Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاریخچه عملکرد روسای جمهوری آمریکا در زمینه مبارزه با "پاندمی"‌ها خوب نبوده است.

به گزارش عصرایران با ابتلای دونالد ترامپ چهل و پنجمین رییس جمهوری تاریخ کوتاه آمریکا به "کرونا"، رسانه‌های آمریکا با اشاره به مقایسه تاریخی به ماجرایی مشابه در 100 سال پیش اشاره کرده‌اند.

زمانی که "وودرو ویلسون" دموکرات به عنوان رییس‌جمهوری بیست و هشتم آمریکا در فاصله سال‌های 2013 تا 2021 زمام امور را در دست داشت، ایالات متحده آمریکا درگیر جنگ جهانی اول بود و در سال پایانی این جنگ یک بیماری عالمگیر به نام "آنفلوآنزای اسپانیایی" رواج یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آمریکایی "یو‌اس‌ای تودی" در مقایسه بین عملکرد ترامپ و ویلسون به ماجرای این پاندمی اشاره کرده و در گزارشی نوشته است علاوه بر ترامپ که عملکرد خوبی در مهار پاندمی کرونا نداشت:

یک رئیس جمهوری دیگر آمریكا نیز نتوانست از همه‌گیری و آلوده شدن میلیون‌ها (آمریکایی) به یک بیماری عالمگیر جلوگیری کند و او "وودرو ویلسون" بیست و هشتمین رییس جمهوری آمریکا بود که خود نیز همانند ترامپ در سال 1919 به این بیماری عالمگیر مبتلا شد.

این بیماری با نام "آنفولانزای اسپانیایی" در سال 1918 و در آخرین ماه‌های جنگ جهانی اول ظاهر شد. در ابتدا دولت ویلسون با وجودی که این بیماری داشت سراسر دنیا را درمی‌نوردید، تلاش کرد این بیماری را کم‌اهمیت و در حد یک آنفلوآنزای ساده جلوه دهد.

"تووی تروی" مورخ ریاست‌جمهوری با استناد به عملکرد دولت ویلسون در قبال اپیدمی آنفلوآنزا، ویلسون را بدترین رئیس جمهوری ایالات متحده از نظر مدیریت یک فاجعه می‌خواند.

او می نویسد:" "واکنش دولت فدرال به شیوع آنفلوانزا در سال 1918 نادیده انگاشتن خطر این بیماری بود.  صدها هزار آمریکایی بدون اینکه رئیس جمهوری ویلسون درباره خطر این بیماری اظهار نظری کند -  و به جای آن دولت فدرال مشغول بسیج عمومی برای جبهه‌های جنگ بود -جان خود را از دست دادند."

او همچنین ویلسون را به دلیل کمک (ناخواسته) به شیوع بیشتر همه‌گیری با ادامه بسیج نیروها مقصر می‌داند "حتی وقتی که جنگ جهانی اول رو به پایان بود."

در آوریل 1919  ویلسون 63 ساله بلافاصله پس از ورود به پاریس برای مذاکرات صلح چهارجانبه، به این بیماری مبتلا شد.

"سارا فلینگ" ، یکی از نویسندگان انجمن تاریخی کاخ سفید، خاطرنشان می‌کند که تعدادی از اعضای تیم ویلسون و اطرافیان او نیز طی سفر به اروپا در ماه فوریه 1919 به آنفلوانزا مبتلا شدند، از جمله دخترش مارگارت، چندین عضو سرویس مخفی، عکاس شخصی ویلسون و رییس دفترش.

خبر بیماری ویلسون در ابتدا از مردم پنهان نگه داشته شد و خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در 5 آوریل به طور گذرا و کوتاه خبر بیماری او را تکذیب کرد و نوشت: رییس جمهوری به بیماری آنفلوآنزا مبتلا نشده است.

اما هیچ‌کس بهتر از دریادار" گری تی گریسون"، پزشک شخصی ویلسون، نمی‌دانست چه چیزی پنهان نگه داشته شده است.

گریسون در اظهارنظری عمومی در واکنش به شایعات درباره وضعیت بیماری ویلسون، با پنهان نگه‌داشتن بیماری، فقط گفت که رئیس جمهوری به دلیل بار کاری و "هوای سرد و بارانی" در پاریس سرما خورده است.

اما او به طور خصوصی داستان دیگری را تعریف کرد. او در نامه‌ای که فقط کمی بیش از یک دهه پیش علنی شد، در 14 آوریل همان سال (1919)  به یکی از دوستان خود نوشت و توضیح داد: "این دو هفته گذشته مطمئناً روزهای سختی برای من بوده است. رئیس جمهوری ناگهان در زمانی که به نظر می‌رسید تمام تمدن بشری در تعادل است، به شدت به بیماری آنفلوانزا مبتلا شد."

6 ماه پس از ابتلا به آنفولانزا، ویلسون دچار سكته مغزی شد كه باعث شد او تا حدی فلج و نابینا شود وماه‌های آخر دوره خود را با ناتوانی طی کند. او در فوریه 1924،  3سال پس از ترک کاخ سفید و پایان دوره خود، درگذشت.

آنفلوآنزای اسپانیایی که در سال پایانی جنگ اول جهانی(1918) نخست از جبهه‌های جنگ و از بین نیروهای انگلیسی رواج یافت پس از بیش از 2 سال همه‌گیری در سال 1920 با مرگ بیش از 50 میلیون نفر از جمعیت جهان، از بین رفت.




بیشتر بخوانید:

*ترامپ هم کرونا گرفت / ترامپ و همسرش در قرنطینه

*زنی که ترامپ را به کرونا مبتلا کرد (+عکس)

*ابتلای هر 3 ترامپ دنیا به کرونا

*کرونای امروز و آنفلوآنزای 100 سال پیش در ایران

*بحران یک قرن پیش آنفولانزا / شباهت‌ و تفاوت‌ با کرونا (+عکس)

 

لینک کوتاه: asriran.com/00394I

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کرونا آنفلوآنزای اسپانیایی ترامپ رییس جمهوری رئیس جمهوری مبتلا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۴۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران

«شکاف کام و لب» یک نقص خلقتی است که معمولاً در دوران جنینی در طول تشکیل صورت نوزاد رخ می‌دهد. این شکاف می‌تواند از کنار کام تا لب بروز کند و در برخی موارد تا پایین گوش نیز گسترش یابد.

عبدالجلیل کلانتر هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به قابل اصلاح بودن شکاف لب و کام اظهار کرد: این عارضه یک ناهنجاری هنگام تولد است، در کشورهای پیشرفته آمار ابتلا به آن به ازای هر ۷۰۰ نفر یه مورد است اما این آمار در کشور ما به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد مبتلا به شکاف لب است.

وی افزود: این ناهنجاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها ژنتیکی است که از طریق ژن منتقل می‌شود، همچنین مصرف بعضی از داروهای خواب‌آور، ضد تشنج و آرامبخش‌ها توسط مادر، در مدت زندگی جنینی بویژه در سه ماه نخست می‌تواند موجب این عارضه شود.

هرمزی ادامه داد: بعضی از عفونت‌های ویروسی مثل سرخک، سرخچه و اوریون می‌تواند موجب شکاف لب و کام باشد، همچنین مصرف سیگار و الکل نیز از عوامل دیگر این عارضه شناخته می‌شوند.

وی گفت: شکاف لب و کام بیش از ۱۰۰ نوع وجود دارد و بسته به عامل بیماری‌زا و میزان اثر و زمان تاثیر آن در جنین می‌تواند تنوع ایجاد کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: اگر جنینی با این عارضه متولد شود با توجه به شدت، بیماری‌های همراه و نوع بیماری شکاف لب، درمان‌های متفاوتی تجویز می‌شود که مهم‌ترین آن ها جراحی است. درمان‌های مراقبتی، روانکاوی، روانشناسی، مددکاری‌ اجتماعی، مراقبت‌های برای شیرخوردن، بهداشت و عفونت‌های زخم نیز از دیگر مراحل درمان است.

وی افزود: در صورتی که شکاف لب و کام لب پیچیده نباشد معمولاً زیر ۵ ماهگی و ترجیحا ۳ تا ۴ ماهگی عمل جراحی امن و خوبی برای بیمار انجام خواهد شد که در ۹۰ درصد موارد به جراحی تکمیلی نیازی نیست.

منبع: آنا

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)