Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@20:54:44 GMT

بازگشت طرحی که جای «پلیس» و «شرور» را عوض می‌کند!

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۸۴۷۱

بازگشت طرحی که جای «پلیس» و «شرور» را عوض می‌کند!

اشراری که از هیچ چیز واهمه و هراسی ندارند، تا جایی که در روز روشن و در ساعات اوج تردد و ترافیک اقدام به خفت گیری و زورگیری می‌کنند و از درگیری خونین با یکدیگر برای اثبات برتری شان بر گروه‌های دیگر اراذل نیز ابایی ندارند.
به گزارش «تابناک»، این‌ها واقعیت‌های آشکار زندگی امروزی در کشورمان، به ویژه در شهر‌های شلوغ و پرجمعیتی مانند تهران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزاع‌هایی که اغلب اوقات یک طرفش مردم بی پناهی هستند که اگر کارشان به بیمارستان و حتی چشم از جهان فروبستن نرسد، دست کم از بعد مالی دچار ضرر و زیان می‌شوند و اموال همراهشان را از دست می‌دهند.
تصاویری خشن که گاه به مدد دوربین‌های موبایل و بر بستر شبکه‌های اجتماعی، بی هیچ رتوشی در معرض دید میلیون‌ها نفر قرار می‌گیرند و نتیجه اش، سلطه جویی بیشتر اراذل و اوباش است. اشراری که برخی شان اسم و رسمی بزرگتر از محله و حتی شهر و دیاری که در آن عربده کشی و قداره بندی کرده اند پیدا می‌کنند و این گونه به نظر می‌رسد که پلیس توان برخورد با آن‌ها را ندارد.
البته این تصویر درست نیست، اما همین که نیم بند هم به جامعه ارائه شود کافی‌ست تا عده‌ای شرور دیگر هم فضا را برای ایجاد ناامنی و جرایم ریز و درشت فراهم بیابند و از کلاهبرداری و زورگویی تا انواع سرقت مانند کیف زنی و کف زنی، سلسله اقداماتی را به انجام برسانند که نتیجه آن، القای حس ناامنی به شهروندان است. شهروندانی که می‌ترسند از گوشی تلفن همراهشان در خیابان استفاده کنند یا دستبند و گردنبند طلا همراه داشته باشند.  
برای اثبات نادرستی تصویری که اراذل و اوباش از خود ارائه می‌دهند همین بس که پلیس افزون بر پیگیری همه پرونده ها، در طرح‌هایی که پیوسته به اجرا در می‌آورد، مبارزه مداوم با اشرار و اراذل را در دستور کار دارد و نتیجه اقداماتش، سابقه‌هایی است که از مجرمان در پرونده‌های قضایی گردآوری می‌شود. فرایندی که موجب شدهصابون پلیس به تن همه مجرمان خورده باشد.
البته چرایی بازگشت این افراد سابقه دار به مسیر جرم و قانون شکنی در این مقال نمی‌گنجد و نیازمند بررسی‌های جامع و کارشناسانه است، اما آنچه این روز‌ها اهمیت یافته، بازگشت طرحی است که سال‌ها قبل در دستور کار پلیس قرار داشت و حالا چند روزی است که بعد از مدت‌ها به محاق رفتن، دوباره در دستور کار برخی مقامات پلیس قرار گرفته است: چرخاندن اراذل و اوباش در محلات!
ایده‌ای که احتمالا به یاد می‌آورید در گذشته، همراه با آویزان کردن آفتابه از گردن برخی متهمان به اجرا در می‌آمد و به تاکید مسئولان امر، هدفش شکستن هیمنه پوشالی اراذل و اوباش و دیکته کردن این نکته کلیدی به همه اشرار و قانون شکنانی بود که تصور می‌کردند پلیس یارا و توان مقابله با ایشان و جرایم ریز و درشتی که مرتکب می‌شوند را ندارد و شهروندان بهتر است که تسلیم ایشان باشند!
این بار هم ظاهرا قرار است چنین پیامی از پلیس به جامعه مخابره شود؛ اینکه «آرامش مردم خط قرمز پلیس است و با هر کسی که بخواهد با عربده کشی و گردن‌کشی آرامش مردم را بهم بزند، قاطعانه برخورد می‌کند.» پیامی که فرماندهان ناجا بر آن تاکید دارند و می‌گویند: «اقدامات‌اخیر پلیس و گرداندن اراذل و اوباش در محلات تحت سیطره از جمله تمهیداتی است که در راستای برخورد قاطع با اوباشگران و هشدار به سایر هنجار شکنان در دستور کار قرار گرفته است.»  
دستورکاری ویژه که حالا چند نوبت در تهران اجرایی شده است. از دستگیری و گرداندن اراذل و اوباشی که اخیرا مقابل پاساژی مشهور در تهران زد و خوردی به شدت خشن را ترتیب داده بودند تا چرخاندن اراذل و اوباش نامدار شده در یکی از محلات پایتخت که کارنامه سیاهی در جرم‌های مختلف داشتند. اراذل‌هایی که دور و نزدیک دستی بر آتش همه نوع جرم و جنایت دارند و زنجیره‌ای از فساد و قانون شکنی را شکل می‌دهند که زندگی را بر مردم دشوار می‌کند.
اما آیا نتیجه اجرای این طرح‌ها همان چیزی است که طراحان و ایده پردازان دور گرداندن اراذل و اوباش توقع دارند؟ نیم نگاهی به شبکه‌های اجتماعی کافی است تا دریابیم پاسخ این سوال کاملا مثبت نیست و برخی با این ایده مخالف هستند. مخالفت‌هایی که دلایل زیادی دارند، از جمله اینکه این اشرار محاکمه نشده و جرم شان محرز نشده، برخورد پلیس با آن‌ها حین گرداندن در محلات مناسب نیست، این اقدام ممکن است موجب اسم و رسم یافتن این اشرار بعد از آزادی شان شود و جسارت شان را در انجام جرم بالاتر ببرد و... .
استدلال‌هایی که ممکن است مردود هم باشند، اما موجب می‌شوند که در ذهن برخی جای «پلیس» با اراذل و اوباش عوض شود و حس تنفری که مردم بابت آزار و اذیت‌های اشرار از آن‌ها در دل دارند، جایش را به ترحم بدهد و عوضش، پلیس که کوشیده هیمنه پوشالی این افراد را در هم بشکند، تصویری نامطلوب از خود به عموم ارائه دهد که در آن، تنبیه بدنی متهمان و مجازات ایشان قبل از محاکمه قضایی هم مجاز است!

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 اربعین محمود فکری مایک پنس پلیس نیروی انتظامی اراذل و اوباش اشرار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 اربعین محمود فکری مایک پنس اراذل و اوباش دستور کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۸۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یاس، طرحی برای توانمندی دختران در مناطق کم برخوردار

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری نیا:به جرات می توان گفت یکی از طرح های موفقی که این جمعیت بشردوست چند سالی است که در سراسر کشور اجرا می کند و اتفاقا نتایج مثبت و خوبی هم در بر داشته است طرح یاس است. قصه این طرح هم از این قراراست که در آن دختران مجرد تحت پوشش کمیته امداد بعد از این که به سن و سال جوانی می رسند زیر چتر حمایتی هلال احمر قرار می گیرند تا آموزشهای لازم را برای کمک به زنان و دختران نیازمند همنوع خود فرابگیرند هدفشان هم کاهش آسیب های اجتماعی است که سر راه این دختران و زنان قرار دارد دختران داوطلب هلال احمری نامشان می شود یاران اسیب و از وقتی این نام و نشان را بر سینه می زنند می شوند سنگ صبور دخترک های همجنس خود. مددکاران اجتماعی معتقدند اجرای این طرح حتی اگر باعث نشاندن لبخندی بر لب یکی از هموطنان شود، مایه آرامش و نشاط خواهد بود. طرح یاس در راستای توانمندسازی جامعه هدف کمیته امداد در ابعاد فرهنگی، روان‌شناختی و اجتماعی با همکاری جمعیت هلال‌احمر و کمیته امداد، با هدف افزایش عزت‌نفس و پذیرش مسئولیت اجتماعی بین خانواده‌های تحت حمایت و همچنین ایجاد شبکه فعال مدیریت بحران در سراسر کشور در حال اجراست. به گفته سید علی منیری معاون جوانان و دانشجویی جمعیت هلال احمر طرح یاس یک طرح اجتماعی محور است طرحی که در آن سعی مردم از توان مردمی برای رفع مشکل مردم کمک بگیریم. البته هلال احمری ها برای اجرای این طرح داوطلبانه و اجتماعی نیاز به بانک اطلاعات کمیته امداد داشت منیری می گوید:“ ما با بهره گیری از این بانک اطلاعاتی دختران جوان و مجرد ساکن در مناطق و محله های کم برخوردار را شناسایی کردیم .از میان این دختران تیم های یاس در کشور شکل گرفت و آموزشها حول چند محور آغاز شد تاب اوری در امداد و امادگی همگانی، آشنایی دختران با حقوق اجتماعی و کار افرینی اجتماعی ا زجمله این محورهای اموزشی بود.

منیری معاون جوانان و دانشجویی جمعیت هلال احمر می گویدهم‌اکنون طرح یاس در ۹۰۰ خانه هلال در سراسر کشور راه‌اندازی شده و قرار است این تعداد به ۴ هزار خانه هلال افزایش یابد تا ضمن اینکه شاهد خودکفایی اعضای تیم‌های یاس باشیم شاهد توانمندشدن و آموزش سایر مددجویان کمیته امداد امام خمینی هم باشیم.

کد خبر 845319 برچسب‌ها هلال احمر کمیته امداد

دیگر خبرها

  • پرونده فوت متخصص قلب طرحی به کجا رسید؟
  • پیگیری پرونده فوت متخصص قلب طرحی
  • طرحی برای پاسداری از یک فریضه
  • ببینید | گریه اراذل و اوباش پورشه‌سوار
  • یاس، طرحی برای توانمندی دختران در مناطق کم برخوردار
  • دستگیری اراذل و اوباش خیابان کاشانی شهرکرد
  • شلیک ۲ شرور به مرد زاهدانی در خیابان
  • وزیری که سردسته اوباش شد | ببینید
  • عاملان شرارت کمتر از ۲ ساعت در زاهدان دستگیر شدند
  • دستگیری اوباش سابقه دار به اتهام حمله به یک آرایشگاه در اسلامشهر