Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک به همراه تیم تحقیقاتی خود با ارائه دارو موفق به بهبود درمان ۸۰ بیمار مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان شدند.

به گزارش ایسنا، تیم تحقیقاتی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک متشکل از دکتر ملک سلیمانی، دکتر شریعت زاده از اعضای هیئت علمی گروه زیست شناسی و دلبر دانش جو، محقق دوره دکترای این گروه و با همکاری دکتر شهرزاد زاده مدرس، متخصص زنان و زایمان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قالب پایان نامه دکترا موفق به اثبات تاثیر بهینه داروی سیتافورمین بر بیماری سندروم پلی کیستیک تخمدان شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکترسلیمانی در توضیح این اثر پژوهشی گفت: در این پایان نامه به مقایسه اثر درمانی داروی سیتافورمین با متفورمین در ۸۰ زن نابارور مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان که تحت درمان با ICSI (Intracytoplasmic sperm injection) قرار گرفتند، پرداخته شده است.

به گفته وی تحقیقات در سال های اخیر نشان داده اند که مقاومت به انسولین و هیپرانسولینمی نقش مهمی در پاتوژنز سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد و این بیماری می تواند به عنوان شاخه ای از دیابت نوع ۲ در خانم ها در نظر گرفته شود. بنابراین، امروزه علاقه زیادی به استفاده از داروهای کاهنده قند خون به خصوص متفورمین در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک دیده می شود و این داروها از جمله داروهای معمول تجویزشده در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند.

سلیمانی درمورد معایب استفاده از داروی متفورمین در درمان بیماری پلی کیستیک تخمدان اظهارکرد: کاربرد متفورمین در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک توسط FDA Food and Drug Administration)) مورد تایید قرار نگرفته است. متفورمین باعث کاهش تولید گلوکز کبدی و جذب روده ای گلوکز و همچنین بهبود حساسیت به انسولین می شود و در القا تخمک گذاری و تنظیم دوره ی قاعدگی موثراست. متفورمین همچنین با افزایش حساسیت بافت ها به انسولین می تواند سبب کاهش سطح آندروژن ها گشود. با این وجود عوارض گوارشی ، افزایش هموسیتئین خون و القای استرس اکسیداتیو از جمله عوارض جانبی متفورمین در این بیماران است که تجویز متفورمین را با محدودیت هایی مواجه کرده است.

وی ضمن اشاره به مزایای داروی پیشنهادی گروه تحقیقاتی دانشگاه اراک خاطر نشان کرد: داروی سیتافورمین که ترکیبی از دو داروی سیتاگلپتین و متفورمین است برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط کمپانی مرک برای بیماران دیابتی ارائه شد. در این تحقیق برای اولین بار، داروی سیتافورمین (سیتاگلپتین / متفورمین) جهت درمان بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک که تحت درمان با روش های درمان ناباروری قرار گرفته اند، استفاده شده است.

سلیمانی افزود: سیتاگلپتین یکی دیگر از داروهای کاهنده قند خون است که از دسته داروهای مهار کننده آنزیم DPP-4 ( Dipeptidyl Peptidase-4) به حساب می آید ودر درمان بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می گیرد. این آنزیم نقش کلیدی در هموستاز گلوکز و تنظیم ترشح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد. آنزیم DPP-4 بعلت تنوع درسوبسترا می تواند منجر به تغییر فرآیندهای سلولی مانند تخریب پروتئین، تهاجم سلولی، مرگ سلولی (آپوپتوز) و التهاب شود. به نظر می رسد سیتاگلپتین می تواند با مهار DPP-4 باعث جلوگیری از این فرآیندها شود. از آنجایی که سطح DPP-4 در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک افزایش می یابد اخیراً سیتاگلپتین در تحقیقات بالینی سندروم تخمدان پلی کیستیک مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. علاوه بر این سیتاگلیپتین در مقایسه با متفورمین دارای عوارض گوارشی کمتری است و منجر به هیپوگلایسمی نمی شود و همچنین می تواند سبب کاهش التهاب در این بیماران شود.

عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اراک درمورد نتیجه مطلوب این پژوهش اظهار کرد: این پژوهش بر روی ۸۰ زن مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک در گستره سنی ۲۵ تا ۳۵ سال به مدت یکسال انجام شد. نمونه های خونی، مایع فولیکولی، تخمک، سلول های کومولوسی و جنین این بیماران پس از درمان با داروی سیتافورمین مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

نتایج حاصله از این تحقیق نشان داد که داروی سیتافورمین ضمن اینکه عوارض کمتری نسبت به متفورمین دارد سبب بهبود فاکتورهای هورمونی، بلوغ تخمک ها، کیفیت جنین های حاصله، میزان بارداری و نیز افزایش بیان دو ژن GDF-9 و BMP-15 که مرتبط با کیفیت تخمک هستند، شد.

سلیمانی ضمن اشاره به علل مختلف ناباروری تصریح کرد: یکی از شایع ترین علل ناباروری در زنان، سندرم تخمدان پلی کیستیک است که یک اختلال شایع در سنین باروری است و برجنبه های مختلف سلامتی در طولانی مدت تاثیر می گذارد. این بیماری می تواند سبب عدم تعادل هورمونی و اختلال در رشد فولیکول های تخمدان و بدنبال آن مشکلات باروری شود . در سال های اخیر، کمک به این بیماران و کاهش هزینه های بالای درمان جزو اولویت های تحقیقاتی کشورهای مختلف قرار گرفته است. سندروم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری مولتی فاکتوریال است و به این دلیل اتیولوژی مختلف درمان قطعی در این بیماران متفاوت است و شامل درمان های دارویی و غیر دارویی می شود. درمان های غیر دارویی جهت کمک به رفع علایم بالینی بیمار به کار میروند نظیر لیزر تراپی به منظور رفع هیرسوتیسم و یا تکنیک های ART ( Assisted reproductive technology) که جهت باروری در افراد مبتلا به این بیماری بکار گرفته می شود.

طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، نتایج این مطالعه در قالب ۴ مقاله و ۶ مقاله کنفرانسی در کنگره های بین الملی ارائه شده است. که یکی از این مقالات به تازگی در ژورنال Trends in endocrinology and metabolism با ضریب تاثیر ۱۱.۶۴۱ از انتشارات cell پذیرفته شده است که طبق رده بندی انجام شده در سایت www.scimagojr.com این ژورنال در بین پنج ژورنال برتر در زمینه غدد درون ریز و متابولیسم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سندرم تخمدان پلی کیستیک رساله دکتری سندروم پلی کیستیک تخمدان سندروم تخمدان پلی کیستیک گروه زیست شناسی مبتلا به سندروم درمان سندروم دانشگاه اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۶۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌بس غزه گامی مثبت اما ناکافی است

به گزارش خبگزاری مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش بس در نوار غزه را پس از شش ماه ناکامی و ناتوانی در اتخاذ تصمیمی بازدارنده در مقابل جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونستی علیه شهروندان فلسطینی، گامی مثبت اما ناکافی دانست.

کنعانی افزود: گام مهم‌تر از تصویب این قطعنامه، اقدام مؤثر برای اجرای آن و توقف کامل و پایدار حملات رژیم متجاوز صهیونیستی علیه نوار غزه و کرانه باختری، رفع کامل محاصره ظالمانه غزه و بازگشایی گذرگاه‌ها به منظور ارسال گسترده و بدون تبعیض کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی و تأمین کمک‌ها و منابع مالی بین‌المللی برای آغاز فوری بازسازی ویرانی‌های باریکه غزه اعم از منازل، زیرساخت‌های حیاتی بویژه مراکز بیمارستانی و خدماتی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی واکنش رژیم کودک‌کُش صهیونیستی نسبت به این قطعنامه را گویای عصبانیت آشکار این رژیم از شکست غیرقابل ترمیم در عرصه میدانی و سیاسی و بین‌المللی دانست و افزود: انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل متحد این رژیم را نسبت به جنایات شش ماهه گذشته علیه مردم بی‌پناه فلسطین و احتمال تداوم آن برخلاف قطعنامه مصوب شورای امنیت پاسخگو نماید.

کد خبر 6062522

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات درمانی تمام وقت در بیمارستان‌های تامین اجتماعی مازندران در ایام نوروز
  • محفل امام حسنی‌ها، گامی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی / دهه هشتادی‌ها را اینجا بشناسید
  • سفر وزیر بهداشت به قم/ عیادت عین اللهی از بیماران
  • روش‌های موثر مصرف سیب برای کاهش وزن
  • نوشیدنی‌های موثر در درمان بیماری‌های کلیوی + فیلم
  • دزد ویسکی، رابین هود مجارستان و سندروم آتیلا / شتردزدها مردم را تخم‌مرغ دزد می‌کنند
  • ارائه ۵ هزار خدمت رایگان در مرکز پرتو درمانی شهید رمضانزاده
  • قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌ بس غزه گامی مثبت اما ناکافی است
  • تصویب قطعنامه آتش بس در غزه گامی مثبت اما ناکافی
  • قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌بس غزه گامی مثبت اما ناکافی است