Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجودی‌که بارها شرکت شهربان و حریم‌بان از برگزاری دوره‌های آموزشی با نیروهای این شرکت برای ساماندهی دستفروشان در راستای رفع سدمعبر سخن گفته بودند، ولی به‌ نظر می‌رسد این اقدامات تنها در حد حرف بوده و نیروهای آن در عمل پرحاشیه‌ و خشن‌تر شده‌اند.

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ ساماندهی دستفروشان و بساط‌گستران به‌عنوان یکی از شرح وظایف شرکت شهربان و حریم‌بان برای رفع سد معبر همواره با حاشیه‌هایی همراه بوده و این شرکت نیز بارها از تلاش برای برخورد بدون تنش و حاشیه با دستفروشان سخن گفته است ولی به‌نظر می‌رسد این تلاش همچنان مسالمت‌آمیز نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود تصاویر و فیلم‌های مختلف درگیری نیروهای شهربان با دستفروش‌ها و انتشار آن‌ها در صفحات مجازی که هر ازگاهی تیتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی و خارجی هم می‌شود، خود گواه محکمی بر عملکرد ضعیف شرکتشهربان و حریم‌بان شهرداری تهران است.

چاشنی توهین و خشونت در برخورد با دستفروشان، آن هم در مناطق ضعیف و کم‌برخوردار همچون شوش و هرندی از جمله مواردی است که همچنان شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران پاسخ قانع‌کننده‌ای برای توجیه این رفتار ارائه نداده است.

دستفروشان میدان شوش سگ خانگی پاکوتاه هم می‌فروشند

اگر زمانی‌که خورشید غروب می‌کند در حوالی میدان شوش باشید و در پیاده‌روهای قسمت شرقی این میدان قدم بزنید، با حضور دستفروشانی مواجه خواهید شد که در دو سوی پیاده‌رو بساطی جالب و عجیب برای فروش محصولاتشان به راه انداخته‌اند.

مشاهده چهره این بساط‌گستران و اجناس آنها نشان می‌دهد که اجناس آنها اقلام کهنه‌ای است که در جریان فعالیت روزمره‌شان که برای بحث جمع‌آوری زباله در مناطق بالای شهر تردد داشته‌اند، به‌دست آمده است.

لباس کهنه، شیشه فلاکس، گل و گلدان، پیچ و مهره، لامپ‌های کم‌مصرف تعمیر شده، اسباب بازی‌های کهنه مثل ماشین و عروسک تنها بخشی از اجناسی است که برای عرضه به افرادی‌که مشتری آنها هستند عرضه می‌شود.

به جز این موارد، صحنه‌ دیگری که چشم بیننده را در کنار آن همه جنس بُنجُل و چهره‌های چرک و کثیف این افراد که اغلب بی‌خانمان و کارتن‌خواب هستند، به خود جلب می‌کند، حضور حیوانات خانگی همچون سگ‌های دارای نژاد و اصیل است که صحبت با برخی از این افراد بیانگر آن است که این حیوانات را در خیابان‌های بالای شهر پیدا کرده و چون از پس هزینه خورد و خوراک آنها و نگهداریشان بر نمی‌آیند می‌خواهند آنها را بفروشند و البته از اینکه با فروش حیوان زبان بسته به دنبال تامین هزینه موادمخدر مصرفی خود هستند هم نمیتوان به سادگی عبور کرد.

حریم‌بانان حرمت‌شکن آمدند

در یکی از همین شب‌ها که برای انجام کاری به محدوده میدان شوش رفته بودم، یک‌باره صدای داد و فریادی در پیاده‌رو که البته ظاهرا بساط‌گستران چندان با آن غریبه نبودند و برای من تازه وارد، عجیب بود، به گوش رسید.

صدای فوق مربوط به دو مأمور شهربان و حریم‌بان بود که در کنار خودروی وانت این شرکت، در پیاده‌رو به‌سمت میدان شوش می‌آمدند. با داد و فریاد و توهین زورشان به هر کس که می‌رسید بساطش را از زمین جمع کرده و داخل وانت می‌ریختند.

فحش و فضاحت با هر کسی که مقاومتی از خود نشان می‌داد، برخوردی معمولی از سوی این مأموران حریم‌بانی بود که می‌بایست حرمت این اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر را نگه داشته و تنها به انجام وظایفشان بپردازند.

جالب این‌که هر کدام از این افراد هم که مقاومت بیشتری کرده و اعتراض می‌کرد حریم‌بانان با او دست به یقه شده و به زور او را تا 300-400 متر آن طرف‌تر که ماشین پلیس در آنجا بود برده و تحویل مأموران نیروی انتظامی می‌دادند که کمترین دخالتی در بروز این رفتار ناشایست مأموران شهرداری نداشتند.

حرکت خودرو به‌‌سمت ابتدای پیاده‌رو تقریباً نظم بساط‌گستران را برهم زد و باعث شد آنهایی که سرعت عمل مناسبی داشتند بساطشان را جمع کرده و از محل متواری شوند و آنهایی هم که توان فرار کردن ندارند بساطشان یا زیر دست و پا مانده و یا به زور به درون وانت شرکت شهربان و حریم‌بان ریخته می‌شد.

حریم‌بانانی که به زعم دستفروشان باج سبیل می‌خواهند

در میان سر و صداهای برخی از این بساط‌‌گستران صدایی به گوش می‌رسید که می‌گفت «این نامردا باج سیبیل می‌خواهند، پول بگیرن می‌رن» ...

بالاخره پس از این‌که ماشین شرکت شهربان به ابتدای پیاده‌رو رسید و این دستفروشان را پراکنده کرد، مأموران سوار خودرویشان شده و محل را ترک کردند.

نکته قابل توجه این‌که پس از آن‌که مأموران شهربان و حریم‌بان از محل رفتند مجدداً دستفروشان به مرور به پیاده‌رو برگشته و بساطشان را به پا کردند.

آنچه در این میان بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید این است که برخورد با سد معبر یکی از وظایف ذاتی مأموران شهرداری است می‌بایست با حفظ حرمت دستفروشان انجام شده و نباید کوچک‌ترین بی‌حرمتی و توهینی انجام شود، البته اگر در همان ساعت در مناطق دیگری از شهر همچون خیابان آزادی (در حوالی چهاراه ولیعصر) قدم بزنید می‌بینید که دستفروشان با خیال راحت بساطشان را پهن کرده و فعالیت می‌کنند.

چرا تهران شهری برای همه نیست؟

بارها شرکت شهربان و حریم‌بان از برگزاری دوره‌های آموزشی به‌منظور کنترل خشم و مدیریت تنش برای نیروهای شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران خبر داده بود ولی به‌نظر می‌رسد تأثیر این دوره‌ها در رفتار این نیروها تأثیر چندانی نداشته و بیشتر آنها را در برخورد با اقشار ضعیف جامعه جَری کرده است.

اگر «تهران شهری برای همه» است، بهتر است مدیریت شهری در برخورد با این افراد برخورد یکسانی داشته باشد نه این‌که چون افرادی در مناطق پایین شهر حضور دارند به آنها بی‌حرمتی شود ولی سایرین همان عمل را در مکان دیگر با آزادی عمل انجام دهند.

مورد دیگر که از این برخوردهای شهردای تهران در مواجهه با دستفروشان به چشم می‌خورد این است که چرا با گذشت سال‌ها از مطرح شدن پدیده دستفروشی و بساط‌گستری همچنان اقدام یکپارچه در مواجهه با آن صورت نمی‌گیرد تا بتواند در کنار این اقدامات سلبی نسبت به حل ریشه‌ای این آسیب‌ها بپردازد؟

از دید ماموران سد معبر ظاهرا قشر محروم و ضعیف ساکن در محلاتی چون شوش و سایر محله‌ها با این وضعیت نیازی به احترام ندارند و چون پولی در بساط ندارند تا باج سیبیل بدهند باید توهین و تحقیر رفتار اراذل و اوباشی در لباس شهربانی را تحمل کنند و خون دل بخورند.

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: ساماندهی دستفروشان میدان شوش شهربان و حریم بان دستفروشان و بساط گستران شرکت شهربان و حریم بان بساط گستران میدان شوش پیاده رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت پرواز‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به حالت عادی

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری از وزارت راه و شهرسازی، دفتر ارتباطات، اطلاع رسانی و امور بین الملل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام‌کرد: پرواز‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از ساعت ۶ صبح دوشنبه (۲۷ فروردین۱۴۰۳) به حالت عادی بازگشت.

مسافران برای دریافت بلیت جایگزین پرواز‌های باطل شده با مرکز پاسخ گویی شرکت هواپیمایی مربوطه یا پشتیبانی محل تهیه بلیت تماس بگیرند.

مسافران برای اطلاع از وضعیت پرواز‌ها می‌توانند ازسایت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به آدرس www.ikac.ir و تلفن‌های مرکز تلفن شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در تمام ساعات شبانه روز به شماره‌های ۰۲۱۵۱۰۰۱۱۸ و ۰۲۱۵۱۰۰۱۱۱ و ۰۹۶۳۳۰ اطلاعات پرواز‌ها را کسب کنند.

مسافران شرکت هواپیمایی ایران ایر در روز دوشنبه (مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۳) با توجه به تغییر برنامه پرواز‌های این شرکت لطفا قبل از عزیمت به فرودگاه امام (ره) با مرکز پاسخگویی هما تماس بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۰ پروژه بازآفرینی شهری در شهرکرد
  • لزوم مقابله با گران فروشی در داروخانه‌های قم
  • برخورد جدی پلیس با تخلفات ساکن و ثبت تخلف پارک حاشیه ای با دوربین های متحرک
  • توضیح شهردار تهران درخصوص نصب دوربین روی لباس حریم‌بانان + عکس
  • باید با گران فروشی در داروخانه‌ها برخورد جدی صورت بگیرد
  • توضیحات زاکانی در خصوص نصب دوربین روی لباس حریم بانان
  • توضیحات زاکانی درخصوص نصب دوربین روی لباس حریم‌بانان
  • ۱۲ میلیون تخلف ساکن اعمال قانون شد
  • بازگشت پرواز‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به حالت عادی
  • بازگشت پروازهای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به حالت عادی