Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان می‌گویند چراغ های ال ای دی ماوراء بنفش می‌توانند به سالمندان در تولید ویتامین D مورد نیاز آنها، بدون ایجاد آسیب به پوست، کمک کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، با وجود اینکه در مورد اثرات مضر تابش اشعه ماوراء بنفش(UV) موجود در نور خورشید به ما هشدار داده می‌شود، اما این طیف از نور برای تولید ویتامین دی در بدن ما ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون دانشمندان ادعا می‌کنند که ال ای دی های ماوراء بنفش در صورتی که نور خورشید به مقدار کافی در دسترس نباشد، می‌توانند به عنوان یک جایگزین ایمن برای آن عمل کنند.

ویتامین دی(D) بیش از همه به کاهش از دست رفتن تراکم استخوان و توده عضلانی، به ویژه در افراد مسن کمک می‌کند. اگرچه می‌توان این ویتامین را به صورت مکمل نیز مصرف کرد، اما در صورت تولید طبیعی در بدن و در واکنش به قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بسیار موثرتر خواهد بود.

متأسفانه ممکن است افرادی که در عرض‌های جغرافیایی شمالی زندگی می‌کنند، در زمستان که ساعات روشنایی روز کاهش می‌یابد، نور خورشید کافی نداشته باشند و افرادی مانند افراد مسن که توانایی تحرک آنها کاهش یافته است نیز ممکن است نتوانند اغلب یا به مدت کافی برای قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به بیرون از منزل بروند.

از طرف دیگر، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز به مشکلات سلامتی و بیماری‌هایی مانند سرطان پوست و پیری زودرس پوست منجر می شود.

محققان دانشگاه ناگویای ژاپن با در نظر داشتن این مسئله، با تعیین حداقل دوز و شدت قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش مورد نیاز برای تولید کافی ویتامین دی در بدن موش‌ها شروع کردند. در مرحله بعدی، این موش‌ها که از نظر ژنتیکی برای تسریع در روند پیر شدن مهندسی شده بودند، دو بار در هفته مورد تابش ال ای دی های ماوراء بنفش قرار گرفتند و یک گروه کنترل نیز در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار نگرفت.

پس از ۱۲ هفته مشخص شد که موش‌های قرار گرفته در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش دارای سطح ویتامین دی بالاتری در خون خود بودند که با افزایش تراکم استخوان، توده عضلانی و قدرت آنها همراه بود. از همه مهمتر اینکه هیچ آسیب پوستی در طول این آزمایش مشاهده نشد.

محققان اکنون در حال ساخت یک دستگاه قابل حمل دارای چراغ های ال ای دی ماوراء بنفش برای استفاده توسط انسان هستند.

هدف اصلی از ساخت این دستگاه عمدتا استفاده توسط افراد سالخورده برای پیشگیری یا بهبود کاهش تراکم استخوان و کاهش توده عضلانی بدن آنها است.

پروفسور "یوشیهیرو نیشیدا" دانشمند ارشد این مطالعه می گوید: همه افراد مسن با استفاده از این دستگاه قادر به دریافت ویتامین دی کافی به اندازه ای که از نور خورشید می‌گیرند یا حتی بیشتر از آن به روشی آسان و ایمن با هزینه کم خواهند بود. این می‌تواند یک روش امیدوار کننده برای پیشگیری و درمان بیماری کاهش تراکم استخوان و توده عضلانی باشد.

این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تراکم استخوان ماوراء بنفش ويتامين D اشعه ماوراء بنفش تراکم استخوان توده عضلانی قرار گرفتن نور خورشید ویتامین دی ال ای دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۴۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

آفتاب‌‌نیوز :

محبوبه ابریشم‌کار، متخصص طب سنتی در رابطه با علت تشکیل کیست‌ها در بدن گفت: کیست‌ها توده‌های خوش‌خیم در بافت‌های بدن هستند که حجمی از مایع در آن‌ها جمع شده است. به طور کلی توده‌های پستانی به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم‌بندی می‌شود. 

وی افزود: توده‌های فیبروکیستیک، توده‌های خوش‌خیمی هستند که می‌توانند از سن نوجوانی تا بزرگسالی در سینه شکل بگیرند. کیست‌های سینه معمولا متعدد بوده و موجب تغییر در اندازه سینه شده و ایجاد درد می‌کنند.

ابریشم‌کار اظهار کرد: کیست‌های سینه معمولا در دوران قاعدگی بیشتر از مواقع دیگر احساس می‌شوند. این توده‌ها دو نوع ساده و ترکیبی دارند. اما معمولا همان نوع ساده و فیبروکیستیک بسیار شایع‌تر است. 

وی افزود: سبک زندگی، مهم‌ترین عامل در ابتلا به کیست است. به علاوه عامل ارث و ژنتیک نیز بی تاثیر نیست. در اصول طب ایرانی، نوشیدن آب سرد و مواد غذایی تند، عدم فعالیت بدنی، برنامه خواب نامنظم و از همه مهم‌تر استرس، می‌تواند شیوع کیست‌ها را تشدید ببخشد. 

ابریشم‌کار بیان کرد: استرس عاملی است که تاثیر آن در بیماری‌ها خیلی سریع و شدید است. در حوزه طب سنتی، ما تمرکز بر روی تنفس را برای کنترل استرس پیشنهاد می‌کنیم. اگر ما روزی ۱۰ تا ۲۰ بار و در دو نوبت تنفس‌های کنترل‌شده داشته باشیم، تا حد زیادی می‌توانیم سطح استرس خود را کاهش دهیم.

وی افزود: ما در طب ایرانی طیفی برای تعیین درجه سردی و گرمی مواد غذایی داریم. پیشنهاد ما در این زمینه این است که تعادل میان گرمی و سردی تا حد امکان رعایت شود. تجربه نشان داده افرادی که طبع سردتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های فیبروکیستیک قرار دارند. 

متخصص طب سنتی گفت: متخصصین بانوان یا پزشکان عمومی خیلی راحت می‌توانند با یک معاینه کیست را تشخیص دهند. فیبروکیستیک معمولا در اندازه‌های متفاوت و دو سینه دیده می‌شود، اما توده‌های بدخیم عموما در یک سینه وجود دارند. ترشحات خونی یا چرکی از سینه و تغییرات پوستی در سینه نیز می‌تواند نشان از وجود فیبروکیستیک باشد. 

ابریشم کار تصریح کرد: کیست سینه معمولا یک بیماری محسوب نمی‌شود و تنها به عنوان یک تغییر فیزیولوژیکی شایع از آن یاد می‌شود. برای درمان کیست یکی از راه‌های پیشنهادی این است که سیاه‌دانه را به صورت نیم‌کوب به نسبت ۱ به همراه بذر کتان و نسبت دو برابری عسل، هر روز صبح میل کنید. به علاوه برای درمان موضعی، ماساژ روغن بذر کتان روی سینه‌ها برای دوبار در روز می‌تواند موثر واقع شود. 

وی یادآور شد: توصیه ما به عزیزان برای عدم ابتلا به فیبروکیستیک این است که از کودکی به بچه‌ها سبک زندگی درست را آموزش دهیم. لازم است که مصرف کافئین را تا حد امکان کاهش دهیم و مصرف بی‌رویه‌ای نداشته باشیم. ما باید منبع انرژی نداشتن و بی‌حالی‌مان را کشف کنیم و خود را به قهوه محدود نکنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • تم بنفش برای دکوراسیون اشرافی، نظرتان چیست؟ (عکس)
  • کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد