Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد این واحد از زمان افتتاح در مرداد ماه امسال فعالیت چندانی نداشته و محصولی بیرون نداده است و هم‌اکنون نیز در وضعیت راکد به سر می‌برد. این واحد تولیدی بخش خصوصی نهم مرداد ماه امسال با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری و حضور میدانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در بندر امیرآباد در شرق مازندران افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگ‌ترین کارخانه ام‌دی‌اف مازندران | افتتاح پنج طرح صنعتی و معدنی با حضور رئیس جمهوری تصاویر | افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه‌ ام‌دی‌اف مازندران

مسئولان در زمان بهره‌برداری اعلام کردند که برای ساخت آن در مجموع ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی و آورده بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شد. معادل ۳۵ میلیون یورو از این اعتبار در قالب ارزی برای خرید ماشین‌آلات ازسوی دولت تخصیص داده شد. این واحد تولیدی سولزی که وابسته به شرکت آرین شیمی مالک چند واحد زنجیره‌ای مشابه در استان‌های شمالی است، در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و زیر بنای هفت‌هزار مترمربع ساخته شد و سالانه قادر به تولید افزون بر ۳۰۰هزار مترمکعب تخته فیبری فشرده است.  مسئولان این شرکت در زمان بهره‌برداری گفتند که بیش از ۳۰۰ نفر با راه‌اندازی این واحد صنعتی مشغول کار شدند.

فاطمه افسون، مدیرعامل کارخانه ام دی اف بندر امیرآباد درباره علت فعالیت نداشتن این کارخانه گفت: واحد ما با رویکرد تامین مواد اولیه چوب از کشورهای آسیای میانه از جمله روسیه جواز تاسیس و بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارن دریافت کرد و تمام رویکرد این واحد صنعتی نیز واردات چوب از خارج و صادرات تولیدات نهایی به خارج از کشور تدوین شده است. در آیین افتتاح واحد هم مشکل مواد اولیه از سوی مالک مطرح و قرار شد وزرات صنعت و کشاورزی در نشستی این مشکل را برطرف کنند ولی تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

وی با اظهار این که سازمان حفظ نباتات ایران اجازه واردات چوب با پوست برای این کارخانه را نمی‌دهد، گفت: در شرایط فعلی این واحد صنعتی با مشکل تامین مواد اولیه برای تولید نهایی مواجه است و به همین دلیل نیز تاکنون موفق به تولید نهایی و ورود به بازار نشده‌ایم و کارگران نیز به میزانی که در گواهی بهره‌برداری وجود داشت، جذب نشد. تحقق تعهدات کارخانه را مشروط به تامین مواد اولیه است، به مرو زمان با حل مشکلات و افزایش ظرفیت تولید، تمام تعهدات عملی خواهد شد.

واردات چوب با پوست طبق مقررات سازمان حفظ نباتات به خاطر نگرانی از ورود آفات مختلف به کشور ممنوع است ولی واردات چوب بدون پوست و به صورت الوار مشکلی ندارد. کارشناسان سازمان حفظ نباتات در بررسی‌هایی که از واردات چوب در اواخر دهه ۸۰ از طریق بنادر شمالی کشور از جمله امیرآباد بهشهر، انزلی گیلان و آستارا انجام دادند، متوجه شدند کم‌توجهی به قرنطینه صحیح ضریب خطر ورود آفت به کشور را حتی از طریق واردات چوب بدون پوست در قالب گرده بینه فراهم می‌کند.

سمباده در راه کارخانه

اگرچه مدیرعامل کارخانه نبود مواد اولیه را علت فعالیت نداشتن آن می‌داند، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که تجهیزات آخرین مرحله از تولید ام دی اف یعنی سمباده هنوز در کارخانه نصب نشده است. مدیرعامل کارخانه ام دی اف امیرآباد در مورد مشکل راه‌اندازی بخش سمباده به عنوان آخرین مرحله تولید ام دی اف فشرده در این واحد صنعتی هم اظهار کرد: تجهیزات مورد نیاز وارد کشور شد و بزودی به واحد صنعتی حمل و نصب خواهد شد. اگر ما مواد اولیه داشته باشیم، می‌توانیم آخرین مرحله کار را در سه کارخانه مشابه دیگری که در مازندران و گیلان داریم انجام دهیم. کارخانه ام دی اف امیرآباد وابسته به گروه صنعتی سلولزی آرین سعید است که در حال حاضر سه واحد صنعتی سلولزی شامل ۲ واحد در مازندرن و یک واحد در استان گیلان دارد.

درخواست واردات چوب از روسیه

حسنیعلی قوانلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران هم درباره علت فعالیت نداشتن این کارخانه گفت: این واحد صنعتی مشکل از لحاظ تجهیزاتی و حتی مالی برای ادامه فرایند تولید نداشته و مشکل اصلی آن نداشتن مواد اولیه مورد نیاز است و در این مدت نیز از منابع ذخیره‌ای خود استفاده کردند. این واحد صنعتی به دنبال واردات چوب از روسیه است و موافقت اولیه برای واردات انجام شده، ولی باید فرایند این واردات که همان ایجاد قرنطینه است به موافقت سازمان حفظ نباتات برسد که تاکنون این سازمان به دلایلی که از جمله ترس از احتمال ورود آفات است، موافقت نکرده است.

موافقت با واردات چوب بدون پوست

حسن خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران هم گفت: برای واردات چوب بدون پوست به کشور مشکلی از نظر سازمان حفظ نباتات ایران وجود ندارد و تنها مشکل کارخانه تازه افتتاح شده ام دی اف امیرآباد، درخواست واردات چوب با پوست به دلیل قیمت پایین است. رایزنی در این زمینه در جریان است، واردات چوب با پوست نیاز به زیرساخت‌های قرنطینه‌ای و پایانه دارد که کارگروهی نیز در این زمینه در حال بررسی است و امیدواریم که هرچه سریع‌تر مشکل این واحد صنعتی نیز رفع شود.

کد خبر 554852 برچسب‌ها استان مازندران تولید کنندگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران تولید کنندگان واردات چوب با پوست سازمان حفظ نباتات کارخانه ام دی اف واحد صنعتی مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۷۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیاء۶ واحد صنعتی تعطیل در چناران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس صمت چناران گفت: شش واحد صنعتی تعطیل با همراهی، همیاری و پیگیری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در شهرک صنعتی این شهرستان احیاء و به چرخه تولید باز گردانده شده است.
محمدرضا مقدم افزود: مشکلات مالی از مهمترین عوامل راکد بودن این واحد‌های تولیدی بوده که با حمایت‌های ویژه دولت و پرداخت تسهیلات مشارکت سایر سرمایه گذاران مشکلات آن‌ها نیز رفع شده است.
وی گفت: با احیاء این واحد‌ها که سال‌ها تعطیل بوده زمینه اشتغال ۲۸۰ نفر فراهم شده است.
رئیس صمت چناران افزود: رویکرد دولت سیزدهم این است که با ابزار‌ها و مشوق‌های واحد‌های راکد به چرخه تولید بازگرداند تا زمینه رونق اقتصادی و اشتغال در شهر ستان فراهم شود.
درشهرک صنعتی چناران ۳۲۰ واحد صنعتی فعال است.

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۴۰ هزار تن ورق و فویل آلومینیومی در رزن 
  • وضع برخی از قوانین، موجب سنگ اندازی در تولید می‌شود
  • حمایت از واحدهای تولیدی استان کرمان
  • ۲ طرح صنعتی در گرمسار افتتاح شد
  • احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری
  • آمادگی برای افتتاح ۱۵ هزار میلیارد ریال طرح صنعتی سمنان در سفر دولت سیزدهم
  • جشن بزرگ کارگری در میبد
  • احیاء۶ واحد صنعتی تعطیل در چناران
  • جهش تولید در دل روستا‌/ تولید ۶ هزار تن لوله و ۵ هزار ماشین آلات در روستای کوچک
  • تاکید استاندار بر رفع موانع پیش روی کارخانه سیمان یاسوج