Web Analytics Made Easy - Statcounter

مستند «پیشکش ایرانی» به کارگردانی مجتبی رضوانی، روایت‌گر یک حرکت جمعی برای سپاسگزاری زائران ایرانی از موکب‌داران عراقی در طول پیاده‌روی اربعین سال‌های گذشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی رضوانی کارگردان مستند «پیشکش ایرانی» که به مناسبت اربعین حسینی به صورت اینترنتی عرضه شده است،  درباره این اثر گفت: ما این مستند را ۲ سال پیش تولید کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مستند در حقیقت در کنار یک قرار جمعی غیرمنتظره برای تشکر از موکب داران عراقی ساخته شد. ما پروژه‌ای داشتیم که در قالب آن گروه تواشیح «الغدیر» در پیاده‌روی اربعین، همراه ما می‌شد و سرودی عربی تحت عنوان «خیر الاحباب» را می‌خواند.

وی ادامه داد: «فلش ماب» همان قرار جمعی غیرمنتظره است، از این رو ما همراه این گروه سراغ موکب داران عراقی می‌رفتیم که در موکب خود خدمت می‌کردند، بعضاً در آشپزخانه و جاهای خدماتی این موکب ها قرار داشتند و درواقع در دید مستقیم زائران اربعین قرار نمی‌گرفتند، چون دائم مشغول پخت و پز و ارائه خدمات به زائران بودند. به همین ترتیب گروه تواشیح با غافلگیری در مقابل آن‌ها قرار می‌گرفت و شروع به اجرای یک سرود می‌کرد که معنا و مفهوم این سرود تشکر از این خادمان اربعینی بود.

رضوانی افزود: این اتفاق واکنش بسیار جالبی از سوی موکب داران عراقی به همراه داشت. به این صورت که وقتی این برنامه و سرود برای آن‌ها اجرا می‌شد خیلی به وجد می‌آمدند، بعد از اجرا دوستان را در آغوش می‌گرفتند و غالباً می‌گفتند ما هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم یک روز یک گروه تواشیح برای ما برنامه‌ای اجرا کند. این کار، یک امر فرهنگی بود که توانست ارتباط بیشتری را بین زائران اربعینی عراق و ایران شکل بدهد. درواقع این گروه تواشیح، زبان تشکر ایرانی‌ها از عراقی‌ها بود. هرچند ما اختلاف زبانی داریم، ولی وقتی سرودی عربی برای تشکر از لطف و مهمان نوازی آنها خوانده می‌شد، واکنش جالبی نشان می‌داند.

در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود که میلیون‌ها انسان در چنین مسیری قرار بگیرند و هزاران نفر مسابقه بگذارند برای اینکه بتوانند به آنها خدمت کنند یعنی در عین حال که در یک کشور غریب هستی ولی این غربت اصلاً حس نمی‌شود اجرای تواشیح در ۵۰ موکب عراقی

کارگردان مستند «پیشکش ایرانی» درباره مختصات اجرای این طرح توضیح داد: اجرای این سرود کار فرهنگی خوبی بود و ما توانستیم در آن سفر به حدود ۵۰ موکب سر بزنیم. کار ما تقریباً از عمود صد شروع و به عمود ۵۰۰ در مسیر پیاده‌روی اربعین کشیده شد. در این ۴۰۰ عمود به حدود ۵۰ موکب سر زدیم و با اجرای تواشیح آنها را غافلگیر کردیم.

وی افزود: ضمن اینکه ما از اجرای این سرودها تصویربرداری هم می‌کردیم که در پی آن قطعات جالبی تولید و از رسانه ملی پخش شد به طوری که در حین پیاده روی هم خیلی بین لبنانی‌ها و عراقی‌ها دست به دست می‌شد. به همین ترتیب به ذهنم رسید حالا که این کلیپ‌ها ضبط می‌شود و ما موکب به موکب به اجرا می‌پردازیم خوب است که با استاد محمدعلی دهدشتی یکی از اعضای این گروه مصاحبه‌ای انجام دهم و حال و هوای ایشان را از این اقدام بیشتر جویا شوم از همین رو در کنار تولید این نماهنگ‌ها تصمیم گرفتم همزمان مستند «پیشکش ایرانی» را هم تولید کنم.

رضوانی ادامه داد: این مستند، گزارشی از رویدادهای عاطفی و احساسی در جریان این سفر است و اتفاقاتی را که در طول تولید این نماهنگ‌ها رخ داده است به تصویر می‌کشد؛ آینه‌ای از اتفاقات و مشاهدات ما از جریان تولید است. یعنی در حالی که ما برای کار دیگری به این پیاده روی رفته و مشغول تولید نماهنگ بودیم ولی در نهایت به مستند «پیشکش ایرانی» رسیدیم به این صورت که به ذهنم رسید جا دارد که در حین کار، فیلم مستندی از همین اقدام تولید کنم چون ما مشغول انجام یک پروژه دیگر بودیم که از دل آن کاری دیگر را تدارک دیدیم.

این کارگردان اظهار کرد: در این سال‌ها آثار زیادی درباره اربعین ساخته شده است و آنهایی که به این سفر رفته‌اند، بعد از بازگشت خاطراتشان را برایمان تعریف کرده‌اند اما چیزی که در ذهن ما به عنوان ایرانی خیلی باقی ماند مهمان نوازی عراقی‌ها بود. به طوری که وقتی زائر ایرانی پا در پیاده روی اربعین می‌گذارد هیچ احساس غربتی نمی‌کند انگار که ما سال هاست آنها را می‌شناسیم و با آنها ارتباط داریم.

رقابتی که موکب‌داران برای خدمت داشتند

وی افزود: ما در طول پیاده‌روی دائم موکب داران عراقی را می‌بینیم که در ارائه خدمت به افراد مسابقه دارند و همه سعی می‌کنند به نحوی افراد را خود جذب کنند تا به آنها جای استراحت و خورد و خوراک بدهند، خستگی را از تن زائران دربیاورند تا آن‌ها بتوانند مسیر را ادامه بدهند؛ در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود که میلیون‌ها انسان در چنین مسیری قرار بگیرند و هزاران نفر مسابقه بگذارند برای اینکه بتوانند به آنها خدمت کنند یعنی در عین حال که در یک کشور غریب هستی ولی این غربت اصلاً حس نمی‌شود. هرکس یک بار به پیاده روی اربعین برود سال بعدش دوست دارد با وجود سختی‌ها باز در این مسیر قرار بگیرد چون تمام سختی‌هایش هم لذت بخش است.

این کارگردان توضیح داد: چیزی که برای من جالب بود این بود که برخی از این عراقی‌ها که می‌خواستند در این مسیر به زائران خدمت کنند، سالانه چیزی شبیه به یک صندوق خریداری می‌کنند تا در آن پول پس‌انداز و در راه خدمت رسانی به زائران در اربعین خرج کنند، این صندوق چیزی شبیه به یک قلک است که نزدیک اربعین آن را باز می‌کنند. این نشان می‌دهد که هرکسی در اربعین به اندازه توان خود خدمت می‌کند و ما در تولید این نماهنگ و اجراهای میدانی تلاش کردیم این موضوع را به تصویر بکشیم.

رضوانی در پایان درباره تجربه متفاوت اربعین امسال نیز اظهار کرد: ما هر سال این موقع در مسیر پیاده روی اربعین بودیم ولی امسال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی عازم این سفر نشدیم و این موضوع نوعی حسرت در دل ما ایجاد کرد. در طول این مسیر هرکسی به اندازه توان خود خدمتی می‌کرد، ما فیلمساز هستیم و چند سال پیاپی بود که در این مسیر کار فرهنگی می‌کردیم که این امر امسال میسر نشد ولی به نظرم اگر هنرمند باهوش باشد می‌تواند از تصاویر و فیلم‌های باقی مانده و استفاده نشده از سال‌های قبل استفاده و کاری تازه تولید کند.

انتهای پیام/

منبع:مهر

منبع: دانا

کلیدواژه: پیاده روی اربعین موکب داران عراقی پیشکش ایرانی گروه تواشیح عراقی ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۲۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنجی: خیلی از بچه‌های درجه یک بخاطر خستگی از برنامه جدا شدند/ افت مخاطب نداشتیم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز؛ نشست خبری عوامل برنامه «به افق فلسطین» صبح امروز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه در سالن جلسات اداره کل روابط‌عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

حسین قرایی مدیرکل روابط‌عمومی صدا و سیما در ابتدای این نشست گفت: امروز در کنار عوامل برنامه دوست داشتیم یادی از شهید زاهدی کنیم و به همین دلیل در خدمت برادر این شهید بزرگوار، محمدرضا زاهدی هستیم. برنامه «به افق فلسطین» بیش ۱۹۰ روز روی آنتن بوده و چنین برنامه پرتحرکی نشان از توانمندی عوامل کار است و به همین جهت به سازندگان برنامه تبریک می‌گویم. تماس های زیادی در ۱۶۲ داشتیم که میتوانم این تماس ها را در اختیار شما بگذارم تا در برنامه یک بسته ای در نظر بگیرید که این صوت ها یا حتی پیام ها پخش شود.

محمدرضا زاهدی؛ برادر سردار شهید زاهدی گفت: به نوبه خودم از شما شبکه افق و صدا و سیما و عموم ملت تقدیر و تشکر میکنم.

علی گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق نیز در ادامه این نشست گفت: این برنامه یک تجربه شیرین بود. صفر تا صد اتفاقاتی که بعد از طوفان الاقصی رخ داد را هرشب تبدیل به یک برنامه کردیم و این برنامه که مربوط به امور بین الملل بود را به یک برنامه اختصاصی مربوط به فلسطین تبدیل کردیم و کار سختی بود چرا که تنوع نبود و زیرساخت های زیادی وجود نداشت. حتی در یک مقطعی گروه اجتماعی پای کار آمد. مهم این بود که ما صدای فلسطین، هم‌ برای مردم خودمان و هم‌ برای کشورهای دیگر باشیم. خیلی از قطعات برنامه ما برای عرب زبان ها ترجمه می شود و ما منبع اطلاعات آن ها شده‌ایم. شبی که موشک‌ها پرتاب شد، هفت ساعت یک برنامه سیاسی را از جنس خبری اجرا کردیم.

گنجی در ادامه بیان کرد: در این برنامه فقط انعکاس دهنده اتفاقات فلسطین نبودیم و گاهی سراغ کشورهای جبهه مقاومت هم می رفتیم. شخصیت های اثرگذار را جهت گفت و گو روی آنتن آوردیم. ما وسط میدان جنگ و کنش‌گر میدان بودیم و هستیم. خیلی لحظات آنلاین بودیم و روی آنتن یکسری از اتفاقات رخ می‌داد. خیلی چیزها را نمی‌توان‌ نمایش داد با اینکه فضای مجازی دستش باز است و اطلاع رسانی می‌کند اما ما نمی‌توانستیم با عواطف مردم بازی کنیم.

وی افزود: خیلی از حواشی که حول کار ما شکل می‌گرفت متوجه ما نبود. طبیعی است که خیلی مسایل اتفاق بیافتد و پشت آنتن خیلی از بچه‌های درجه یک با ما قطع همکاری کردند چرا که خسته شده بودند و گاهی به خاطر حجم کار، خود من هم خسته شده بودم اما همه مجاهدانه کار می‌کردند و ما یک کار جهادی را تجربه کردیم. خیلی ها از برنامه‌های دیگر به ما کمک کردند.

مدیر گروه سیاسی شبکه افق ادامه داد: ما یک کاری را دنبال می‌کنیم و محکم جلو می‌رویم و تلاشمان این است که همه مسایل را از جهان مختلف به برنامه اضافه کنیم. بچه‌ها صبح تا شب تلاش می‌کنند تا یک ساعت برنامه درست را به منظر مردم برسانند. خانم شریفی هم صاحب اختیار بود و با تغییر شرایطش از کار جدا شد. ما قبل از «به افق فلسطین» کارهای دیگری نیز انجام دادیم و در مدت یک ماهی که تیم عوض شد صرفا به‌خاطر خستگی بوده و عوامل جابه‌جا شدند؛ اما سیاست همان سیاست است و اگر ما در ابتدای کار اصطلاح‌طلب دعوت می‌کردیم هنوز هم همین است.

وی با بیان اینکه در این برنامه از هنرمندان تا سیاستمداران را دعوت کردیم خاطرنشان کرد: من تا این لحظه و در این ۲۰۰ شب نشنیدم که یک چهره سیاسی در حماس جان خود را از دست بدهد عمدتا مردم بودند که کشته شدند. یک سری شب‌ها از شهرهای مختلف اروپا و منطقه، دوربین‌های زنده داشتیم که نشان دهیم همه دنیا پای مظلومیت مردم غزه هستند. یک دوربین هم‌ در ایران و یک دوربین هم در غزه داشتیم. در وضعیت عادی اگر بخواهید یک برنامه را نگه دارید بسیار طاقت فرسا است و در هفت ساعت بخواهی یک حرفی را نزنی که مشکل ساز نشود بسیار کار سخت‌تری است. برنامه ما خیلی در فضای مجازی وایرال داشته است تا جایی که آمار دقیق آن را نتوانستیم دربیاریم.

گنجی ادامه‌ داد: تلاشمان منوط به این است که چه اتفاقی در کف میدان رخ می‌دهد. چند بار می‌خواستیم برنامه را تمام کنیم اما یک اتفاقی رخ می‌داد و خود میدان اجازه توقف نمی‌داد. از حمایت های مالی سازمان که تشکر می کنم. برای آینده پیشنهاد داریم که برنامه را «به افق مقاومت» کنیم و حرف هایی بزنیم که برنامه عام مردم باشد. دوستان فعلا یک پلاس بالا می‌آورند که آیتمی به آن به اسم « به افق مقاومت» اضافه خواهد شد.

سیدحسین حسینی مجری برنامه «به افق فلسطین» نیز در ادامه این نشست گفت: ما امروز در ۱۶۲ یک ساعت پاسخگوی تماس های روابط‌عمومی بودیم و طیف‌های مختلف تماس می‌گرفتند و من تعمدا شغل آن‌ها را می‌پرسیدم. از همه نقاط ایران تماس گرفتند و طیف مخاطب گسترده بود، شاید ممکن باشد از روی کنجکاوی برنامه را ببینند. ما تلاش کردیم بی‌طرفانه همه مسایل و اتفاقات را به مخاطب بگوییم. موضع تلویزیون دفاع از مظلوم است اما هر مهمانی که می‌آمد ما درباره شبهه‌ها از او سوال می‌کردیم و قصد و نیت‌مان این بود که مخاطب طرف دیگر ماجرا را هم ببیند. گاهی وقت‌ها منبع اخبار ما شبکه‌های بین‌المللی بودند.

حسینی در مورد حضور یک مجری خانم در برنامه سیاسی توضیح داد: خانم شریفی مقدم خیلی برایشان سخت بود که تا بامداد سر کار باشند چراکه صبح زود در روی آنتن برنامه داشتند در نتیجه از «به افق فلسطین» جدا شدند.

وی تصریح کرد: آقای جبلی مجوز دادند که ویدیو وایرال داشته باشیم اما نه به هر قیمتی، مثلا اگر به آقای لاریجانی بگوییم رژیم گرفتید لاغر شدید و بگوید رژیم مارو گرفته وایرال می‌شود! چند درصد اتفاق می‌افتد که یک برنامه اینقدر دیده شود و در کپشن وایرال اسم برنامه را بنویسند. ویدیوهای ابتدایی همه با اسم برنامه منتشر می‌شد. محتوای فرآوری شده و کوتاه ممکن است قابل استفاده برای شبکه‌های مجازی باشد.

مجری برنامه در این مورد که چرا برنامه‌های سیاسی مانند برنامه‌های اجتماعی و هنری به مرحله‌های بعد نمی‌رسند، گفت: بخشی از برنامه‌های سیاسی موسمی و فصلی هستند و مجری های سیاسی هم بعضی وقت ها کم کار می شوند اما برنامه های فرهنگی و اجتماعی روال است و مدیران هم تمایل دارند که کار کنند و از این جهت است که مجری‌های سیاسی کم کار می‌شوند.

حسین قاسمی تهیه‌کننده برنامه نیز با اشاره به چگونگی دعوت از مهمان‌های برنامه، توضیح داد: کسی از کارشناس‌ها باقی نمانده که نیامده باشد. از وزیر بهداشت تا وزیر خارجه را در برنامه داشتیم و کسی باقی نمانده است. ارتباطات از طریق خود برنامه انجام می‌شد و ارتباطات شبکه با کارشناسان به واسطه برنامه‌هایی که دارد، خوب است. از یک هفته قبل از شبی که عملیات انجام شد، ما آماده باش بودیم و همان شب از ساعت ۱۰ در سازمان آماده بودیم و همه شبکه‌ها هم بودند و از شبکه که بیرون آمدیم مستقیم برنامه را استارت زدیم.

وی ادامه داد: بحث وایرال حد و حدودی دارد. خیلی وقت‌ها ما سوالات و بحث ها را وایرال نمی‌کنیم و خودشان وایرال می‌شوند. ما افت مخاطب نداشتیم.

مهدی آقاموسی تهرانی مجری دوم برنامه بیان کرد: ریزبینی نسبت به این برنامه به شدت بالا است. حتی ریزترین اتفاقات دیده می‌شوند. به عنوان مثال پیام آمده بود که چرا به شما می‌گویند مِهدی؟ اسم شما مَهدی است! روایت کردن برای من جذاب است و سعی می‌کنم به شکل یک قصه دراماتیک ماجرا را به مردم منتقل کنم. چند جا برای من مهم است که به عنوان یک کنش و تاثیر آن را ببینیم. ما مثل یک رویداد زنده و مثل یک بازی فوتبال لحظه به لحظه اتفاق را گزارش می‌کردیم. روایت زنده کاملا صادقانه است و مخاطب آن را باور می‌کند. مانند ریختن پلاسکو که مردم آن‌را به لحظه دیدند.

حمید انصاری سردبیر این برنامه در پایان نشست افزود: من واقعا جای اشتباهی هستم! این پرجسب سردبیری مناسب من نیست و شخص دیگری بیشتر سردبیر است. ما پشتوانه رسانه‌ای داریم و در این فضای روایت سازی و دعوت از مهمان‌ها به ما کمک می‌کنند. روزهای اول کسایی می‌آمدند که چهره‌تر بودند اما واقعا در این ۲۰۰ شب هر کارشناسی بوده به برنامه آمده است. امیدواریم که با این برنامه یک درصد توانسته باشیم به بازوی رسانه‌ای در موضوع فلسطین کمک کرده باشیم. ما به مسایل تاریخی هم می‌پردازیم که در کنار برنامه ویدیو کلیپ‌هایی مرتبط به مناسبت‌های تاریخی نیز پخش شده و می‌شود.

در پایان این نشست از عوامل تولید برنامه «به افق فلسطین» توسط مدیرکل روابط‌عمومی صدا و سیما تقدیر شد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228227 برچسب‌ها فلسطین سازمان صدا وسیما

دیگر خبرها

  • غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر ندارد
  • امدادرسانی به حادثه دیدگان آبگرفتگی گلستان به ۱۹۶ نفر رسید
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • پرسپولیس ۲۷۶۵ روز در حسرت شکست آلومینیوم!
  • پرسپولیس 2765 روز در حسرت شکست آلومینیوم!
  • انجام ‌۱۵۷۸ عملیات امدادی توسط آتش نشانی سمنان/ فوتی نداشتیم
  • یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح نور اعتراضی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند
  • گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن‌ فروش‌ها | پول‌های مردم کجا می‌روند؟
  • گنجی: خیلی از بچه‌های درجه یک بخاطر خستگی از برنامه جدا شدند/ افت مخاطب نداشتیم
  • هفته‌های آخر لیگ و حسرت ۴ بازی بر دل پرسپولیسی‌ها/ گل‌محمدی قهرمانی را مفت از دست داد؟