Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ جعفر محمدی - نرگس محمدی که به 16 سال زندان محکوم شده بود، بعد از گذشت 8 و نیم سال از دوران حبس اش، آزاد شد. 
او با اتهاماتی نظیر فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در کمپین لغو گام به گام مجازات اعدام و ... راهی زندان شده بود.

قبل از آزادی او از زندان، دو اتفاق افتاد که مستقیم و غیر مستقیم منجر به رهایی اش شد: اول این که قانون کاهش مجازات زندان تصویب شد و دوم این که سید ابراهیم رئیسی ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفت و برای اولین بار بر شکل گیری دادگاه های اختصاصی جرائم سیاسی تاکید کرد و بخشنامه ای در این باره صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هر چند علت اصلی آزادی نرگس محمدی، قانون کاهش زندان بود ولی فضای حاکم بر قوه قضائیه که در دوران ریاست رئیسی بهبود نسبی پیدا کرده نیز در آزادی او بی تاثیر نبود و ای بسا اگر حال و هوای قبلی بود، نرگس محمدی با اتهاماتی دیگر همچنان در زندان باقی می ماند.


روی سخن این نوشتار، بیش از همه با رئیس محترم قوه قضائیه است که انصافاً با آمدنش به رأس دستگاه قضا، امیدهای فراوانی را در دل مردم ایجاد کرده است و امید که این امیدها ناامید نشوند.

جناب آقای رئیسی!

شما به عنوان فقیهی مسلم، نیک می دانید که سیره ائمه اطهار علیهم السلام، خاصه حضرت علی علیه السلام در برابر مخالفان و منتقدان شان چه بود؟ مگر نه این است که خوارج به امام علی علیه السلام توهین می کردند و هنگامی که اصحاب می خواستند برخورد قهرآمیز کنند، آنان را منع می فرمودند که جواب دشنام، یا دشنام است یا گذشت؟
مگر نه این است که ایشان در برابر رویکردهای ضدحکومتی خوارج می گفتند تا زمانی وارد فاز اقدام عملی نشده و دست به شمشیر نبرده اند، کاری به کارشان نداریم و البته وقتی اقدام مسلحانه کردند، حضرت نیز قاطعانه قلع و قمع شان کرد؟

پس لطفاً به تأسی از مولایمان و مشی ائمه اطهار علیهم السلام، سه پیشنهاد زیر را به غربت نیندازید، باشد که نام تان به نکویی در تاریخ ایران و اسلام بماند:

- لایحه ای تنظیم کنید و به مجلس بفرستید که بر اساس آن، مجازات های سنگینی که علیه مخالفان و منتقدان و حتی توهین کنندگان لفظی علیه نظام و مسؤولان وضع شده است، منتفی شود. 

- بخشنامه ای لازم الاجرا به قضات سراسر کشور صادر کنید تا بر اساس آن، با مشمولان قوانین فعلی، بر اساس سیره حضرت علی علیه السلام رفتار شود.

- درباره سایر زندانیانی که نظیر نرگس محمدی در حبس هستند، دستور به رسیدگی مجدد بر مبنای رأفت اسلامی و سیره علوی صادر کنید.

ریاست محترم قوه قضائیه!

به این فکر کنید که زندانی شدن امثال نرگس محمدی و محکومیت های شدید و بلند مدت آنها، چه تصویری از نظام اسلامی در جهان ایجاد می کند؟
فارغ از جهان خارج، چه تصویری از نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی در میان مردم خودمان می سازد؟

این که مادر دو فرزند را به اتهام این که فلان حرف را زده یا فلان کمپین تبلیغی (و نه عملیاتی) را تشکیل داده و اصلاً مخالف نظام است را به 16 سال زندان محکوم کنند، آیا زیبنده نظامی است که داعیه ادامه راه علی بن ابی طالب علیهما السلام را دارد؟

آیا قضاتی که این احکام سنگین را صادر می کنند، گذشته از اندیشیدن به جنبه های انسانی موضوع، به وجهه نظام فکر می کنند و اساساً از سیاست کیفری چقدر اطلاع دارند؟

بله! اگر کسی بمبی بگذارید، انسانی را بکشد، جایی را به آتش بکشد، به اموال مردم آسیب بزند و ... حتماً حسابش جداست و مجازاتش مجزا ؛ اما به صرف حرف و نوشته و اعلام مخالفت و انتقاد، نباید متعرض کسی شد.

حضرت آیت الله!

درست یا غلط، این باور به گزاره ای جدی در میان مردم تبدیل شده است که نظام جمهوری اسلامی تاب نقد ندارد.
راستش را بخواهید، اگر رئیس قبلی قوه قضائیه و مشی پیشین بر دستگاه قضا حاکم بود، ای بسا همین چند سطر نیز خطاب به عالی ترین مقام قضایی نوشته نمی شد. با این حال، روش شما این امید را برانگیخته که شاید بتوان مرقومه نگاشت و نه تنها بیمناک برخورد حذفی نبود، بلکه به امید اصلاح نیز ایستاد.

باور بی تحملی نظام و مسؤولان در قبال انتقاد و مخالفت را در هم بشکنید؛ کافی است مدعی العموم ها از کنار این موضوعات و در برابر شکایت ها و گزارش های مسؤولان و ضابطان، همانند علی علیه السلام بگذرند.

قبول بفرمایید در چنان وضعیتی، نه تنها وجهه نظام بهبود خواهد یافت که بسیاری از منتقدان با دیدن رفتارهای آزادمنشانه از قدرتمندترین قوه نظام، به جمهوری اسلامی علاقه مند نیز خواهند شد یا دستکم حملات شان به نظام، مستند به رفتارهای خود نظام نخواهد بود.

 قاضی القضات فرهیخته ایران
برایتان در اقامه عدل به سبک امام علی(ع) آرزوی توفیق دارم.

بیشتر بخوانید: نرگس محمدی از زندان آزاد شد اجرای قانون جرم سیاسی را به فال نیک بگیریم قوه قضاییه: نرگس محمدی با فرزندش گفتگو کرد/ وی منعی برای گفتگو با اعضای خانواده نداشت لینک کوتاه: asriran.com/0039GH

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نرگس محمدی آیت الله رئیسی آزاد علی علیه السلام قوه قضائیه نرگس محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۸۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تولید جزو ارکان اصلی هر اقتصادی محسوب می‌شود. وقتی حال این بخش خوب است، اقتصاد حال و هوای پرتحرکی دارد و وقتی اوضاع تولید خوب نیست، از شادابی در اقتصاد نیز خبری نیست. البته این وضعیت به نفع سودجویان است که به دنبال بهره بردن از بازار‌های مخرب و واسطه گری هستند.

دولت با هدف کاهش جذابیت سوداگری در کشور و افزایش سودآوری بخش تولید به ارائه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس اقدام کرده است. در این لایحه پیشنهادات اساسی در راستای افزایش مالیات بر دارایی و سرمایه و بخش‌های غیرمولد اقتصاد و کاهش فشار مالیاتی بر بخش‌های تولیدی کشور مطرح شده است. همچنین حمایت از صادرات و شرکت‌های صادرات محور نیز در دستور کار قرار گرفته است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تصویب این لایحه در مجلس و اجرای آن توسط دولت می‌تواند بستری برای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم باشد.

از شواهد این طور بر می‌آید که در حال حاضر سرمایه‌های راکد سودآوری بیشتری برای صاحبان شان دارند. در حالی که تولید با مشکلات عدیده‌ای روبروست و حاشیه سود بالایی ندارد. نظرات جمشید عدالتیان، کارشناسان اقتصادی را در خصوص بند‌های پیشنهاد شده در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

عدالتیان در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر کاهش مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد و افزایش مالیات سرمایه و دارایی در کشور تصریح کرد: این اقدام باعث می‌شود که سرمایه‌ها به بخش تولید سوق داده شوند. پیشنهاد کاهش مالیات عملکرد تولید به این بخش کمک می‌کند که از شرایط فعلی رها شود و رونق بگیرد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در شرایط تحریمی بخش تولید وضعیت خوبی ندارد و تحت فشار‌های گوناگون قرار دارد. پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در زمینه کاهش مالیات عملکرد تولید می‌تواند کمک کننده باشد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: هزینه‌های بالای تولید باعث می‌شود که تولیدکنندگان نتوانند ماشین آلات خود را به روز کنند و سرمایه گذاری‌های جدید داشته باشند. به منظور بهبود وضعیت تولید در کشور این گونه حمایت‌ها ضروری هستند.

عدالتیان گفت: باید دارایی‌های غیرمولد مالیات بیشتری پرداخت کنند و در شرایط که ریسک رکود سرمایه افزایش می‌یابد، احتمالاً صاحبان سرمایه به فکر می‌افتند که سرمایه‌های خود را به بخش‌های مولد اقتصاد سوق دهند تا مالیات کمتری بپردازند. با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با کاهش مالیات تولید و همچنین اخذ مالیات از فعالیت‌های غیر مولد بستری جهت سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص پیشنهاد دولت در لایحه مورد بحث مبنی بر اعطای مشوق‌های مالیاتی به سرمایه‌های خرد مردمی خاطرنشان کرد: این راهکار نیز می‌تواند کمک کننده باشد و به جذب سرمایه‌ها کمک کند. به هر طریقی که بتوانیم از جذابیت بخش‌های غیرمولد مانند بازار‌های طلا، ارز، سکه و... بکاهیم و بر سوددهی بخش‌های مولد اقتصاد اضافه کنیم، به نفع کشور است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: کاهش مالیات بخش تولید و افزایش مالیات بخش‌های غیر مولد در کنار در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌های خرد مردمی به جذب سرمایه‌های سرگردان به بخش‌های مولد اقتصاد منجر می‌شود که اتفاق مثبتی است.

عدالتیان گفت: در نظر گرفتن مشوق‌های بیشتر برای شرکت‌هایی که به توسعه زنجیره ارزش محصولات می‌پردازند و کالا‌های نهایی تولید می‌کنند، منطقی است. این طور مشوق‌ها انگیزه‌ای برای صنایع به وجود می‌آورد که به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر بروند. البته این موضوع باید برای صنایعی مدنظر قرار بگیرد که امکان تولید محصولات نهایی برایشان وجود دارد. برخی صنایع این موضوع برایشان مصداق پیدا نمی‌کند.

عدالتیان در پایان تأکید کرد: به طور کلی، پیشنهادات مطرح شده در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را مثبت ارزیابی می‌کنم. امیدواریم این لایحه با فوریت در مجلس مورد تصویب قرار بگیرد و از مزیت هایش بهره‌مند شویم.

 

دیگر خبرها

  • لایحه دو فوریتی اصلاح قانون تعزیرات حکومتی به مجلس می‌رود
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • مخالفت مجلس با ارجاع گزارش کمبود دارو به قوه قضائیه
  • مخالفت مجلس با ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضائیه
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • افزایش استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان خوزستان
  • نوری قزلجه: دولت یا قوه قضاییه می‌توانند لایحه عفاف و حجاب را پس بگیرند