Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-29@13:53:17 GMT

تاثیر منفی گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ در بر مغز

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۹۱۳۶

تاثیر منفی گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ در بر مغز

اگرچه ممکن است اکنون بیشتر وقت خود را به تماشای صفحه نمایش گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ خود اختصاص دهید، اما مهم است به یاد داشته باشید که هرچه بیشتر به صفحه‌ی گوشی هوشمند و لپ‌تاپ خیره شوید تاثیر منفی بیشتری بر شما خواهد داشت. در واقع چه در خانه کار کنید و چه در دفتر کار، نگاه طولانی مدت به یک صفحه نمایش (تلفن یا کامپیوتر) می‌تواند عوارض جانبی جدی بر سلامت جسمی و روحی شما داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک فرد بزرگسال آمریکایی به طور متوسط بیش از هفت ساعت در روز را صرف خیره شدن به صفحه نمایشی می‌کند و نزدیک به ۵۸ درصد افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند از سندرم بینایی کامپیوتر رنج می‌برند. این بیماری سندرم باعث خستگی چشم، تاری دید، گردن درد و موارد دیگر می‌شود.

اما شاید قابل توجه‌ترین نتیجه پس از استفاده زیاد صفحه نمایش، مختل شدن ریتم شبانه روزی بدن شما باشد. از آنجا که صفحه نمایش‌های مختلف، نور آبی ساطع می‌کنند و اشعه‌هایی را به همراه دارند، جذب این اشعه‌ها می‌تواند به توانایی بدن در تنظیم هورمون‌ها آسیب برساند.

هورمون بسیار مهم ملاتونین، به بدن شما می‌گوید که چه موقع بیدار شوید، استراحت کنید، غذا بخورید و عملکرد صحیح بدن را تنظیم می‌کند. اما وقتی در معرض نور آبی زیادی از صفحه نمایش خود قرار بگیرید، هورمون ملاتونین تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و چرخه‌های طبیعی بدن شما را مختل خواهد کرد. در نهایت این موضوع منجر به بی‌خوابی و سایر موارد می‌شود. اگر قبل از خوابی از گوشی هوشمندتان استفاده کنید، این تاثیر منفی چندین برابر خواهد شد.

همانطور که استفاده زیاد از نمایشگر‌های مختلف می‌تواند به طور مستقیم بر روی هورمون‌های شما تاثیر بگذارد، بر مغز شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. طبق روانشناسی امروز، مطالعات نشان می‌دهد که اعتیاد به صفحه نمایش می‌تواند منجر به آتروفی یا به قولی تحلیل‌رفتگی ماده خاکستری مغز شود و آسیب‌هایی را به مغز وارد خواهد کرد. علاوه بر این، ماده سفید مغز نیز در زیر تابش خیره‌کننده صفحه‌نمایش به خطر می‌افتد. در نهایت این می‌تواند منجر به از دست دادن ارتباطات در نقاط مختلف مغز شود یا باعث “اتصال کوتاه” در مغز خواهد شد.

نکته اصلی این است که نباید زمان زیادی به نمایشگر‌های مختلف اعم از تلویزیون، مانیتور، لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند خیره شویم. برای کاهش این اثرات مخرب باید قرار گرفتن در معرض نور آبی را کاهش دهیم و زمان خیره شدن به نمایشگر‌های مختلف را محدود کنیم. در نظر داشته باشید که هنگام کار با کامپیوتر خود از یک جفت عینک برای فیلتر نور آبی استفاده کرده و حالت شب را در گوشی خود روشن کنید که نور آبی را از صفحه نمایش شما فیلتر می‌کند. این کار مخصوصا در شب بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افرادی که چهار ساعت قبل از خواب کتاب‌های الکترونیکی مطالعه می‌کنند، ۵۵ ٪ ملاتونین کمتری نسبت به افرادی که کتاب چاپی می‌خوانند تولید می‌کنند.

اما، بهترین راه حل این است که تا حد ممکن از همه فناوری‌ها دور بمانید و بیرون بروید. هر ساعت استراحت کنید تا بدن، مغز و چشم‌های شما در استفاده طولانی مدت از تکنولوژی آسیب نبیند و مشکلات کشیدگی گردن یا کمر برایتان ایجاد نشود.

منبع: دینو

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گوشی هوشمند مغز سبک زندگی پارسی خبر سندرم بینایی گوشی هوشمند صفحه نمایش نور آبی لپ تاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۹۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جوی زنجان ناپایدار می‌شود

مرتضی قدیمی  با بیان اینکه هم اکنون آسمان استان صاف تا قسمتی ابری و از بعدازظهر با وزش باد همراه است، گفت: تا روز شنبه هفته آینده شرایط جوی استان پایدار و آسمان عمدتا صاف خواهد بود و در این مدت بارشی نیز نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: برای روزهای یکشنبه و دوشنبه افزایش ناپایداری و ابر و افزایش سرعت وزش باد به ویژه برای ساعات بعدازظهر پیش بینی شده است که احتمال رگبار پراکنده باران و وقوع رعد و برق نیز طی این ۲ روز وجود دارد.

قدیمی با اشاره به نوسانات دمایی نقاط مختلف استان اظهار داشت: نوسان دماها طی روزهای آینده کم و روند کلی با شیب ملایمی برای پنج روز آینده افزایشی است.

وی دمای هوای فعلی شهر زنجان را یک درجه سانتیگراد بیان کرد و گفت:‌ این میزان دما نسبت به روز گذشته در همین ساعت پنج درجه کاهش یافته است.

قدیمی افزود:‌ طی شبانه روز گذشته روستای خیرآباد با دمای منفی چهار درجه سانتیگراد سردترین و گیلوان با ۲۰ درجه سانتیگراد گرمترین مناطق استان ثبت شدند.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهرهای استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای هوای زنجان منفی ۲ و ۱۲ درجه، ابهر ۲ و ۱۵ درجه، خرمدره ۲ و ۱۵ درجه، آب‌بر هفت و ۱۵ درجه، خدابنده یک و ۱۲ درجه، سلطانیه منفی و ۱۲ درجه و ماهنشان ۲ و ۱۶ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر نیز به طور ۱۲ ساعته مستقر هستند.

داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم
  • نمایش ۳۷۰ اثر هنری ۸۰۰ سال اخیر در موزه ملی هنر‌های اصفهان
  • صفحه نخست همشهری در دهم فروردین
  • اعتیاد به گوشی را با ابزارهای دیجیتال سلامت شکست دهید
  • صفحه نخست همشهری ۹ فروردین
  • آنچه که درباره اینترنت ماهواره‌ای نمی‌دانید
  • شرایط جوی زنجان ناپایدار می‌شود
  • قیمت گوشی سامسونگ a54 امروز( ۹ فروردین) + مشخصات و دوربین galaxy a54 Samsung
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • تجربه علمی-تخیلی رئال با نمایشگر 360 درجه!‏