Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان امام رضا (ع) تبریز، توصیه‌هایی را به بیماران کرونایی قرنطینه شده در خانه، ارایه کرد.

لیلا مختاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا که در منزل قرنطینه هستند و همچنین با ارائه توصیه‌هایی در خصوص دوره نقاهت پس از ترخیص از بیمارستان، اظهار کرد: بیماری که ترخیص شده و باید دوره نقاهتش را در خانه بگذراند، بیماری که بد حال نبوده و در منزل قرنطینه است و فردی که بدون علامت بوده و با بیمار مبتلا به کرونا مواجهه داشته، همگی باید در منزل و در اتاقی دارای تهویه‌ی مناسب قرنطینه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برخی از افراد تماس گرفته و اعلام می‌کنند که چندین خانواده در یک خانه زندگی می‌کنند و بیمار کرونایی دارند، که در این صورت توصیه می‌شود بیمار در نقطه‌ای با فاصله‌ی مشخص و دورتر از سایر افراد خانواده نگه داشته شود؛ حتما لازم نیست که اتاق جداگانه برای قرنطینه‌ی بیمار وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در مواردی که اتاق جداگانه برای قرنطینه‌ی بیماری وجود ندارد، باید فاصله حداقل دو متری رعایت شده و مراقب بیمار جزو افراد سالم بود و جزو گروه‌های پرخطر مانند افراد مبتلا به دیابت، مادران باردار، بیماران دریافت کننده کورتون و سالمندان نباشد.

مختاری متذکر شد: تا زمانی که بیمار، تنهایی در اتاق قرنطینه است، نیازی به استفاده از ماسک ندارد، اما مراقب بیمار هنگامی که برای سرکشی به بیمار و یا تمیز کردن اتاق و رسیدگی به او مراجعه می‌کند، باید حتما از ماسک ساده استفاده کند؛ بیمار نیز در صورت مجبور شدن به خروج از اتاق قرنطینه برای انجام امور و هنگام ورود مراقب به اتاق باید از ماسک ساده استفاده کند.

وی اضافه کرد: در برخی موارد بیمار به دلیل داشتن مشکلات تنفسی و یا سالم نبودن نیاز به دریافت اکسیژن بیشتر دارد که در این صورت نحوه‌ی استفاده از کپسول اکسیژن به همراهان بیمار آموزش داده می‌شود.

وی بیان کرد: تب بیمار باید دو الی ۷۲ ساعت پس از شروع درمان فروکش کند، در صورت ادامه دار بودن تب، سرفه‌های سخت و تنفس‌های دشوار، به بیمارستان مراجعه کنند.

وی گفت: برای اطلاع از میزان اکسیژن خون بیمار بیمارانی که تنفس‌های سنگین و سخت دارند، میتوان از پالس اکسیمتر استفاده کرد که البته استفاده مداوم از این وسیله موجب ایجاد ترس و استرس و نگرانی در بیمار می‌شود و کنترل اکسیژن خون بیمار هر ۱۲ ساعت یک بار کافی است.

سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان امام رضا (ع) تبریز خاطرنشان‌ کرد: اکسیژن خون زیر ۸۵ درصد نگران‌کننده بوده که البته این نیز بستگی به شرایط و حال عمومی بیمار دارد؛ رفتار ویروس متفاوت بوده و به عنوان مثال دو بیمار قرنطینه در یک منزل نیز علایم مشابهی ندارند، اگر اکسیژن خون بیمار با وجود دستگاه اکسیژن ۸۶ درصد باشد، مراجعه و عدم مراجعه‌ی بیمار به بیمارستان بستگی به حال عمومی او و نحوه‌ی تنفس‌ او دارد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال میزان اکسیژن خون سالمندان مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی معمولا ۸۵ درصد است.

وی با ارائه‌ی توصیه‌هایی به والدین، افزود: با توجه به اینکه کودکان حتی در صورت علامت دار نشدن هم می‌توانند ناقل باشند، بر اساس توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی باید از سپردن کودکان به افراد پرخطر مانند سالمندان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها خودداری کنیم، در غیر این صورت فاصله‌ی اجتماعی با سالمندان در داخل یک خانه باید رعایت شود.

مختاری با تاکید بر ضرورت جداسازی لوازم شخصی افراد مبتلا به کرونا، اظهار کرد: لباس‌ها و ظروف و حتی حوله و تخت‌خواب بیمار مبتلا به کرونا باید جدا باشد و در صورت داشتن وسع مالی کافی اقدام به تهیه ظروف یکبار مصرف شود، در غیر این صورت می‌توان ظروف بیمار را جداسازی کرد و پس از هر بار استفاده شسته و ضدعفونی شود.

وی در ادامه متذکر شد: آموزش سلامت به ارائه نکات آموزشی به بیماران بستری از زمان پذیرش و توانمند سازی آنان به ویژه حین ترخیص برای کاهش مراجعه‌ها و هزینه‌ها اشاره دارد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برخی بیماران پرخطر و آسیب پذیر مانند مادران باردار بستری شده در بیمارستان پس از ترخیص نیز توسط کارشناس آموزش سلامت پیگیری شده و انجام آزمایشات و ضرورت مصرف داروها به طور مرتب و در اسرع وقت گوشزد می‌شود.

مختاری متذکر شد: بیماران پس از ترخیص می‌توانند در صورت بروز مشکل و یا داشتن سوال با بخش بستری بیمارستان تماس گرفته و سوالاتشان را بپرسند.

وی یادآور شد: از زمان شیوع بیماری کرونا از اسفند ماه و ممنوعیت ملاقات بیماران در بیمارستان امام رضا ‌(ع) تبریز، طبق دستور وزارت بهداشت، چند نفر از همکاران ما پاسخگوی تماس‌های تلفنی خانواده‌های بیماران و سوالات شهروندان بودند، این روند الان هم ادامه دارد و همشهریان می‌توانند در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه از ساعت ۱۵ الی ۱۸ با واحد آموزش سلامت بیمار تماس بگیرند.

وی افزود: واحد آموزش به بیمار در ساعات مشخص پاسخگوی سوالات خانواده‌های بیماران کرونایی بستری بوده و پس از مطالعه‌ی پرونده‌ی بیمار به سوالات آنان پاسخ داده شده و هم به خانواده‌ها و آموزش‌های لازم هم به بیمار ارائه می‌شود.

سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان امام رضا (ع) تبریز با اشاره به روند آموزش به بیماران مبتلا به کرونا و خانواده‌هایشان، اظهار کرد: اگر بیمار در حین بستری، هوشیار و سرحال باشد، این آموزش‌ها توسط همکاران به خود او ارائه می‌شود، در هنگام ترخیص هم برخی بیماران هستند که یا از سطح سواد پایین برخوردار بوده و یا سالمند بوده و یا چندان سرحال نیستند که در این مواقع آموزش‌ها به همراهان بیمار ارایه می‌شوند.

مختاری ادامه داد: راه برقراری تماس با واحد آموزش به بیمار، تماس با مرکز آموزشی درمانی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز و وصل کردن تماس به واحد آموزش به بیمار (داخلی ۵۱۰۹) است.

وی اضافه کرد: با وجود اطلاع رسانی‌های زیاد و گذشت چندین ماه از شیوع کرونا هنوز هم تعدادی از شهروندان تماس گرفته و سوالاتی در مورد بیماری می‌پرسند که این نشانگر ضرورت آگاهی‌رسانی و آموزش‌های بیشتر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس برانکو ایوانکوویچ همه با همه علیه کرونا آموزش به بیمار مبتلا به کرونا توصیه هایی اکسیژن خون واحد آموزش خانواده ها آموزش ها ی بیمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۵۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۶ درصدی ماموریت های اورژانس در ایام نوروز

به گزارش خبرنگار مهر، طین الله عین اللهی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد: در نوروز امسال شاهد کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس بودیم و در حال حاضر تعداد ۲۶ هزار نفر از عوامل اورژانس در سراسر کشور به صورت ۲۴ ساعته مشغول خدمت رسانی هستند.

وزیر بهداشت بیان کرد: از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تاکنون ۱۸۲ هزار ماموریت توسط اورژانس در سراسر کشور انجام شده است.

وی افزود: ۵۸ هزار بیمار توسط عوامل اورژانس در محل حادثه درمان شدند و ۷۷ هزار نفر نیز توسط آمبولانس به مراکز درمانی انتقال یافتند.

عین اللهی با بیان اینکه در ایام نوروز امسال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمار به بیمارستان‌ها مراجعه کردند افزود: از این تعداد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند و ۸۵۰ بیمار بدحال نیز احیای قلبی شدند و تعداد ۴۷۰ هزار نفر نیز در بیمارستان‌ها و مراکز دربندی بستری شدند.

وزیر بهداشت و درمان ابراز کرد: در این مدت ۱۱۶ هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های مختلف سراسر کشور صورت گرفته که ۳۵ هزار جراحی اورژانسی بوده است.

وی عنوان کرد: ۸۷۰ هزار تیم بازرسی در سراسر کشور در این ایام مشغول به فعالیت بودند که پس از بازرسی‌های صورت گرفته ۲۷۰۰ مرکز به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی توسط عوامل قضایی پلمپ شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در استان قم در ایام نوروز اورژانس به بیش از ۳۶۰۰ مصدوم جاده‌ای و شهری خدمات ارائه کرده که این آمار کاهش ۱۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

عین اللهی افزود: در استان قم در ایام نوروز ۹۶۰۰ بیمار به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کردند که ۳۸۰۰ نفر از آنان بستری شدند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: تیم‌های بازرسی ۵۵۰۰ مورد بازرسی بر رعایت موارد بهداشتی در مراکز مختلف نظارت داشتند که ۷ هزار تن مواد غذایی فاسد در این استان معدوم شده است.

کد خبر 6063793

دیگر خبرها

  • پلمب ۳۱۲۳ مرکز به دلیل تخلفات از آغاز طرح سلامت نوروزی/ بستری ۵۴۸ هزار و ۳۴۸ نفر در بیمارستان
  • مراجعه ۵۵۵ بیمار حادثه ترومایی به مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان استان فارس
  • درمان بیش از ۵ هزار بیمار در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد
  • بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان امین اصفهان و عیادت از بیماران
  • کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در ایام نوروز
  • کاهش ۶ درصدی ماموریت های اورژانس در ایام نوروز
  • بستری بیش از ۴۷۱ هزار نفر در بیمارستان از آغاز طرح سلامت نوروزی
  • خدمت‌رسانی به ۱۰ هزار بیمار در بیمارستان‌های فارس
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س) در شیراز
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س)