Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: شرایط کشور و شهر قم بحرانی است، کادر بهداشت و درمان به‌طور ویژه در حال خدمت به مردم استان هستند و آحاد مردم باید در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا همکاری و همراهی لازم را داشته باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، عبدالله جلالی ظهر امروز در یک‌صد و شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: دولت و ستاد ملی کرونا باید تصمیمات به نگام گرفته و مبتنی بر مطالعه، علم و آگاهی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه کادر بهداشت و درمان به‌طور ویژه در حال خدمت به مردم استان هستند، افزود: آحاد مردم باید در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا همکاری و همراهی لازم را داشته باشند، مردم باید با رعایت نکات بهداشتی کمک به کاهش شیوع کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: بوستان‌ها باید محدود شود اما نباید مسدود شود و مردم باید از فضای پرنشاط آن‌ها در این شرایط بحرانی و ترس آفرین استفاده کنند.

جلالی بابیان اینکه شرایط کشور و شهر قم بحرانی است، گفت: مجموعه مردم، مسئولین و کادر بهداشت و درمان باید دست در دست هم با این ویروس مقابله  کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین: تزریق واکسن آنفلوانزا فرد را در مقابل کرونا ایمن نمی‌کندنظر آیت‌الله شبیری زنجانی نسبت به مخفی نگه‌داشتن ابتلا به کروناباباخانی: ابلاغیه اربعینی وزارت کشور خلاف مصوبه ستاد ملی کرونا است

حسین اسلامی عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه بیان کرد: گاهی یک چراغ روشنایی یا احداث یک پارکینگ بخش زیادی از مشکلات و وقوع جرائم را کاهش می‌دهد، پلیس اولویت‌های خود را در تعریض شوارع و ایجاد خدمات با توجه به امکاناتی که شهر دارد روشن کند.

وی افزود: در بلوار آیت‌الله بروجردی تا زمانی که دوربین نبود تصادفات شدیدی داشتیم و امروز شاهدیم بسیار این شرایط بهبودیافته است.

عضو شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: یکی از مشکلات ما در راه اندازی دوربین‌های ترافیکی شهر با پیمانکاری قراردادی بسته شد که در زمان قرارداد دوربین‌ها منطبق با استاندارد بوده اما امروز مطابقت ندارد و به همین خاطر نیاز است هزینه قابل‌توجهی در این زمینه صورت گیرد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات ما درراه اندازی دوربین‌های ترافیکی شهر با پیمانکاری قراردادی بسته شد که در زمان قرارداد دوربین‌ها منطبق با استاندارد بوده اما امروز مطابقت ندارد و به همین خاطر نیاز است هزینه قابل‌توجهی در این زمینه صورت گیرد.

محمود مسگری عضو شورای اسلامی شهر قم در این جلسه گفت: مدیریت شهری در بحث پیشگیری وضعی بیشترین اشتراک را با پلیس دارد که این بحث از طریق حذف امکان وقوع جرم در سطح شهر رخ می‌دهد تا فرصت وقوع جرم‌گرفته شود.

دغدغه علما و متدینین در حوزه حجاب و عفاف موردتوجه قرار بگیرد

وی افزود: باید دغدغه علما و متدینین در حوزه حجاب و عفاف موردتوجه قرار بگیرد، در شهر مقدس قم دستی در حال دامن زدن به بحث حجاب و عفاف است و نیاز است پلیس اقدامی ویژه در این زمینه انجام بدهد، نباید اجازه داد جایگاه ویژه این خطه مقدس با برخی بی‌توجهی‌ها به این مسئله مهم خدشه‌دار شود و به‌زعم برخی ساده‌انگارانه اولویت به مسائل دیگر داده شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: نباید با بحث حجاب و عفاف ساده‌انگارانه برخورد شود، قطعاً دشمن به دنبال این است که بحث حجاب و عفاف را در قم کمرنگ جلوه دهد و باید فکری در این زمینه صورت گیرد.

یک‌سوم تماس‌هایی که در خصوص جرائم در قم صورت می‌گیرد فوریت‌های پلیسی است

سردار سید محمود میر فیضی فرمانده انتظامی استان قم نیز در این جلسه گفت: یکی از مطالبات مردم حضور به‌موقع پلیس درصحنه تخلفات و جرائم است؛ یک‌سوم تماس‌هایی که در خصوص جرائم در قم صورت می‌گیرد فوریت‌های پلیسی است.

فرمانده انتظامی استان قم بابیان اینکه روزانه در استان قم 822 نفر از کلانتری‌ها خدمات می‌گیرند، افزود: در کنار آن‌ها در هر یک از واحدهای راهور و اماکن  روزانه بیش از 2 هزار نفر خدمات می‌گیرند و مجموعاً در 6 ماهه گذشته 400 هزار نفر خدمات گرفته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه بیش از 4 هزار نفر در 6 ماه گذشته به دلیل تصادفات مجروح شده‌اند، خاطرنشان کرد: روزانه 15 مورد نزاع و درگیری داریم البته رتبه ما در کشور جایگاه 28 است اما می‌توانیم با برخی مداخلات همین را هم کاهش دهیم.

انتهای پیام/452/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عضو شورای اسلامی شهر قم حجاب و عفاف دوربین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۶۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین هستند / بدرفتاری کادر درمان ترس از زایمان طبیعی را دوچندان می‌کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، براساس نامه‌ای که سال گذشته انجمن مامایی خطاب به وزارت بهداشت نوشت، ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین هستند و این درحالی است که در کشورهای پیشرفته تلاش می‌شود تا زایمان بیشتر به صورت طبیعی انجام شود.

بیشتر بخوانید زایمان طبیعی برای کدام دسته از زنان خطرناک است؟

افزایش سزارین به ویژه سزارین‌های خودخواسته و در مواقعی حتی سزارین‌های انتخابی در تاریخی مشخص و به اصطلاح رند، ریشه‌های فرهنگی دارد و در طی این سال‌ها هم باعث بروز آسیب‌های متعدد برای زنان شده است.

عواقب ترغیب مادران به انجام عمل‌های سزارین

یکی از اساتید مامایی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌و گو با ایسکانیوز درخصوص عوارضی که افزایش سزارین برای زنان و جامعه خواهد داشت، گفت: کشور در بحران جمعیت است و احتمال منفی شدن رشد جمعیت در چند سال آینده وجود دارد که این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک کشور رخ دهد. فارغ از دلایلی همچون مهاجرت و کاهش زاد و ولد، برخی عوامل وجود دارند که ناشی از اشتباهات مدیریتی ما است و باعث کاهش زاد و ولد می‌شود. ترغیب مادران به انجام عمل‌های سزارین و القای این موضوع که مادران ما توانایی زایمان طبیعی را ندارند، باعث شده تا فرد در اثر عوارض بعد از عمل نتواند، فرزندان بیشتری به دنیا بیاورد.

وحشت در زنان نسب به زایمان طبیعی

وی افزود: مدیریت اشتباه در کنار فشار اجتماعی باعث شده تا ما پرچم‌دار سزارین در دنیا باشیم. همین موضوع سبب شده تا آمار چسبندگی جفت و عمل خارج کردن رحم (هیسترکتومی) در خانم‌های زیر ۳۰ سال در ایران بسیار زیاد باشد. تخصص‌گرایی و فشارهای اجتماعی رعب و وحشت را در زنان نسبت به زایمان طبیعی افزایش داده است. این درحالی است که می‌توان خدمات حوزه مامایی بهره برد اما فعالیت ماماها محدود شده است. زایمان امری فیزیولوژیک است و در مواقع خاص و خطرناک باید دخالت جراحی صورت گیرد اما شرایط طوری شده که مادران ما فکر می‌کنند که زایمان سزارین کاری عادی و بدون خطر است.

این استاد دانشگاه معتقد است که حوزه خدماتی که ماماها در ایران انجام می‌دهند تنها یک سوم از خدماتی است که متخصصان مامایی در کشورهای پیشرفته انجام می‌دهند. وی در این خصوص توضیح داد: تخصص‌گرایی در وزارت بهداشت یکی از بدترین اتفاقات در سیستم بهداشت و درمان است. وزارت بهداشت درمان‌محور عمل می‌کند و این رویکرد بزرگترین آسیب را به جامعه وارد می‌کند.

متخصص مامایی عنوان کرد: مردم برای کوچک‌ترین خدماتی به متخصص مراجعه می‌کنند درحالی که در دنیا ابتدا باید به پزشک عمومی و ماما مراجعه کرد و برای دخالت‌های درمانی بیشتر سراغ متخصص برویم. تعرفه‌گذاری اشتباه و اجرای نادرست سیستم ارجاع باعث شده تا متخصص‌ها به انجام خدمات سطح یک رو بیاورند.

افزایش ۶ درصدی آمار سزارین در کشور

وی ادامه داد: ۸۵ درصد کل زایمان‌ها در دنیا طبیعی و بدون عارضه است و نهایتا ۲۰ درصد نیازمند جراحی هستند اما در ایران اکثریت زایمان‌ها سزارین است و افراد از همان ابتدا سراغ متخصص می‌روند. ماماها برای انجام روند فیزیولوژیک بارداری آموزش می‌بینند اما متخصصان زنان در راستای درمان بیماری‌ها آموزش دیده‌اند. قرار بود که آمار سزارین بعد از اجرای قانون جوانی جمعیت کاهش پیدا کند اما ۶ درصد افزایش پیدا کرد.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بسیاری از مادران حتی در بارداری اول که کمتر نیاز به زایمان سزارین وجود دارد، به سمت این کار می‌روند و در بارداری‌های بعدی دچار مشکل می‌شوند، اظهار کرد: سزارین جراحی بسیار بزرگی است اما افراد به سادگی تن به این کار می‌دهند. تمام سلبریتی‌های معروف دنیا که چندین فرزند دارند، با زایمان طبیعی فرزندان خود را به دنیا آورده‌اند و این موضوع در دنیا مرسوم است.

تخصص‌گرایی و سواستفاده برخی پزشکان از شرایط

وی اضافه کرد: یک زایمان ۱۰ ساعت طول می‌کشد و متخصص مامایی آموزش دیده که در این مدت چطور از مادر مراقبت کند و متخصصان زنان معمولا حوصله و زمان ندارند که به این اندازه برای مادر وقت بگذارند و در نهایت مادر را ترغیب به انجام سزارین می‌کنند. بارداری بیماری نیست که نیاز به متخصص داشته باشد اما تخصص‌گرایی باعث شده تا در این میان برخی متخصصان هم سواستفاده کرده و با مراکز سنوگرافی قرارداد ببندند و بدون دلیل مادران را به سنوگرافی ارجاع داده یا مکمل‌هایی خارج از نیاز واقعی بیمار تجویز کنند. مراقبت، موازی درمان است و زیرمجموعه آن نیست. نمی‌توان متخصصان زنان را جایگزین مامایی کرد.

با افزایش زایمان سزارین ما به نسل بعد آسیب می‌زنیم

وی با اشاره به عوارض سزارین‌های انتخابی گفت: ۵۶ درصد مادرانی که سزارین شده‌اند، نمی‌توانند به طور کامل به فرزندشان شیر بدهند. تماس پوست با پوست در دقایق اولیه تولد که به آن ساعت طلایی می‌گویند در زایمان سزارین از دست می‌رود؛ در حالی که تحقیقات نشان داده این تماس در سلامت کودک در آینده نقش دارد. فشار کانال زایمان برای هوش کودک لازم است و با افزایش زایمان سزارین ما به نسل بعد آسیب می‌زنیم. یکی از دلایل افزایش بیش‌فعالی و حساسیت‌ها افزایش سزارین است.

کاهش زایمان سزارین منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد

استاد دانشگاه عنوان کرد: ماده ۴۵ قانون جوانی جمعیت می‌گوید که مامایی باید تقویت و خدمات آن تحت پوشش بیمه باشد اما وزارت بهداشت حتی نقشی برای ماماها در سیستم ارجاع درنظر نگرفته است. این عملکرد اعتماد مردم را به کادر درمان کاهش خواهد داد. وزارت بهداشت باید متولی اجرای قانون باشد و تحت تاثیر مسائل صنفی قرار نگیرد. علیرغم تاکی رهبری و وجود قانون، عده‌ای مانع افزایش زایمان طبیعی هستند چراکه با کاهش این زایمان‌ها منافع آن‌ها درخطر می‌افتد.

وی ادامه داد: در تمام دنیا مامای خانواده و پزشک خانواده در سطح اول خدمات می‌دهند اما در سیستم ارجاع ایران نام ماما به مراقب سلامت تغییر کرده و فعالیت‌های وی محدود شده است. وزارت بهداشت با چه اجازه‌ای چنین کاری کرده است، در حالی که هیچ کدام از مسئولان این حوزه موافق این کار نستند. حتی وزارت بهداشت به دیگر رشته‌ها آموزش مراقبت از بارداری می‌دهد و آن‌ها هم ردیف با ماماها قرار می‌دهد که با این کار سلامت مادران به سخره گرفته می‌شود.

رفتارهای غیرحرفه‌ای برخی کادردرمان

علاوه بر این برخی رفتارهای غیرحرفه‌ای از سوی کادر درمان به ویژه در بیمارستان‌های دولتی هم باعث شده تا زنان به سمت بخش خصوصی و سزارین بروند. خانمی که تجربه زایمان طبیعی در بیمارستانی دولتی داشته نوشته: بدترین تجربه من این است که حریم شخصی‌ام توسط خانم‌ها نقض شد. به این بهانه که همه خانم هستند و مشکلی ندارد، از خدمات تا پزشک و ماما نگاهم کردند و اگر اعتراض کنیم با انواع توهین‌های جنسی کلامی مواجه می‌شویم. به دلیل همین تجربه برای زایمان فرزند دومم به بیمارستان خصوصی رفتم اما تنها تفاوتی که داشت، هزینه بالا بود. این موضوع باعث افسردگی من شد اما نمی‌توانستم در مورد آن با کسی حرف بزنم.

برخی هم می‌گویند که به دلیل شرایط استرس‌زای اتاق زایمان طبیعی و تجربه‌های ناخوشایندی که از دیگران شنیده یا تجربه کرده‌اند، حاضر به زایمان طبیعی نیستند و ترجیح می‌دهند برخلاف میل باطنی زایمان سزارین را انتخاب کنند.

انسیه کتابچی معاون برنامه‌ریزی پایش و ارزیابی عملکرد ستاد ملی جمعیت در گفت‌وگو با ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که چه ساز و کاری برای تامین امنیت روانی مادران باردار در اتاق زایمان و جلوگیری از بدرفتاری‌ها وجود دارد، گفت: ماده ۵۰ قانون جوانی جمعیت به طور مفصل به بهبود شرایط زایمان زنان در بیمارستان‌ها پرداخته است. برمبنای این ماده قانونی باید تعداد متخصصان مامایی و زنان در بیمارستان‌ها متناسب با تعداد مراجعین افزایش پیدا کند تا فشار کاری از دوش این قشر برداشته شود؛ چراکه افزایش فشار کاری منجر به ایجاد خستگی شده و فرد ممکن است برخورد نامناسبی با مادران باردار داشته باشد. پس در قدم اول برای حل مشکل بدرفتاری‌ها باید فشار کاری کادر درمان را کم کرد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای قانون رضایت‌سنجی از مادر عنوان کرد: براساس این قانون، وزارت بهداشت مکلف شده تا از مادران بعد از انجام پروسه زایمان، نظرسنجی کند. در این نظرسنجی میزان رضایت مادر از نحوه برخورد کادر درمان، شرایط بهداشتی بیمارستان و نحوه ارایه خدمات تشخیصی و درمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. یعنی باید پیامکی برای مادر ارسال شود که حاوی چند سوال کلی باشد و وی با بله و خیر به سوالات پاسخ دهد.

رضایت مادر مبنای پرداخت کارانه پزشک و ماما باشد

کتابچی توضیح داد: مطابق قانون، وزارت بهداشت باید این رضایت‌سنجی را مبنای پرداخت کارانه عوامل زایمان قرار دهد. درسامانه‌های وزارت بهداشت مشخص است که خدمات مربوط به هر کد ملی مربوط به مادر توسط کدام پزشک و ماما انجام شده است و نتیجه رضایت‌سنجی از هر مادر در سامانه در رزومه عملکردی هر ماه آن پزشک یا ماما قرار می‌گیرد. در حقیقت اگر رضایت مادر مبنای ارتقاء دریافتی پزشک و ماما باشد، رفتار و عملکرد آن‌ها هم تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت و اشتباهات کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به تعلل وزارت بهداشت در اجرای قانون رضایت‌سنجی از بیمار عنوان کرد: اهمیت اجرای این قانون در بیمارستان‌های دولتی بسیار زیاد است چراکه در بخش خصوصی کارکنان می‌دانند که اگر حُسن رفتار نداشته باشند، بیماران خود را از دست خواهند داد اما در بیمارستان‌های دولتی اینطور نیست و مردم عمدتا توسط ماما و پزشک کشیک خدمات می‌گیرند و انتخاب پزشک و ماما از حسن خدمات آن‌ها متاثر نمی‌شود. این قانون باید اجرا شود و زیرساخت‌های آن هم مهیا است اما متاسفانه وزارت بهداشت در اجرای دقیق و کامل آن تعلل می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، اشتباهات مدیریتی، بدرفتاری کادردرمان و مشکلات فرهنگی باعث شده تا شاهد افزایش زایمان سزارین در ایران باشیم که می‌تواند عواقب بدی برای سلامت زنان داشته باشد. این موضوع خود می‌تواند یکی از موانع بر سر راه افزایش جمعیت و فرزندآوری باشد که وزارت بهداشت باید به آن ورود کرده و برای بهبود شرایط برنامه‌ریزی کند.

انتهای پیام /

پرستو خلعتبری کد خبر: 1227799 برچسب‌ها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دیگر خبرها

  • ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین هستند / بدرفتاری کادر درمان ترس از زایمان طبیعی را دوچندان می‌کند
  • مراکز بهداشت و درمان باید ۳۶۵ روزه خدمت کنند
  • اجرای موفق طرح ملی پایش مراکز درمانی کشور در تعطیلات نوروز
  • مهاجرت کادر درمان می‌تواند آسیب جدی برای نظام سلامت باشد
  • نجات جان بیمار با اقدام به موقع کادر درمان بیمارستان امام رضا (ع)
  • بازدید سرزده رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور از بیمارستان امام خمینی(ره)
  • اجرای طرح ملی پایش مراکز درمانی کشور در تعطیلات نوروز
  • دستور ویژه فرمانده کل سپاه به یگان‌های امدادی این نیرو + جزئیات
  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • ارائه ۶ پیشنهاد جهت پایان وضعیت بحرانی غزه در شورای امنیت