Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-18@02:49:15 GMT

پرواز بدون بازگشت پول ‌های مردم

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۳۱۳۷۹

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  زمزمه‌های کنسلی پرواز از اوایل اسفند ماه به‌ دلیل همه‌گیر شدن کرونا بر سر زبان‌ها افتاد و پروازها و سفرهای خارجی بسیاری از مردم که بلیت رزرو کرده بودند، کنسل شد. با وجود دستور وزیر راه و شهرسازی در پنجم اسفند ماه برای بازگشت بهای بلیت کنسل شده هواپیما، برخی تاکنون نتوانسته‌اند بهای بلیت خود را که از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی تهیه کرده بودند دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

قرار بود هزینه کنسلی بلیت‌ها از مردم دریافت نشود تا آنها بتوانند بدون جریمه بلیت‌شان را کنسل کنند. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی در اردیبهشت ‌ماه در این‌باره اعلام کرده بود که ایرلاین‌های داخلی باید بهای بلیت استرداد شده را بازگردانند و در حال پیگیری این مسئله از طریق ایرلاین‌های خارجی نیز هستیم.

 

البته جعفرزاده گفته بود ایرلاین‌های خارجی تابع قوانین یاتا (انجمن بین المللی حمل‌ ونقل هوایی) هستند، اما سازمان هواپیمایی پیگیر کنسلی پروازهای خارجی بوده است. این سخنان در حالی زده شد که حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  می‌گوید: «تمام این اقدامات با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفته است و حالا که این مشکلات پیش‌آمده، مسئولان این سازمان می‌گویند آیین‌نامه‌ای برای بازگرداندن پول مسافران خطوط پروازهای خارجی ندارند».

 

در شرایط اقتصادی کنونی ده‌ها میلیارد تومان پول مردم در شرکت‌های هواپیمایی خارجی از جمله شرکت‌های هواپیمایی ترکیش ترکیه و لوفت‌هانزای آلمان بلوکه شده است. به‌تازگی هم مذاکرات برای ایجاد شعبه ‌ویژه رسیدگی به تخلفات گردشگری از جمله رسیدگی به شکایات مرتبط با ایرلاین‌های خارجی در دادگستری استان تهران آغاز شده است. در این شعبه‌ ویژه کارشناسان خبره معرفی می‌شوند تا درخصوص تخلفات تورهای گردشگری و مشکلات مربوط به بلیت‌های پروازی تصمیم‌گیری شود.

 

 براساس آماری که فعالان صنعت گردشگری ایران در اختیار قرار داده‌اند، تمامی ظرفیت پروازی در نظر گرفته شده برای فروردین ‌ماه سال ۹۹ تعداد ۴۴۰ هزار صندلی پرواز به مقاصد خارجی بود که از این تعداد حدود ۳۰۰ هزار صندلی تنها برای نوروز در حال فروش بود. براساس همین آمار، حدود ۲۵ درصد ظرفیت ۳۰۰ هزار صندلی نوروزی به مسافران فروخته و پول بلیت آنها از ایرانی‌ها دریافت شده بود. در نهایت ۷۰ هزار صندلی فروخته شد که تعداد حدود ۳۰هزار ایرانی بلیت سفر به ترکیه را خریداری کردند و ۸۰‌ درصد ایرانی‌هایی که ظرفیت ۷۰‌ هزار صندلی را پر کردند عازم کشورهای ترکیه، گرجستان، آذربایجان و دبی بودند.

 

برآورد  حاکی است حدود ۱۸۰ میلیارد تومان تنها برای سفر به ترکیه به ایرلاین‌ها پرداخت شد که هنوز بخش عمده این پرداختی‌ها به مسافران مسترد نشده است. تخمین‌زده می‌شود مبلغ بلیت پرواز به ترکیه در سفرهای نوروزی برای هر نفر ۶ میلیون تومان و برای سفر به آذربایجان و گرجستان ۳ میلیون تومان و برای سفر به دبی نیز ۴‌ میلیون تومان بوده است.

 

سازمان هواپیمایی پاسخگو نیست

پیگیری‌ها بر برقراری ارتباط با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری راه به جایی نبرد و مسئولان این سازمان از دادن پاسخ طفره رفتند. جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی که موظف است پاسخگوی خبرنگاران در این خصوص باشد هم حاضر به گفت‌وگو با ما نشد.

 

از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که باید حامی شکایت‌های مردمی در این خصوص باشد نیز جوابیه‌ای به ‌دست‌مان نرسید. اسماعیل برات، معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشوری در این خصوص می‌گوید: «ما موضوع را از طریق وزارت خارجه پیگیری کردیم تا پول‌ها به مردم برگردانده شود و به آژانس‌ها هم بخشنامه کردیم و آنها موظف به انجام این کار هستند.

 

چرا که اگر شاکی در این خصوص داشته باشند مجوزشان ابطال می‌شود و آنها با تخلفی که می‌کنند عملا ضمانت‌نامه حسن انجام کارشان را نقض خواهند کرد. تاکنون برای هزار و 126پرونده شکایت از سوی سازمان ما رأی صادر و مختومه اعلام شده و اگر کسی شکایتی در این خصوص داشته باشد ما پیگیری می‌کنیم».

 

اما آنچه واقعیت دارد این است که پول برخی از مردم به هر دلیلی سرگردان است و محمل‌های غیرقانونی رسیدگی به شکایات در وزارت میراث‌فرهنگی و ادارات استانی آن وزارتخانه و همچنین کمیته‌های رسیدگی به شکایت در سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن‌های تخصصی قادر به برطرف کردن این مشکلات نیستند، چون این کمیته‌ها نمی‌توانند حکم صادر کنند.

 

خط پروازی معروف آلمان نیز که بزرگ‌ترین خط پروازی آن کشور است، هنوز بیش از ۵۰ میلیارد تومانی را که ایرانی‌ها برای خرید بلیت‌های پروازی از طریق شرکت‌های خدمات مسافرتی ایران به آن شرکت داده‌اند، مسترد نکرده است. 2 خط پروازی مهم و شناخته شده کشوری نیز همین مشکل را دارند و هنوز بخشی از بدهی خود به مسافرانی را که پروازهایشان از اسفند ماه سال قبل تاکنون کنسل شده است، مسترد نکرده‌اند. در این‌باره خاطیان باید پاسخگو باشند، بررسی کنند و ببینند سایت‌های فروش آنلاین چقدر از وجوه مردم را نگه داشته‌اند و بازنگردانده‌اند.

 

وجه مورد نظر بازگردانده خواهد شد

هنوز بسیاری از مردم که به خاطر کرونا در ایام نوروز و از اسفند به‌اجبار سفرشان را لغو کردند در تماس با آژانس مسافرتی مربوط این جمله را می‌شوند «وجه مورد نظر بازگردانده خواهد شد»! اما اینکه چرا باید مردم بعد از گذشت بیش از 7‌ ماه این پاسخ را بشنوند جای سؤال دارد.

 

به ‌عنوان مثال یک آژانس مسافرتی به یکی از مسافران که بلیت پرواز خود را از شرکت هواپیمایی ایرعربیا به مقصد کاتماندو خریداری کرده، اعلام کرده که این شرکت هواپیمایی خارجی به جای بهای بلیت یک ووچر اعتباری (بلیت اعتباری هواپیما) به او می‌دهد که تا یک سال می‌تواند به ازای این مبلغ با این ایرلاین به هر مقصدی پرواز کند. 

 

همچنین یکی دیگر از مسافران که بلیت پرواز تهران به کوآلالامپور را از شرکت ماهان خریداری کرده بود، تا‌کنون نتوانسته از این ایرلاین بهای بلیت خود را دریافت کند و در پیگیری‌های خود این پاسخ را از مسئولان این شرکت هواپیمایی دریافت کرده که وجه مورد نظر به او بازگردانده خواهد شد.

 

متأسفانه برخی شرکت‌های هواپیمایی مانند شرکت هواپیمایی ترکیش ایر چند روز مانده به پرواز، سفر‌های خود را لغو می‌کنند و این در حالی است که مبالغ بلیت‌ها را به این زودی‌ها باز نمی‌گردانند که مردم بسیار از این موضوع گله‌مندند. در این زمینه سازمان هواپیمایی و سایر دستگاه‌های هوایی، تذکری هم به این شرکت‌ها نمی‌دهند و این خود باعث تشدید اقدامات این شرکت‌ها می‌شود.

 

اقتصادآنلاین

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: نوروز نوروز کرونا ایرلاین اقتصاد جام نیوز گردشگری سازمان هواپیمایی شرکت هواپیمایی ایرلاین ها هزار صندلی بهای بلیت بلیت ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۱۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ استرداد بلیت هواپیما باید ظرف ۷۲ ساعت بازگردانده شود

 جعفر يازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه تمامی شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند مبالغ بلیت های باطل شده پروازهای شنبه و یکشنبه را کامل بازگردانند گفت: طبق حقوق مسافری باید تمامی شرکت‌های هواپیمایی مبالغ بلیت‌های باطل شده را ظرف ۷۲ ساعت به مسافران کامل بازگردانند.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری به‌تمامی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی در خصوص لزوم رسیدگی به امور مسافران پروازهای باطل شده به‌دنبال بسته شدن تعدادی از فرودگاه‌ها اخطار داده است.

یازرلو با اشاره به شرایط رسیدگی به امور مسافران پروازهای باطل شده به‌دلیل بسته شدن تعدادی از فرودگاه‌های کشور، اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته و گزارشات واصله، از ابتدای بازگشایی فرودگاه‌های کشور و رفع محدودیت‌های وضع شده با کمال تأسف برخی از شرکت‌های هواپیمایی، چارتر کنندگان پرواز، دفاتر فروش بلیت و سایت‌های فروش آنلاین به قصد انتفاع مالی بیشتر از شرایط غیر مترقبه به وجود آمده و بدون توجه به رعایت حقوق مسافران، رویه و مقررات تغییر یا ابطال غیر داوطلبانه بلیت، مغایر با اهداف بخشنامه صادره‌ی این سازمان در تاریخ ۲۶ فروردین‌ماه، با طرح ایرادات یا فرضیات مختلف از رسیدگی شایسته به امور مسافران خودداری کرده‌اند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری  اظهار کرد: همچنین با اخذ جرائم و دریافت مابه‌التفاوت کلاس پروازی و غیره از مسافران، ضمن ضرر مالی به مسافران، موجب نارضایتی عمومی شده‌اند.

وی  بابیان اینکه  سازمان هواپیمایی کشوری به هر یک از شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی و عوامل فروش بلیت آنها که اقدام سودجویانه مانند افزایش ناگهانی بهای بلیت، عدم تخصیص جا به مسافران دارای بلیت پرواز ابطال شده و فروش ظرفیت موجود در پروازها به مسافران جدید اخطار می دهد گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به‌دقت رصد و به‌هنگام دریافت شکایت از مسافر ضمن تشکیل پرونده، مستندات مربوطه با تعیین وصف مجرمانه آن به دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۰ (ویژه فرودگاه‌های تهران) ارجاع خواهد  شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • مبلغ استرداد بلیت هواپیما باید ظرف ۷۲ ساعت بازگردانده شود
  • اخطار سازمان هواپیمایی کشوری به تمامی شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی
  • سازمان هواپیمایی: شرکت‌ها باید به امور مسافران خود رسیدگی کنند
  • موافقت با صدور مجوز پروازهای فوق العاده برای شرکت های هواپیمایی
  • بازگشت پرواز‌های فرودگاه امام و مهر آباد به حالت عادی
  • بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص رسیدگی به امور مسافران در شرایط غیرمترقبه
  • عودت مبلغ بلیت مسافران باطلی، بدون کسری وجه
  • پول بلیط مسافران پروازهای باطل شده استرداد می‌شود
  • بخشنامه سازمان هواپیمایی برای پروازهای باطل‌شده
  • بخشنامه هواپیمایی درباره شرایط رسیدگی به امور مسافران