Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:17:41 GMT

یک جعل علمی درباره جنگ تحمیلی

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۳۲۶۷۹

یک جعل علمی درباره جنگ تحمیلی

کتابی که مربوط به تخصص من و یکی از کتاب‌های معتبر جراحی در دنیاست مطلبی با عنوان «درس‌نامه‌ی جراحی سابیستون» آمده است. فصلی در این کتاب به‌عنوان سلاح‌های شیمیایی وجود دارد که با این جمله غیرواقعی شروع می‌شود: «سلاح‌های شیمیایی که ایران علیه عراق استفاده کرد!»

به گزارش ایسنا، دکتر سید مسعود خاتمی، مسئول بهداری کل سپاه در سال‌های دفاع مقدس از یک روایت وارونه در رابطه با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ ایران و عراق در کتاب تاریخ شفاهی خود با عنوان «طبیب زندان دولتو» که توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است، پرده برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت امور خارجه ایران در مرحله اول می‌خواست ثابت کند که صدام از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است. بعد هم شاید قصد داشت اقدامات پیشگیرانه انجام دهد که البته تا آخر جنگ موفق نشد و صدام حسین در نهایت آخرین زهرش را در حلبچه ریخت.

همان‌طور که می‌دانید مردم بی‌گناه را با گازهای خفه‌کننده ناجوانمردانه از بین برد و متأسفانه در مقابل این اقدام هیچ اقدام مؤثری هم انجام نشد. حتی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در تاریخ نظامی معاصر، ایران را به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی متهم کردند.

در کتابی که مربوط به تخصص من و یکی از کتاب‌های معتبر جراحی در دنیاست مطلبی با عنوان «درس‌نامه‌ی جراحی سابیستون» آمده است. فصلی در این کتاب به‌عنوان سلاح‌های شیمیایی وجود دارد که با این جمله غیرواقعی شروع می‌شود: «سلاح‌های شیمیایی که ایران علیه عراق استفاده کرد!»

من این قسمت را کپی گرفتم و به یکی از فرماندهان سپاه نشان دادم و گفتم یک ‌فصل کتابی که در دنیا مرجع است با جمله علیه ایران شروع می‌شود.

چند سال قبل هم مجله «ساینس» همین اشتباه را تکرار کرده بود. دکتر رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی، مدیرمسئول مجله ساینس را به ایران دعوت و زمینه ملاقات او را با عده‌ای از مجروحان و جانبازان شیمیایی فراهم کرد و تاریخچه برخی بمباران‌های شیمیایی عراق را برای او شرح داد.

او وقتی برگشت مقاله‌ای نوشت و در آن، ضمن اشاره به ملاقات با مصدومان شیمیایی ایران اعتراف کرد که عراق در جنگ هشت ساله علیه ایران از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

این کار بزرگی بود که ۳۰ سال بعد از پایان جنگ در سال ۹۷ انجام شد. شک نداشته باشیم که اروپایی‌ها که تغذیه‌کننده صدام در زمینه سلاح و تجهیزات بودند و حالا می‌خواهند با نوشتن وارونه‌ی تاریخ، همه‌ی تقصیرها را به گردن جمهوری اسلامی ایران بیندازند و نسل بعد را به ما بدگمان کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس جنگ تحمیلی سلاح شیمیایی سلاح های شیمیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۲۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ در این شهر روسیه حضور دارد، عصر امروز (سه‌شنبه) چهارم اردیبهشت ماه با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار احمدیان و الاعرجی ضمن مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق توافق کردند کمیته‌های فرعی و عالی‌ هر چه‌ زودتر تشکیل جلسه دهد.

الاعرجی با راهبردی خواندن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای مصوبه‌ پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای نظامی ائتلاف تأکید کرد.

مشاور امنیت ملی عراق، در این ملاقات از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرد.

احمدیان در رأس هیأتی برای شرکت در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ حضور دارد و در حاشیه این نشست‌ها نیز با تعدادی از همتایان خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت.

کد خبر 846777 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان ایران و عراق عراق

دیگر خبرها

  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق
  • عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • محموله صادراتی اسرائیل در مرز بازرگان توقیف شد + جزئیات
  • عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد
  • انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟