامل انواع کالای اساسی در آن رواج دارد.

منطقه آزادچابهار با ظرفیت مهم ملی

منطقه آزاد چابهار با ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و معافیت‌های مالیاتی ۲۰ ساله نقش ملی و بین المللی برای توسعه، رونق و جهش تولید و تجارت شرق کشور بویژه استان سیستان و بلوچستان دارد، وجود منطقه آزاد، بندر شهید بهشتی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن کالا و پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما و فعالیت بندر شهید کلانتری، چابهار را به یکی از نقاط مهم اقتصادی منطقه تبدیل کرده است.

چابهار با داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگری و فراهم شدن برخی زیرساخت‌های لازم بهترین زمینه را برای جذب گردشگر بویژه از کشورهای همجوار از جمله پاکستان، افغانستان، هند و عمان دارد.

چابهار به عنوان یکی از مراکز تجارت جهانی، ترانزیت کالا و قطب گردشگری می تواند در توسعه اقتصادی داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد و موقعیت مناسب منطقه آزاد چابهار و استقرار صنایع و کارخانه های بزرگی نظیر فولاد، پتروشیمی و دیگر کارگاهها و واحدهای بزرگ و کوچک پیش بینی شده این منطقه را به قطب مهم صنعت و تجارت تبدیل می کند.

زمینه برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این منطقه آزاد فراهم است و نهایت همکاری با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران انجام می شود و هیچ مشکل و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

چابهار بزودی به قطب تجارت، ترانزیت کالا و گردشگری تبدیل خواهد شد، سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های گردشگری، اماکن اقامتی و تفریحی در حال انجام است و بزودی ظرفیت های هتل و رستوران افزایش چشمگیری خواهد یافت.

به گفته یک کارشناس اقتصادی، علیرغم اینکه پیش از انقلاب و تا چند سال پیش همواره توسعه بندرچابهار مطرح می شد اما اقدام مهمی در این زمینه انجام نشده بود تا اینکه با عنایت رهبر معظم انقلاب و همت و تلاش دولت تدبیر و امید کارهای زیربنایی و اساسی آغاز شد و اکنون به یکی از بزرگترین بنادر تبدیل شده که مورد توجه جهان قرار گرفته است.

چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی ایران، قطب سوم پتروشیمی

صنعت پتروشیمی در ایران و جهان از نظر اقتصادی آینده روشنی دارد و مزیت اصلی پتروشیمی در ایران نسبت به سایر صنایع کشور وجود منابع خدادادی گازی، خوراک فراوان و نیز قیمت مناسب انرژی است که با مطالعه آینده اقتصاد جهانی، صنعت پتروشیمی دارای حاشیه سود بالایی است.

صنعت پتروشیمی کشور تجربه‌ای بیش از نیم قرن (۵۰ساله) دارد که متخصصان داخلی و وجود دانش و سخت افزار در حوزه پتروشیمی از مزیت های رقابتی ایران نسبت به بسیاری از کشورها به ویژه همسایگان مرزهای آبی و خاکی است.

امروزه ایران اسلامی در صدد سرمایه ‌گذاری تقریبا ۴۰ میلیارد دلاری برای توسعه صنایع پتروشیمی در پارسیان، جاسک، ماهشهر، سیراف، سرخس و چابهار است.

هرچند این رقم سرمایه گذاری بالاست ولی با توجه به آنچه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده، سرمایه گذاری مذکور باید رشد بیشتری داشته باشد.

جذابیت ‌های سرمایه ‌گذاری در صنایع پتروشیمی کشور به ویژه در شهرستان چابهار به سبب اتصال به آب های آزاد اقیانوس هند و سهولت دسترسی به بازارهای هدف از مهمترین مزیت های آن است به گونه ‌ای که دسترسی به بازارهایی مانند چین، هند و پاکستان که بیشترین محصولات پتروشیمی ایران را مصرف می کنند، از طریق ایران و به ویژه بندر چابهار در مقایسه با کشورهای همسایه و سایر بنادر داخلی ساده‌ تر، اقتصادی ‌تر و سریع ‌تر است.

سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳.۵ میلیارد دلاری در فاز نخست پتروشیمی مکران

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران به خبرنگار ایرنا گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، تا سال آینده شاهد تولید ابتدایی در شهرک پتروشیمی مکران خواهیم بود.

علیرضا منیری‌ابیانه تصریح کرد: زیر ساخت های پایه و آماده سازی شهرک پتروشیمی شامل تسطیح، خیابان کشی، کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی، آب و برق دوران ساخت، فضای سبز و فیبر نوری و مخابرات ۱۰۰ درصد با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده است.

وی بیان کرد: مرحله اول GTX بدر شرق بیش از ۳۰ درصد با هزینه ای حدود ۹۰ میلیون یورو مربوط به شستا و مرحله اول GTX سینا با هزینه ای حدود ۳۵ میلیون یورو حدود ۱۰ درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی مکران افزود: عملیات ساخت شهرک پتروشیمی مکران در پی مصوبه هیات محترم دولت برای انتخاب سومین قطب پتروشیمی کشور (بعد از ماهشهر و عسلویه) و انتخاب منطقه آزاد چابهار از میان مناطق مستعد در اواخر سال ۹۱ آغاز و در طرح اولیه استقرار ۱۸ واحد بالادستی صنعت پتروشیمی پیش‌بینی شده بود.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از مزیت‌های رقابتی و نسبی کشور در راستای هوشمند بودن اَبَر پروژه‌ها گفت: در این راستا از یک مشاور بین‌المللی و طراز اول جهانی کمک گرفته شد و با مطالعات مفصلی که صورت گرفت، مقرر شد بر مبنای تکمیل زنجیره‌ی ارزش گاز متان جمعا ۶ واحد شامل ۵ واحد جی تی ایکس و یک واحد اوره آمونیاک در فاز نخست پروژه منطبق بر استانداردهای جهانی و استفاده از تکنولوژی تولید محصولات الفینی بدون نیاز به گاز اتان، احداث شود.

وی حجم سرمایه‌گذاری در فاز نخست این پروژه را بیش از ۱۳.۵ میلیارد دلار بیان کرد و افزود: این سرمایه از سوی بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران تامین می‌شود.

منیری ابیانه اضافه کرد: پتروشیمی مکران وظیفه تامین زیرساخت‌ها، تامین خوراک، احداث کریدور انتقال محصول به پایانه‌های صادراتی مستقر در پس‌کرانه بندر شهید بهشتی و انجام خدمات غیرصنعتی را به عهده دارد.

وی تصریح کرد:  با تمام توان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بومی و دانش فنی کشور و در راستای سخنان وزیر محترم دفاع در بازدید از پروژه، تا سال آینده شاهد تولید محصول در مجتمع پتروشیمی بدرشرق که از نخستین واحدهای شهرک پتروشیمی مکران است به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی توسعه نگین مکران گفت: توسعه صنایع پتروشیمی در چابهار پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری بر تسریع در توسعه و آبادانی سواحل مکران در سال ۱۳۹۱ در هیات دولت تصویب و اجرایی شده است.

وی افزود: وزارت دفاع در سال ۹۱ طی تفاهمی با وزارت نفت مسوولیت توسعه صنایع پتروشیمی در سواحل مکران (چابهار) را به عهده گرفته است.

منیری‌ابیانه ادامه داد: شهرک پتروشیمی مکران در محدوده منطقه آزاد چابهار در زمینی به گستره حدود یکهزار و ۲۰۰ هکتار برای ایجاد زیرساخت ‌ها، تامین یوتیلیتی و آماده ‌سازی قطعات زمین برای واگذاری به سرمایه ‌گذاران در اختیار این شرکت قرار گرفت.

وی اخذ مجوز زیست محیطی ساخت هفت واحد پتروشیمی با ظرفیت تولید ۸.۵ (هشت و نیم) میلیون تن در سال و موافقت وزیر نفت با اختصاص ۳۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی متان برای خوراک این واحدها را از  اقدامات مثبت انجام شده در شهرک پتروشیمی مکران عنوان کرد.

وی گفت: ۲۰ هکتار زمین در بندر شهید بهشتی چابهار در فاصله حدودا ۲۰ کیلومتری شهرک پتروشیمی مکران برای احداث مخازن و پایانه اختصاصی محصولات تولیدی به صورت اجاره ۲۰ ساله استحصال شده که در حال پیگیری برای افزایش به ۴۰ هکتار است.

مدیرعامل پتروشیمی توسعه نگین مکران ادامه داد: برای ارائه سرویس‌ های آب، بخار، اکسیژن، نیتروژن، برق و سایر خدمات جانبی به این ۱۸ واحد در مرکز شهرک واحد یوتیلیتی متمرکز پیش بینی شده است.

وی گفت: ۲۰۰ هکتار زمین برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در نظر گرفته شده است و برای طراحی، نحوه چیدمان و طرح‌ های صنایع پایین ‌دستی به دنبال جدیدترین تکنولوژی‌ های روز دنیا در این حوزه هستیم.

وی افزود: دانش پلیمرهای مهندسی به عنوان محصول صنایع پایین ‌دستی همواره در حال پیشرفت است و طبعا به دنبال تولید پیشرفته‌ترین این پلیمرها هستیم و ضمن اینکه ایجاد صنایع پایین ‌دستی در فازهای آتی شهرک مد نظر قرار دارد.

مدیرعامل پتروشیمی توسعه نگین مکران با بیان اینکه متخصصان حوزه پتروشیمی دریافته اند که فناوری های مورد استفاده در عسلویه، ماهشهر و سایر مناطق کشور مطابق فناوری‌های روز دنیا نبوده و اکثرا مربوط به ۱۵ تا ۲۰ سال پیش است، خاطرنشان کرد: فرصتی که تا تکمیل واحدهای مرحله نخست این شهرک و زمان آغاز پروژه ‌های مراحل دوم و سوم وجود دارد برای تکمیل مطالعات و انجام مذاکرات با صاحبان فناوری استفاده خواهد شد تا بتوانیم شهرک پتروشیمی مطابق دانش روز دنیا با کمترین مشکلات و بیشترین انطباق با الزامات زیست محیطی ایجاد کنیم.

منیری‌ابیانه ادامه داد: برای انتقال محصولات تولیدی به بندرشهید بهشتی کریدور انتقال محصولات پیش ‌بینی شده و همچنین از خط ریلی راه ‌آهن در حال ساخت چابهار-زاهدان که از مجاورت شهرک پتروشیمی مکران عبور می‌ کند برای انتقال محصولات جامد به سایر نقاط کشور استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: از سرمایه ‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در فرصت‌ های سرمایه ‌گذاری شهرک پتروشیمی مکران که آماده جذب سرمایه شده به صورت EPCF (طراحی، مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی)، B.O.O (ساخت، بهره‌ برداری، مالکیت)، B.O.T (ساخت، بهره برداری، واگذاری) و غیره استقبال می کنیم.

وی گفت: به منظور ساخت کریدور انتقال محصولات به محل پایانه ‌های صادراتی بندر در حوزه‌ های مربوط به زیرساخت ‌های شهرک، تانک فارم، تخلیه، بارگیری و همینطور در بخش‌ های مختلف مربوط به ساخت شهرک مسکونی علاقه ‌مند به جذب سرمایه‌گذار هستیم.

منطقه آزادچابهار در مسیر جهش تولید و توسعه

رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار هزار شرکت در این منطقه ثبت و ۲۷۵ واحد تولیدی مستقر شده که از این تعداد ۱۱۵ واحد درحال تولید و ۱۶۰ واحد نیمه تعطیل و یا تعطیل است.

عبدالرحیم کردی با اشاره به اینکه با عنایت ویژه دولت و اجرای طرح های عمرانی در سالجاری، منطقه آزاد چابهار به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است، افزود: در سال جهش تولید برنامه‌ریزی لازم برای بازگشت واحدهای مشکل‌دار به مسیر تولید انجام شده بطوریکه برای رفع مشکل نقدینگی و منابع واحدهای نیمه‌تعطیل و تعطیل نیز شورای هماهنگی بانک‌های منطقه آزاد چابهار تشکیل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بانک‌های منطقه در اینجا منافع دارند باید بخشی از گردش مالی خود را به واحدهای تولیدی اختصاص دهند و این موضوع در دستور کار جدی‌ ماست.

مدیرعامل منطقه آزادچابهار گفت: مجموع قراردادهای سرمایه گذاری چهار سال اخیر منطقه آزاد، با ۱۰ سال قبل از آن برابری می کند، این نشان دهنده شکوفایی، شفافیت و جدیت در اجرای طرح های مختلف و نظارت بر سرمایه گذاری ها است.

دکتر کردی بر تسریح در اجرای طرح بزرگ راه آهن، توسعه جاده‌های ارتباطی، اختصاص اعتبارات برای تکمیل طرح های در دست اجرا و کاهش هزینه های حمل و نقل از چابهار به نقاط مختلف کشور و دنیا تاکید کرد.

وی با بیان اینکه کاهش هزینه های حمل و نقل، نجات دهنده هر منطقه است، گفت: چابهار در این زمینه با صرفه‌ترین، امن‌ترین و نزدیکترین اتصال دهنده بازارهای جهانی است و باید زیرساخت های آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چابهار به دلیل موقعیت راهبردی مکانی مناسب برای سرمایه گذاری است.

رییس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار بیان کرد: سیاست گذاری ها در منطقه آزاد و تمامی تصمیمات براساس شفافیت بنا شده و هیچ اشکال قانونی در این زمینه وجود ندارد و پاسخگوی جوامع محلی هستیم.

وی ادامه داد: سند مسوولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار تدوین شده و در سه محور آموزش، بهداشت و توانمندسازی پیش می رود و هم اینک یک مدرسه با برگزاری آزمون از روستاها دانش آموز جذب می کند.

کردی تصریح کرد: از سال ۹۰ تا ۹۵ مجموع اعتبارات پروژه های عمرانی ۶۷ میلیارد تومان بوده و از سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه، طرح و کار عمرانی در منطقه آزاد در حال اجراست.

وی گفت: بودجه منطقه آزاد چابهار در سال ۹۵ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان و در سال گذشته ۷۹۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: از سال ۷۵ تا ۸۵ حدود یکهزار و ۷۰۰  هکتار و از سال ۹۵ تا ۹۷ حدود ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار زمین آماده سازی و برای آغاز سرمایه گذاری اجرا شده است.

کردی گفت: علاوه‌بر احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل، امسال ۷۳ پروژه تولیدی، فعلا با پیشرفت بالای ۷۰ درصد نیز به‌ بهره‌برداری می‌رسند، برنامه‌ریزی مفصلی برای رصد میزان پیشرفت فیزیکی این واحدها و رفع موانع آن‌ها در نظر گرفته شده تا در زمان مقرر وارد فاز تولید شوند.

چابهار، بندری ایرانی در چهار راه جهانی

بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.

بندر چابهار بعنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود که در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در ترانزیت، ترانشیپ و حمل ونقل کالا ایفا می کند و با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق – غرب موقعیت مناسبی در زمینه های مختلف اقتصادی دارد.

در سال 1352 طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.

عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار است از سال 1362 بطور جدی آغاز و باتکمیل چهار پست اسکله فلزی در همان سال عملاً به بهره برداری رسید.
بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و با تاکید دولت وقت بر لزوم داشتن بندری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد.

بندر چابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان (مکران) و ارتباط با آبهای آزاد و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات و واردات ایفا کرد.

چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاسی و استراتژیک ملی در مواقع جنگ و بحرانهای منطقه مجزا و نقطه ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شود.

قرار گرفتن چابهار در یک خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.

چابهار هم اینک دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.

اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت 240 هکتار، محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری نیز دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است.

بندر شهید بهشتی پنج پست اسکله و شهید کلانتری نیز پنج پست اسکله برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال 1362همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال بطور رسمی افتتاح شده است.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از مرداد 1386 آغاز شده و برای تکمیل و خرید تجهیزات فاز نخست آن تاکنون یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.

بهروز آقایی افزود: در مرحله نخست این طرح ساخت موج شکن به طول یکهزار و 650 متر، دایک گذاری بیش از 5 کیلومتر، بیش از 60 هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، احداث یک ترمینال کانتینری شامل دو پست اسکله به طول 640 متر، احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول 750 متر، لایروبی به میزان 16 میلیون مترمکعب تا عمق منفی 16 متر و احیای اراضی جدید حاصل از لایروبی دریا به میزان 203 هکتار است.

وی تصریح کرد: یکهزار و 700 متر اسکله احداث و 35 هکتار از محوطه کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تایل گذاری و عملیاتی شده که عملاً این بندر بهره برداری شده و از قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری برخوردار خواهد بود.

وی گفت: هم اینک بندر چابهار با ظرفیت هشت میلیون و 500 هزار تن آماده بهره برداری است که با آماده شدن پسکرانه 15 تا 20 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد و این از افتخارات نظام و مردم است.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: در طرح های آتی با تکمیل تمام فازها متناسب با توسعه و جذب کالا و کشتی و افزایش ظرفیت بندر در منطقه و کشورهای همسایه به عنوان یکی از بنادر مکمل ایفای نقش خواهد کرد.


شتاب توسعه با الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد

 اضافه شدن شهر چابهار به محدوده منطقه آزاد در کنار معافیت این بندر از تحریم های آمریکایی سبب می شود تا چابهار به عنوان دروازه توسعه جنوب شرق در اجرای مأموریت‌های اصلی خود در شکوفایی اقتصادی کشور قدرت و شتاب بیشتری بگیرد و علاوه بر تاثیرگذاری در منطقه، نقشی بین المللی در این زمینه ایفا کند.

منطقه آزاد بنا بر تعریف بین المللی، منطقه و محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از بعضی مقررات جاری کشور خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زاید ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذار خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می کند.

چابهار یکی از این مناطق آزاد است که طرح توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار در دی ماه 1398 از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از تایید شورای نگهبان الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد رسماً اعلام و از سوی رییس جمهوری ابلاغ شد.

با اضافه شدن مناطق جدید، محدوده منطقه آزاد چابهار از ۱۴ هزار هکتار به ۸۰ هزار هکتار افزایش یافت؛ این الحاق شامل شهر چابهار، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، شهر جدید تیس، اراضی شرق چابهار و یک نقطه منفصل مرزی در ریمدان، مرز ایران و پاکستان است. با این تفاسیر منطقه آزاد چابهار بعد از سال‌ها از تشکیل آن دارای مرزهای هوایی، زمینی و دریایی اختصاصی خواهد شد.

تحولات سال‌های اخیر در منطقه ضرورت توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار را برای اجرای مأموریت‌های اصلی این منطقه در توسعه اقتصادی کشور بیشتر کرده بود که دسترسی منطقه آزاد و صنایع مستقر در آن به بندر و اسکله جزو مهمترین این ضرورت‌ها بود و اکنون با اجرایی شدن این طرح، منطقه آزاد چابهار در اجرای مأموریت‌های اصلی خود در توسعه اقتصادی کشور قدرت و شتاب بیشتری می‌گیرد.

استفاده صنایع، تجار و فعالان اقتصادی منطقه آزاد  از بنادر چابهار با لحاظ مشوق‌های مالیاتی و گمرکی منطقه آزاد از مهمترین ضرورت‌هایی بود که انجام آن تا کنون امکان نداشت و با الحاق بنادر چابهار به منطقه آزاد علاوه بر این امکان، توسعه فعالیت بنادر از طریق ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار نیز ممکن خواهد بود؛ چرا که اساساً برای هر بندری که بخواهد در این مقیاس عمل کند، پیوند با صنایعی که در پسکرانه آن هستند به عنوان مشتریان اصلی بندر برای واردات و صادرات مواد اولیه و تولیدات ضروری است و این پیوند پس از سال‌ها به درستی در حال شکل‌گیری است.

تاریخچه چابهار وآغاز فعالیت های اقتصادی منطقه آزادچابهار

شهرستان چابهار با جمعیت حدود 200 هزار نفر در جنوب شرقی کشور و جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع‌شده و دارای موقعیت راهبردی در مجاورت دریای عمان در نزدیک‌ترین فاصله با آب‌های آزاد جهان یعنی اقیانوس هند قرارگرفته و بزرگترین بندر اقیانوسی ایران است.

موقعیت این بندر در خلیج چابهار و همچنین وجود آب‌های عمیق و بریدگی‌های طبیعی، فضایی مناسب را برای اسکله‌هایی با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب و پهلوگیری کشتی‌های عظیم اقیانوس‌پیما فراهم ساخته به‌طوری‌که این بندر از قابلیت تبدیل‌شدن به مگاپورت برخوردار است.

به‌بیان‌دیگر چابهار دروازه ترانزیت شرق ایران و یک منطقه استراتژیک برای توسعه ترانزیت و صنایع محسوب می‌شود. این ویژگی ممتاز در دیگر مناطق ساحلی جنوب ایران و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده نمی‌شود

در سال 1370، اراضی شرق خلیج چابهار به مساحت 14 هزار هکتار به‌عنوان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار رسمیت یافت و در سال 1371 با حضور رییس جمهوری وقت افتتاح و به یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه کشور تبدیل شد و تاکنون در راستای اهداف اقتصادی کشور پیش رفته و هم اینک گستره آن به 82 هزار هکتار رسیده است.

این منطقه نه‌تنها در اقتصاد ملی نقش مؤثر داشته بلکه در منطقه محروم بلوچستان نقطه اتکای مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شده است.

مزیت‌ها و معافیت های برای سرمایه‌گذاران منطقه آزادچابهار

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار گفت: چابهار بزرگترین بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آبهای آزاد و نزدیک‌ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان مهمترین مزیت‌ها برای سرمایه‌گذاری را دارد.

فرزین حقدل در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی راهبردی این منطقه در کنار آب‌راه‌های بین المللی و نزدیکی به خطوط کشتیرانی از مهمترین مزیت های سرمایه گذاری و تجارت چابهار است.

وی با تشریح مزیت و توانمندی‌های منطقه آزادچابهار خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران در این منطقه از معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله در تمام زمینه ها و قابلیت تمدید آن برخوردار هستند تا بتوانند به موقع سودآوری و ایجاد اشتغال مورد نظر را داشته باشند.

وی افزود: منطقه آزاد چابهار برای سرمایه گذاران معافیت در عوارض ورود ماشین آلات و مواد اولیه را در نظر گرفته است که این امر به افزایش سرمایه گذاری کمک می کند.

وی تصریح کرد: ورود بخشی از خدمات تولیدی کارگاههای مختلف به سرزمین اصلی(داخل کشور) میزان ارزش افزوده بدون پرداخت عوارض و نیاز نداشتن به ثبت سفارش از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این منطقه است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزادچابهار ارتقاء این منطقه و تبدیل آن به کانون اصلی حمل و نقل ترانزیت در چهارچوب توسعه محور شرق کشور، اتصال به شبکه ریلی و گاز، امکان ساخت صنایع پایین دستی با شروع بکار صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد و ساخت فرودگاه بین المللی را از جمله فرصت های آینده بندر و منطقه آزاد چابهار عنوان کرد.

حقدل اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار بهترین موقعیت را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد کرده است به طوری که در مدت ۲ روز شرکت سرمایه گذاری ثبت می شود.

وی تصریح کرد: قوانین و مقررات خاصی برای اشتغال در منطقه آزاد و امکان دسترسی به نیروی انسانی ماهر، بهره ور و ارزان وجود دارد که سرزمین اصلی از چنین شرایطی برخوردار نیست.

عضو هیات مدیره منطقه آزادچابهار بیان کرد: صدور محصولات بدون پرداخت عوارض گمرکی، مقررات خاص برای بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد، امکان مشارکت با سرمایه گذاران خارجی بدون محدودیت در مشارکت و مالکیت ۱۰۰ درصد سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

وی گفت: امکان داشتن ۱۰۰ در صد سهام شرکت های ثبت شده توسط سرمایه گذاران خارجی، حمایت و ضمانت سرمایه های خارجی، تجویز تاسیس بانک و بیمه های خارجی نیز در منطقه آزاد وجود دارد.

وی برخورداری از مقررات خاص در صادرات، واردات و امور گمرکی و نیاز نبودن به روادید و سهولت در صدور مجوز ورود و اقامت خارجیان را از دیگر فرصت های مناسب سرمایه گذاری در چابهار عنوان کرد.

مجتمع فولاد مکران
این پروژه در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار بنا شده که در فاز نخست و دوم آن تولید آهن اسفنجی پیش بینی شده است؛ در قالب این پروژه دو واحد گندله سازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نورد سازی نیز ساخته می شود.

این مجموعه شامل یک واحد تولید آهن اسفنجی با محصول بریکت گرم به ظرفیت ۱.۶ میلیون تنی خواهد بود ضمن آنکه در این مجموعه تولید همه حلقه‌های زنجیره فولاد از ماده خام معدنی تا محصول نهایی (که می‌تواند میلگرد یا ورق باشد) پیش بینی شده است.

با توجه به قرار گرفتن این سایت در کنار بندر چابهار، مواد اولیه مورد نیاز را می‌توان از خارج بویژه از کشورهایی همچون عمان یا از طریق راه آهن از داخل کشور تهیه کرد.

به گفته «پیمان طالبی» مدیر سایت شرکت فولاد مکران، این مجتمع در ۱۸ ماه آینده وارد مدار تولید خواهد شد که تا امروز حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بندر چابهار و مزیت‌ها و فرصت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری

آماده شدن زیربناها در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و گردشگری در این بندر زمینه های لازم برای سرمایه گذاری با سود سرشار و بازگشت سریع سرمایه را فراهم کرده است.  

مشارکت در فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ساخت ترمینال نفتی و پتروشیمی، ساخت انبار کالاهای خشک، ایجاد مخازن فرآورده‌های نفتی و خوراکی، انبار رو باز و محوطه ترمینال و اسکله مسافری دریایی، مراکز رفاهی و خدماتی، محوطه‌های نگهداری لجستیک کانتینر، کارخانه کشتی سازی و اوراق کشتی، ایجاد مرکز خدمات رسانی به کشتی‌ها (تعمیرات، آذوقه و سوخت رسانی) و ایجاد صنایع کوچک پایین دستی پتروشیمی از جمله فرصت‌های سرمایه گذاری کلان چابهار هستند که نیازمند حضور سرمایه و شرکت‌های بزرگ داخلی است.

ساخت سیلوی غلات، خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، صنایع غذایی مرتبط با صنعت شیلات، صنایع جانبی محصولات کشاورزی، تولید انرژی، صنایع فلزی و فولاد، پردازش مواد معدنی و کانی، ایجاد پایانه ویژه ترانزیت و سواپ فرآورده‌های نفتی، ساخت مجتمع‌های تخصصی و سردخانه‌ای به منظور صادرات و واردات کالای فاسدشدنی، خدمات بانکرینگ، ایجاد مرکز توزیع کالای صادراتی به کشورهای همسایه، مجتمع کارگاهی تعمیرات استراتژیک و غیر استراتژیک، جمع آوری مواد زائد و تصفیه آب کشتی‌ها، ساخت کارخانه آرد و کارخانجات ملزومات بسته بندی و خوراک دام و طیور از دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری در بندر چابهار است.

مشوق‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در بندر چابهار

بندرچابهار برای جذب سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف و حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و بار مشوق‌هایی در نظر گرفته است.

مشوق‌های تعرفه‌ای قابل اعطا به خطوط لاینر در بخش حقوق و عوارض وارد بر کشتی‌ها ۶۰ درصد تخفیف، هزینه توقف در کنار اسکله ۸۰ درصد، هزینه‌های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی ۶۰ درصد، هزینه‌های تخلیه و بارگیری کالا (THC) حدود ۹۰ درصد و انبارداری کانتینر خالی ۹۰ درصد تخفیف دارد.

تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش‌های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه‌های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار، عدم اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد، اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل‌های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل‌های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در تمامی قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری، خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از معافیت‌های غیر تعرفه‌ای در بندرچابهار است.

کاهش هزینه صادرات و واردات با روند افزایشی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ۲ سال اخیر میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار رشد قابل توجهی داشته است. 

حسین شهدادی افزود: بندر چابهار در تخلیه به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز کشور آمادگی کافی دارد و با روند افزایشی تخلیه و بارگیری این نوع کالاها و حمل زمینی آن، زمینه برای تأمین کامیون در مسیر برگشت برای حمل کالاهای صادراتی از طریق بندر چابهار فراهم شده و تأثیر قابل توجهی بر کاهش هزینه واردات و صادرات خواهد داشت.

وی گفت: بندر چابهار امن ترین و کم هزینه ترین مسیر برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالاهای متعلق به سایر کشورها نظیر هند و افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.

محدودیتی در ورود و خروج کشتی در بندرچابهار وجود ندارد

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: ورود و تخلیه کشتی ها در بندر چابهار هیچ محدودیتی ندارد بطوریکه در برخی مواقع همزمان هفت کشتی حامل کالای اساسی مورد نیاز کشور در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می کنند.

بهروز آقایی با اشاره به اینکه عملیات تخلیه و بارگیری کشتی ها با نرم مطلوب و روان ترافیکی بصورت شبانه روزی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدامات در اقتصاد و اشتغال مردم استان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی گفت: بندر چابهار امروز با مدرن‌ترین و به روزترین تجهیزات تخلیه و بارگیری نقش بسزایی در حمل و نقل و تخلیه کالا در کشور ایفا می کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: این توانایی باعث شده تا بندر چابهار هم اکنون هیچ محدودیتی درخصوص تخلیه و بارگیری انواع کالاها نداشته باشد.

آقایی گفت: مطمئنا ترانزیت در رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت. در این خصوص از جمله مزیت‌ها برای استان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذی‌نفع خواهد شد. همچنین در کنار قسمت‌های حمل و نقلی قطعا سیستم‌های خدماتی در مسیر و بین راه‌ها از این فرآیند و این مزیت ترانزیت منتفع می‌شوند.

وی افزود: این مزیت و قابلیت منحصر به فرد چابهار در بخش ترانزیت باعث شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پررونق در این زمینه باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقه‌ای ایفا کند.

ساخت فرودگاه چابهار سبب افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه روابط تجاری می‌شود

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی وصنایع منطقه آزاد چابهار گفت: ساخت فرودگاه در این منطقه سبب تسهیل در افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و حضور تجار و بازرگانان کشورهای مختلف و در نتیجه توسعه روابط تجاری واقتصادی می‌شود.

محمدصادق مبرهن‌نیاکان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معمولا بازرگانان و فعالان اقتصادی جدای از ماهیت نظامی فرودگاه فعلی کنارک ترجیح می دهند از فرودگاهی که در فاصله نزدیکتر قرار داشته و با ضوابط غیرنظامی اداره شود استفاده کنند. 

وی با اشاره به اینکه وجود فرودگاه مستقل غیرنظامی در محدوده منطقه آزادچابهار به همراه فرودگاه نظامی کنارک می تواند ظرفیت بسیار خوبی برای منطقه سواحل مکران باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز پایگاههای نظامی، دریایی و هوایی و همچنین صاحبان صنایع، تجار و بازرگانان و مردم منطقه ضروریست فرودگاه کنارک توسعه پیدا کند و ساخت فرودگاه بین المللی چابهار نیز تسریع شود.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد گفت: بنابر این وجود فرودگاه و شهرک فرودگاهی مطابق استاندارد و ابعاد بین المللی از جذابیت های اصلی فعالیتهای اقتصادی روز دنیا در منطقه محسوب و عامل توسعه و پیشرفت می شود.

وی به برخی مزایای فرودگاه چابهار اشاره کرد و افزود: ساخت فرودگاه با استاندارد بین المللی در چابهار از ترددهای ترافیکی با مسافت زیاد و افزایش استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری وسایط نقلیه، میزان مصرف سوخت و تعداد تصادف های منجر به جرح و فوت جلوگیری می کند و لذا نمی توان به سادگی از این موارد گذشت.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی وصنایع منطقه آزادچابهار ادامه داد: متاسقانه تعطیلی غیر منتظره فرودگاه نظامی کنارک یک اتفاق جدید نیست بلکه در طول ٢٨ سال گذشته هر چند وقت یکبار شاهد این موارد تلخ بوده ایم و عمدتا به دلیل اختلاف نظر فرماندهان پایگاه هوایی کنارک با سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت های هوانوردی و بعضاً سازمان منطقه آزاد چابهار رخ داده و مطمئنا برای آخرین بار هم نخواهد بود.

مبرهن‌نیاکان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل موقعیت جغرافیایی، وضعیت آب و هوا و بعد مسافت چابهار با مرکز کشور و فاصله ۵۰ کیلومتری فرودگاه کنارک با منطقه آزادچابهار همیشه به عنوان یکی از نقاط ضعف در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی این منطقه مطرح بوده و مشکلات زیادی را برای ساکنان چابهار، دشتیاری، کنارک و شهرهای اطراف و بویژه فعالان اقتصادی منطقه آزاد بوجود آورده است. 

وی با تقدیر از ارایه خدمات ارزنده از سوی فرماندهان و کارکنان زحمتکش پایگاه هوایی کنارک به مردم منطقه جنوب استان سیستان وبلوچستان در طول ۴٠ سال گذشته، خاطرنشان کرد: اختلاف نظر و سلیقه عزیزان با سایر نهادها باعث عدم اطمینان خاطر برای مسافران و دریافت کنندگان خدمات از این فرودگاه شده و لازمه داشتن یک فرودگاه غیرنظامی و نزدیک به منطقه به عنوان یکی از آرزوها و خواسته مردم منطقه و بویژه فعالان اقتصادی را دو چندان می کند.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی وصنایع منطقه آزادچابهار گفت: این امر یعنی اخذ مجوز ساخت فرودگاه طی ٢٠ سال گذشته همواره از طرف سازمان منطقه آزاد چابهار پیگیری شده و خوشبختانه در سال گذشته موفق به انجام این کار شدند و عملیات احداث آن نیز طی سه ماه گذشته از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران آغاز شده است. 

وی بیان کرد: در هر صورت به عنوان یک فعال اقتصادی و به نمایندگی از سوی همکاران خود از مسوولان عزیز پایگاه هوایی کنارک خواهش می‌کنم پس از اتمام تعمیرات مورد نظر، کماکان و تا ساخته شدن فرودگاه جدید به ارایه خدمات خود ادامه دهند.

مبرهن‌نیاکان افزود: همکاری نکردن نیروی هوایی اولا باعث بروز احساس وجود ناهماهنگی و اختلاف مسوولان کشور در اذهان عمومی و بروز شایعات بی اساس در این خصوص می شود که قطعا می تواند در این برهه خطیر مورد بهره برداری و سوءاستفاده بدخواهان نظام و کشور عزیزمان قرار گیرد و ثانیا آسیب شدیدی به فعالیتهای تولیدی - تجاری منطقه آزاد و فعالان اقتصادی مستقر در آن خواهد زد که زیبنده تلاشهای انجام گرفته طی دهه گذشته در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی نخواهد بود.

دبیراجرایی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزادچابهار از خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یکی از رسانه های پیگیر و منعکس کننده مشکلات مردم قدردانی کرد و افزود: دلسوزی و تلاش رسانه ها در هر منطقه موجب توسعه می شود.

ساخت فرودگاه چابهار عامل توسعه سرمایه‌گذاری و گردشگری

نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت فرودگاه در چابهار علاوه‌بر توسعه سرمایه‌گذاری و گردشگری در جنوب سیستان و بلوچستان نقش مهمی در توسعه سواحل مکران به عنوان گنج پنهان دارد.

معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سواحل مکران در محدوده سیستان وبلوچستان برای نخستین بار بعد از گذشت سال‌ها با همت مسوولان دارای فرودگاه می‌شود که عملیات ساخت آن از چند ماه گذشته آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی، اشتغالزایی و ساخت فرودگاه از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب است زیرا ایشان تاکید فراوانی بر توسعه سواحل مکران دارند.

نماینده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمام مسوولان دغدغه توسعه سواحل مکران را دارند افزود: سفرهای رییس جمهوری در سال‌های اخیر و پیگیری مسوولان برای حل مشکلات و تعریف اعتبار برای محرومیت زدایی نشان دهنده اهمیت این منطقه برای ایران اسلامی است.

وی تصریح کرد: چابهار جایگاه ویژه و موقعیتی راهبردی برای توسعه شرق کشور و ایران اسلامی دارد و اتصال آن به آب‌های آزاد اقیانوس هند در آِینده از قطب‌های مهم تجارت، اقتصاد و گردشگری می‌شود به همین سبب باید زیرساخت‌های ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای آن برای حمل و نقل کالا و جابجایی مسافر آماده و براساس استانداردهای روز دنیا تعریف و اجرایی شود.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام طرح‌های بزرگ و کوچک با همت و همراهی مسوولان در حال پیگیری بوده و از نگاه توسعه محور مسوولان کشور به سیستان وبلوچستان بویژه چابهار قدردانی می‌شود.

سعیدی با قدردانی از تلاش‌های منطقه آزادچابهار برای آغاز ساخت فرودگاه چابهار و توسعه و رونق سرمایه‌گذاری، جذب گردشگر و توسعه صنعتی، کشاورزی و اقتصادی، اظهار امیدواری کرد که تکمیل فرودگاه در موعد مقرر انجام شود تا شاهد تحقق موارد یاد شده باشیم.

نماینده حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم ، کارشناسان، متخصصان، مدیران، سرمایه گذاران و تجار و بازرگانان از اینکه بعد از سال‌ها منطقه آزادچابهار نیز می‌تواند مرز هوایی داشته باشد، بسیار خرسندند و از مسوولان قدردانی می کنند.

وی افزود: این اقدام موجب افزایش پروازها به کشورهای همسایه و در نتیجه توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان چابهار منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان چابهار منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار سیستان و بلوچستان چابهار منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار اخبار کنکور بندر شهید بهشتی چابهار خبرنگار ایرنا اظهار محدوده منطقه آزاد چابهار استان سیستان و بلوچستان مجلس شورای اسلامی گذاران داخلی و خارجی منطقه آزاد چابهار شهرک پتروشیمی مکران سیستان و بلوچستان دریانوردی سیستان بنادر و دریانوردی برای سرمایه گذاری سیستان وبلوچستان منطقه آزادچابهار صنایع منطقه آزاد سرمایه گذاری رهبر معظم انقلاب فعالان اقتصادی تخلیه و بارگیری چابهار به عنوان صادرات و واردات چابهار با ظرفیت سرمایه گذاری فرودگاه چابهار انتقال محصولات کشورهای همسایه عنوان یکی صنایع پتروشیمی منطقه آزاد سرمایه گذاری بندر چابهار میلیارد تومان آب های آزاد اقتصادی منطقه بزرگترین بندر سرمایه گذاران توسعه اقتصادی صنعت پتروشیمی منطقه آزاد انتقال محصول اقتصادی کشور ترانزیت کالا ساخت فرودگاه محسوب می شود منطقه آزاد پیش بینی شده سواحل مکران صنایع پایین اقیانوس هند بهره برداری توسعه سواحل عنوان یک فاز نخست مناطق آزاد برای توسعه جذب سرمایه کاهش هزینه بین المللی قرار گرفتن نگین مکران توسعه بندر شهر چابهار چابهار گفت زیرساخت ها دریای عمان هزار هکتار سال گذشته خلیج فارس طرح توسعه نقش بسیار پست اسکله اجرای طرح ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرایی نشدن ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، عزیز برگ نی در دیدار با مدیرعامل و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: تعدد تصمیم گیری های دستگاه های اجرایی عدم مدیریت یکپارچه مشکلات عدیده برای فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.

وی حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده را مشکل دیگر تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود:عدم ثبات قوانین مناطق آزاد و بخشنامه های روزمره تولیدکنندگان را سردرگم کرده است.

برگ نی مشکل عدم وجود شعبه ارزی بانک ها در منطقه را از دیگر مشکلات تولید در منطقه عنوان کرد و گفت: برای رفع تعهد ارزی تولیدکننده مجبور است به کررات به مرکز استان سفر کند.

وی مشکل قرنطینه گمرک و قوانین دستپاگیر ، مشکلات بانکی و بازرگانی را از دیگر موارد قابل بررسی عنوان کرد و اضافه کرد: در سال جهش تولید نیاز است بخش عمده مشکلات تولیدکنندگان رفع شود.

این فعال اقتصادی و تولیدکننده منطقه آزاد ماکو با اشاره به آمادگی تمامی فعالان اقتصادی برای لبیک گویی به منویات مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال ابراز امیدواری کرد: منطقه آزاد ماکو پیشران جهش تولید با مشارکت مردم خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • توسعه اشتغالزایی در اقتصاد گیاهان زینتی با هدایت استارت‌آپ‌ها
  • قوانین خلق الساعه مانع جهش تولید است
  • اجرایی نشدن ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان
  • استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی
  • سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیاردی در گردشگری منطقه آزاد ماکو
  • سرمایه گذاری هلدینگ گردشگری در سواحل رود ارس درماکو
  • تروریست‌ها علیه اقتصاد مَکُران
  • آمادگی همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با صداوسیما برای جذب سرمایه گذار
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • انعقاد تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی ایران و آلمان