Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی‌که حدود دو هفته دیگر تحریم تسلیحاتی ایران لغو می‌شود، روسیه و ایران از هم اکنون برای توسعه همکاری‌های نظامی دوجانبه برنامه ریزی کرده‌‌ و به عقیده کارشناسان، خرید تسلیحات نظامی روسی به ۵ میلیارد دلار خواهد رسید. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشت: ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به جمهوری اسلامی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل تقریباً دو هفته، در تاریخ  18 اکتبر (27 مهر ماه) منقضی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"حسن روحانی" و "ولادیمیر پوتین"، روسای جمهوری ایران و روسیه، از هم اکنون درباره شرایط ادامه همکاری‌های نظامی بین دو کشور، پس از لغو تحریم، با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای جلوگیری از فروش تسلیحات نظامی به تهران بوده و اعلام کرده است که ارسال کنندگان احتمالی را تحریم خواهد کرد.

"رابرت اوبرایان" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی چندی قبل اعلام کرد که دونالد ترامپ فرمان مربوط به تحریم‌های ایالات متحده علیه کسانی که در تأمین سلاح ایران مشارکت دارند، را امضا کرده است. صحبت بر سر محدود کردن دسترسی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های هسته‌ای، فناوری‌های تولید موشک‌های بالستیک و حتی سلاح‌های متعارف است.

البته در پاسخ به تهدیدات مقامات واشنگتن، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو تحریم‌های برنامه ریزی شده آمریکا برای همکاری با ایران را غیرقانونی می‌داند، چرا که کلیه محدودیت‌های مربوط به فروش تسلیحات نظامی به تهران، در 18 اکتبر (27 مهر) متوقف خواهد شد، دقیقاً همانطور که در قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آمده است.

لاوروف: تحریم تسلیحاتی ایران 27 مهر لغو خواهد شد

کارشناسان روس نیز معتقدند که تهدید به تحریم، مانع از همکاری‌های نظامی بین مسکو و تهران نخواهد شد و حجم صادرات نظامی از روسیه به جمهوری اسلانی، ممکن است طی 5 سال آینده به بیش از 5 میلیارد دلار برسد.

رسانه‌های آمریکایی لیست بلند و بالایی از اسلحه‌های روسی را نام برده‌اند که ممکن است مورد توجه ایران باشد.

نشریه آمریکایی "دیده‌بان نظامی" (Military Watch) به تازگی در مقاله‌ای نوشته است که ایران، پس از لغو تحریم‌های شورای امنیت، به چندین نوع تسلیحات نظامی روسی دست خواهد یافت، زیرا قطعاً روسیه در مقابل تهدیدهای آمریکا به تحریم، مقاومت خواهد کرد. اعتقاد بر این است که تهران علاقه مند به خرید برخی انواع جنگنده‌های سوخو و میگ روسیه، زیردریایی‌های جنگی و احتمالاً بالگردهای تهاجمی روسی است.

کارشناسان آمریکایی می گویند، جمهوری اسلامی مشتری بالقوه اصلی جنگنده سوخو-57 است تا آن را جایگزین هواپیمای اف-4 قدیمی خود کند. آنها یادآور شده‌‌اند که همکاری‌های نظامی بین روسیه و ایران تاریخ بسیار طولانی دارد که ایالات متحده بارها سعی کرده در آنها خلل ایجاد کند و گاهی نیز در این تلاش موفق بوده است.

اولویت تجهیزات نظامی ایران- جنگنده‌، پدافند هوایی و هواپیماهای ترابری نظامی است

"روسلان پوخوف" مدیر مرکز تجزیه و تحلیل راهبردی و فناوریها معتقد است: «تحریم طولانی مدت تسلیحاتی علیه ایران منجر به این واقعیت شده که تهران علاقه مند شود بیشتر سلاح‌های خود را به روز کند. البته توانایی مالی ایران محدود است، بنابراین خریدهای آینده با دقت اولویت بندی خواهند شد. نخستین اولویت‌ها می تواند هواپیمایی جنگی، پدافند هوایی و هواپیماهای حمل و نقل نظامی باشد.»

این کارشناس یادآور شد، البته چین ممکن است رقیب آشکاری برای تسلیحات نظامی روسی باشد. با این حال، موتورهای هواپیماهای چینی هنوز نتوانسته در بازار ایران جایگاهی برای فناوری‌های روسیه باقی بگذارند. سیستم‌های دفاع ضد هوایی روسیه نیز بی رقیب به نظر می‌رسند. در عین حال، چین ممکن است در عرصه هواپیماهای ترابری نظامی یا هواپیماهای بدون خلبان، بتواند علاقه تهران را جلب کند.

پوخوف افزود: «البته هنگام فروش تسلیحات نظامی به ایران، روسیه باید مواضع طرف اسرائیلی را هم در نظر بگیرد که ممکن است با فروش انواع خاصی از سلاح به تهران مخالفت کند.»

این کارشناس همچنین به پیشرفت قابل توجهی ایران در تولید برخی انواع تسلیحات نظامی مدرن نیز اشاره کرد و گفت: «تهران در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و سلاح‌های موشکی خود پیشرفت کرده است و دقیقاً حملات موشکی تلافی جویانه ایران علیه پایگاه‌های آمریکایی در خاک عراق، این مسئله را به خوبی نشان داد.»

روسلان پوخوف در انتها یادآور شد: «طبق برآوردهای من، طی 5 سال آینده روسیه می تواند روی حدود 5 میلیارد دلار در تأمین تسلیحات و تجهیزات نظامی به ایران حساب کند. اگرچه شاید، حجم ارسال سلاح، حتی بیشتر از این باشد.»

جلالی: همکاری‌های نظامی روسیه و ایران به‌سرعت در حال توسعه استتأکید زاخارووا بر لزوم همکاری روسیه و ایران برای مقابله با اخبار جعلی غرب

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار ایران بین الملل اخبار روسیه اخبار آمریکا اخبار ایران بین الملل اخبار روسیه فروش تسلیحات نظامی همکاری های نظامی روسیه و ایران میلیارد دلار نظامی روسی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۵۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد

دولت فرانسه با متهم کردن روسیه به انتشار اخبار جعلی و نادرست، از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌های بیشتری علیه مسکو اعمال کند.

به گزارش اسپوتنیک، فرانسه از اتحادیه اروپا درخواست کرد تحریم‌های جدیدی را برای هدف قرار دادن اطلاعات نادرست روسیه و مداخله در انتخابات در سراسر جهان اعمال کند.

بلومبرگ روز چهارشنبه با استناد به یک پیش نویس پیشنهادی، گزارش داد که فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته تحریم های جدیدی علیه روسیه به دلیل ادعاهای دخالت در انتخابات اعمال کند.

در پیش نویس نقل شده توسط بلومبرگ آمده است که این محدودیت‌ها افراد و نهادهای مرتبط با روسیه را که گفته می شود در اقداماتی برای تضعیف دموکراسی، ثبات و حاکمیت قانون از طریق انواع ابزارهای ترکیبی دخیل هستند، هدف قرار می‌دهد.

در گزارش ارائه شده توسط فرانسه ادعا شده است که روسیه با انتشار اخبار جعلی با هدف افزایش اختلاف بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا فعالیت‌های بی‌ثبات کننده انجام می‌دهد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه افزود: مقامات اتحادیه اروپا نگران افزایش حجم اطلاعات جعلی در رسانه‌های اجتماعی در آستانه انتخابات ماه ژوئن هستند.

رسانه های خبری گفتند که پیشنهاد فرانسه از حمایت کشورهای استونی، لتونی، لیتوانی، هلند و لهستان برخوردار است.

ماه گذشته، مقامات جمهوری چک تعدادی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا را متهم کردند که از یک رسانه‌ طرفدار روسیه برای انتشار دیدگاه این کشور در مورد وضعیت بین‌المللی، رشوه دریافت کرده‌اند.

روسیه بارها اتهامات غرب در مورد دخالت روسیه در امور داخلی سایر کشورها را رد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد
  • اینفوگرافیک| هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه
  • رونمایی انگلیس از بزرگترین بسته کمک نظامی به کی‌یف
  • نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی
  • سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد