Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@11:47:39 GMT

نوشابه ابتلا به دیابت را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۱۸۶۷

نوشابه ابتلا به دیابت را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد

نوشابه‌های گازدار خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را ۲۵ درصد افزایش و در عین حال به دلیل کالری بالا، اشتهای افراد را برای مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات، پروتئین‌ها، لبنیات و سایر مواد غذایی با ارزش کاهش می‌دهد.

به گزارش ایمنا، یک متخصص بیماری‌های داخلی، اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود، مصرف سرانه نوشابه در ایران بیش از ۳۳ لیتر است در حالی که مصرف این نوشابه‌ها در کشورهای دیگر به میزان ۱۱ تا ۱۲ لیتر در سال است و به عبارت دیگر هر ایرانی سالانه سه تا چهار برابر استانداردهای جهانی نوشابه استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی محب زاده یکی از مشکلات تغذیه‌ای در کشور را مصرف بیش از حد مجاز و بالاتر از استاندارد جهانی نوشابه‌های گازدار دانست و افزود: نوشابه ماده‌ای بسیار اسیدی است، بدن ما به طور طبیعی کمی حالت قلیایی دارد و مصرف ماده‌ای که اسیدی باشد اثرات سوئی بر سلامت بدن دارد و تعادل بدن را بر هم می‌زند.

وی ادامه داد: اثر اسید فسفریک دفع کلسیم از استخوان‌هاست که احتمال بروز پوکی استخوان را افزایش می‌دهد و احتمال رسوب کلسیم اضافی در کلیه‌ها وجود دارد و در طولانی مدت منجر به سنگ کلیه می‌شود، از سوی دیگر برای جذب کلسیم موجود در غذاها از طریق دستگاه گوارش نیز نیاز به برقراری نوعی تعادل میان میزان کلسیم و فسفر است. وقتی این تعادل براثر نوشیدن نوشابه گازدار حاوی اسیدفسفریک به هم می‌خورد جذب کلسیم از دستگاه گوارش نیز دچار اختلال می‌شود بنابراین بدن از یک سو از کلسیم ذخیره شده در استخوان استفاده می‌کند و از سوی دیگر به راحتی نمی‌تواند کلسیم جذب کند و در نتیجه دچار نوعی فقر کلسیم و کاهش تراکم استخوانی و در نتیجه باعث پوکی بافت استخوان می‌شود.

این پزشک اضافه کرد: خاصیت اسیدی نوشابه‌های گازدار سبب فرسایش مینای دندان‌ها شده و میزان قند بالای این نوشیدنی‌ها، پوسیدگی دندان‌ها را تسریع می‌کنند.

به گفته محب زاده، نوشابه‌ها به دلیل داشتن کالری بالا باعث چاقی می‌شوند، هر لیوان نوشابه حاوی ۳۰ گرم قند یعنی ۱۲۰ کیلو کالری انرژی بوده و اگر فردی روزانه فقط یک لیوان نوشابه بدون کاستن از میزان مصرف سایر مواد غذایی بنوشد هر ماه نیم کیلو گرم به وزن وی اضافه خواهد شد و کافئین موجود در نوشابه سبب بی خوابی و افزایش تپش قلب و کم آبی بدن می‌شود.

وی افزود: مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها در طولانی‌مدت باعث می‌شود سیستم گوارش به میزان اسیدی که به طور مصنوعی همراه با نوشیدنی وارد بدن می‌شود، عادت کند و عمل هضم غذا به شکل مطلوب انجام نمی‌شود و میزان بالای شکر در نوشابه باعث فشار پانکراس شده و نمی‌تواند نیاز بدن به انسولین را حفظ کند.

محب زاده به ایرنا گفت: به مردم توصیه می‌شود مصرف نوشابه‌های گازدار را به حداقل برسانند و حتی بهتر است آن را از سبد خانوار حذف کنند.

کد خبر 448591

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سلامت نوشابه های گازدار دیابت اشتهای کاذب تغذیه سالم پوکی استخوان هضم غذا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نوشابه های گازدار نوشابه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۱۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید

به گزارش خبرآنلاین،نتایج تحقیق جدید روی جمعیتی از مردان دانمارکی نشان داد که استفاده از شکر در قهوه و یا چای به‌طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ‌ومیر یا ابتلا به دیابت مرتبط نیست.

ایسنا در خبری نوشت:چای و قهوه از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های گرم غیرالکلی در سراسر جهان هستند. افزودن شکر به چای یا قهوه یک عمل رایج است، با این حال، ارتباط واضحی بین استفاده از شکر در قهوه یا چای و عوارض جانبی آن وجود ندارد.

یوهان کلاوزن وابسته به مرکز دیابت کپنهاگ دانمارک و همکارانش تصمیم گرفتند ارتباط بین افزودن قند به چای یا قهوه و خطر مرگ‌ومیر ناشی از همه علل، مرگ‌ومیر ناشی از سرطان، مرگ‌ومیر قلبی عروقی و ابتلا به دیابت ملیتوس را بررسی کنند.

برای این منظور، محققان شرکت‌کنندگانی را از تحقیق آینده‌نگر مردان کپنهاگ از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶، بدون سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت در نظر گرفتند که مصرف منظم چای یا قهوه را گزارش کردند. آنان با استفاده از پرسشنامه‌های تحقیق، تعداد فنجان‌های چای، قهوه و مصرف شکر را گزارش کردند اما مقدار شکر مصرفی گزارش نشده باقی ماند.

نتیجه اولیه این تحقیق آمار مرگ‌ومیر ناشی از همه علل، مرگ‌ومیر ناشی از سرطان، مرگ‌ومیر قلبی عروقی و رخداد دیابت بود. در این تحقیق از تجزیه و تحلیل رگرسیون کاکس برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین افزودن شکر و مرگ‌ومیر ناشی از همه علل استفاده شد. سن، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف روزانه الکل، فشار خون سیستولیک، شاخص توده بدنی، تعداد فنجان قهوه و یا چای مصرف شده در روز و وضعیت اجتماعی-اقتصادی به‌عنوان متغیرهای کمکی در نظر گرفته شدند سپس وضعیت حیاتی بیماران بررسی شد.

در این تحقیق شرکت‌کنندگان می‌توانستند شکر را به قهوه، چای یا هر دو اضافه کرد.

محققان گزارش کردند که در مجموع ۲۹۲۳ مرد (میانگین سنی در تحقیق: ۵±۶۳ سال) مشمول شدند که ۳۴.۵ درصد آنان شکر مصرف کردند. در ۳۲ سال پیگیری، ۸۸.۳ درصد از شرکت‌کنندگان؛ ۸۷.۵ درصد در گروه بدون قند در مقابل ۸۹.۹ درصد در گروه قند، فوت کردند. میزان خطر گروه قند نسبت به گروه بدون قند ۱.۰۶ برای مرگ‌ومیر ناشی از همه علل بود.

شرط تعامل بین تعداد فنجان قهوه و یا چای در روز و میزان شکر ۰.۹۹ بود. تجزیه و تحلیل زیر گروهی از مصرف‌کنندگان قهوه، نسبت خطر ۱.۱۱ با شرط تعامل ۰.۹۸ بود. میزان خطر برای گروه قند در مقایسه با گروه بدون قند ۱.۱۱ برای مرگ‌ومیر بیماری قلبی عروقی، ۱.۰۱ برای مرگ‌ومیر ناشی از سرطان و ۱.۰۴ برای دیابت ملیتوس بود.

در پایان محققان نتیجه گرفتند: در جمعیت فعلی مردان دانمارکی، افزودن شکر به چای و یا قهوه به‌طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به دیابت یا مرگ‌ومیر مرتبط نیست.

یافته‌های این تحقیق به‌صورت آنلاین در PLoS ONE منتشر شد.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898382

دیگر خبرها

  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • میزان سفر‌های حمل ونقل عمومی درون شهری ۵۰ درصد است
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید
  • خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند