Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:52:49 GMT

سرنوشت مبهم شهرک دامپروری کجور نوشهر

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۳۶۵۶۲

سرنوشت مبهم شهرک دامپروری کجور نوشهر

به گزارش ایرنا ، عملیات اجرایی این طرح سال ۱۳۸۶ با اعتباری بالغ بر ۱۷ هزار و ۴۴۰ میلیون ریال در زمینی به گستره حدود ۶۰ هکتار در عرصه  ۹۲ هکتاری ناحیه صنعتی حوالی روستای "فیروز کلای سفلی "  آغاز شد و بنا بود ظرف مدت ۲ سال این طرح به سرانجام برسد ، ولی تاکنون به خاطر آنچه که برخی مشکلات زیست محیطی و اسنادی نامیده شد ، طرح به سرانجامی نرسیده و رها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد فرصت های شغلی برای دانش آموختگان رشته های مختلف کشاورزی ، بستر سازی برای ماندگاری جمعیت مولد و زمینه سازی برای مهاجرت معکوس به عنوان مهم ترین اهداف اجرای این طرح  مطرح شد و بنا بود به تناسب کار کارشناسی و انجام مطالعات در گام نخست از سطح ۶۰ هکتار تعیین شده حدود ۳۰ هکتار در قالب ۳۴ شرکت تعاونی دام شیری طبق ضوابط به نام اعضای آن ثبت شود.

بخش کوهستانی کجور طبق نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد ولی اکنون به گفته مسئولان به خاطر بی توجهی نسبت به رفع محرومیت بویژه اشتغال زایی این آمار به نصف رسیده است.

انتقاد فرماندار نوشهر از رها شدن این طرح   

فرماندار نوشهر با  انتقاد از رها شدن این طرح نیمه کاره در بخش کجور گفت : اعتبار قابل توجهی از سرمایه دولت برای تامین زیرساخت ها نظیر راه دسترسی ، خاک برداری و تسطیح ، فنس کشی ، حفر چاه آب و برق برای اجرای این طرح صرف شد ولی پس از انجام این کارها روند اجرای این طرح ادامه نیافت و طرح به صورت نیمه کاره باقی ماند.

سعید یزدانی در نشستی که بتازگی با موضوع تعیین تکلیف این شهرک در فرمانداری برگزار شد ، افزود : با همه مزیت های فراوان و مستعدی که بخش کجور برای فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروری دارد ، به خاطر غفلت و کم توجهی مسئولان وقت نتیجه آن شد که بخش اعظمی از زمین های مستعد کشاورزی شاید حدود یک چهارم زیرکشت نرفته و تغییر کاربری شده است.

وی با تاکید بر ضرورت روشن شدن وضعیت مشکلات و موانع موجود در مسیر اجرای این طرح ، اظهار داشت : یکی از مشکلات اساسی برای اجرای طرح های اقتصادی بویژه در حوزه صنعت دامپروری تهیه زمین است و بنابراین با توجه به اعلام آمادگی تعدادی از سرمایه گذاران باید به هر شکل ممکن موانع در مسیر اجرای این طرح برطرف شود و طرح در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گیرد.

فرماندار نوشهر افزود : اینکه بررسی شده که عرصه واگذار شده به نام شرکت شهرک های صنعتی ثبت شده و بنا بر این ایجاد شهرک دامپروری به جز ایجاد صنایع تبدیلی در این بخش برابر ضوابط تعارض دارد ، این موضوع باید به اطلاع استاندار و نیز شورای کمیته برنامه ریزی استان رسانده شود تا بلکه بتوان با ثبت سند این عرصه به نام جهاد کشاورزی ، این مکان را از وضعیت فعلی خارج کرد و مکان دیگری را به همین میزان در اختیار شرکت شهرک های صنعتی قرار داد.

رفع مشکل شهرک با جابه‌جایی سند

مدیر بهداشت ایمنی محیط زیست و انرژی شرکت شهرک های صنعتی مازندران هم گفت : عرصه ۹۲ هکتاری در منطقه فیروز کلای سفلی بخش کجور در دهه ۱۳۷۰ از سوی منابع طبیعی به شرکت شهرک های صنعتی واگذار و سند آن نیز به نام این شرکت ثبت شده است.

محمد آقاجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در ان زمان سازمان  حفاظت محیط زیست با ایجاد واحدهای صنعتی در  ۱۵ هکتار از ۹۲ هکتار این شهرک موافقت و مجوز صادر کرد.

وی ادامه داد : براساس مصوبه دولت وقت و موافقت مسئولان استانی از این میزان عرصه حدود ۶۰ هکتار نیز برای شهرک دامپروری اختصاص داده شد درحالی که سند به نام شرکت شهرک های صنعتی بوده است و با اینکه قرار بود برای به سرانجام رساندن طرح ساخت شهرک دامپروری سند این عرصه به نام وزارت جهاد کشاورزی ثبت و در مکان دیگری به همین میزان عرصه با مجوزهای زیست محیطی در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار گیرد اما چنین اقدامی تا این لحظه انجام نگرفته است.

 این مسئول به نشست هفته پیش با این موضوع در فرمانداری نوشهر اشاره کرد و گفت : اگر قرار باشد حدود ۶۰ هکتار از این میزان عرصه از سرجمع ناحیه صنعتی استان مازندران کسر و برای شهرک دامپروری اختصاص داده شود طبیعتا از سرانه صنعتی استان کم می شود در حالی که هرسال باید به این سرانه اضافه شود.

آقاجانی افزود : پیشنهادی که در این نشست داده شد آن اینکه منابع طبیعی مکان دیگری با مجوزهای زیست محیطی در اختیار این شرکت قرار دهد و با رایزنی های استانی و فرا استانی شاید بتوان این میزان عرصه را به نام جهاد کشاورزی ثبت و شهرک دامپروری نیمه تمام در آن عرصه را به سرانجام و بهره برداری رساند.

در همین حال رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار ایرنا گفت : فعالیت در زمینه دامپروری در بخش کوهستانی کجور از نظر حفاظت محیط زیست منعی ندارد.

کامبیز محسن سلطانی افزود: ولی با این حال برای احداث هر کونه شهرک دامپروری در این بخش نیازمند مجوز رسمی از سازمان حفاظت محیط زیست است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت : زیرساخت ها به خاطر هزینه نزدیک به ۲ میلییارد تومانی در این عرصه ۹۲ هکتاری برای ایجاد شهرک دامپروری فراهم بوده و هزینه کمتری تحمیل سرمایه گذار و حتی دولت می شود و طبیعتا این صنعت هم زودتر راه اندازی خواهد شد .

علیرضا عطایی نژاد افزود : برای ترورش گاوهای شیری و گوشتی بستر های لازم برای حمایت از سرمایه گذاران در این استان فراهم است و امیدوارم با پی گیری های به عمل آمده با مسئولان استانی و کشوری بتوان تهاتر میان وزارتخانه های  جهاد کشاورزی و صنمت برای انتقال و ثبت این عرصه به نام جهاد کشاورزی انجام گیرد و مشکلات پیش روی ساخت شهرک دامپروری در بخش کجور حل شود.

آمادگی منابع طبیعی برای واگذاری زمین

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر نیز گفت : بخش کجور دارای اراضی مستعد کشاورزی برای تولید گندم ، جو و یونجه است ضمن این که با داشتن عرصه های مرتعی فراوان به نیازهای ایجاد صنعت دامپروری در منطقه کمک می کند .

عبدالرضا سنگاری با اعلام اینکه منابع طبیعی در واگذاری عرصه برای فعالیت در این بخش هیچگونه منع قانونی ندارد ، وعده داد در صورتی  که  عرصه ۹۲ هکتاری متعلق به شرکت شهرک های صنعتی است و مسئولان این سازمان اجازه نمی دهند که در این عرصه شهرک صنعتی دامپروری ایجاد شود منابع طبیعی برای واگذاری عرصه در نقطه دیگری همراهی لازم را خواهد داشت.

این مسئول با بیان اینکه راه اندازی مراکز دامپروری مدرن دراین منطقه به رونق اقتصادی مردم کمک می کند ، ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی صنعت دامپروری در یکسال خدمت باقی مانده دولت تدبیر و امید بتوان یک اثر ماندگار و جاودانه در کارنامه درخشان این دولت ثبت و ضبط کرد و برجای گذاشت.

بخش کجور با برخورداری از ۶۴ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی نوشهر دام و طيور مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی نوشهر دام و طيور مازندران وزارت جهاد کشاورزی نوشهر دام و طيور مازندران اخبار کنکور شرکت شهرک های صنعتی شهرک دامپروری اجرای این طرح جهاد کشاورزی منابع طبیعی میزان عرصه محیط زیست ۹۲ هکتار بخش کجور ۶۰ هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۶۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد

به گزارش خبرنگار مهر، صبح روز سه شنبه یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی شکوهیه قم طعمه حریق شد که با حضور به موقع عوامل آتش نشانی این حریق مهار شد.

۵ واحد خودرویی با ۱۹ آتش نشان از شهر قم و ۵ واحد با ۲۰ نفر از آتش نشانان مستقر در شهرک در عملیات اطفا حریق مشارکت داشتند و مانع از تسری و گسترش حریق به دیگر واحدهای تولیدی شدند.

عملیات اطفا حریق در این واحد تولیدی به صورت کامل انجام پذیرفته و عوامل آتش نشانی در حل لکه گیری هستند.

علت حادثه و میزان خسارت وارده این حریق اعلام نشده است.

این حادثه هیچ مصدومی نه از کارگران این واحد صنعتی و نه از عوامل آتش نشانی به دنبال نداشته است.

کد خبر 6086069

دیگر خبرها

  • اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • ‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود
  • فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد ۳۰ هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • اختصاص ۳۵ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام
  • شهرک‌های صنعتی در باوی احداث می‌شوند
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین + فیلم
  • احداث چند شهرک صنعتی در باوی
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد