Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس جمهوری بر اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند کانونی برای حل مشکلات صنعت کشور باشند تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از  وزارت علوم، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در جلسه هیأت امنای دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به گزارش‌های ارائه شده توسط رئیس این دانشگاه مبنی بر جایگاه نخست کشوری و هفدهم جهانی دانشگاه صنعتی شریف در بخش ارتباط با صنعت، اظهار داشت: جایگاه هفدهم دانشگاه صنعتی شریف در ارتباط با صنعت جایگاهی بسیار مهمی است البته این دانشگاه از ظرفیت‌های بسیار بیشتری برای افزایش ارتباط با بخش صنعت برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شرایط خاص و خطیر پیش روی کشور، افزود: امروز از یک سو با بیماری کرونا و از سوی دیگر با مشکلات اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و فشارهای متعدد روبرو هستیم و دانشگاه‌ها می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در این شرایط ایفا کرده و در عبور از تنگناها و چالش‌های موجود به مردم و مسئولین کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جلسات متعدد دولت با تعدادی از دانشگاه‌های اصلی کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف طی سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: در نتیجه ارتباط دولت با دانشگاه‌ها، خوشه‌هایی تشکیل شد و این خوشه‌ها بر موضوعات و مسائل اصلی کشور تمرکز کردند و پیشنهاداتی را نیز در حوزه‌های مختلف نظیر اقتصاد کلان و افزایش سرمایه‌های اجتماعی به دولت ارائه دادند.

جهانگیری ادامه داد: در مواجهه با حادثه سیل نیز رئیس جمهور دستور داد که مطالعاتی با محوریت دانشگاه تهران انجام شود و اقداماتی نیز در خصوص سد گتوند با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها به انجام رسید.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اینکه مطالعه و طراحی برنامه احیای دریاچه ارومیه نیز با محوریت دانشگاه صنعتی شریف دنبال شد، گفت: خوشبختانه دانشگاه صنعتی شریف اقدامات بسیار خوبی در حوزه احیای دریاچه ارومیه انجام داد و امروز دیگر دغدغه‌هایی که در خصوص این دریاچه در سال ۹۲ وجود داشت از بین رفته است.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که گفتگوهای دانشگاه‌ها هم با دولت، هم با جامعه و هم با صنعت و اقتصاد استمرار داشته باشد و ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها در خدمت کشور قرار گیرد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه امروز بدلیل شرایط کرونایی بخش زیادی از آموزش مدارس و دانشگاه‌ها از طریق مجازی انجام می‌شود، گفت: البته ارتباط حضوری دانشجو با استاد بسیار تعیین کننده است و هرچه میزان این ارتباط حضوری کمتر شود ممکن است با تبعات منفی علمی همراه باشد. لازم است دانشگاه صنعتی شریف در این حوزه نیز چاره اندیشی کرده و راهکاری ارائه دهد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تفویض برخی اختیارات به هیأت امنای دانشگاه‌ها، تصریح کرد: خوشبختانه هیأت امنای دانشگاه صنعتی شریف متشکل از شخصیت‌های علمی کشور است که این افراد می‌توانند پشتوانه‌ای مناسب برای پیشبرد امور مالی و اداری این دانشگاه باشند.

وی با اشاره به شرایط سخت مالی و بودجه‌ای دولت، گفت: تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه‌ها و به طور خاص دانشگاه صنعتی شریف از اهمیت ویژه ای برخوردار است که خوشبختانه اتفاقات خوبی در دانشگاه صنعتی شریف در این حوزه رخ داده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه بانی ساخت برخی دانشگاه‌های کشور افراد خیر علاقمند به توسعه علم و دانش بوده‌اند، افزود: مجموعه‌ای از خیرین و افراد دارای توانایی مالی در کشور علاقمند هستند که منابع مالی خود را در امور علمی هزینه کنند که لازم است فراخوانی برای این گونه افراد تدوین شود تا بتوانیم از توانایی مالی آنها در توسعه دانشگاه‌ها بهره مند شویم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به نیازها و دغدغه‌های اساتید دانشگاه‌ها، گفت: دولت برای سال جاری تغییرات نسبتاً خوبی در افزایش حقوق اساتید ایجاد کرد که نسبتاً اصلاح مناسبی بود اما متأسفانه به دلیل شرایط سخت اقتصادی و افزایش تورم، اساتید همچنان با دغدغه‌های مالی روبرو هستند.

وی در ادامه به شرکت‌های دانش بنیان نیز اشاره و خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان که پشتوانه آنها اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه صنعتی شریف بوده‌اند، توانسته‌اند بیش از سایرین نقش ایفا کنند.

جهانگیری در ادامه گفت: در روزهای نخست شیوع کرونا بدلیل کمبود لوازم حفاظت شخصی کادر درمان، تعدادی از پرسنل زحمتکش جامعه پزشکی را از دست دادیم اما با اتکا به ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، امروز پس از گذشت چند ماه، در طراحی و تولید بسیاری از تجهیزات نظیر ونتیلاتور که از فناوری بالایی برخوردار است گام‌های بلندی برداشته‌ایم و حتی بخشی از این گونه تولیدات صادر می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: روزهای گذشته با حضور رئیس جمهور از ۴ طرح مهم در حوزه علم و فناوری بهره برداری شد که یکی از این طرح‌ها تولید واکسن توسط تعدادی از جوانان فارغ التحصیل دانشگاه‌های کشور بود که به زودی شاهد استفاده از این واکسن‌ها در داخل و صادرات آن به خارج خواهیم بود.

وی با اشاره به یکی از دغدغه‌های موجود مبنی بر افزایش مالیات برنامه‌های پژوهشی اساتید و دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: این موضوع هنوز در کمیسیون دولت در دست بررسی است که از آنها خواسته‌ایم نسبت به افزایش مالیات تجدیدنظر شود و قطعاً میزان مالیات از آنچه تاکنون بوده بیشتر نخواهد شد تا برنامه‌های پژوهشی و علمی بدون دغدغه دنبال شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان زیرمجموعه دانشگاه صنعتی شریف ارائه کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان زیرمجموعه این دانشگاه فعالیت دارند.

وی همچنین بر ضرورت توجه ویژه به دانشگاه‌های برتر تاکید کرد و افزود: باید دانشگاه‌های اصلی و برتر کشور در بودجه بصورت خاص دیده شوند و بیش از سایرین مورد توجه قرار گیرند.

علی لاریجانی عضو تشخیص مصلحت نظام نیز در این جلسه بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به نیروی انسانی دانشگاه‌ها و اساتید تاکید کرد و خواستار ارائه برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی از سوی دستگاه‌های اجرایی به اساتید دانشگاه‌ها شد.

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این جسه گزارشی از وضعیت دانشگاه در بخش‌های مختلف ارائه کرد و گفت: در سال‌های گذشته برخی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به خارج از کشور مهاجرت می‌کردند اما این روند در سال‌های اخیر معکوس شده و فارغ التحصیلان دانشگاه در شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور مشغول فعالیت می‌شوند.

وی همچنین گزارشی از ارتقای کیفیت جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ارائه کرد و افزود: دانشگاه صنعتی شریف در زمینه ارتباط با صنعت از رتبه نخست کشوری و رتبه هفدهم جهانی برخوردار است.

گفتنی است معاون اول رئیس جمهور پیش از حضور در این جلسه، دانشکده مهندسی مکانیک و ساختمان کلاس‌های آموزشی دانشگاه صنعتی شریف را افتتاح کرد.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: دانشگاه تهران اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دانشگاه صنعتی شریف معاون اول رئیس جمهور شرکت های دانش بنیان دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۸۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار مازندران به اقتصاد دریا با رونق صنعت گردشگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، استاندار مازندران در نشست شورای عالی استان که در راستای تحقق شعار سال و با حضور روسای دانشگاه‌ها در دانشگاه مازندران برگزار شد، با تاکید بر اقتصاد دریا که با ایجاد کریدور شمال به جنوب مهمترین مزیت استان مازندران هست گفت: با توجه به اهمیت بسیار زیاد این موضوع، هرچقدر در این رابطه سرمایه گذاری شود بازهم کم است.

حسینی پور به اقتصاد دریا پایه که سیاست‌های کلی آن در ۹ بند ابلاغ شد اشاره کرد و افزود: هم اکنون سیاست دولت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با حوزه کشور‌های cis و همسایه می‌باشد.

او تصریح کرد: ما از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)  که از فرصت‌های بسیار خوبی برای این استان به جهت بهره برداری از ظرفیت‌های نخبگان می‌باشد باید بیشتر استفاده نماییم.

در ادامه استاندار مازندران با اشاره به اینکه در حوزه علوم دریایی و حمل و نقل استان مازندران با همه ظرفیت‌هایی که وجود دارد، اما فاقد یک کشتی هستیم گفت: در راستای سیاست دولت سیزدهم در رونق تجارت دریایی با کشور‌های همسایه برای ساخت ۶ کشتی تجاری در مازندران ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: سیاست راهبردی دولت گسترش تجارت با کشور‌های همسایه است که کشتی‌های تجاری یکی از ابزار‌های مهم تحقق این برنامه است.

حسینی پور اظهار کرد: مازندران در بخش کشتی‌های تجاری دچار محرومیت بود که با سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی ۶ کشتی تجاری به ناوگان حمل و نقل تجارت دریایی این استان اضافه خواهد شد.

استاندار مازندران افزود: با توجه به بازار بزرگ کشور‌های حاشیه خزر و ظرفیت‌های ممتاز تجاری مازندران این استان به ۲۰۰ کشتی تجاری نیازمند است.

وی با عنوان این مطلب که در سال گذشته با توجه به کاهش نرخ تورم در این استان، مازندران در تحقق شعار سال پیش رو بود، ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده این خطه از شمال در سال جاری هم در اجرای شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد پیشرو خواهد بود.

حسینی پور خاطرنشان کرد: با حمایت دانشگاه‌های مازندران و با محوریت دانشگاه معین استان کارگروه اجرایی شدن شعار سال در این استان تا خرداد ماه اعلام خواهد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: هر چند برای تحقق شعار سال تمرکز‌ها بر روی کشاورزی صنعتی است، اما پایه همه بخش‌های اقتصادی در مازندران اقتصاد دریا محور خواهد بود.

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار مازندران به اقتصاد دریا با رونق صنعت گردشگری
  • تعیین مسئول ویژه برای پیگیری و حل مشکلات واحدهای تولیدی اردبیل
  • فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی/گزارش وزرا به رئیس جمهور
  • تعیین مسئول ویژه پیگیری و حل مشکلات واحدهای تولیدی در استان اردبیل ضرورت دارد
  • تعیین مسئول ویژه برای پیگیری و حل مشکلات واحدهای تولیدی
  • رئیسی: مشکلات با دستور حل نمی‌شود
  • سامانه نظارت بر قراردادها و دعاوی دولتی راه‌اندازی می‌شود/ بخشی از مشکلات اقتصادی بدلیل فاصله گرفتن از قانون اساسی است
  • حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران
  • مخبر: دولت توان خود را برای حل مشکلات اقتصادی بکار گرفته است
  • مخبر: دولت تمام توان خود را برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی جامعه و معیشت مردم بکار می‌گیرد