Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@10:47:23 GMT

در مقیاس قوس

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۲۲۳۱

در مقیاس قوس

موزه هنرهای معاصر اصفهان رویدادی هنری تجسمی "در مقیاس قوس" را در سه بخش پوستر،‌ ویدئوآرت و مجسمه با محوریت نماد شهر اصفهان برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برج قوس نماد شهر اصفهان است که در طول تاریخ با تغییر حاکمان وقت، تغییرات فرمی خاصی را به خود گرفته است. حالا موزه هنرهای معاصر اصفهان، فراخوان برگزاری رویدادی هنری تجسمی با عنوان "در مقیاس قوس" را در سه بخش ویدئوآرت، پوستر و مجسمه منتشر کرده که به منظور طراحی این نماد مطابق با شرایط کنونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرزو معتمدی، دبیر اجرایی این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: این فراخوان، پیشنهادی از طرف موزه هنرهای معاصر به منظور درگیری هنرمندان معاصر برای نماد شهر اصفهان بود؛ دلیلی که این رویداد به شکل فعلی درآمده است، نتیجه بررسی‌های چندین ماهه از شرایط موجود و اتفاقات فعلی بود. علاقه‌مند به برگزاری این رویداد در آذرماه بودیم، اما به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و مشکلات دیگر، این اتفاق رخ نداد. این رویداد بخش دیگری در قالب تئوری نیز دارد که در آن، نشست‌هایی با کارشناسان در مورد نمادهای هنر معاصر، نماد شعر اصفهان و جامعه هنری تجسمی برگزار می‌شود که این مسئله نیز دلیل دیگر تعویق این رویداد بود.

وی افزود: اصفهان، از اعضای شهرهای خلاق است که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این شهر برای حضور در گروه، هنرهای مردمی ذکر شده، پس باید این عنوان را برای اصفهان حفظ کنیم. اصفهان جز معدود شهرهایی است که نمادی تاریخی دارد و این موضوع، نماد این شهر را اساطیری کرده است. با توجه به اینکه فرم این نماد در طول تاریخ عوض شده، مایلیم که در حال حاضر نیز این نماد همسو با شرایط فعلی این شهر تغییر کند. نیاز داریم که گفتمانی بین هنرمندان خلاق با نگاه نو و شهروندان شهر ایجاد کنیم.

دبیر اجرایی رویداد "در مقیاس قوس" اظهار کرد: سه بخش در این رویداد وجود دارد که همگی در عرصه شهری قابل اجرا هستند؛ این سه مدیوم می‌تواند در سطح شهر بسیار به نمایش گذاشته شود و برای مردم کاملاً ملموس باشد. دلیل عدم انتخاب هنرهایی مثل نقاشی این بود که محدود به فضاهای بسته می‌شد و نقاشی‌های شهری نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد. آثار در مکان‌هایی رونمایی می‌شود که نگاه‌های بیشتری را به خود جلب کرده و کنجکاوی آنها را ترغیب کند. قصد داریم که در نیمه اول دی ماه، آثار ارسال شده باشند و با توجه به شرایط موجود در آن وقت، زمان و فضای نمایش آثار را اعلام می‌کنیم.

معتمدی عنوان کرد: سعی کردیم که داوری‌ها به شکلی انتخاب شود که هم داوران بومی انتخاب شوند و هم نگاه‌های جوان، به‌روز و متفاوتی داشته باشند. سعی کردیم که با حساسیت و دقت زیادی، تمامی اتفاقات پیرامون این رویداد را طراحی کنیم تا به بهترین شکل اجرا شود؛ چرا که رویدادی تجسمی همانند این رویداد، در ایران بسیار کم برگزار شده است. دوست داریم که همه اقشار مردم، هنرمندان و گالری‌های خصوصی در این رویداد شرکت کنند. امیدواریم که در فضاهایی که هنرمندان حضور دارند، این رویداد را به آنها معرفی کنند.

معتمدی در پاسخ به اینکه چقدر نماد برج قوس در آثار هنرمندان اصفهانی و هنر شهری اصفهان جای دارد، توضیح داد: مجسمه و کاشی کاری‌هایی را داریم که هنرهای معاصری نیستند، اما در شهر حضور دارند؛ با این حال به شکلی که نیاز بوده به نماد برج قوس پرداخته نشده است. اگر توجه کنیم، بسیاری از مردم اصفهان نماد این شهر را نمی‌شناسند که مسئله بسیار قابل تأملی است، زیرا همانطور که ذکر شد، اصفهان در گروه معدود شهرهای دارای نماد است.

وی گفت: واقعاً قصد اجرای یک مسابقه خالی را نداریم و دوست داریم که ارتباط و گفتمان بین مردم و هنرمندان به خوبی شکل بگیرد زیرا با یکدیگر برخورد گفت و گویی کمی را دارند.

گفتنی است که مطابق فراخوان ارسالی برای این رویداد، مهلت ارسال آثار اولیه رویداد هنری تجسمی "در مقیاس قوس" تا روز ۱۵ آبان ماه خواهد بود و پس از داوری، آثار نهایی در تاریخ ۱۰ دی ماه تحویل گرفته خواهد شد.

کد خبر 448040

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اصفهان نماد نمادهای شهری نماد شهری موزه هنرهای معاصر اصفهان سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان هنرهای تجسمی هنرهای تجسمی اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هنرهای معاصر هنری تجسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۲۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و تشریح ویژه‌برنامه‌های «چله رضوی» روز سه شنبه چهارم اردیبهشت با حضور فرهاد قائمیان مدیر این رویداد در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری باغ زیبای تهران برگزار شد.

تشریح رویکردهای تحولی و افقی که از ۱۰ سال به ۵ سال کاهش پیدا کرد

مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های انجام‌گرفته در این مجموعه و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در قالب ۱۴ جشنواره جداگانه و ۵۰۰ برنامه فرهنگی هنری گفت: طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی را در حوزه رسانه‌ای برگزار کردیم که طی آن جزییات جشنواره‌های مختلف ارایه‌شده بود، پس آنچه در این جلسه پیش روی شما قرار می‌گیرد تشریح برنامه‌های یک ماه گذشته است.

وی توضیح داد: ما در حوزه رویکردهای تحولی، اقداماتی را در بنیاد امام رضا (ع) انجام داده‌ایم. در این چارچوب تلاش برای برگزاری یک رویکرد محتوامحور مبتنی بر منظومه معارف امام رضا (ع)، تلاش برای ارایه رویکردهای نوین برای برگزاری جشنواره‌های رضوی، راه‌اندازی سامانه «منظومه رضوان» همزمان با میلاد امام رضا (ع) با هدف تبیین ابعاد موضوعی و رویکردی پرداخت به سیره اهل بیت و امام رضا (ع) با محوریت مخاطب و تعریف اصالت بر مبنای محتوا، دسترسی آسان‌تر هنرمندان به منظومه‌های فکری حوزه سیره رضوی، استفاده از هنرمندان شاخص و تراز در فضای مدیریتی و شوراهای سیاستگذاری جشنواره با هدف برگزاری یک رویداد حرفه‌ای و تخصصی در تمام بخش‌ها، حضور یک هسته حرفه‌ای، متعهد و متخصص در بنیاد امام رضا (ع)، حمایت مادی و معنوی از هنرمندان در جهت تولیدات مرتبط با توسعه فرهنگ رضوی، توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی با ارتقای دانش فنی هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره امام رضا (ع)، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف، انتخاب موسسات تخصصی با رویکرد مردم‌محور برای تقویت ارکان مردمی جشنواره از جمله تاسیس «کانون هنر شیعی»، از جمله رویکردهای تحولی است که در بنیاد امام رضا (ع) انجام گرفته است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: اتکا و بهره‌گیری از موسسات تخصصی و حرفه‌ای ، تلاش بیشتر برای استفاده بیشتر آحاد مردم از محصولات تولیدشده در جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «پنجره» با هدف ارایه تولیدات رضوی پس از برگزاری جشنواره به مردم، تعامل و مشارکت‌آفرینی با نهادها و مجموعه‌های تخصصی در قالب همکاری ۱۵ نهاد فرهنگی هنری فعال کشور برای ارتقای کیفیت جشنواره امام رضا (ع)، بهره‌مندی آحاد جامعه از تولیدات فرهنگی هنری مرتبط با فرهنگ رضوی، برگزاری بیش از ۵۰۰ برنامه فرهنگی هنری در شهرهای مختلف کشور در قالب محافل ادبی و نمایشی، از دیگر رویکردهایی بود که تلاش کردیم در این دوره از جشنواره روی آن پیرامون توسعه فرهنگ رضوی تمرکز داشته باشیم. شرایطی که توانستیم تا حدی به اهداف و رویکردهای‌مان نزدیک شویم.

سعیدی‌زاده تاکید کرد: امیدواریم جشنواره امام رضا (ع) در پنج سال آینده به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌های دینی کشور تثبیت شود. ما از دوره گذار جشنواره عبور کردیم و اکنون به آینده فکر می‌کنیم. بنابراین امیدوارم با رویکردهای جدیدی که در این زمینه انجام‌گرفته بتوانیم در حوزه توسعه فرهنگی رضوی با مشارکت‌های دیگر دستگاه‌های فرهنگی شاهد اتفاقات اثرگذار باشیم. برداشت اولیه من یک افق ۱۰ ساله بود اما با کارهایی که صورت گرفته تصور می‌کنم در یک افق پنج سال در سال ۱۴۱۱ یا ۱۴۱۲ شاهد هم‌ترازی جشنواره امام رضا (ع) در سطح جشنواره‌هایی چون جشنواره فجر باشیم. شرایطی که حتی بهره‌مندی آحاد جامعه را هم در بر می‌گیرد. هنری که برای توسعه فرهنگ رضوی و تعاملات انسانی گام بر می‌دارد طبیعتا دربرگیرنده تلاش‌های زیادی است که باید به سرانجام رسیده و در بعد بین الملل هم مطرح شود.

شگفتی فرهاد قائمیان از برگزاری جشنواره در یک روستای دورافتاده

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم پس از صحبت‌های سعیدی‌زاده در تشریح فعالیت‌های این رویداد فرهنگی هنری در حوزه مدیریتی خود بیان کرد: در مدیریت جدیدی که برای بنیاد امام رضا (ع) انجام‌گرفته رویکردهای متفاوتی در بنیاد اجرایی‌ شده که یکی از مهم‌ترین آنها مردمی‌کردن جشنواره‌های رضوی است. رویکردی که در دوره‌های قبلی هم مورد توجه بود ولی در این دوره تلاش شده تا فرهنگ رضوی بیشتر در بین جامعه رواج پیدا کند.

وی ادامه داد: بنده از بدو انتخابم در جشنواره امام رضا (ع) سعی کردیم بلافاصله شوراهای سیاستگذاری جشنواره‌های مختلف را راه‌اندازی کنیم. در این زمینه توجه به روستاها و شهرهای مختلف کشور یکی از رویکردهای جدید ما بود. من اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای «کردر» در اختیار هنرمندان و مخاطبان جشنواره قرار دادند و تلاش کردند در بهترین شکل ممکن میزبان شایسته‌ای باشند؛ شرایطی که در محیطی سرشار از الطاف رضوی اتفاقات شگفت‌انگیز و ارزشمندی را رقم زد که برایم مثال‌زدنی بود. شرایطی که اصلا قابل مقایسه با جشنواره‌های ملی ما نبود اما افتخار می‌کنیم که در یک روستا شاهد بهترین و موثرترین رویدادها بودیم.

مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در ادامه صحبت‌های خود ضمن ارایه توضیحاتی از روند برگزاری جشنواره‌های تئاتر رضوی و دیگر رویدادها، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره سعی کردیم ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که آثار راه‌یافته به بخش نهایی در شهرهای مختلف به مخاطبان ارایه شود.

قائمیان در ادامه این نشست خبری ضمن ارایه توضیحاتی درباره بخش هنرهای تجسمی و سرود جشنواره امام رضا (ع) گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآمیز باشند و ما بتوانیم شاهد برگزاری یک رویداد مهم باشیم. در این مسیر برگزاری رویداد آوای رضوی، جشنواره سرود رضوی و رویدادهای مختلف دیگر که پیش‌تر درباره آن توضیحات لازم ارایه شده بود از جمله بخش‌هایی است که امیدوارم دربرگیرنده نتایج مطلوبی باشد. من امیدوارم بتوانیم در خدمت همه دوستان هنرمند باشیم و شاهد برگزاری رویدادی باشیم که به واسطه حضور شما اهالی رسانه و هنرمندان مایه دلگرمی ما است.

در ویژه‌برنامه‌های «چله رضوی » چه می‌گذرد؟

در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای، زمانی مدیر اجرایی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) و رفایی مشاور راهبردی جشنواره‌های رضوی توضیحاتی را درباره بخش‌های مختلف بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) که پیش‌تر در نشست‌های رسانه‌ای رویدادهای مختلف درباره آن توضیحات مشروح داده شده بود، ارایه دادند.

اجرای چند اثر نمایشی مختلف در تهران و استان‌های مختلف، تجلیل از هنرمندان برگزیده عرصه فرهنگ رضوی، برگزاری محفل‌های شعری مختلف، اجتماع بزرگ شاعران آذری زبان، میزبانی از رویداد شعر عربی در استان خوزستان، برگزاری اختتامیه شعر فارسی در کرمان، اجرای چندین برنامه نمایشی محیطی در ایام برگزاری جشنواره به میزبانی مشهد و دیگر شهرهای کشور، اجرای موسیقی مقامی برای عموم مردم در جهت مردمی‌سازی برنامه‌های جشنواره در بستر تولیدات، پیگیری برای دعوت از هنرمندان کشورهای لبنان، عربستان، عراق و پاکستان برای شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی خوشنوییسی، تلاش برای توسعه جشنواره در حوزه دانشگاهی برای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره امام رضا (ع)، توجه به معیشت هنرمندان شرکت‌کننده در حوزه پرداخت دستمزدها به‌ویژه در حوزه تئاتر، از جمله برنامه‌هایی بود که مدیران برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در قالب عنوان ویژه‌برنامه‌های «چله رضوی» و جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) به معرفی آنها پرداختند و از رشد کمی و کیفی آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره به نسبت دوره‌های قبلی خبر دادند.

مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) روز سی و یکم اردیبهشت همزمان با جشن میلاد امام رضا (ع) با حضور هنرمندان شرکت‌کننده برگزار می‌شود.

کد خبر 6086033 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر
  • فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد
  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه
  • آمادگی میزبانی برای رویداد خوشنویسی جهان اسلام/ خبر خوب آقای مدیر
  • برگزاری همایش فصلی اوج هنر در یزد
  • هنرمندی که برای صهیونیست‌ها خط و نشان کشید/ پرچم‌دار هنر انقلاب
  • همایش فصلی اوج هنر برگزار شد