Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در ۳۰ سال آینده سالمندان یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که نیاز خاص خود را دارند بنابراین برنامه‌ریزی‌های لازم برای کنترل سونامی سالمندی در کشور باید از امروز آغاز شود.

شهلا نوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به هفته جهانی سالمند از ۷ تا ۱۳ مهر امسال اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸۳ هزار و ۵۹ سالمند در استان همدان زندگی می کنند که ۱۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ درصد جمعیت همدان را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵ سالمندان ۹.۳ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دادند و در آن سال آمار سالمندان همدانی با ۱۰.۸ درصد از میانگین کشوری نیز بالاتر بوده است، افزود: همدان بعد از گیلان، مازندران و مرکزی به عنوان چهارمین استان پیر کشور معرفی شده است.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه در بین شهرستان های استان همدان، تویسرکان با ۱۵.۸ درصد بیشترین جمعیت سالمندان را داراست، اضافه کرد: شعار امسال هفته سالمند «کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» بود.

وی آگاهی بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی در حوزه سالمندی، محیط دوستدار سالمند، حمایت های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی از سالمندان، مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی از سالمندان، سرمایه و مشارکت های اجتماعی، خانواده و جامعه و سالمندان، قانونگذاری، سیاستگذاری و راهبرد امور سالمندان و آموزش و توانمندسازی سالمندان را از عناوین هفته گرامیداشت و تکریم منزلت سالمندان برشمرد.

نوری با بیان اینکه در حال حاضر در استان همدان سه مرکز شبانه روزی و دو مرکز روزانه نگهداری از سالمندان وجود دارد، تأکید کرد: سالمندی یک فرآیند زیست شناختی مشترک برای تمام موجودات زنده است که افراد می توانند با مراقبت های صحیح از بدو تولد سالمندی خود را در صحت و سلامت طی کنند.

وی کاهش مرگ و میر، افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ باروری را از مهمترین دلایل افزایش سالخوردگی و سالمندان در جامعه معرفی کرد و گفت: تغییرات جمعیتی در کشورهای توسعه یافته طی ۱۰۰ سال رخ می دهد اما این تغییرات در کشور ما در مدت زمان کوتاهی اتفاق افتاده که باید هرچه سریع تر زیرساخت های لازم متناسب با نیازهای سالمندان در کشور و استان همدان ایجاد شود.

نوری با بیان اینکه افزایش رشد جمعیت سالمندی تأکید بر حفظ موقعیت آنها، جایگاه و نیز شأن و حرمت سالمند در خانواده و جامعه و همچنین تأمین نیازهای اساسی آنها را ضروری می کند، اعلام کرد: طبق پیش بینی های انجام شده در ۳۰ سال آینده سالمندان یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند که نیاز خاص خود را دارند بنابراین برنامه ریزی های لازم برای کنترل سونامی سالمندی در کشور باید از امروز آغاز شود.

وی ایجاد زیرساخت های درمانی، بیمارستانی، محیط های دوستدار سالمند، ایجاد مراکز نگهداری و مراکز روزانه توانبخشی برای سالمندان، ارتقاء سطح جامعه در برخورد با سالمندان، توانمندسازی سالمندان، ایجاد امنیت مالی برای رفاه سالمندان و برقراری حمایت اجتماعی از سالمندان را از مهمترین اقدامات لازم برای کنترل بحران سالمندی در سال های آینده برشمرد.

نوری با تأکید بر اهمیت تکریم سالمندان بیان کرد: حفظ ارتقاء سلامت جسمی و روانی سالمندان و توسعه خدمات پیشگیرانه و خدمات درمانی و توانبخشی برای سالمندان از برنامه های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است همچنین برای اینکه سالمندان توانمند، فعال و سالم داشته باشیم باید از هم اکنون برنامه ریزی و اقدامات لازم در این راستا را انجام دهیم.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خاطرنشان کرد: از چهار سال پیش تاکنون سالمندان به مراکز بهداشت محلات خود فراخوان شده و پس از تشکیل پرونده الکترونیک، خدمات مراقبتی، غربالگری و ارائه مکمل ها به آنها ارائه می شود همچنین کلاس های آموزش سبک زندگی برای آنها در دوره های مختلف برگزار شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سالمندان سونامي دانشگاه علوم پزشكي پيري دانشگاه علوم پزشکی برنامه ریزی استان همدان برای کنترل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۴۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بزرگترین آزمون علمی در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، درب‌های آزمون سراسری ساعت ۷ صبح امروز به روی بیش از ۲۳ هزار داوطلب همدانی باز شد تا در آزمون کنکور ۱۴۰۳ شرکت کرده و پس از قبولی، راهی دانشگاه شوند.

به گفته‌ مسئول برگزاری آزمون سراسری در همدان، این آزمون امروز و فردا با حضور بیش از ۲۳ هزار داوطلب در استان همدان برگزار می‌شود

در آزمون سراسری استان همدان ۲۳ هزار و ۸۸۰ نفر در ۵ گروه و در ۳ نوبت باهم رقابت می‌کنند.

نوبت اول آزمون سراسری در ۱۵ حوزه امتحانی استان همدان برگزار می‌شود و ۶۲ درصد داوطلبان را خانم‌ها و بقیه را آقایان تشکیل می‌دهند.

دیگر خبرها

  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز
  • آغاز بزرگترین آزمون علمی در همدان
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • آغاز به کار همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده در قم
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد
  • توسعه بخش‌ درمانی کلینیک امام حسن مجتبی(ع) همدان در هفته سلامت