Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:13:24 GMT

ضرورت نوسازی ناوگان آتش‌نشانی شهرکرد

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۶۵۵۶

ضرورت نوسازی ناوگان آتش‌نشانی شهرکرد

برج‌سازی‌ و ساخت خانه‌های بلند مرتبه، بدون توجه به اصول ایمنی، بی‌توجهی در ساخت و سازها، همچنین فعال ساختن مغازه‌ها و کارگاه‌های مختلف بدون توجه به رعایت اصول ایمنی و برخی مواقع حتی نصب یک کپسول آتش‌نشانی، همکاری نکردن برخی از مردم به خصوص افراد در حاشیه مکان دچار حادثه با نیروهای امدادی برای امدادرسانی سریعتر از جمله مشکلات این قشر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرسوده بودن خودروهای ناوگان آتش‌نشانی، کمبود امکانات و تجهیزات به روز و مدرن و یا خودروهای با نردبام بلند مرتبه برای امدادرسانی و کمبود خودروهای تندرو، استاندارد نبودن تعدادی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی با توجه به استانداردهای جهانی و کمبود نیروی انسانی از دیگر مشکلات آتش‌نشانی استان است.

نبود نردبام بلند چالش جدی آتش نشانی شهرکرد

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد گفت: نبود نربام بلند در شهرکرد به عنوان مرکز استان یکی از مهمترین چالش‌های آتش‌نشانی است که با توجه به احداث ساختمان‌های بلند مرتبه و گسترش روز افزون این ساختمان‌ها، برای حضور در حوادث در این استان یک ضرورت است.

عنایت الله راهنورد گفت: برای خرید خودروی مجهز به نردبام بلند مرتبه به بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، که تامین این میزان اعتبار از سوی آتش نشانی و اعتبارات داخلی شهرداری امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، تجهیزات آتش‌نشانی استان متناسب با رشد صنعت و ساختمان‌های بلند مرتبه و فعالیت مراکز تجاری صنعتی نیست و برای ارتقاء سطح ایمنی در استان نیازمند تجهیزات به روز و کارآمد است.

وی، با اشاره به اینکه  ۱۵۰ ساختمان بلند در مرکز استان و به خصوص در منطقه منظریه شهرکرد احداث شده است، گفت: کمبود خودروی نردبام بلند برای حوادث احتمالی در این ساختمان‌ها ضروری است.

راهنورد افزود:هم‌اکنون ۶ ایستگاه آتش‌نشانی در شهرکرد با حضور ۶۵ نیروی عملیاتی و اداری فعال است که براساس چارت سازمانی در این ایستگاه‌ها به ۱۲۷نیروی عملیاتی و امداد نیاز است.

به گفته وی، کمبود نیروی این ایستگاه‌ها با شیفت‌بندی نیروهای عملیاتی و استفاده از چارت سازمانی تامین شده است.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری شهرکرد گفت: در استان به‌منظور امدادرسانی یک خانم آتش‌نشان نیز آموزش‌های لازم را فراگرفته و به صورت افتخاری در مواقع ضروری با این سازمان همکاری دارد.

وی اظهار داشت: در سالجاری بیش از ۴۹۰ ماموریت توسط آتش‌نشان‌های شهرکرد امدادرسانی شد، که این ماموریت‌ها در حوزه اطفاء حریق، سقوط از ارتفاع، حبس شدن در خودرو و یا زیر آوار، خرابی آسانسور، غریق نجات، گیر کردن دست یا انگشت در چرخ گوشت و حلقه، تصادف، کوهستان، نشت گاز  و اقدام به خودکشی و  سایر عملیات‌های امدادی بوده است.

تجهیز ساختمان‌ها به وسایل اطفاء حریق یک ضرورت است 

راهنورد با اشاره به اینکه بیشترین تعداد ساختمان‌های بلند مرتبه شهرکرد در منطقه منظریه احداث شده است، گفت: ساخت و ساز این منطقه غیرکارشناسی و مدیریت درستی انجام نشده است.

وی اظهار داشت: درصد زیادی از این منازل پایان کار دریافت نکرده‌اند و فاقد وسایل اطفاء حریق، حتی کپسول آتش‌نشانی و یا راه فرار هستند،که این امر باعث شده که خدمات‌رسانی در این واحدها با مشکل مواجه شود.

وی، با اشاره به اینکه شهرداری‌ها برای صدور پایان کار،  تجهیزکردن ساختمان به وسایل اطفاء حریق و تجهیزات آتش‌نشانی را یکی از بندهای صدور پایان کار قرار دادند، گفت: در سال‌گذشته چهار مورد آتش‌سوزی در این منطقه به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی اتفاق افتاد.

وی، با تاکید بر اینکه قرار دادن کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز دی اکسیدکربن در منازل و همه اماکن ضروری است ، گفت: شارژ سالانه این کپسول‌ها یک اولویت است.

وی به برگزاری بازدیدهای دوره‌ای از منازل مسکونی، مراکز پر رفت و آمد و اماکن عمومی از سوی کارشناسان آتش‌نشانی خبر داد و گفت: در صورتی‌که این واحدها دارای مشکل و یا کمبود باشند به فرد و یا سر صنف و اماکن تذکر داده می‌شود.

احداث ۲ پایگاه آتش نشانی دیگر در شهرکرد نیاز است 

رییس هیات مدیره آتش‌نشانی شهرکرد نیز گفت: برای بحث امدادرسانی سریعتر و حضور به موقع در حوادث به خصوص آتش‌سوزی هم‌پوشانی و استانداردسازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی ضروری است که برای رسیدن به استاندارد در شهرکرد احداث ۲ ایستگاه آتش‌نشانی دیگر نیاز است.

عبدالصالح نجفی افزود: به منظور رفع مشکل کمبود ایستگاه آتش‌نشانی هم اکنون در مرکز استان از سه پست سیار استفاده می‌شود که در سه نقطه که فاقد ایستگاه است، یک دستگاه خودروی آتش نشانی با نیرو به صورت سیار مستقر شده است.

وی به کمبود خودرو و تجهیزات خودرویی به روز در استان به عنوان یک مشکل اشاره کرد و گفت: تجهیز پایگاه‌های آتش نشانی به خودروهای پیش رو برای اینکه سریعتر به محل حادثه اعزام و صحنه را برای امدادرسانی مهیا کنند، ضروری است.

وی به کمبود نیروی انسانی در آتش‌نشانی و آموزش و اطلاع رسانی در خصوص مواجه با بحران به عنوان یک ضرورت اشاره کرد و گفت: ارائه آموزش از طریق رسانه‌ها، مهدهای کودک و مدارس ، دانشگاه‌ها و همچنین ارائه آموزش در محله ها از برنامه‌های مهم در حوزه آموزش است که سالانه اجرا می‌‍شود.

نجفی، کمبود مواد مخصوص اطفاء حریق در خصوص شرکت‌های و واحدهای که با مواد شیمیایی سر و کار دارند که قابل اشتعال با آب هستند، اشاره کرد و گفت: این واحدها در استان کم است اما باید مواد اطفاء حریق این واحدها در ایستگاه‌ها موجود باشد.

وی با اشاره به اهمیت استانداردسازی و رعایت اصول ایمنی در واحدهای در دست ساخت و همچنین کارگاه‌ها و واحدهای صنفی و همه اماکن عمومی و خصوصی گفت: بر اساس نظارت‌های که از سوی کارشناسان آتش‌نشانی و همچنین مسوولان شهرداری برای صدور پایان کار ارائه و یا صدور مجوز فعالیت ارائه می‌دهند الزام به رعایت اصول ایمنی ضروری است.

وی به تهیه و اجرای طرح ایمنی شهر شهرکرد تاکید کرد و گفت: این طرح از سوی شورا و شهرداری پیشنهاد داده شد، که نقاط حادثه خیز و بحرانی شهر شناسایی و برای جلوگیری از بحران در این مناطق برنامه ریزی شود.

۴۴ ایستگاه آتش نشانی در چهارمحال و بختیاری فعال است

مدیرکل دفتر شهری و شورای شهر و روستای استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ۴۴ ایستگاه آتش‌نشانی در سطح استان فعال و یک ایستگاه آتش‌نشانی نیز در شهر دشتک در دست احداث است.

محمدعلی طاهری، تعداد نیروهای آتش‌نشان فعال در استان را ۱۵۳ نیرو عنوان کرد و گفت: این استان با جمعیتی حدود ۹۷۹ هزار نفر دارای ۱۰ شهرستان و ۴۲ شهر است که تمام این شهرداری‌ها آتش‌نشانی فعال دارند و  روستاهای که دهیاری دارند نیز مجهز به خودروی آتشنشان هستند ولی چارت سازمانی آتش‌نشانی ندارند.

به گفته وی، در سطح استان ۵۹ خودروی آتش‌نشانی فعال است که تعدادی از این خودروها در حال تعمیر و یا نیاز به تعمیر دارند.

وی با تاکید بر اینکه شهرهای تازه تاسیس که پیش از این دهیاری داشتند، خودروی آتش‌نشانی فعال دارند، گفت: به روز کردن خودروها و همچنین جایگزین کردن خودروهای جدید به جای خودروی فرسوده یک اولویت است.

ناوگان آتش نشانی چهارمحال و بختیاری فرسوده است 

طاهری به فرسوده بود ناوگان آتش‌نشانی استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته سهمیه استان سه دستگاه خودروی آتش‌نشانی بود که تنها یک دستگاه آن اختصاص داده شد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اینکه شهرداری‌ها ملزم به ضدعفونی و سم‌پاشی معابر عمومی و سطح شهر هستند، گفت: شهرداری‌ها برای اجرای طرح ضدعفونی کردن معابر از خودروهای آتش‌نشانی استفاده می‌کنند.

وی گفت: استفاده از کلر و مواد ضدعفونی کننده باعث فرسوده شدن بیشتر ناوگان آتش‌نشانی شده است.

کمبود نیروی انسانی از مشکلات آتش‌نشانی است

وی  با اشاره به کمبود نیروی آتش نشان در استان گفت: امسال استخدام و جذب ۳۰ نفر نیروی آتش‌نشان در قالب فرم هفت به سازمان شهرداری‌های کشور ارسال شده است .

مدیرکل دفتر شهری و شورای شهر و روستای استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این مجوز برای تکمیل چارت سازمانی شهرداریهای تازه تاسیس است.

طاهری اظهار داشت: سال گذشته مجوز استخدام ۹ نفر نیروی آتش‌نشان را داشتیم که با توجه به طولانی بودن فرآیند بکارگیری نیروی جدید جذب این نیروها زمان‌بَر است.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی شهرداری‌ها گفت: برای احداث ساختمان آتش‌نشانی‌ها هم با مشکل مواجه هستیم.

تجهیزات به روز آتش نشانی در شهرکرد و احداث پایگاه جدید در مرکز استان ضروری است

شهردار شهرکرد نیز گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه مدیریت شهری از جمله خدمات‌رسانی به ساختمانهای بلند مرتبه نیاز به تجهیزات به روز است.

بهادر عبدالغنی،به خرید یک دستگاه خودروی مجهز به نردبام بندمرتبه به عنان اولویت نخست در مرکز استان اشار کرد و  گفت: برای تامین اعتبار خرید این دستگاه نیاز به همکاری مدیریت بحران و استانداری است.

وی به ضرورت راه‌اندازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی جدید در نقاط مختلف شهرکرد بر اساس طرح ترافیک این شهر و خدمات رسانی مطلوبتر تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی ۲ ایستگاه آتش‌نشانی دیگر نیز دردست اقدام است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با ۹۷۹ هزار نفر جمعیت است.

برچسب‌ها آتش نشانی روز آتش نشانی و ایمنی چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش نشانی روز آتش نشانی و ایمنی چهارمحال وبختیاری آتش نشانی روز آتش نشانی و ایمنی چهارمحال وبختیاری اخبار کنکور چهارمحال و بختیاری ایستگاه آتش نشانی ناوگان آتش نشانی خودروی آتش نشانی بلند مرتبه تجهیزات به روز آتش نشانی آتش نشانی مرکز استان آتش نشانی کمبود نیروی آتش نشانی ساختمان ها شهرداری ها اطفاء حریق ایستگاه ها اصول ایمنی پایان کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۶۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ارتقای ایمنی راه‌ها فرهنگ سازی و قانون مداری است

حسن جهانیان مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفت: فرهنگ سازی ایمنی ترافیک توسط دستگاه‌های ذی ربط و قانون مداری توسط مردم در کنار ایمن سازی راه‌ها، مهمترین ضرورت ارتقای ایمنی جاده‌ای است.

او افزود: فرهنگ سازی ایمنی ترافیک توسط دستگاه‌های ذی ربط و قانون مداری توسط مردم سهم چندانی در هزینه نگهداری راه‌ها نداشته اما در ارتقای ایمنی راه‌ها نقش آفرین بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

جهانیان با تاکید بر برنامه‌های ارتقاء ایمنی در راه‌های استان، گفت: عمده تصادفات در جاده‌های استان ناشی از رفتار پرخطر رانندگان بوده که رعایت قوانین و مقررات و فرهنگ ترافیکی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای ایمنی جاده‌ها ایفا کند.

او بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر برای ارتقای ایمنی راه‌ها و تقویت ناوگان حمل ونقل بار و مسافر تاکید کرد و افزود: باید با تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی فرهنگ استفاده ازحمل ونقل عمومی درجامعه نهادینه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ضرورت ارتقای ایمنی راه‌ها فرهنگ سازی و قانون مداری است
  • ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می شود
  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان است
  • ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می‌شود
  • آتش‌نشانی‌ شهرداری‌های استان بوشهر تجهیز می‌شوند
  • جابجایی ۹۲۰ هزار مسافر در شهرکرد
  • ورود ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • جابه‌جایی بیش از ۹۲۰ هزار مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهرکرد
  • جابه‌جایی بیش از ۹۲۰ هزار مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی
  • جابجایی بیش از ۹۲۰ هزار مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی