Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - سرپرست اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۶۷ درصد جغرافیای استان تحت تاثیر خشکسالی است، گفت: اگر به اندازه دو سال زراعی هم بارندگی داشته باشیم جبران کاهش بارش حدود ۱۱ سال گذشته را نمی‌کند. - اخبار استانها -

مهران چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: میزان بارش سال گذشته نسبت به میانگین بلندمدت  7 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت سال زراعی قبلداز آن 36 در صد کاهش داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از ابتدای سال زراعی  99-1400 مساحتی برابر 67 درصد جغرافیای استان تحت‌تاثیر خشکسالی قرار دارد و اگر به اندازه دو سال زراعی هم بارندگی داشته باشیم جبران کاهش بارش حدود 11 سال گذشته را نمی‌کند.

سرپرست اداره‌کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سال گذشته بارش داشتیم اما جوابگوی کمبود آب 11 سال پیش نیست زیرا سطح ایستایی آب پایین رفته، نوع بارش از برف به باران تغییر کرده، بارش‌ها یکباره و فزاینده بوده و آب باران نیز جذب منابع زیرزمینی نمی‌شود و از استان خارج می‌شود.

‌سیستان و بلوچستان هنوز با خشکسالی هواشناسی، کشاورزی و هیدرولوژی درگیر است‌چهارمحال و بختیاری همچنان رتبه نخست خشکسالی را در کشور داردگزارش| خشکسالی؛ زندگی در مناطق محروم و حاشیه‌نشین استان اردبیل را تهدید می‌کند

چراغپور عنوان داشت: بارش‌های مقطعی چند روز اخیر نیز نمی‌تواند جوابگوی کاهش بارش و خشکسالی باشد و با تغییر الگوی مصرف کشاورزی، صنعتی و شهری، کشت گیاهان کم‌آب‌بر و تغییر الگوی آبیاری کشاورزی می‌توان از هدررفت آب جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: بارش‌های موثر امسال در آبان‌ماه خواهد بود و به دلیل گرمتر شدن هوا انتظار می‌رود میزان بارش میانگین کمتر اما زمستان نرمالی داشته باشم که بستگی به الگوهای وارده به استان دارد.

سرپرست اداره‌کل هواشناسی استان با اشاره به وضعیت جوی، یادآور شد: تا روز چهارشنبه هفته جاری افزایش ابر، باد نسبتا شدید، خیزش گرد و خاک و رگبارهای موقت در مناطق شرقی استان پیش‌بینی می‌شود و از چهارشنبه تا پایان هفته کاهش ابرناکی داریم و پنجشنبه و جمعه هوای صاف در استان حاکم است.

انتهای پیام/7540/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری سال گذشته سال زراعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارش‌های پراکنده برای چهارمحال‌ و بختیاری

معاون توسعه و هواشناسی چهارمحال‌وبختیاری از پیش‌بینی بارش‌های پراکنده برای چهارمحال‌ و بختیاری برای امشب خبر داد.

معصومه نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: بارش‌ها تا اواخر امشب به صورت ضعیف، رگبارهای پراکنده و نقطه‌ای در غالب مناطق استان به ویژه نواحی شرق ادامه دارند.

وی افزود: برای فردا، رشد ابر و رگبارهایی و ضعیف در بخش‌هایی از استان به خصوص نوار شرقی و کوهرنگ پیش‌بینی می‌شود.

معاون توسعه و هواشناسی چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد: برای روز جمعه آسمان استان صاف تا کمی ابری خواهد بود، روزهای شنبه تا دوشنبه آینده عبور متناوب امواج، رشد ابر و بارش‌های رگباری در برخی مناطق استان انتظار می‌رود و طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده تقویت و فراگیری این بارش‌ها پیش‌بینی می‌شود.

نوروزی با اشاره به نوسانات دمایی هوا، ادامه داد: از روز جمعه تا سه‌شنبه هفته آینده افزایش محسوس دما در ساعات ظهر پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 747563

دیگر خبرها

  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • پیش‌بینی بارش‌های پراکنده برای چهارمحال‌ و بختیاری
  • هشدار هواشناسی چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی افزایش ابر در چهارمحال و بختیاری
  • بارش بهاری و طراوت طبیعت
  • بیشترین میزان بارش ها با ۱۳ میلیمتر در فرخشهر
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری
  • بارش باران محور‌های چهارمحال و بختیاری را لغزنده کرد
  • تداوم بارش‌های رگباری در چهارمحال و بختیاری