Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-25@21:42:58 GMT

علائم جدید ویروس کرونا چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۲۳۳۸۵

علائم جدید ویروس کرونا چیست؟

رویداد۲۴ علی اسداللّهی‌امین فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امیراعلم با حضور در برنامه «طبیب» با بیان اینکه متأسفانه در این روز‌ها مراجعه‌کنندگان کرونایی به بیمارستان‌ها زیاد شده‌اند، یادآور شد: در این صورت دو، سه هفته آینده تعداد بستری و پس از آن هم تعداد بستری‌ها در آی‌سی‌یو افزایش می‌یابد.

در حال حاضر هم آی‌سی‌یو بیمارستان امیراعلم تخت خالی ندارد، چراکه الان این بیماری طیف‌های مختلفی از کودک تا افراد مسن را درگیر کرده است و دیگر تفکراتی مثل اینکه باید حتماً بیماری زمینه‌ای یا ریزفاکتور خاصی برای ابتلا وجود داشته باشد از بین رفته است، حتی به تازگی برخی افراد با درد گوش یکطرفه، سرگیجه و سردرد مراجعه می‌کنند و بعداً علائم اصلی کرونا ظاهر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی همچنین به تفاوت‌های بین علائم کرونا با سرماخوردگی و آنفلوانزا اشاره کرد و گفت: سرماخوردگی چند روز اول جمع می‌شود، فرد عطسه، اشک و آبریزش بینی، گلودرد دارد، دو سه روزه خوب می‌شود، از همان روز اول هم سرحال است و حتی سر کار هم می‌رود، اما آنفلوانزا اینطور نیست، تب به صورت ناگهانی بالا می‌رود، افراد درد شدید بدن، تب شدید، لرز، کوفتگی، سر درد و گاهی علائم گوارشی و حالت تهوع دارند و باید در خانه استراحت کنند.

ممکن است دو سه روز بعد از آنفلوانزا مشکل تنفسی ایجاد شود در آن موارد ممکن است افراد درد قفسه سینه و تنگی نفس پیدا کنند، سرفه‌ها در این افراد خلط دار است یعنی ممکن است عفونت ریه ایجاد شود، اما در کرونا علامت‌ها تدریجی است، ضعف، بی‌حالی، بدن درد شروع شده و بعد از چند روز تازه علامت‌های تنگی نفس، تنفس سریع، درد قفسه سینه ایجاد می‌شود، سرفه‌ها در کرونا خشک است، گلودرد، تب و لرز، مشکلات گوارشی شایع است و اغلب بویایی و چشایی را نیز از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: هشدار؛ افزایش کودکان مبتلا به کرونا/ پیک جدید، سنین پایین را درگیر می‌کند

این پزشک متخصص همچنین در خصوص علائم آلرژی نیز یادآور شد: بروز عطسه، اشک، آبریزش بینی، سوزش گلو هم از عوارض آلرژی است که عموماً با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود، اما طول دوره آلرژی بیشتر است و فرد تب و لرز ندارد، لذا افراد با طولانی شدن زمان آن اغلب متوجه این تفاوت می‌شوند.

در واقع در زمان عفونت‌های تنفسی باید به پزشک مراجعه کرد، اما زمانی که ریزش اشک و خارش گلو و گلودرد داریم؛ در دو سه روز اول می‌توانیم صبر کنیم، چون انتظار داریم عفونت‌های ویروسی در روز‌های اول خودش کمتر شود و فرد به تدریج احساس بهبودی کند، در آن چند روز افراد می‌توانند از مایعات، آبمیوه‌های طبیعی و از رژیم پر پروتئین استفاده کنند، اما اگر علامت‌ها غیر از موارد آلرژی بیش از دو سه روز طول کشید باید به پزشک مراجعه شود تا ببینند یک ویروس ساده است یا آنفلوانزا و کروناست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین تأکید کرد: سرفه‌ها بعد از ابتلا به کرونا ممکن است تا چند ماه هم طول بکشد، اگر خشک باشد که می‌توان از عسل، لیمو و شربت پروسپان یا دیفن استفاده کرد، اما اگر خلط‌دار و با تنگی نفس همراه شود احتمالاً یک عفونتی هم در ریه پیدا و باید درمان شود، چراکه سرفه‌های کرونا و آنفلوانزا معمولاً خشک هستند.

اسداللهی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر واکسن آنفلوانزا در مراکز درمانی توزیع می‌شود و ظرف چند روز آینده وارد داروخانه‌ها خواهد شد، در خصوص واکسن پنوموکک گفت: این واکسن آنتی‌باکتریال و برای پیشگیری از عفونت‌‌های ریوی خوب است، افرادی که بیماری زمینه‌ای ریوی و قلبی دارند و افراد مسن با تجویز پزشکشان می‌توانند تزریق کنند، چراکه جلوی عفونت‌های ویروسی را که ممکن است بعداً عفونت‌‌های باکتریایی روی آن سوار شود می‌گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ویروس کرونا ویروس کرونا در ایران جدیدترین عکس های سلبریتی ها دو سه روز سرفه ها چند روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟

به گزارش خبرآنلاین، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه نباید به بهانه کوچک‌شدن یا از بین رفتن خود به‌ خودی لوزه بزرگ، نسبت به جراحی و برداشتن آن بی‌تفاوت باشیم، گفت: لوزه‌های بزرگ با بالارفتن سن، کوچک می‌شوند ولی عارضه‌های جبران‌ناپذیری برای فرد به دنبال خواهند داشت.

ایسنا در خبری نوشت: دکتر علیرضا موحدی درباره جراحی‌های لوزه، دلایل، عوارض و راه‌های پیشگیری از آن مواردی را مطرح کرد.

وی با اشاره به نقش لوزه در بدن اظهار کرد: لوزه‌ها بخش لنفاوی دفاعی بدن است که دفاع موضعی بخشی از بدن را برعهده دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمام بخش سیستم دفاعی بدن را لوزه‌ها انجام نمی‌دهند و صرفا دفاع منطقه‌ای و موضعی کار لوزه است، توضیح داد: در مواردی پیش می‌آید که لوزه‌ها متورم می‌شوند، شایع‌ترین علت این مسئله عفونت‌های مکرر و محیط مناسب لوزه‌ها برای رشد میکروب باکتری است.

وی با بیان اینکه عوامل آلرژیک، استفاده از برخی غذاها، داروها و شرایط ایمنی بدن، می‌تواند منجر به بزرگ شدن لوزه‌ها شود، اضافه کرد: البته در تمامی افراد بزرگ شدن لوزه‌ها مشکل‌آفرین نمی‌شود، ممکن است لوزه‌های فردی از حد معمول بزرگتر شده باشد ولی هیچ مشکلی هم ایجاد نکند.

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن لوزه هستند؟

موحدی ادامه داد: چنانچه تورم لوزه‌ها اختلالاتی در خواب ایجاد کند به این معنی که فرد نتواند به راحتی نفس بکشد، خرخر شبانه داشته باشد یا اینکه گلودرد مکرر داشته باشد یا در سال بیشتر از سه بار دچار عفونت چرکی و میکروبی ناحیه گلو شود که هر سه بار هم نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک باشد یا دچار گوش دردهای مکرر شود، نیاز به بررسی توسط متخصص دارد.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه معمولا لوزه‌های متورم با لوزه‌ سوم همراه است، ادامه داد: محل لوزه‌های بزرگ در حفره‌ دهانی و حلق است ولی لوزه سوم کف جمجمه و پشت بینی قرار دارد، بنابراین این موضوع می‌تواند مشکلات تنفسی در ناحیه گوش برای بیمار ایجاد کند.

وی یادآور شد: ایجاد مشکلات جدی در ناحیه گوش، حلق و گلو، عفونت‌های مکرر گوش و اختلال خواب از جمله مواردی است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

ردپای لوزه‌های بزرگ در روند رشد

موحدی اختلال در روند رشد را یکی دیگر از عوارض بزرگ شدن لوزه‌ها دانست و توضیح داد: فردی که نتواند از بینی نفس بکشد معمولا دچار کم اشتهایی هم می‌شود، یعنی تنفس از راه دهان، تنفس خشکی است که منجر به کاهش اشتها می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه بزرگ شدن لوزه، همیشه نیاز به مداخلات جراحی ندارد، خاطرنشان کرد: در برخی موارد با دارو درمانی، عفونت، نحوه نفس کشیدن، روند خواب، کنترل و یا درمان می‌شود و نیاز به جراحی نیست، به شرط اینکه تنفس فرد، از راه بینی باشد و بیمار در طول شب راحت بخوابد، در این شرایط نیازی به جراحی نیست.

وی تاکید کرد: عفونت‌های مکرر، بدخوابی، خرخر شبانه و نهایتا اختلال رشد از مهمترین دلایلی است که فرد را کاندید جراحی برداشتن لوزه می‌کند.

سن مناسب برداشتن لوزه‌ها تا پنج سالگی است

موحدی درباره سن مناسب جراحی لوزه نیز توضیح داد: اگر فردی با دهان باز می‌خوابد، خرخر شبانه دارد و یا بیشتر از معمول دچار عفونت گلو می‌شود، چنانچه جراحی برداشتن لوزه‌ها در او قبل از شکل‌گیری فک بالا و در سنین پایین یعنی حدود پنج سال باشد به مراتب بهتر است، چرا که با اختلالات دندانی و فکی مواجه نخواهد شد، ولی بعد از ۱۰ سالگی، ضایعات و عوارض دهانی و فکی و همچنین اختلال رشد متوجه فرد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با برداشتن لوزه‌ها با عارضه‌هایی همراه است یا خیر؟ توضیح داد: تا زمانی که فرد با مشکلاتی که به آن اشاره شد مواجه نشده باشد، جراحی برداشتن لوزه برای او انجام نمی‌شود، بنابراین برداشتن لوزه صرفا با هدف درمان و همچنین پیشگیری از ایجاد مشکلات بعدی انجام می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی دانشگاه تاکید کرد: لوزه سوم تا سن ۱۰ سالگی آرام آرام تحلیل می‌رود و به عبارتی کوچکتر می‌شود اما در صورت نادیده گرفتن آن تا سنین بالاتر از ۱۰ سال خصوصا در مواردی که تفس را دچار مشکل کرده، قطعا اختلالات رشدی و فک به همراه خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان اینکه اختلال در رشد فک نیز نیاز به درمان‌های اختصاصی دارد، ادامه داد: لوزه سوم در سن ۱۰ سالگی ممکن است به صورت کامل از بین برود ولی عارضه‌هایی از جمله اختلال رشد، فک، بدشکلی صورت برای فرد باقی می‌ماند بنابراین نیازی نیست تا ۱۰ سالگی صبر کنیم که لوزه از بین برود چرا که این اقدام عارضه‌های بیشتر و همیشگی را به دنبال خواهد داشت.

موحدی با بیان اینکه جراحی برداشتن لوزه‌ها با تشخیص پزشک و برای افرادی که دچارعارضه هستند، ضرورت دارد، یادآوری کرد: اگر این جراحی به موقع انجام شود عارضه‌ای برای بیمار ندارد، اما چنانچه دیرتر از موعد (بالاتر از ۱۰ سال) انجام شود، عملا فایده‌ای برای فرد نخواهد داشت؛ ضمن اینکه سایر مشکلات رشدی، دهانی و فکی برای همیشه برای فرد باقی می‌ماند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899542

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)