Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم و اشعار اجرا شده توسط یازده مداح مطرح کشور در محرمی که گذشت در برنامه «محرم امسال» مورد تحليل هنری، ادبی، اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گيرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در برنامه‌ای پژوهشی با عنوان «محرم امسال» که به همت گروه فرهنگ و هنر دانشكده فرهنگ و ارتباطات و نيز انديشكده راهبردي اربعين دانشگاه امام صادق (ع) طراحی و اجرا می‌شود، مراسم و اشعار اجرا شده توسط یازده مداح مطرح کشور در محرمی که گذشت مورد تحليل هنری، ادبی، اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سيد مجيد امامي، مدير انديشكده راهبردي اربعين در اين‌باره گفت: نقش آفرینی گسترده و عمیق هیئت‌های عزاداری و ذاکران اهل بیت در فضای فرهنگی و رسانه ای امروز کشور بر کسی پوشیده نیست. ‏ هیئت‌ها امروز به یکی از منابع اصلی و جریان ساز تولید محصولات رسانه‌ای و هنری و انتقال معنا و پیام در کشور و جهان اسلام تبدیل شده‌اند. تنوع و تکثر آثار، استمرار و تولید زنده و رويداد محورانه محتوا، مشارکت عمومی مردمی در فرایند تولید و توزیع آثار، و برخورداری از گستره وسیع مخاطب، و تأثیرگذاري عمیق عاطفی و اعتقادی از ویژگی‌های مهم این جریان فرهنگی است.

وی افزود «شعر» از ارکان اصلی شکل دهنده محتوای هیئت‌ها است و بسیاری آن را ستون خیمه آیین‌های عزاداری تشيع به حساب می‌آورند. از سوی دیگر این آیین‌ها از مهمترین عرصه‌های ظهور و حضور شعر در زندگی مردم محسوب می‌شود و در چرخه استعدادیابی، آموزش، تمرین و تعالی بسیاری از شاعران نقشی بی بدیل ایفا می‌کند.

امامي خاطر نشان كرد:‏با وجود این جایگاه و اهمیت فرهنگی و رسانه‌ای، جای نگاه کارشناسانه به شعر و مداحي‌هاي عاشورايي و بررسی ابعاد مختلف آن در فضای فرهنگی و دانشگاهی کشور بسیار خالی ست. مطالعات هرچند محدود مناسک و آیین‌های شيعي تا كنون از تقليل گرايي روش شناختي و تحميل ذهن گرايي نظريه پردازان جامعه شناسي دين رنج برده است و گفتگو و فحص میدانی از واقعیت این پدیده مهم هنری زيبايی شناختي و معنوي(توامان) يعني مداحي و روضه خواني ، سابقه اندكي دارد.
برخي پژوهش ها و آثار نيز از عملكرد يا محتواي برخي شاعران نوگرا براي تثبيت خرده نظريات مناسكي شان استفاده كرده اند و تتبع بي طرفانه كمتر ديده شده است.

امامي افزود: هرچند ما هنوز هم فاقد يک چارچوب نظري بومی و اسلامی برای مناسک پژوهي شيعي هستيم ولي مباحثه همدلانه و كارشناسي بر اساس محتواي زنده مناسك و هيآت امروز ايران، مقدمه ای برای پژوهش‌های بزرگ و الهام بخش بعدي است. اين درحالي است كه واقعيت اجتماعي جامعه ايران متاثر از كرونا و محدودسازي هاي احتياطي اجتماعات، فشارهاي اقتصادي و گذار فرهنگي و نسلي خاصي قرار دارد و بي شك تعامل بين پديده هنري معنوي مداحي با اين شرايط قابل تحليل است.

ما بر آنیم در این مجموعه نشست‌ها گام‌های نخست در رفع این خلأ را برداریم و به تحلیل روزآمد محتوای ادبی و معرفتی عرضه شده توسط چند تن از مادحان پر مخاطب و رسانه‌ای بپردازیم. عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق(ع) افزود: بر همين اساس شعر و محتوای مداحي مراسم محرم اخير آقايان محمود کریمی،مهدی سلحشور،سعید و محمد حسین حدادیان، محمد رضا و حسین طاهري، مجید بنی فاطمه ، میثم مطیعی، مهدی رسولی، محمدرضا بذری، رضا نریمانی، محمد رضا پویانفر و حنیف طاهری در گفتگوهايي تخصصي مورد بحث قرار مي گيرد.

مدير انديشكده راهبردي اربعين گفت: اين نشست‌ها با حضور دو كارشناس ادبي و نيز اجتماعي و با دبيري محمد مهدي سيار عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق در دوشنبه و چهارشنبه‌هاي هر هفته از 14 مهرماه تا پنج هفته و به صورت برخط برگزار مي‌شود. علاقمندان مي‌توانند اولين نشست از اين مجموعه را ساعت 19 و 30 دقيقه دوشنبه از طريق لينک https://vc.isu.ac.ir/ch/arbaeen-isu  دنبال نمايند.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: مداح ماه محرم سید مجید بنی فاطمه شده توسط رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۲۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبار از محل قرارگاه شهید آوینی برای تقویت انجمن های هنری

به گزارش خبرنگار مهر، حسین محمودی فر شامگاه یکشنبه در نشست با رؤسای انجمن‌های هنری که حضور مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: بهره گیری از پتانسیل و ظرفیت انجمن‌های فرهنگی و هنری از جمله اهداف و سیاست‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: بر این امر واقف هستیم که انجمن‌های فرهنگی و هنری می‌توانند در راستای ارتقا و رونق حوزه فرهنگ و هنر نقش آفرینی کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، تاکید کرد: استان مرکزی مهد پرورش مفاخر، دانشمندان و هنرمندان بزرگی است که در طول تاریخ خدمات ارزنده‌ای را در حوزه‌های مختلف به کشور ارائه کرده‌اند و باید اذعان داشت که انجمن‌های فرهنگی و هنری در این استان در جهت رشد و اعتلای فرهنگ و هنر جامعه به خوبی نقش آفرینی می‌کنند.

وی افزود: امسال شاهد اتفاق خوبی در حوزه فرهنگ و هنر هستیم به طوری که از محل قرارگاه شهید آوینی، برای تقویت انجمن‌های فرهنگی و هنری به خصوص فعالیت‌های تولیدی اعتباراتی اختصاص داده شد تا انجمن‌ها در تولید آثار فاخر و همچنین آموزش و تربیت هنرمندان هزینه کنند.

محمودی فر، زبان هنر را به عنوان رساترین و مؤثرترین زبان انتقال پیام در جامعه یاد کرد و گفت: هنر بر روح و روان انسان‌ها، تأثیری عمیق و ماندگار دارد به همین منظور هزینه در بخش فرهنگ و هنر یک سرمایه محسوب می‌شود که نقش اساسی بر آینده حوزه فرهنگ و هنر خواهد داشت.

کد خبر 6084873

دیگر خبرها

  • الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد
  • نقد شاعران مداح و متملق در اشعار سعدی شیرازی / پندهای سعدی برای به سر عقل آمدن قدرتمداران / نوآوری معتدلانه سعدی و تحول تند و تیز مدرنیته
  • ۲۸۵ برنامه به مناسبت دهه کرامت در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • اعتبارمداح برای مجالس مومنین است
  • تخصیص اعتبار از محل قرارگاه شهید آوینی برای تقویت انجمن های هنری
  • تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی
  • برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی تشریح می‌شود
  • بررسی بهای خدمات فرهنگی در کمیسیون‌های شورای شهر تهران
  • نشست خبری تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) و چله رضوی در تهران برگزار می‌شود