Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علی شهریاری اظهار کرد: دامپزشکی همزمان با پیدایش کشاورزی آغاز شد و از زمانی‌که حیوانات اهلی شدند قطعا کسانی وجود داشتند که به فکر سلامتی آن‌ها بودند. با پیدایش جامعه نوین، دامپزشکی نیز در کشور‌های مختلف و ایران به وجود آمد که پس از آن سازمان دامپزشکی به وجود آمد و به تبع آن رشته دکترای دامپزشکی در دانشکده‌های مختلف در سراسر کشور تدریس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رشته حوزه‌ها و تخصص‌های متفاوتی دارد؛ در ابتدا هدف از تاسیس این رشته تحصیلی، درمان حیوانات اهلی و غیراهلی است و با توجه به اینکه عمده محصولات غذایی بشر از دام‌ها تامین می‌شود، توجه به بهداشت مواد غذایی اهمیت پیدا می‌کند که عمدتا مسوولیت آن بر عهده دامپزشکان است.

دامپزشکان در معرض ابتلا به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان

وی با بیان اینکه دامپزشکان نقش مهمی در تامین سلامت غذایی بشر دارند، افزود: با توجه به این مساله حرفه دامپزشکی یکی از مشاغل سخت به حساب می‌آید، زیرا تعامل با حیوانات کار سختی است و مخاطراتی از نظر وارد شدن آسیب‌های فیزیکی و انتقال بیماری‌های مشترک را در پی دارد. اما متاسفانه در کشور ما به حرفه دامپزشکی کم توجهی شده است. البته به نظر می‌رسد که وضعیت این رشته نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است و خوشبختانه جایگاه و نقش دامپزشکی در حال پررنگ‌تر شدن است.

انتقال رشته دامپزشکی به وزارت بهداشت باعث کنترل سلامت مواد غذایی می‌شود

شهریاری با اشاره به اینکه سال‌ها است که بحث انتقال رشته دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت مطرح شده است، بیان کرد: محول شدن رشته دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت در کش و قوس‌های فراوانی است. اگر آموزش عالی همه رشته‌ها زیر نظر یک وزارت بود، می‌توانستیم بگوییم که این رشته نیز مانند سایر رشته‌ها است، اما باید ببینیم که آیا قرار است تنها آموزش این رشته به وزارت بهداشت سپرده شود و یا در حوزه اجرا نیز زیر نظر بهداشت باشد؟ سپردن هر کدام از بخش‌های دامپزشکی چه آموزش و چه اجرا به وزارت بهداشت چه تاثیری بر این رشته خواهد داشت؟ وقتی مزایا و معایب این کار را در کنار هم بگذاریم، به نظر می‌رسد که سپردن این رشته به وزارت بهداشت باعث کنترل بهتر سلامت مواد غذایی و به تبع آن تضمین سلامت غذایی جامعه می‌شود، زیرا ارتباط بیشتری با وزارت بهداشت دارد.

عضو هیات علمی گروه دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: واقعیت این است که ما باید حرفه خود را بهتر بشناسانیم، اما با این حال شناساندن حرفه دامپزشکی و مشخص کردن جایگاه آن همت مسئولان را می‌طلبد، زیرا این حرفه نقش عمده‌ای در سلامت غذایی جامعه و کنترل کیفی مواد غذایی دارد. در گذشته جایگاه دامپزشکی در جامعه و تامین سلامت غذایی ناشناخته بود، اما در سال‌های اخیر وضعیت بهتر شده است.

همچنین دکتر احمد خواجه، متخصص جراحی دامپزشکی اظهار کرد: انسان به عنوان یک موجود هوشمند در زمین وظیفه مراقبت از خود، گیاهان و حیوانات را برعهده دارد؛ بنابراین اگر این نگرش وجود داشته باشد، نگاه به حیوانات ابزاری نخواهد بود. ما باید به ارزش ژنتیکی و داشته‌های کشور خود در حوزه حیوانات نگاهی استراتژیک‌تر داشته باشیم؛ متاسفانه هنوز باور نکرده‌ایم که در کشور می‌توانیم صنعت دام و حیوانات را توسعه دهیم. به عنوان مثال وجود گاومیش در استان خوزستان فرصت اقتصادی بسیار مناسبی است؛ این دام مقاومت بسیار خوبی نسبت به آب و هوای استان و بیماری‌ها دارد که می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی استان موثر باشد. یا وجود اسب اصیل عرب در خوزستان می‌تواند یک فرصت بسیار خوب و استراتژیک برای اقتصاد استان باشد، اما متاسفانه در کشور ما هنوز به اهمیت ذخایر ژنتیکی و دامپزشکی اهمیت داده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

عقب‌ماندگی تحقیقات دامپزشکی در مقایسه با دیگر کشور‌ها

سختی‌های پیش روی یک دامپزشک

وی افزود: دامپزشکی چه در حوزه دام‌های بزرگ و کوچک، چه حیات وحش و چه حیوانات خانگی به سرعت در حال رشد است، اما هنوز جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا نکرده است. فارغ‌التحصیلان دامپزشکی علاوه بر تحمل شرایط سخت رفتن به روستا‌ها و مناطق عشایری، باید برای تامین امکانات تشخیصی و درمانی خود سرمایه‌گذاری کنند. سختی‌ای که در حرفه دامپزشکی وجود دارد ممکن است در سایر رشته‌ها وجود نداشته باشد از این نظر دامپزشکی جزو مشاغل سخت جهان محسوب می‌شود.

رابطه سلامت حیوانات خانگی با سلامت بشر

این متخصص جراحی دامپزشکی با اشاره به رواج یافتن نگهداری حیوانات خانگی، ادامه داد: اکنون نگهداری حیوانات خانگی در جامعه رواج بسیاری دارد؛ حیوانات خانگی به عنوان یک عضو از خانواده در نظر گرفته می‌شوند و از این نظر بهداشت و سلامت حیوانات بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند، زیرا مستقیما با بهداشت عمومی جامعه در ارتباط است. توجه نکردن به سلامت حیوانات خانگی مستقیما سلامت بشر را هدف قرار می‌دهد بنابراین نقش دامپزشکان در پیشگیری از بیماری‌ها پررنگ‌تر از گذشته می‌شود.

خواجه با بیان اینکه در کشور ما باید نگاه بیشتری به رشته دامپزشکی شود، تصریح کرد: به دلایل گفته شده باید نقش دامپزشک در کشور مهم‌تر تلقی شود. بخش مهمی از غذای انسان چه گوشت و چه منابع پروتئینی از حیوانات تامین می‌شود. از طرفی دیگر حیوانات خانگی به عنوان یک همدم در نظر گرفته می‌شوند، بنابراین به خطر افتادن سلامت حیوانات و کم اهمیت جلوه دادن آن‌ها می‌تواند آسیب جدی وارد کند. به نظر می‌رسد باید به حوزه دامپزشکی نگاه ملی وجود داشته باشد.

این متخصص جراحی دامپزشکی با اشاره به اهمیت ذخایر ژنتیکی، گفت: اکنون در کشور ما مرغ از کشور‌های دیگر وارد می‌شود؛ کشور‌های دیگر تحقیقات ژنتیکی انجام داده‌اند، به این حوزه اهمیت داده‌اند و توانستند که خود مولد مرغ باشند. در حالی‌که ما نیز در کشورمان می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در بخش مرغ‌های بومی، گاومیش و ... تبدیل به صادرکننده ذخایر ژنتیکی شویم. استان خوزستان منشا حدود ۷۰ درصد از پرندگان در کشور است، اگر مراکز تحقیقات جدی تعریف شوند، همه این‌ها باعث می‌شود که کشور ما از نظر علمی در این زمینه تبدیل به مرجع شود و حتی این ذخایر ژنتیکی را به کشور‌های دیگر صادر کند و از نظر اقتصادی نیز به خودکفایی برسد، در کشور ما نگاه کوتاه مدتی به این مساله وجود دارد. با این حال نسبت به گذشته پیشرفت‌های خوبی دیده می‌شود.

وی افزود: به بیماری‌های حیوانات نباید به صورت وحشتناک نگاه کرد، وقتی صحبت از حیوان و انسان می‌شود همه نگاه‌ها به سمت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌رود، در صورتی‌که حیوان باید در محیط مخصوص به خود باشد تا آسیبی وارد نکند و بتواند در کنار انسان باشد. اگر بخواهیم به حیوانات به عنوان همدم و یا منبع اقتصادی نگاه کنیم، باید رفاه و بهداشت حیوانات را نیز کاملا تامین کنیم تا آسیبی وارد نشود. دامپزشکان معمولا در معرض بیماری‌ها قرار دارند و به همین علت آن‌ها در برخورد اول با حیوانات باید توجه داشته باشند که همه نکات لازم را در نظر گیرند تا آسیبی نبینند.

حیوانات تهدید نیستند

خواجه در پایان با تاکید بر اینکه حرفه دامپزشکی نیاز به نگاه ملی دارد، گفت: باید این حرفه به جایگاه واقعی خود برسد، به حیوانات اهمیت داده شود و نباید به حیوانات به عنوان تهدید نگاه کرد بلکه آن‌ها را به عنوان یک فرصت خوب اقتصادی در نظر گرفت و در صورت رعایت مسائل بهداشتی، حیوانات می‌توانند به عنوان یک همراه خوب باشند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشک کشاورزی تضمین سلامتی وزارت بهداشت سلامت حیوانات رشته دامپزشکی حیوانات خانگی حرفه دامپزشکی ذخایر ژنتیکی سلامت غذایی عنوان یک مواد غذایی کشور ما بیماری ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۳۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد اقدام های دستگاههای اجرایی در حیطه امنیت غذایی و سلامت غذای کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما:دکتر محمد اسماعیل مطلق گفت: اقدام‌های دستگاه‌های اجرایی مربوطه در حیطه امنیت غذایی و سلامت غذا توسط دبیرخانه شورای عالی رصد می‌شود و تمامی دستگاه‌ها موظفند گزارش اقدامات را جهت جمع بندی به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارسال نمایند.
وی افزود: دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی پیرو ابلاغ رهنمود‌های رئیس جمهور در هجدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، جلسه هم اندیشی و هماهنگی اجرای رهنمود‌های رئیس جمهور در خصوص اهمیت توجه به امنیت غذایی و سلامت غذای مصرفی مردم و تکالیف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌های مرتبط را برگزار کرد.
رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت وامنیت غذایی تصریح کرد: وزارت بهداشت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور طی مدت ۲ ماه اقدامات لازم در راستای تولید مواد غذایی از مزرعه تا سفره را تدوین خواهند کرد و در جلسه بعدی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارائه نمایند.

دیگر خبرها

  • ساماندهی بهداشتی اولویت طرح تضمین سلامت فرآورده‌های شیلاتی است
  • آموزش‌های مرتبط با آبزیان در استان بوشهر گسترش می‌یابد
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در البرز معدوم شد
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • رصد اقدام دستگاه‌های اجرایی در حیطه امنیت غذایی و سلامت غذای کشور
  • رصد اقدام های دستگاههای اجرایی در حیطه امنیت غذایی و سلامت غذای کشور
  • کشف و معدوم سازی بیش از ۴ تن مواد غذایی فاسد در پارس آباد