Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@15:37:53 GMT

از «عمود 1080» تا خدمت در شهر

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۸۵۳۰

از «عمود 1080» تا خدمت در شهر

خبرگزاری فارس – حسن شیخ حایری: موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) را باید یکی از مهم ترین و موفق ترین مواکب در بین 120 موکب اربعینی استان قم دانست که در این سال ها و در مسیر معنوی نجف – کربلا برپا شده تا خدمت رسانی به زائران حسینی (ع) تعریف کامل تری پیدا کند.

امسال نیز اگر همه گیری کووید 19، عالَم و آدم را به هم نمی ریخت، این موکب مردمی در همین شب و روزها میزبان عاشقان اربعینی می بود تا با خدمات متنوّع خود در خدمتِ پیاده روان مسیر عشق باشد، موکبی که عموم زائران اربعین آن را به نام حضرت بانوی شفاعت، فاطمه معصومه (س) و با عدد 1080 می شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و اما 1080، یادآور عمودهای شماره گذاری شده بین شهرهای مقدس نجف تا کربلاست که از عمود 1 شروع و به عمود 1452 یعنی پایان انتظار برای زیارت بارگاه نورانی حضرت باب الحسین، اباالفضل العباس (ع) و سپس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ختم می شود و البته فاصله بین هر دو عمود حدود 50 متر است.

در سال های قبل نخستین چیزی که به هنگام گذر از موکب حضرت کریمه اهل بیت (س) به چشم می آمد، خدمتگزارانی خوش برخورد و پُرتلاش در غرفه های خدمات خیاطی، کفاشی و تعمیر کالسکه و ویلچر در دو طرف درب ورودی موکب بودند که امر خدمت رسانی به زائران را تا پاسی از شب و به تعبیر دقیق تر، تا هر زمان که زائران نیاز داشته باشند بر عهده داشتند، به بیان دیگر طراحی ورودی موکب سبب شده بود تا اگر زائری قصد ورود به موکب را هم نمی داشت، می توانست در صورت نیاز از این خدمات کاربردی بهره گیرد.

موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) البته یک نانوایی تقریبا 24 ساعته هم داشت که پخت نان گرم را از ساعات سحر هر روز آغاز می کرد و تا پاسی از شب فعال بود. در این موکب بین راهی، یک لباسشویی و خشک شویی ویژه هم فعالیت می کرد که از ساعت 5 تا 22 هر روز و بجز دقایق اقامه نماز جماعت، لباس های کثیف زائران را تحویل می گرفت و لباس تمیز و اتو کشیده تحویل می داد، در عین حال که زائران امکان شستشوی شخصی لباس هایشان را هم داشتند.

موکب عمود 1080 همچنین از معدود مواکب بین راه نجف تا کربلا  بود که با یک نظم خاص و تعبیه بند رخت، بخشی از فضای موکب را برای پهن شدن لباس های شسته شده زائران اختصاص می داد.

و اما یکی دیگر از مهم ترین خدمات موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) که هنگام ورود به این موکب خودنمایی می کرد، حضور فعال و بخش ویژه خدمات پزشکی و پرستاری و ارائه داروهای مورد نیاز به زائران در لباس خدمتگزارانِ هلال احمر بود.

همین سال قبل بود که در این بخش با محمد زُبیدی، پزشک متخصص داخلی دارالشفاء حضرت معصومه (س) در قم و یکی از پزشکان حاضر در موکب عمود 1080 هم کلام شدیم و او به خبرنگار فارس گفت: حضور در این موکب، توفیقی وصف ناشدنی است که با یک فراخوان و البته اشتیاق برخی از همکاران برای خدمتگزاری داوطلبانه و مُخلصانه به دست آمد.

وی همچنین در آن گفتگو تعداد کاروان هلال احمری های موکب آستان مقدس بانوی شفاعت (س) را حدود 80 نفر ذکر کرد که از این تعداد، حدود 12 نفر پزشک و سایرین، پرستار و نیروهای خدمت رسان امر پزشکی بهداشتی هستند.

نه او و نه هیچکس در سال قبل چنین نمی اندیشید که یک بیماری همه گیر، توفیق حضور در این راهپیمایی حماسی را از خیل میلیونی هموطنان عاشق سلب کند.

با این حال، این مسیر عاشقی همچنان ادامه دارد و همه 120 موکب اربعینی استان قم می توانند بویژه به عنوان موکب سلامت و با کارکردهایی مانند تهیه و توزیع غذای متبرّک برای کادر درمانی و بیماران کرونایی و با هدف افزایش روحیه آنان، راه اندازی کارگاه های تهیه و توزیع ماسک در بین مردم و بویژه مردم مناطق کمتر برخوردار استان و یا ایجاد حلقه واسط بین نیروهای جهادی مردمی و مراکز درمانی در صحنه عشق و عاشقی حاضر و فعال باقی بمانند.

امسال و در اربعین 99، موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) هم با اعلام شماره حساب 1080 بانک ملت (شماره کارت 6104337660001122) کمک های مردمی و نذورات را با یاد سردار دل ها شهید قاسم سلیمانی به زائران عراقی حماسه اربعین اختصاص می دهد و در عین حال قرارگاه فرهنگی و جهادی فاطمی نیز طرح مواسات و همدلی را در داخل کشور با هدف کمک به خانواده های نیازمند و ایجاد اشتغال پایدار و توانمند سازی آن ها برگزار می کند تا آشکار باشد که شعارهای ماندگار اربعینی مانند «حبّ الحُسَین یَجمَعُنا»، «الحُسین یَجمَعُنا» و «الحسین سفینهُ النّجاه» در هر شرایطی طنین انداز است و همچنان همه عاشقان در مسیر عشق قدم بر می دارند.

انتهای پیام/2258*30

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا شهر مقدس قم موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س عمود 1080 مواسات و همدلی موکب سلامت کمک به زائران عراقی مسیر عشق موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۸۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قضاوت داور بانوی تکواندو در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

با اعلام فدراسیون جهانی تکواندو، معصومه باقری به عنوان اولین بانوی داوری ایران در تاریخ المپیک تبدیل شد که در پاریس قضاوت می کند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از انتخاب مرجان تیموری داور تکواندوی کشورمان برای قضاوت در پارالمپیک 2024 ،  فدراسیون جهانی تکواندو از حضور معصومه باقری دیگر داور کشورمان برای قضاوت در المپیک 2024 پاریس خبر داد.

معصومه باقری نیز همانند مرجان تیموری نخستین داور بانوی تکواندو کشورمان خواهد بود که در رقابت‌های المپیک قضاوت خواهد کرد.

رقابت‌های تکواندو بازی‌های المپیک 2024 پاریس از تاریخ  17 تا 20 مردادماه سال جاری به میزبانی کشور فرانسه برگزار می شود.

حضور اولین داور بانوی تکواندوی ایران در پارالمپیک 2024 پاریس

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران
  • آئین شکرانه خدمت زائران نوروزی حضرت رضا (ع) 
  • خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی
  • برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد
  • حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت
  • آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال ۱۴۰۳ از مشهد مقدس
  • قدردانی از خادمین و خیرین موکب باب الحسین (ع) بخش تنکمان
  • افتخار خدمت رسانی ۱۶۰ هزار خادم یار به زائران امام رضا (ع)
  • قضاوت داور بانوی تکواندو در المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان