Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد اطلاع رسانی تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که درباره قره‌باغ مشکل امنیت در مرزها داریم یا خیر، گفت: در همسایگی ما در شمال کشور ما بین دو کشور مسائلی اتفاق افتاده که از نظر وزارت کشور، امنیت داخلی ما که از مرزها تا اقصی نقاط کشور است اولویت بالایی دارد و هر منطقه مرزی ما جزیی از امنیت ملی ماست و نیروهای مسلح و انتظامی ما دقیق مناطق مرزی را کنترل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانی فضلی تاکید کرد: به کشورهای همجوار توصیه کردیم و تذکر دادیم که به هیچ وجه نا امنی و دخالت و هر اقدامی که بخواهد وضع امنیت مردم ما در آن مناطق را دچار خدشه کند را تحمل نمی‌کنیم و امیدواریم با رعایت قوانین و روند جاری اجرای قوانین بین‌المللی که احترام به حاکمیت ملی و حقوق کشورهاست این مسأله حل شود.

وزیر کشور تصریح کرد:  از مردم خوب‌مان در مناطق مرزی شمالی به ویژه استان‌های آذری‌زبان به‌خاطر همراهی در تقویت و حفظ امنیت کشور و همراهی با مسئولان در ابراز عواطف و احساسات و تشکر می‌کنیم که عاقلانه و منطقی برخورد کردند.

رحمانی فضلی اظهار داشت: در ابتدای این جریان، رسانه‌های خارجی می‌خواستند عواطف مردم را تحریک و تهییج کنند تا منجر به برخی تجمعات و خدای ناکرده تنش‌ها شود ولی از مردم خوب آذربایجان‌های شرقی و غربی و استان اردبیل و زنجان تشکر می‌کنیم که همه در حفظ و تقویت امنیت همراهی خوبی با شورای امنیت کشور داشتند.

وی افزود: امیدواریم با دقتی که خواهند کرد و با استقرار قوی و رصد خوبی که ما در مناطق مرزی داریم‌، در آن مناطق دچار ناامنی نباشیم. 

رحمانی فضلی تاکید کرد: برخی گلوله ها به صورت خمپاره و توپ به مناطقی از کشورمان اصابت کرده و خواستیم که کنترل کنند و اگر ادامه یابد تذکرات قوی‌تری خواهیم داد.

وزیر کشور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به جلسه امروز و بررسی فعالیت رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: متأسفانه بیش از ۹۰ درصد اطلاعات و اخبار و تبلیغات رسانه‌های خارجی در ابعاد منفی اقتصادی کشور با قصد تهییج و تحریک مردم با نشان دادن ناکارآمدی است که عموم آن غیرکارشناسی و غیرمنصفانه بوده است.این رقم در داخل هم هرچند حدود ۵۰ درصد بوده ولی رسانه‌ها در مباحثی که در حوزه اقتصادی مطرح می‌شود، شرایط حاکم بر کشور و اقتصاد جهانی را در نظر داشته باشند.

وی اضافه کرد: : در اقتصاد با سه پدیده مواجهیم که اثرگذاری بالایی دارد. ابتدا رکورد جهانی است و همانطور که مردم ما می‌دانند که اقتصاد های بزرگ جهانی با رشد های اقتصادی حدود منفی هفت مواجه هستند و این بر اقتصادهای کشورها از جمله ما تاثیر دارد.

رحمانی فضلی افزود: مسأله بعد تحریم‌ها است که تحریم‌های ظالمانه که هدفمند و هوشمند است روزنه‌های فعالیت‌های اقتصادی، تولید و تجاری ما را نشانه رفته اند و ما دو سال است در مقابل این تحریم ها با مقاومت مردم و مسئولان مواجه هستیم. آنها می‌خواستند نتیجه این تحریم‌ها را در بازه زمانی سه و شش ماهه در اغتشاشات داخلی کشور ببیند و نتوانستند به این قصد خود برسند و مردم ثابت کردند در دفاع از کشور و انقلاب خود مصمم هستند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه نمی‌توان سختی‌ها، مشکلات و نارسایی‌های ناشی از تحریم را نادیده گرفت، بیان داشت: نادیده نگرفتن به معنای یاس و انفعال و سستی نیست و بلکه باید بیشتر کار کرد و مقاومت را تقویت کرد و همدلی داشت تا این مسأله را حل کنیم. مساله دیگر کرونا است که در حوزه اقتصادی اثرات بسیار زیادی داشته و در اقتصاد ما هم تاثیر آن در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کاملا مشهود است.

وی افزود: روند فعالیت‌های اقتصادی در کشور با توجه به فراز و فرودها و مشکلات و ضعف‌ها، روند را در جلسه مثبت تلقی کردیم و برخی نگرانی‌هایی درباره برخی کالاها از جمله تامین مواد اولیه کارخانجات و قطعات و لوازم یدکی برای صنایع و کامیون ها مطرح بود که طبق جمع بندی که ارائه شد، اعضای جلسه درباره بسیاری از این کالاها نگرانی خاصی نداشتند و می‌گویند این کالاها به صورت زیاد و قابل توجهی در گمرکات رسوب کرده است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: جلسه اخیر معاون اول رئیس جمهور که در این باره برگزار شد، امروز زمان‌بندی و مشخص شد که آن جلسه پیگیری شود و با ترخیص آن کالاها بتوانیم بخش زیادی از این نگرانی‌ها را بر طرف کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: با توجه به اینکه قاچاق سوخت در مرزهای شرقی اتفاق می‌افتاد، توافق خوبی بین وزارتخانه‌های نفت، کشور و صمت انجام شده و امیدواریم مسیر قاچاق سوخت را به مسیر قانونی آن با در نظر گرفتن سهم مناسبی برای مردم آن منطقه داشته باشیم تا مردم منطقه بتوانند از این موهبت استفاده کنند و طرح خوبی است و از وزارت نفت تشکر می‌کنیم که با ما همراهی کردند.

وزیر کشور اظهار داشت: در حوزه واردات کالا از مرزهای غربی و جنوبی که بعضاً به عنوان کوله‌بری از آنان یاد می‌شود، با پیگیری‌های مستمر وزارت کشور، صمت و بانک مرکزی تا مسأله پی‌گیری شود، قبل از تحریم‌ها به توافق خوبی رسیده بودیم ولی با تحریم‌ها و کرونا با کاهش امکان واردات به اشکالات زیادی رسیدیم و واردات بیش از ۱۵۰۰ قلم کالا ممنوع شد و امکان واردات آن نبود.

وی در این‌باره تاکید کرد: قرار شد بیش از ۱۰۰ قلم کالا را از این طریق وارد کنیم که مستلزم برخی هماهنگی ها و برخی مصوبات در دولت و اصلا خبرهای قوانین بود که انجام شده و شاهد بودیم که اولین محموله ها در قالب بازارچه های مرزی آمده و امیدواریم بتوانیم شرایط مرزها و مردم این مناطق را درک کنیم.

وزیر کشور بیان کرد: توصیه جلسه‌ی امروز به رسانه‌ها ضمن تشکر این بوده که باید به مطالبات مردم بپردازیم و ضعف‌ها و اشکالات را ببینیم ولی باید کارشناسانه و منصفانه باشد و همه دستگاه‌ها فرصت و امکان توضیح را داشته باشند و نباید تسلیم فضاسازی‌های منفیِ بیش از ۹۰ درصدی رسانه‌های خارجی قرار بگیریم و مسیری را داشته باشیم که به قدرت مقاومت مردم ما از نظر روحانی و روانی آسیب برساند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قره باغ رحمانی فضلی رحمانی فضلی وزیر کشور رحمانی فضلی قره باغ رحمانی فضلی وزیر کشور رسانه ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۹۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان چنان که مشخص است، مشارکت اقتصادی البته به صورت اخص اصطلاحی علمی و متوجه‌ی نرخ مشارکت اقتصادی است که از نسبت جمعیت فعال(شاغل یا بیکار) به جمعیت در سن کار بدست می‌آید اما آن چه در پیام نوروزی مقام معظم رهبری تشریح شده از جنس دیگری است و معطوف به مشارکت اقتصادی در معنای اعم آن یعنی «مردمی کردن اقتصاد» است که پیشتر، مولفه‌های آن در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده است. 
از این جهت است که این پرسش معنا پیدا می‌کنند: چرا جهش تولید با مشارکت مردم؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکان‌پذیر نیست خاطر نشان کردند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند. بنابراین به نظر می‌رسد اولین گام برای تحقق شعار سال و تحول در تولید هم‌چنان که اشاره شد، «احیای اعتماد عمومی» است که در سال‌های گذشته ضعف‌های آن آشکار شده است؛ از ناهمراهی اکثریت مردم با خواست دولت پیشین جهت انصراف از دریافت یارانه تا بروز رفتارهای سوداگرانه در هنگامه‌های ریزش ارزش ریال که بارها منجر به بر هم خوردن تعادل در عرصه اقتصادی کشور شده است.
نکته دیگر، ضرورت بهبود فضای کسب و کار است. حلقه‌ی مهم تولید در رفع مسائل و مشکلات کشور- چنان‌که در سال‌های اخیر نیز مورد تاکید پی در پی رهبر انقلاب قرار گرفته است- کاملا مبتنی بر واقعیت‌ها و مباحث علمی و نظری است، اما برای این‌که در حوزه تولید جهش رخ بدهد و کار پیش برود شاید مهم‌ترین مساله ما بهبود فضای کسب و کار باشد که با مشارکت مردم رخ می‌دهد. از این جهت، شاید می‌توانیم مانند دهه‌های قبل تولید را با اقدامات دولت پیش ببریم اما در دهه ۸۰ هم به دلیل چرخش سیاستی که رخ داد و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که در سال ۸۵ ابلاغ شد و هم به دلیل درگیر شدن ایران در تحریم‌ها، واقعیت‌های جدیدی را بوجود آورد و ما را با این مواجه کرد که اگر می‌خواهیم کشور پیش برود، با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد و این واقعیتی بود که کشور در دهه ۹۰ با همه وجود به آن رسید.
در همین زمینه، نکته‌ای وجود دارد و آن این‌که دشواری تأمین مالی است، تأمین مالی خودش یک مشکل بزرگ است، زیرا تأمین مالی از بانک‌ها بسیار سخت است و سیاست‌های بانک مرکزی و سیاست‌های پولی نیز بسیار نوسانی و بی ثبات هستند، علاوه بر این بازار سرمایه در کشور ما هنوز نقش مهمی در تأمین مالی کسب و کارها ندارد، به همین دلیل بانک محور هستیم و این به یک گلوگاه تبدیل شده است.
مساله سوم این خواهد بود که، اگر می‌خواهیم با مشارکت مردم تولید را رشد دهیم، فرمول آن این است که مردم احساس امنیت کنند و انتفاع ببرند، زیرا هرکس که می‌آید برای سود بردن می‌آید که منطق اقتصادی آن هم درست است، البته برخی از کارها نیز غیرانتفاعی هستند و با اهداف الهی و معنوی انجام می‌شود؛ برای مثال برخی بیمارستان و مدرسه می‌سازند، اما آن هم اسیر مشکلات دولت است. پس با هر نیتی چه انتفاعی و چه غیرانتفاعی، باید فضای ورود بخش خصوصی و مردم به برداشتن بار دولت و کشور فراهم شود.
و نکته مهم و آخر این است که همه‌ی دستگاه های ذیربط در اجرای درست، به موقع و کوبنده‌ی قوانین حمایت از تولید ملی، کار جهادی و بیش از پیش انجام دهند. از این منظر، حوزه‌ی مهمی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اهمیت صدچندان پیدا می‌کند. در اهمیت حوزه‌ی مذکور همین بس که آیت‌الله رییسی رییس‌جمهور محترم در گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی روز دوشنبه ۶ فروردین 1403 تاکید جدی داشتند که: در کنار تولید و جهش تولید باید با قاچاق کالا مبارزه شود، قاچاق خنجری است که از پشت بر پیکره تولید ضربه می‌زند. سازوکارهای موجود باید با جدیت دنبال شود. قاچاق سازمان‌یافته یا موردی برای مسائل ارزی و ریالی و تولید و اشتغال در کشور ضرر دارد.
بهرحال، نکاتی که در زمینه جهش تولید از طریق مشارکت مردمی مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته بارها از سوی پژوهشگران به عنوان پیش‌شرط‌های تحول و توسعه اقتصادی گوشزد شده و هم‌چنان‌که اشاره شد تامین سرمایه اجتماعی مورد نیاز و جلب اعتماد عمومی از اهم این اقتضائات به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • استقرار تیم‌های عملیاتی واکنش سریع آبفای تهران برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده +فیلم
  • اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان
  • وعده صادق عملیاتی تنبیهی و یک واکنش حداقلی بود
  • ارتش برای حفظ تمامیت ارضی کشور همواره پا به رکاب است
  • مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند!
  • کنایه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به ترقه بازی امروز در اصفهان
  • واکنش وزیر امنیت ملی اسرائیل به ادعای عملیات در ایران | عکس
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است